• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cruiser: BMW 523i op herhaling

cruiser

Detailing rookie
23 mrt 2009
607
0
Zaterdag een BMW 523i van een collega onder handen genomen.
Dit keer een solo project want waxwizard moest op zijn verjaardag ook nog werken.

vorig jaar is hij ook bij mij geweest en zodoende dus op herhaling. Een jaar geleden deze behandelt met de DAP en verzegeld met de autoglym extra gloss protection. En deze was bij mijn collega erg goed bevallen. De auto was makkelijk te onderhouden (reinigen) maar ook de swirls vielen nu erg mee. De dap was toen aan de lichte kant dus nu was het tijd voor de rotary..

Eerst maar eens een rondje rond de auto

DSC_0853.webp


Ook de velgen kunnen wel wat TLC (tender lovin cruiser) gebruiken

DSC_0854.webp


DSC_0856.webp


Ik begin altijd met de velgen en nu dus ook weer. De velgen heb ik gereinigd met de al wheel clean van autoglym. Een goede sterke reiniger maar tov de wheel brightener van meguiars aan de dure kant. Verder deed de EZ borstel zijn werk bijzonder goed en de glans van het lichtmetaal kwam weer tevoorschijn.

DSC_0857.webp


Daarna de auto gewassen en de de randen onder de trims eerst behandeld met APC want dat bleek geen overbodige luxe

DSC_0858.webp


Na het wassen en het kleien, waarbij bij het kleien niets bijzonders van de lak afkwam, de lak gecontroleerd op beschadigingen.

Het bleek heel erg moeilijk om beschadigingen vast te leggen, veel swirls zaten er niet in maar de lak was een beetje dof.

De trims afgeschermd met de 3M plakband en de rotary voorzien van de cut & shine woolpad aan het werk gezet. Dit keer de Mezzo als polijstmiddel en deze bleek op de woolpad een stuk lekkerder te werken dan de forza. Je kan dan wat langer doorwerken hetgeen ik altijd prettig vind.

En mooi is het dan ook als je naast de woolpad het lakwerk meteen ziet glimmen.

DSC_0865.webp


Hij was in het zonnetje gewoon verblindend

DSC_0867.webp


Na de woolpad en de rotary de Dap uit de tas gehaald en voorzien van een witte pad en wederom de mezzo, Dit om eventuele oneffenheden van de woolpad weg te nemen. Dit alles afgerond met de finale op de lichtgroene pad

DSC_0867.webp


Op de foto niet heel erg goed te zien maar de finale stap brengt heel wat diepte in de lak.

Ik kies er nog steeds voor om de lak te voeden met de autoglym SRP, gewoon omdat ik het prettig vindt werken en op elke kleur toepasbaar is.
Daarna niet voor extra gloss protection gekozen maar voor de dubbel coat van collinite.Deze zou een nog langere bescherming geven en geeft ook meer glans, dat is dus ook dubbel

De trims met de autoglym bumper care behandelt, en als toegift het leder in de balsem gezet (hiervan geen foto) met dir als eind resultaat

DSC_0871.webp


DSC_0872.webp


DSC_0873.webp


DSC_0874.webp


Bedankt weer voor het lezen!!
 
cruiser zei:
... maar ook de swirls vielen nu erg mee.
cruiser zei:
veel swirls zaten er niet in maar de lak was een beetje dof.
cruiser zei:
... en de rotary voorzien van de cut & shine woolpad aan het werk gezet. Dit keer de Mezzo als polijstmiddel en deze bleek op de woolpad

Ik snap het niet, weinig swirls te vinden en je gaat direct met een zware combinatie aan de slag? :weetniet
 
+1 nicknameless. Snap ik ook niet helemaal, wel een zware combo als er weinig swirls zijn! Wat ik wel snap is dat deze prachtige BMW er zeer mooi bij staat, wat een glans. Wie zegt dat grijs niet kan glimmen? Toppie hoor :cool
 
Die staat er weer strak bij.

even over het hele woolpad verhaal.

een woolpad werkt toch compleet anders dan een foampad en heeft niet zo gek veel te maken met zijn kracht?

een paarse foampad is toch even krachtig als een woolpad. het is alleen een andere werkmethode.

dus ik snap dat TS heeft gekozen voor een woolpad op een BMW lak, en als gebleken is dat mezzo voldoende was.
dan is het prima zo.

conclusie,
een woolpad verwerkt het polijstmiddel op een andere manier en kan dus ook effectiever zijn, hij is niet meteen zwaarder.
dat woolpad alleen voor zeer zware lakdefecten is, is gewoon een onbesproken leugen.
 
over het algemeen zaten er weinig waskrasjes en swirls in. maar over heel de auto waren er krassen te zien die in mijn beleving van swirls te diep zijn om voor die noemer in aanmerking te komen.

volgens mij zijn swirls de oppervlakkige krasjes.

de diepere krassen kreeg ik er vorig jaar niet uit met de DAP, vandaar dat ik nu met de rotary aan de slag gegaan ben. dus het voorwerk is er wel geweest alleen niet deze keer.

ik ben niet helemaal volledig geweest in het verhaal, dat komt omdat het een last minut verhaaltje is.
dus ik kan me voorstellen dat je denkt: meteen aan rotary met wool8-())

maar dat is dus eigenlijk ongegrond. we zijn altijd aan de voorzichtige kant en we halen geen lak weg als het niet nodig is.
 
Bartezzz zei:
Die staat er weer strak bij.

even over het hele woolpad verhaal.

een woolpad werkt toch compleet anders dan een foampad en heeft niet zo gek veel te maken met zijn kracht?

een paarse foampad is toch even krachtig als een woolpad. het is alleen een andere werkmethode.

dus ik snap dat TS heeft gekozen voor een woolpad op een BMW lak, en als gebleken is dat mezzo voldoende was.
dan is het prima zo.

conclusie,
een woolpad verwerkt het polijstmiddel op een andere manier en kan dus ook effectiever zijn, hij is niet meteen zwaarder.
dat woolpad alleen voor zeer zware lakdefecten is, is gewoon een onbesproken leugen.

hier ben ik het erg mee eens.

daarnaast is er ook nog een verschil tussen deze woolpad en de echte cutting wool pads.
met deze pad voelt de rotary aan als een dap. ligt rustig op de lak en ontwikkelt in verhouding weinig warmte.

inizio op een oranje pad op de dap deed bij deze lak niet veel. de mezzo op het schaapje werkte perfect en liet een hele mooie finish achter.

De cutting pads moet je veel meer "tegenhouden" en hebben dus veel meer bite
 
Geweldig resultaat Cruiser, binnenkort mijn TiAg ook maar eens flink onder handen nemen om die laatste diepere krassen er zoveel mogelijk uit te krijgen.
 
WaxWizard zei:
Geweldig resultaat Cruiser, binnenkort mijn TiAg ook maar eens flink onder handen nemen om die laatste diepere krassen er zoveel mogelijk uit te krijgen.

dan doen we ze samen!!! een keertje samenwerken lijkt me ook leuk:lol