• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cquartz vraagje, sheeting is prima, maar beading "plakt"?

Eelco

Detailing rookie
29 jul 2009
1.610
0
Sinds de zomervakantie heb ik op enkele delen van onze Ibiza een laag Cquartz zitten, nu enkele maanden verder valt me bij iedere wasbeurt op dat op de delen waar Cquartz zit, het oppervlak na afspoelen prima "open breekt", maar er blijven altijd veel druppels liggen, hoe goed ik ook afspoel (ook met open slang).
Wat opvalt is ook dat als ik wegrijd als net geregend heeft de druppels ook niet makkelijk van de motorkap glijden, zoals je dat vaak wel ziet wanneer er goede bescherming is.

Dit is wat er overblijft na afspoelen:

20121103_133146.webp


Toen ik de laag heb aangebracht, heb ik hem na 4 uur afgetopt met Reload, en dit ging de eerste maanden gewoon prima, maar toen ik een tijdje terug merkte dat dit verschijnsel zich voordeed heb ik na een wasbeurt een laagje Zymol Carbon opgezet, in de hoop dat dat wel zou helpen, want op deze manier is mijn droogdoek snel verzadigd na het afspoelen.
Afgelopen weekend heb ik na de normale foam- en wasbeurt ook eens Iron-X Soap Gel geprobeerd, geen verkleuring, en na afspoelen blijft het zich gewoon voordoen.
Zelf zat ik te denken om voor de winter nog eens met PB Prof. Polish op een zwarte pad voorzichtig wat "paintcleaning" te doen, maar ik weet niet in hoeverre 1 laag Cquartz daar tegen bestand is.
Kleien was ik niet van plan, meen al eens hebben gelezen dat de laag dan grotendeels verdwijnt.
Was overigens wel van plan om hem na de "paintcleaning" te toppen met 2 lagen Collinite 845 of 915.

Dus de grote hamvraag; wat is wijsheid?
 
Probeer eens IronX, kan zijn dat het scheelt en zou de CQ laag niet zoveel moeten doen.
 
Die zou ook wel wat moeten doen inderdaad. Maar de gewone is wel sterker natuurlijk.
Geen boomhars o.i.d. wat water tegen houdt?
 
Dibbuz,

Dat vraag ik mij eigenlijk ook af.
Stel je hebt boomhars wat er bv door omstandigheden al lekker een maandje in de volle zon erin heeft kunnen bakken.

Want naar mijn weten mag je zo'n laag niet kleien.
 
Wat ik eens heb gelezen (weet de exacte bron niet meer...) is dat een coating op basis van SiO2 in het begin hydrofoob is (dus waterafstotend -> beads) maar langzamerhand overgaat naar hydrofiel (nog steeds afsluitende laag, maar geen beading meer -> sheeting).
Wat hier 'achter' zit gaat mijn petje te boven, heeft in elk geval te maken met chemische samenstelling en aanverwante zaken.
In mijn beleving heb je met c-quartz (of welke andere coating op SiO2 basis dan ook) een BASIS laag, waar je nog wat overheen dient te zetten om het 'wow-effect' qua beading/sheeting te krijgen...
Maar nogmaals, dat is mijn beleving/mening.
 
Kleien zal de laag waarschijnlijk aantasten maar het scheelt of je met Poorboy's klei aan de gang gaat of Auto Finese klei (zeer soft).
Standaard hoef je er niets aan te doen maar als detailer zou ik zeggen zet er een pure waxlaag/Reload over de C-Quartz.
 
Gister weer gefoamed en gewassen, en daarna met Iron-X behandeld, zat wel wat op, maar niets wat heel spannend is.

Het was gister heel erg vochtig/mistig de hele dag, en tijdens het drogen kreeg ik al heel goed een idee wat er aan de hand was:

20121124_115218.webp


20121124_115109.webp


Door een beetje te blazen (warme adem) condenseerde de lak en was het helemaal goed zichtbaar.
Hierna toch maar besloten om de Dap te pakken en met een zwarte pad met PB Prof Polish in de weer gegaan.
Overal een hit van 3 Passes op stand 3-4 gedaan, en op de delen waar CQuartz zat liet het zich behoorlijk lastig afnemen, had af en toe wel een spraytje Spray & Wipe nodig, de onbehandelde delen gingen een stuk eenvoudiger. Dit moeilijke afnemen had ik tijdens de laatste waxbeurt eigenlijk net zo ervaren.

Uiteindelijk lijkt de lak nu wel weer wat frisser, heb er nu voor eerst maar even een laagje Purple Haze op aangebracht, nu even afwachten hoe het zich de komende tijd houd.
 
Denk een gevalletje van het zgn. waterspotting in/op de CQuartz laag, schijnt vaker voor te komen.
Iets anders kan ik zo snel niet bedenken aangezien de onbehandelde delen er geen last van hebben.
 
Wat is daar nog aan te doen?

Om nou alles weer van vooraf aan te moeten doen is zonde van het werk en de toch relatief dure CQuartz.
 
Hier zat "maar" 1 laag op een aantal delen (had niet genoeg meer voor de hele auto), en naar het schijnt moet de coating in zekere mate wel tegen een chemische polish kunnen, echter zeker weten doe ik dat niet.

Zit nu een laagje Purple Haze op, dus als de sheeting met 2-3 maanden nog in orde is durf ik wel te zeggen dat er nog iets aanwezig is. Durf daar nu nog geen uitspraak over te doen, de vers aangebrachte waxlaag geeft niet een eerlijk beeld van de onderlaag.. Tegen die tijd steekt het verschil wel af tegen de delen die destijds niet met CQuartz zijn behandeld, dat was tot op heden ook prima zichtbaar.

We gaan het wel meemaken, als ik het niet vergeet zal ik tzt dit topic wel weer even aanvullen.
 
Origin and Potential Causes:
Washing finish in bright sunlight.
Droplets of water evaporating on finish which is not sufficiently cured due to:
Excessive film thickness, drying time too short
Failure of cross linking due to moisture contamination
Unsuitable thinner

Prevention Techniques:
Do not apply water to fresh paint job and try to keep newly-finished car out of rain.
Allow sufficient drying time before delivering car to customer.
Wash car in shade and wipe completely dry.
Follow technical recommendations.
Ensure lids are tightly replaced after using hardeners.

Remedy
Remove marks by compounding or polishing.
In severe cases, sand affected areas, isolate and refinish.
 
@ nicknameless
Wat is de bron van deze informatie?
Gaat dit echt over het door Eelco beschreven product of Watterspotting in algemeenheid?

@Eelco
Vreemd om te zien. Duidelijk is dus dat het alleen op de met C.Quartz behandelde plekken voorkomt.
Zou het kunnen zijn dat je niet met het juiste water gewassen hebt. (Ik hoop dat iemand mij aanvult / corrigeert, maar ik dacht mij te herinneren dat vooral onthard water of gedemineraliseerd water niet goed is voor de laag).
Wassen en afspoelen met normaal kalkhoudend leidingwater is naar ik weet het beste.

Was dit de laatste versie met verbeterde formule die minder gevoelig is voor water-spotting?
Heb je de lak na die eerste keer nog vaker behandeld met Reload?

Behandelen met Poorboys World Proff Polish (versie 1) zou op zwart moeten kunnen. Wel een beetje voorzichtig aan natuurlijk.

Ook lees ik dat je schuimt tijdens het wasproces. Zou het daar aan kunnen liggen? Je laat de schuim tenslotte even zijn werk doen en inweken. Mogelijk dat bestanddelen in de schuim de C.Quartz aantasten? Iets om te proberen/testen?

Ben het eens met Dibbuz. Waxen, ook al zou het niet hoeven.

Even afdwalen.
Ik denk wel eens dat mensen bovennatuurlijke eigenschappen aan C.Quartz toekennen. Feit blijft dat het, opgebracht op een autolak, een miezerig dun laagje is wat een extra bescherming biedt. Dat betekent niet dat je (een pietsje overdreven) met een straattegel je auto kunt reinigen, zonder krassen te veroorzaken. Dat miezerig dunne laagje geeft iets meer bescherming dan alleen een waxlaag, maar voorzichtigheid en tederheid blijft toch echt geboden.

Ik zeg altijd maar, was een auto voorzichtiger dan een babywangetje.
Bekraste babywangetjes genezen in de regel vanzelf.
Bekraste autolak pertinent niet.

Aficior
 
Aficior;306445 zei:
@ nicknameless
Wat is de bron van deze informatie?
Gaat dit echt over het door Eelco beschreven product of Watterspotting in algemeenheid?

@Eelco
Vreemd om te zien. Duidelijk is dus dat het alleen op de met C.Quartz behandelde plekken voorkomt.
Zou het kunnen zijn dat je niet met het juiste water gewassen hebt. (Ik hoop dat iemand mij aanvult / corrigeert, maar ik dacht mij te herinneren dat vooral onthard water of gedemineraliseerd water niet goed is voor de laag).
Wassen en afspoelen met normaal kalkhoudend leidingwater is naar ik weet het beste.

Is ook alleen gewassen hier voor de deur met leidingwater, verder weinig anders dan anders.

Was dit de laatste versie met verbeterde formule die minder gevoelig is voor water-spotting?
Heb je de lak na die eerste keer nog vaker behandeld met Reload?

De CQuartz heb ik dit jaar in Mei besteld, volgens mij was dit al de "verbeterd", maar zeker weten doe ik het niet..

Nee, toen ik opmerkte dat de beading minder werd na het wassen heb ik hem nog een keertje gewaxd met Zymol Carbon.
Verder na de wasbeurten af en toe een nalopen met Spray & Wipe of QD+.

Behandelen met Poorboys World Proff Polish (versie 1) zou op zwart moeten kunnen. Wel een beetje voorzichtig aan natuurlijk.

Ik hoop dat het voldoende is geweest, heb het zo voorzichtig mogelijk gedaan, maar of het genoeg is geweest zal de tijd wel uitwijzen.

Ook lees ik dat je schuimt tijdens het wasproces. Zou het daar aan kunnen liggen? Je laat de schuim tenslotte even zijn werk doen en inweken. Mogelijk dat bestanddelen in de schuim de C.Quartz aantasten? Iets om te proberen/testen?

Ik laat het schuim nooit superlang inwerken, ik probeer het altijd zo te timen dat ik het vlak voor er droge plekjes ontstaan af te spuiten.
Wat met wel opviel tijdens het foamen, was dat op de CQuartz delen de foam niet "openbreekt" zoals bij een verse waxlaag, maar zodra je er water bij gooit (afspuiten) er wel weer meteen sheeting is, heel vreemd...

Ben het eens met Dibbuz. Waxen, ook al zou het niet hoeven.

Zeker, al was het alleen maar om de mooie beading na een bui te bekijken:-d


Even afdwalen.
Ik denk wel eens dat mensen bovennatuurlijke eigenschappen aan C.Quartz toekennen. Feit blijft dat het, opgebracht op een autolak, een miezerig dun laagje is wat een extra bescherming biedt. Dat betekent niet dat je (een pietsje overdreven) met een straattegel je auto kunt reinigen, zonder krassen te veroorzaken. Dat miezerig dunne laagje geeft iets meer bescherming dan alleen een waxlaag, maar voorzichtigheid en tederheid blijft toch echt geboden.

Ik zeg altijd maar, was een auto voorzichtiger dan een babywangetje.
Bekraste babywangetjes genezen in de regel vanzelf.
Bekraste autolak pertinent niet.

Aficior

Het is zeker geen pantser ala vangrail-om-je-auto, maar ik probeer het altijd maar te zien als een wax/sealant die gewoon veel langer meegaat dan een "normale" wax, verder qua wassen en drogen hanteer ik de spullen niet anders dan anders..
Ben sowieso geen iedere-week-wasser, komt er vaak gewoon niet van, als ik het dan doe foam ik altijd, en spoel hem zeer grondig af, vuil in de spoelemmer is eigenlijk altijd maar minimaal.
Daarbij heeft de Seat geen "zachte" lak, en de Caddy een flink harde reparatielak, dus wat was-swirls zijn altijd maar zeer minimaal.
Mijn insteek van het CQuartz verhaal was dus ook voornamelijk gebruik maken van de langere standtijd.

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie en het meedenken.:-)^
 
Vandaag de mogelijkheid om te wassen maar weer even aangegrepen, was sinds de vorige post al niet meer gebeurt.
Wassen ging eenvoudig, lak was nog redelijk glad.
Spoelen ging ook prima, weinig restwater tov vorige keren, alleen de sheeting was heel langzaam, staande delen gingen wel beter.


Zo snel geen vlekken of andere ongeregeldheden kunnen ontdekken, dus dat lijkt dan wel weer goed.
Denk dat we nu wel kunnen concluderen dat ik met die ene hit prof. polish de vorige keer het grootste deel van de Cquartz heb verwijderd.

Ik heb nog een heel klein beetje Cquartz in het flesje, misschien probeer ik nog een keer een 2 lagen op de motorkap als ik dat red, maar hou het voor de rest voorlopig maar mooi bij waxen.
Langer dan een paar maanden zonder kleien kan in mijn omgeving denk ik toch niet, maar ben overigens wel benieuwd hoe dat bij andere gebruikers gaat..
 
Hmmzzz raar hoor, ook ik was aan het twijfelen om een coating aan te laten brengen, puur vanwege de goeie en langdurige bescherming van de lak.

Daarnaast zal ik hem blijven toppen met verschillende waxen.

Maar of het nog c-Quartz word ?? Geen idee, maar heb geen zin aan dit soort "vage" problemen.....

Deze sheeting had ik afgelopen weekend ook, een water film die heel langzaam van de auto af liep.
maar dat was voor mij het teken dat de lak "kaal, schoon" was van alle laagjes....