• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Daimler onder handen genomen

EricLC

Detailing rookie
19 mrt 2010
31
10
67
Amsterdam
Onlangs heb ik een Daimler Double Six van 1996 gekocht. De auto zag er op het eerste gezicht best goed uit: lak glanst mooi (op afstand) en hij zat ook nog redelijk in de was, getuige de beading toen de auto in de regen stond. Maar als je goed ging kijken was er heel wat op aan te merken. De handelaar waar ik de auto vond had de gewoonte af en toe even een lapje over de wagen te halen om het stof eraf te halen. Je raadt het al: daarmee bracht hij prachtige krasjes aan van het zand dat in dat stof zat. Verder had de auto meer dan eens de wasstraat ondergaan; vooral te zien aan de flanken. Verder zat er op de voorschermen een rare waas, waarschijnlijk residue van de wasstraat: die sproeien aan het eind van het wasprogramma met een soort hete was over de auto en dat geeft op termijn een soort aanslag.
Hieronder wat foto's als eerste impressie:
IMG_1292.jpg

IMG_1291.jpg

IMG_1290.jpg


Hier is duidelijk de rare waas te zien op de flanken voor:
IMG_1287.jpg

IMG_1277.jpg


Doffe onderrand kofferklep:
IMG_1284.jpg


Detail dak: ook niet meer helemaal fris:
IMG_1286.jpg


Voor het goed schoonmaken van de wielen heb ik voor het eerst Iron X gebruikt; dit is een (relatief) nieuw product dat PH neutraal is en dus geen bijtende zuren gebruikt om vuil en remstof van de velg
te verwijderen, maar een chemische reaktie aangaat met het op de velg aanwezige vuil. Het werkt heel simpel: velg gewoon spoelen en inspuiten met Iron X. Even laten intrekken. Daar waar vuil zit verkleurt Iron X paars, zodra dat gebeurt is, velg goed boenen met een sponsje en dan grondig afspoelen. Resultaat: velg prachtig schoon en dat zonder agressieve zuren die de waslaag en de velg zelf kunnen aantasten.
Hier zie je het resultaat na inspuiten en 5 minuten wachten:

IMG_1276.jpg


En zo ziet de velg eruit na boenen, afspoelen en drogen:

IMG_1289.jpg


Vervolgens de auto in de garage gezet en begonnen met kleien; altijd weer leuk om te zien hoeveel troep er nog van een ogenschijnlijk schone auto afkomt.
De gebruikte spullen opgesteld voor aanvang:

IMG_1312.jpg


En dit kwam er nog van de auto af:

IMG_1314.jpg

IMG_1315.jpg


Omdat ik graag zie dat randjes er netjes uitzien, sloop ik meestal wat zaken van de auto voor ik ga detailen. Zo ook dus bij deze Daimler. De volgende zaken werden verwijderd: Grille, plus koplamp omlijsting; richtingaanwijzer huizen voor, rooster voor ventilatie onder de voorruit, zodat ik ook daaronder de zaak kun reinigen. En zo zag het er allemaal uit:

Onderrand Motorkap zonder grille:

IMG_1318.jpg


Grille verwijderd:
IMG_1317.jpg

IMG_1316.jpg


Grille en ventilatierooster los:
IMG_1306.jpg


Losse grille onderdelen:
IMG_1311.jpg

IMG_1310.jpg

IMG_1309.jpg

IMG_1308.jpg


Smerige binnenkant tankvulopening:

IMG_1307.jpg


Ventilatierooster onder voorruit verwijderd:

IMG_1304.jpg



Toen begon het zware werk: polijsten. Ik gebruik de spullen van Monello en de DAP900 draaide overuren. Begonnen met Inizio om de zwaarste krassen en aanslag eraf te krijgen. Dat viel niet mee: na de kofferklep gedaan te hebben dacht ik dat het nooit goed zou komen. De lak bleef een soort lichte waas houden en lang niet alle krassen en oneffenheden verdwenen. Nog maar een keer met Inizio eroverheen: geen resultaat. Inmiddels was ik het een beetje zat, dus maar doorgegaan met Mezzo en verdomd: dat was de truc! De lak klaarde op en een groot deel van de krassen waren verdwenen. Dat gaf de burger weer moed. Dus afgemaakt met Finale met een prachtig resultaat: de lak had weer zijn volle glans en de kleur was helemaal opgehaald. Rest van de auto zelfde recept met een zeer goed resultaat. Vervolgens een glaze aangebracht (Black Hole van Poor Boys World); zaakje gesealed met EX-P Sealant van PBW en tot slot twee lagen pure was eroverheen (Purple Haze van DoDo Juice, een fantastisch product; wel wat duurder maar erg goed en duurzaam). Met deze volgorde en combinatie van producten bereik je een zeer duurzame lakbescherming die zeker 4 maanden houdt, vooropgesteld dat je de auto regelmatig wast volgens de regels (twee emmersysteem, twee washandschoenen, etc.)
Toen was het tijd voor de binnenranden van de portieren, motorkap en kofferdeksel: deze had ik voor het wassen al gereinigd met een APC (Engine cleaner van Autoglym); vervolgens heb ik de lak daar gereinigd met Professional Polish van PBW (geweldig als je diep wilt reinigen en ontvetten; haalt echter geen krassen weg) en daarna in de was gezet met Gold Class wax van Meguairs. Resultaat hieronder:

IMG_1334.jpg

IMG_1330.jpg

IMG_1329.jpg


Eindresultaat kunnen jullie vinden in showoff.

Groeten, Eric.
 
:D Post net in je showoff, of je nog voor foto's hebt...Gevonden:-b Grondig bezig geweest zeg:)^ Aardig wat swirls te zien op de motorklep8o
 
Wat een prachtige detail en wat klus! Heb er van genoten. Heel aparte kleur, en een super mooi interieur. Toppie!
 
Goed bezig zeg en top resultaat! Lekker gelet op de details en nou lekker kilometers maken :)^
 
Dit is een grondige aanpak, je ziet dat kennis van de theorie en de producten direct hun vruchten afwerpen. Prachtige auto die de tijd die je erin stopt zeker waard is.
 
Erg mooie auto, met name de kleurstelling aubergine(?) met creme leren bekleding.

Een Daimler/Jaguar staat bij mij (erg) hoog op de verlanglijst, denk dat 'ie er ooit wel komt:cool:

Gelukkig leest mijn vrouw hier niet mee:|~*