• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[D&P] Mazda 6: schuursponsincidentje (incl. video)

Patrick & Dennis. Als regelmatig bezoeker van dit forum weet je onderhand wel dat je een prachtig resultaat te zien krijgt als het "dreamteam" aan de gang gaat. Er zijn echter ook klussen waarbij je je reputatie in één klap te grabbel kunt gooien. Dit leek zo'n klus maar ook deze Mazda staat aan er het eind van de klus perfect bij.
Natuurlijk het kan altijd beter maar hier moet je de bekende 80/20 regel toepassen. 80 procent van de verbetering heb je nu bereikt in 20% van de tijd. Om die resterende 20% te pakken (áls je die al kunt pakken) heb je nog 80% van de tijd nodig, en dat komt dus neer op 4 dagen met z'n tweeën. Is dat het waard na zo'n groot verschil tussen vóór en ná?? Ik denk het niet.
Prachtig werk mannen, beeld en geluid is trouwens ook prima te verteren hoor (hoe mooi dat die Festool iedere keer een stapje lager geschakeld wordt:)^ )
 
HLE-99 zei:
Toch een kleine opmerking bij wetsanden, de eerste stap zouik liever toch met papier korrel 2000/2500 doen en een rubber schuurblokje doen. Hiermee kun je de lak veel beter uitvlakken en krijg je later een veel mooiere reflectie. Daarna egaliseren met de abralon schijven om een zo regelmatig mogelijk schuurpatroon te krijgen en daardoor makkelijker tot glans te polijsten.
Daar moet ik je denk ik toch geen gelijk in geven, ik denk dat je met een dap een veel egaler schuurvlak kan maken dan met de hand omdat je met je handen toch steeds een variabele druk zet. En dus ook schuurkrassen creëert met variabele diepte.
 
@BlackPassat, je slaat de hamer op zijn kop. Soms heb je de tijd niet om alles eruit te halen en soms wil je het gewoon niet. Sommige krasjes zijn dieper dan je denkt. Ze zitten dan nog wel in de blanke lak dus in theorie kunnen ze eruit.
Alleen als de kras op de motorkap/zijkant zit is de kans aanwezig dat er in de toekomst nog een keer gepolijst moet worden. Misschien wel niet door jezelf maar door iemand anders die er dan vrij snel doorheen gaat als deze geen lakdiktemeter heeft.

Soms is het gewoon verstandiger om niet alles eruit te willen halen en nog wat over te laten voor de volgende keer. Misschien niet zo leuk voor de foto's en je reputatie maar wel voor de auto en zijn/haar eigenaar/eigenaresse.
 
@ Patrick en Jan

Geloof me, ik heb nu toch wel enige ervaring met wetsanden. Intussen heb ik bij diverse dramatisch gespoten auto's / ingestorte lak / veel stof in lak en dergelijke de gehele auto nat geschuurd. Dus niet alleen een hele motorkap en achterklep. Ik heb het nu over meer dan vijf volledige projecten. Alle verschillende opties heb ik zelf ook al uitgeprobeerd. Droog/nat/papier/kunstvezel/abralon, in diverse grofte maten, handmatig en machinaal.

Zeker nu op mij eigen auto (vers gespoten), wat natuurlijk helemaal super mooi moet worden, vlak ik het eerst uit met de hand in lange streken zonder veel druk. Doordat de abralonschijf op foam gemaakt is, en zeker met die tussenschijf die jullie ertussen gebruiken, volg je helemaal de structuur van het sinaasappeleffect. Je maakt de golf beweging wel ietjes vlakker maar je haalt het niet weg. Je moet alleen niet te grof willen beginnen, wat mij betreft niet grover dan korrel 2000. En zoals ik ook al eerder zei, daarna nog met abralon nalopen om de krajes nog egaler te krijgen zodat het afwerken geen probleem meer is.

Echter een waarschuwing is wel op zn plek, door een blokje te gebruiken moet je wel weer extra voorzichtig zijn bij de crusiale plekken waar je snel er doorheen kunt gaan. Dus met uitblokken van lak moet je nog meer met je kop erbij zijn.

Doe er mee wat je wilt, dit is mijn evaring van meerdere projecten.
 
Maar het gaat hier toch niet over het uitblokken van een lak, ook niet over het verwijderen van orange peel. Het gaat over het kunnen verwijderen van schuurkrasjes (veroorzaakt door schuursponsje). Mij lijkt dat je deze op een zo strak mogelijk manier wil aanpakken. Door machinaal te wetsanden krijg je een egaler schuurpatroon wat later ook weer sneller te verwijderen is. Want het geen dat ik over wetsanden weet is dat het belangrijk is om altijd zo gelijk mogelijke schuurkrassen te maken, dit om ze er later zo makkelijk mogelijk te kunnen uit polijsten. Ik denk dat er ook een groot verschil is tussen het wetsanden om een auto voor/na het spuiten strak te zetten of het wetsanden om een lak terug strak te zetten na serieuze mishandeling zoals in dit geval. Tevens moet je bij een detail-job natuurlijk ook het tijds-aspect in de gaten houden, je kan niet een halve dag gaan wetsanden, want dan kom je gewoon uren in de dag te kort.
Nu het kan zijn dat ik het totaal mis heb en daarom lees ik ook graag je reply's, het zijn ook maar ideeën die ik heb en die kunnen goed genoeg mis zijn.
 
Dit was inderdaad alleen de schuurkrassen verwijderen en niet voor orangepeel te verwijderen.
Het is voor mij ook allemaal vrij nieuw en ik zal best dingen niet goed doen maar er is helaas zo weinig te vinden over machinaal sanden en ik heb geen zin om te wachten tot iemand ermee komt dus doe ik het zelf en leer van de fouten die ik maak.
 
Als ik iets nog niet ( volledig ) onder de knie heb, dan vraag ik aan mijn werkgever om mij op cursus te sturen.
Misschien een verzoekje indienen om in de States op trainingskamp te gaan een optie :-"
 
Dibbuz zei:
Dit was inderdaad alleen de schuurkrassen verwijderen en niet voor orangepeel te verwijderen.
Het is voor mij ook allemaal vrij nieuw en ik zal best dingen niet goed doen maar er is helaas zo weinig te vinden over machinaal sanden en ik heb geen zin om te wachten tot iemand ermee komt dus doe ik het zelf en leer van de fouten die ik maak.


Zo is het Dennis en niet anders lekker leren gozer ;)
 
Zow he , die was er dus echt erg an toe8-o

Dacht dat de Panda die ik gister had erg was , maar deze was echt erg8o

Maar ziet er weer erg netjes uit mannen:cool:
 
Uiteraard is aanvullende informatie gewenst! Graag zelfs, dat wordt door mij zeer gewaardeerd. Helaas theorie je maar een deel op weg helpen. Het gros komt uit de praktijk en dat krijg je... door het te doen.