• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

CQuartz meets Toyota Corolla 2005 Black (exterieur detail).

GMToyota

Detailing chief
28 okt 2009
1.402
95
Afgelopen januari heb ik een Toyota Corolla E12 uit 2005 gekocht. Deze is door de vorige eigenaar goed onderhouden, maar er waren wel een aantal willekeurige krassen en over de hele auto lichte swirls / waskrassen. Niet heel dramatisch, maar een detailbeurt zou wel verbetering opleveren.

Maar goed, tijd om te beginnen.

- Gewassen: Mothers shampoo met scheut APC.

- Wielen met Meg's Wheel Brightener, VP's Tar en Glue remover en Iron-X:
wiel_2.webp

Iron-X aan het werk.


- Gekleid: Mothers klei. Kwam weinig vervuiling van af, ik had 3 weken geleden nog gekleid. Geen foto's genomen.

- Lakdikte meting:
lakdikte_1.webp

Overal goede lakdikte waardes van 120+ micron.


- Staat van de lak:
Voor een auto die door een niet-detailer is onderhouden werd ik aangenaam verrast. Geen swirlhalla, maar wel het polijsten waard.

kras_zijkant_2.webp

Oei, grote schaafwond aan de bestuurderskant. Deze loopt van de deurklink tot de tankklep.


voor_1.webp

Willekeurige krasjes bij de deuren. Ook een beetje dof.


voor_3.webp

Lichte swirls.


- Logo's achter verwijderen:
De VVTI logo's aan de zijkanten waren al verwijderd, maar achter zaten ze nog:
logo_1.webp



Ik vind kaal mooier. Dus:
logo_4.webp

Logo's verwijderd met visdraad en de lijmresten verwijderd met Valet Pro's Glue and Tar remover


logo_6.webp

Gepolijst. Dit ook voor de andere kant en dat was het.


- Polijsten.
Na een testspot bleek DAP500 + Meg's Microfiber Cutting pad + Correction Compound een goede combo te zijn om de lak strak te krijgen. Foam kon ook: DAP + Oranje + Mezzo, maar het MF systeem werkt sneller (minder passes). Foam heb ik wel tevoorschijn gehaald bij gedeeltes met veel bochten/hoeken/glooien.
Hierna kon er al gefinished worden met zwart+Finale.

polijst_1.webp

Dit was de eerste keer dat ik het MF systeem gebruikte op de DAP en het heeft me zeer aangenaam verrast. De Correction compound is roze van kleur, verwerkt snel ("rotary snel"), stoft zeer weinig en neemt heel gemakkelijk af. Wel moet je na elke hit met een borsteltje de haren weer vlug omhoog borstelen.


polijst_2.webp

Ook deze pads kunnen in de padwasher.


- Beschermen:
De auto is hierna 2x afgenomen met IPA. 15 minuten laten rusten en daarna aan de slag met Cquartz. Het is eigenlijk een makkelijk product om te verwerken, vooral op een zwarte lak zie je goed waar je bent geweest. Als je het methodisch doet en een plekje niet vergeet af te nemen, dan komt alles goed.


cquartz.webp

Na 1 laag over de hele auto had ik nog de helft over. Na 4 uren heb ik er Reload overheen gezet.

Hierna de trims met PB's Trim Restorer, Banden met Wolfgang's Black Diamond, ruiten nog schoongemaakt en in de Turtle Wax Rainklear gezet.

- Voor- en nafoto's:

kras_zijkant_1.webp

Dit was die schaafwond waar ik best tegenop zag.


kras_zijkant_3.webp

Gelukkig is deze er uiteindelijk helemaal uit! Wel heb ik in meerdere passes iets van 10 micron moeten verwijderen, maar ze zijn weg!


voor_5.webp

Krassen bij de deurklink

na_2.webp

Krassen weg.


na_4.webp

na_6.webp

100% Swirl vrij.


- Nafoto's:
shoot_6.webp


shoot_7.webp


shoot_2.webp


shoot_4.webp


shoot_5.webp


shoot_8.webp


Bedankt voor het lezen! :-)^
 
Ziet er goed uit. :-)^

Mijn handen jeuken ook als een dolle om de auto een C-Quartz behandeling te geven.

Wat zit er een sinasappelhuid op de deur zeg 8o Ik dacht dat ik veel sinasappelhuid op mijn Rolla had, maar dit is erg veel.

Maarre, haal die trekhaak ook weg, maakt de kont ook strakker. En ja, het kan handig zijn met achteruit rijden, maar het oog wil ook wat ;)
 
Is inderdaad het mf systeem.

Ik zag het sinaasappelhuidje op die deur ook ja. :| Het is eigenlijk ook een 1:1 uitsnede van deze foto:
shoot_4.webp

Zo met je neus er bovenop is het altijd erger.
Misschien ooit wetsanden om het te verwijderen, maar ik vind het voor nu prima: Ben al blij genoeg dat die kras daar weg is. :-b
 
Die ziet er weer heerlijk uit!!!8-)

Waarom trouwens niet een 2e laag C-Quartz aangebracht aangezien je nog de helft over had?
En wat vind je uiteindelijk van het MF systeem echt de moeite waard of heeft het niet zo heel veel toegevoegde waarde?
 
Whaauw! :-)^

Ik heb ook een zwarte auto en weet dus zeer goed hoeveel moeite dit kost , je ziet immers elk foutje in de zon.
 
Bedankt allen. :love

Maarre, haal die trekhaak ook weg, maakt de kont ook strakker.
Dat is inderdaad iets waar ik nog over aan het nadenken ben. Aan de ene kant is het wel handig als ik weer langs de Ikea ga. Ik ga opzoeken hoeveel het is als ik het om laat bouwen naar een afneembare trekhaak.


Waarom trouwens niet een 2e laag C-Quartz aangebracht aangezien je nog de helft over had?
Komt eigenlijk door het tijdstip. Ik was klaar met de 1e laag Cquartz rond een uurtje of 17:00 en ik las dat Cquartz liefst niet in contact mocht komen met water gedurende de eerste 12 uren. Er was een kans dat er 's ochtends een laagje waterdamp op de auto zou komen (de auto staat buiten), vandaar dat ik geen 2de laag heb aangebracht om 20:00 uur, maar toen Reload heb gebruikt. Helaas had ik geen dagje extra over.


En wat vind je uiteindelijk van het MF systeem echt de moeite waard of heeft het niet zo heel veel toegevoegde waarde?
Ik wilde aanvankelijk de rotary gebruiken voor het corrigerende werk, maar deze Toyota lak was middelhard en daarbij voldeed de DAP prima. Ik werd toen aangenaam verrast door het MF systeem. Op een DA werkt dit sneller dan foam, maar 2-3 passes i.p.v. de gebruikelijke 4-5. Ook finisht de MF-cutting combinatie al erg goed, waardoor je meteen kan overstappen naar de finishing stap en niet nog een keer met mezzo en wit aan de slag hoeft. In dit geval viel het snelheidsvoordeel van de rotary weg, maar behield ik de 'veiligheid' van de DAP.

Ik heb alleen m'n twijfels over het gebruik van dit systeem op zachte lakken. Dan haal je met de cutting-combinatie misschien teveel weg dan nodig is, en met de finishing pad misschien te weinig? Met foam heb je nu bijv. nog mezzo op wit als 'tussenstap'? Ook vind ik foam nog steeds lekkerder werken bij gebieden die veel glooiingen hebben, een kompressor pad volgt toch beter de contouren.

Al met al vind ik die MF pads wel een aanrader en ben ik blij om dit ook in m'n collectie te hebben. Maar m'n foampads blijf ik ook houden.
 
hele mooie transformatie van de Toyota.

Zwart is altijd een dankbare kleur vooor een detailklus, deze ziet iig weer gelikt uit