Onlangs heb ik een Daimler Double Six van 1996 gekocht. De auto zag er op het eerste gezicht best goed uit: lak glanst mooi (op afstand) en hij zat ook nog redelijk in de was, getuige de beading toen de auto in de regen stond. Maar als je goed ging kijken was er heel wat op aan te merken. De handelaar waar ik de auto vond had de gewoonte af en toe even een lapje over de wagen te halen om het stof eraf te halen. Je raadt het al: daarmee bracht hij prachtige krasjes aan van het zand dat in dat stof zat. Verder had de auto meer dan eens de wasstraat ondergaan; vooral te zien aan de flanken. Verder zat er op de voorschermen een rare waas, waarschijnlijk residue van de wasstraat: die sproeien aan het eind van het wasprogramma met een soort hete was over de auto en dat geeft op termijn een soort aanslag.
Hieronder wat foto's als eerste impressie:
Hier is duidelijk de rare waas te zien op de flanken voor:
Doffe onderrand kofferklep:
Detail dak: ook niet meer helemaal fris:
Voor het goed schoonmaken van de wielen heb ik voor het eerst Iron X gebruikt; dit is een (relatief) nieuw product dat PH neutraal is en dus geen bijtende zuren gebruikt om vuil en remstof van de velg
te verwijderen, maar een chemische reaktie aangaat met het op de velg aanwezige vuil. Het werkt heel simpel: velg gewoon spoelen en inspuiten met Iron X. Even laten intrekken. Daar waar vuil zit verkleurt Iron X paars, zodra dat gebeurt is, velg goed boenen met een sponsje en dan grondig afspoelen. Resultaat: velg prachtig schoon en dat zonder agressieve zuren die de waslaag en de velg zelf kunnen aantasten.
Hier zie je het resultaat na inspuiten en 5 minuten wachten:
En zo ziet de velg eruit na boenen, afspoelen en drogen:
Vervolgens de auto in de garage gezet en begonnen met kleien; altijd weer leuk om te zien hoeveel troep er nog van een ogenschijnlijk schone auto afkomt.
De gebruikte spullen opgesteld voor aanvang:
En dit kwam er nog van de auto af:
Omdat ik graag zie dat randjes er netjes uitzien, sloop ik meestal wat zaken van de auto voor ik ga detailen. Zo ook dus bij deze Daimler. De volgende zaken werden verwijderd: Grille, plus koplamp omlijsting; richtingaanwijzer huizen voor, rooster voor ventilatie onder de voorruit, zodat ik ook daaronder de zaak kun reinigen. En zo zag het er allemaal uit:
Onderrand Motorkap zonder grille:
Grille verwijderd:
Grille en ventilatierooster los:
Losse grille onderdelen:
Smerige binnenkant tankvulopening:
Ventilatierooster onder voorruit verwijderd:
Toen begon het zware werk: polijsten. Ik gebruik de spullen van Monello en de DAP900 draaide overuren. Begonnen met Inizio om de zwaarste krassen en aanslag eraf te krijgen. Dat viel niet mee: na de kofferklep gedaan te hebben dacht ik dat het nooit goed zou komen. De lak bleef een soort lichte waas houden en lang niet alle krassen en oneffenheden verdwenen. Nog maar een keer met Inizio eroverheen: geen resultaat. Inmiddels was ik het een beetje zat, dus maar doorgegaan met Mezzo en verdomd: dat was de truc! De lak klaarde op en een groot deel van de krassen waren verdwenen. Dat gaf de burger weer moed. Dus afgemaakt met Finale met een prachtig resultaat: de lak had weer zijn volle glans en de kleur was helemaal opgehaald. Rest van de auto zelfde recept met een zeer goed resultaat. Vervolgens een glaze aangebracht (Black Hole van Poor Boys World); zaakje gesealed met EX-P Sealant van PBW en tot slot twee lagen pure was eroverheen (Purple Haze van DoDo Juice, een fantastisch product; wel wat duurder maar erg goed en duurzaam). Met deze volgorde en combinatie van producten bereik je een zeer duurzame lakbescherming die zeker 4 maanden houdt, vooropgesteld dat je de auto regelmatig wast volgens de regels (twee emmersysteem, twee washandschoenen, etc.)
Toen was het tijd voor de binnenranden van de portieren, motorkap en kofferdeksel: deze had ik voor het wassen al gereinigd met een APC (Engine cleaner van Autoglym); vervolgens heb ik de lak daar gereinigd met Professional Polish van PBW (geweldig als je diep wilt reinigen en ontvetten; haalt echter geen krassen weg) en daarna in de was gezet met Gold Class wax van Meguairs. Resultaat hieronder:
Eindresultaat kunnen jullie vinden in showoff.
Groeten, Eric.
Hieronder wat foto's als eerste impressie:
Hier is duidelijk de rare waas te zien op de flanken voor:
Doffe onderrand kofferklep:
Detail dak: ook niet meer helemaal fris:
Voor het goed schoonmaken van de wielen heb ik voor het eerst Iron X gebruikt; dit is een (relatief) nieuw product dat PH neutraal is en dus geen bijtende zuren gebruikt om vuil en remstof van de velg
te verwijderen, maar een chemische reaktie aangaat met het op de velg aanwezige vuil. Het werkt heel simpel: velg gewoon spoelen en inspuiten met Iron X. Even laten intrekken. Daar waar vuil zit verkleurt Iron X paars, zodra dat gebeurt is, velg goed boenen met een sponsje en dan grondig afspoelen. Resultaat: velg prachtig schoon en dat zonder agressieve zuren die de waslaag en de velg zelf kunnen aantasten.
Hier zie je het resultaat na inspuiten en 5 minuten wachten:
En zo ziet de velg eruit na boenen, afspoelen en drogen:
Vervolgens de auto in de garage gezet en begonnen met kleien; altijd weer leuk om te zien hoeveel troep er nog van een ogenschijnlijk schone auto afkomt.
De gebruikte spullen opgesteld voor aanvang:
En dit kwam er nog van de auto af:
Omdat ik graag zie dat randjes er netjes uitzien, sloop ik meestal wat zaken van de auto voor ik ga detailen. Zo ook dus bij deze Daimler. De volgende zaken werden verwijderd: Grille, plus koplamp omlijsting; richtingaanwijzer huizen voor, rooster voor ventilatie onder de voorruit, zodat ik ook daaronder de zaak kun reinigen. En zo zag het er allemaal uit:
Onderrand Motorkap zonder grille:
Grille verwijderd:
Grille en ventilatierooster los:
Losse grille onderdelen:
Smerige binnenkant tankvulopening:
Ventilatierooster onder voorruit verwijderd:
Toen begon het zware werk: polijsten. Ik gebruik de spullen van Monello en de DAP900 draaide overuren. Begonnen met Inizio om de zwaarste krassen en aanslag eraf te krijgen. Dat viel niet mee: na de kofferklep gedaan te hebben dacht ik dat het nooit goed zou komen. De lak bleef een soort lichte waas houden en lang niet alle krassen en oneffenheden verdwenen. Nog maar een keer met Inizio eroverheen: geen resultaat. Inmiddels was ik het een beetje zat, dus maar doorgegaan met Mezzo en verdomd: dat was de truc! De lak klaarde op en een groot deel van de krassen waren verdwenen. Dat gaf de burger weer moed. Dus afgemaakt met Finale met een prachtig resultaat: de lak had weer zijn volle glans en de kleur was helemaal opgehaald. Rest van de auto zelfde recept met een zeer goed resultaat. Vervolgens een glaze aangebracht (Black Hole van Poor Boys World); zaakje gesealed met EX-P Sealant van PBW en tot slot twee lagen pure was eroverheen (Purple Haze van DoDo Juice, een fantastisch product; wel wat duurder maar erg goed en duurzaam). Met deze volgorde en combinatie van producten bereik je een zeer duurzame lakbescherming die zeker 4 maanden houdt, vooropgesteld dat je de auto regelmatig wast volgens de regels (twee emmersysteem, twee washandschoenen, etc.)
Toen was het tijd voor de binnenranden van de portieren, motorkap en kofferdeksel: deze had ik voor het wassen al gereinigd met een APC (Engine cleaner van Autoglym); vervolgens heb ik de lak daar gereinigd met Professional Polish van PBW (geweldig als je diep wilt reinigen en ontvetten; haalt echter geen krassen weg) en daarna in de was gezet met Gold Class wax van Meguairs. Resultaat hieronder:
Eindresultaat kunnen jullie vinden in showoff.
Groeten, Eric.