Afgelopen januari heb ik een Toyota Corolla E12 uit 2005 gekocht. Deze is door de vorige eigenaar goed onderhouden, maar er waren wel een aantal willekeurige krassen en over de hele auto lichte swirls / waskrassen. Niet heel dramatisch, maar een detailbeurt zou wel verbetering opleveren.
Maar goed, tijd om te beginnen.
- Gewassen: Mothers shampoo met scheut APC.
- Wielen met Meg's Wheel Brightener, VP's Tar en Glue remover en Iron-X:
Iron-X aan het werk.
- Gekleid: Mothers klei. Kwam weinig vervuiling van af, ik had 3 weken geleden nog gekleid. Geen foto's genomen.
- Lakdikte meting:
Overal goede lakdikte waardes van 120+ micron.
- Staat van de lak:
Voor een auto die door een niet-detailer is onderhouden werd ik aangenaam verrast. Geen swirlhalla, maar wel het polijsten waard.
Oei, grote schaafwond aan de bestuurderskant. Deze loopt van de deurklink tot de tankklep.
Willekeurige krasjes bij de deuren. Ook een beetje dof.
Lichte swirls.
- Logo's achter verwijderen:
De VVTI logo's aan de zijkanten waren al verwijderd, maar achter zaten ze nog:
Ik vind kaal mooier. Dus:
Logo's verwijderd met visdraad en de lijmresten verwijderd met Valet Pro's Glue and Tar remover
Gepolijst. Dit ook voor de andere kant en dat was het.
- Polijsten.
Na een testspot bleek DAP500 + Meg's Microfiber Cutting pad + Correction Compound een goede combo te zijn om de lak strak te krijgen. Foam kon ook: DAP + Oranje + Mezzo, maar het MF systeem werkt sneller (minder passes). Foam heb ik wel tevoorschijn gehaald bij gedeeltes met veel bochten/hoeken/glooien.
Hierna kon er al gefinished worden met zwart+Finale.
Dit was de eerste keer dat ik het MF systeem gebruikte op de DAP en het heeft me zeer aangenaam verrast. De Correction compound is roze van kleur, verwerkt snel ("rotary snel"), stoft zeer weinig en neemt heel gemakkelijk af. Wel moet je na elke hit met een borsteltje de haren weer vlug omhoog borstelen.
Ook deze pads kunnen in de padwasher.
- Beschermen:
De auto is hierna 2x afgenomen met IPA. 15 minuten laten rusten en daarna aan de slag met Cquartz. Het is eigenlijk een makkelijk product om te verwerken, vooral op een zwarte lak zie je goed waar je bent geweest. Als je het methodisch doet en een plekje niet vergeet af te nemen, dan komt alles goed.
Na 1 laag over de hele auto had ik nog de helft over. Na 4 uren heb ik er Reload overheen gezet.
Hierna de trims met PB's Trim Restorer, Banden met Wolfgang's Black Diamond, ruiten nog schoongemaakt en in de Turtle Wax Rainklear gezet.
- Voor- en nafoto's:
Dit was die schaafwond waar ik best tegenop zag.
Gelukkig is deze er uiteindelijk helemaal uit! Wel heb ik in meerdere passes iets van 10 micron moeten verwijderen, maar ze zijn weg!
Krassen bij de deurklink
Krassen weg.
100% Swirl vrij.
- Nafoto's:
Bedankt voor het lezen! ^
Maar goed, tijd om te beginnen.
- Gewassen: Mothers shampoo met scheut APC.
- Wielen met Meg's Wheel Brightener, VP's Tar en Glue remover en Iron-X:
Iron-X aan het werk.
- Gekleid: Mothers klei. Kwam weinig vervuiling van af, ik had 3 weken geleden nog gekleid. Geen foto's genomen.
- Lakdikte meting:
Overal goede lakdikte waardes van 120+ micron.
- Staat van de lak:
Voor een auto die door een niet-detailer is onderhouden werd ik aangenaam verrast. Geen swirlhalla, maar wel het polijsten waard.
Oei, grote schaafwond aan de bestuurderskant. Deze loopt van de deurklink tot de tankklep.
Willekeurige krasjes bij de deuren. Ook een beetje dof.
Lichte swirls.
- Logo's achter verwijderen:
De VVTI logo's aan de zijkanten waren al verwijderd, maar achter zaten ze nog:
Ik vind kaal mooier. Dus:
Logo's verwijderd met visdraad en de lijmresten verwijderd met Valet Pro's Glue and Tar remover
Gepolijst. Dit ook voor de andere kant en dat was het.
- Polijsten.
Na een testspot bleek DAP500 + Meg's Microfiber Cutting pad + Correction Compound een goede combo te zijn om de lak strak te krijgen. Foam kon ook: DAP + Oranje + Mezzo, maar het MF systeem werkt sneller (minder passes). Foam heb ik wel tevoorschijn gehaald bij gedeeltes met veel bochten/hoeken/glooien.
Hierna kon er al gefinished worden met zwart+Finale.
Dit was de eerste keer dat ik het MF systeem gebruikte op de DAP en het heeft me zeer aangenaam verrast. De Correction compound is roze van kleur, verwerkt snel ("rotary snel"), stoft zeer weinig en neemt heel gemakkelijk af. Wel moet je na elke hit met een borsteltje de haren weer vlug omhoog borstelen.
Ook deze pads kunnen in de padwasher.
- Beschermen:
De auto is hierna 2x afgenomen met IPA. 15 minuten laten rusten en daarna aan de slag met Cquartz. Het is eigenlijk een makkelijk product om te verwerken, vooral op een zwarte lak zie je goed waar je bent geweest. Als je het methodisch doet en een plekje niet vergeet af te nemen, dan komt alles goed.
Na 1 laag over de hele auto had ik nog de helft over. Na 4 uren heb ik er Reload overheen gezet.
Hierna de trims met PB's Trim Restorer, Banden met Wolfgang's Black Diamond, ruiten nog schoongemaakt en in de Turtle Wax Rainklear gezet.
- Voor- en nafoto's:
Dit was die schaafwond waar ik best tegenop zag.
Gelukkig is deze er uiteindelijk helemaal uit! Wel heb ik in meerdere passes iets van 10 micron moeten verwijderen, maar ze zijn weg!
Krassen bij de deurklink
Krassen weg.
100% Swirl vrij.
- Nafoto's:
Bedankt voor het lezen! ^