• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP500 Starterspakket, welke moet ik kiezen?

Nismo

Detailing addict
7 okt 2009
124
65
Duffel - België
Beste forummers,

Ik ben hier vrij nieuw en ook vrij nieuw in de cardetailling.
Sinds een jaar ongeveer, bij de aanschaf van onze nieuwe wagen, heb ik Meguairs leren kennen en gebruik vooral deze producten.
Is voor mij ook vrij makkelijk want de importeur voor België en tevens ook winkel ligt enkele straten verder van waar ik woon.
De man aldaar geeft ongelofelijk goeie uitleg en zij organiseren ook regelmatig Detailing Days waar ik me één dezer dagen voor ga inschrijven.

Nu zou ik bij Carclean.com een DAP500 starterspakket willen aanschaffen.
Maar hierbij wil ik even jullie menig vragen over welke van de 2 aanbiedingen, het DAP500 V2 CCS- of DAP500 V2 Raffini pakket het meest geschikt zou zijn.
Bij mij gaat het momenteel meer om het waxen en zoals ik kan lezen is de set met de PoorBoys producten meer naar het polijsten toe.
Gebruik nu af en toe Meguairs Ultimate Compound waar ik wel tevreden over ben, en als wax NXT Tech Wax 2.0.
Ik zou ook de nieuwe als optie de nieuwe Mequairs Soft Buff Pads willen gebruiken omdat zij er qua overzichtelijkheid maar 2 of 3 hebben en ook vooral omdat deze wasbaar zijn in de wasmachine.

Wil uiteindelijk graag een wetlook-achtige afwerking bekomen. Wagen is in een beige-/ champagne-achtige kleur, Nissans Café Latte

Met dank
 
allereerst welkom!!
en veel plezier hier..

de grote verschillen tussen het CCS en het raffini pakket, zijn de polijst middelen..

de CCS bevat poorboys SSR middelen,
deze hebben als voordeel dat ze in de zon gebruikt kunnen worden, en prima "buiten op de stoep" werken

de raffini bevat monello raffini middelen
deze hebben als voordeel, dat ze gemaakt zijn voor de hedendaagse krasvaste lakken, schitterend afwerken, en fijner eindigen
nadeel van deze kit, is dat het onder sommige omstandigheden erg kan stoffen (als het heel heet is)

dus maak eerst eens die afweging.

meguiars softbuff zijn gewone, normale pads van zeer hoge kwaliteit..
deze zijn enkel in een grote maat te verkrijgen, en je zal dan dus ook een grotere steunplaat nodig hebben.
deze zijn los te koop in de CC webshop

de 3 meg's pads, zijn gewoon veel te duur in aanschaf.. en te vergelijken met

rode meg's cutting / gele CCS cutting
gele meg's polishing / CCS polishing pad
zwarte meg's finishing / CCS finishing pad

dan komen we op de maat.. de bovengenoemde pad's zijn 5.5'' en passen dus op de originele backingplate!
het scheelt je dus 18 euro PER PAD!! en een backingplate.

en veel beter zijn de meg's ook niet.

ook de CCS pads kunnen in de wasmachine!

maar met een dap pakket alleen ben je er nog niet!
je hebt nog een glaze nodig...
en een waxje.. de nxt is meer een all in one, en zal je glaze verwijderen..

het kan wel.. maar dan zal je na het polijsten, direct de nxt tech wax erop moeten smeren..

hoop je zo een KLEIN beetje op weg te hebben geholpen in de wondere wereld van CC
 
Voor alleen waxen heb je geen DAP nodig.

De Ultimate Compound is volgens mij een vrij zwaar (polijst) product. Je kunt beter overstappen op de Monello of Poorboys middelen en deze stap met de DAP gaan doen. Dat levert je nog veel betere resultaten op omdat je fijner kunt afwerken.

Wat voor auto heb je (of wil je gaan behandelen)? De Monello producten boeken over het algemeen zeer goede resultaten op harde (Duitse) lakken. De SSR serie is wat meer all-round maar kan daar weleens moeite mee hebben.

Overigens kun je niet altijd van een type auto uitgaan om de hardheid van een lak te bepalen. Er zijn ook VAG auto's met zachte lak.
 
Wow wat een forum zeg, binnen de 15 min reeds antwoord :cool: :cool: en daarvoor al bedankt.

Wat PoorBoys betreft, werken in volle zon denk ik niet dat ik ga doen. Heb hier ook reeds ergens gelezen dat het fabeltjes zouden zijn dat je niet mag detaillen in volle zon maar dat het eerder te maken zou hebben met de warmteafgifte (meestal wel in volle zon natuurlijk) op je lak.

Ik heb op de CarClean site reeds enkele vergelijkingen gemaakt en heb ook gezien dat de Meguiars producten en zeker hun accessoires niet van de goedkoopste zijn, ga dus ook wel rondkijken voor enkele alternatieven hiervoor.

Bij Meguiars hadden ze me gezegd dat UC een zwaar polijstmiddel is mar zondr kans op krassen en/of doffe plekken, met welke PoorBoys is deze te vergelijken.

Ga zeker met de tijd de DAP niet enkel gebruiken om te waxen, alhoewel dat ik dikwijls lees dat je met machinaal te polijsten en te waxen veel betere resultaten haalt en het je veel armpijnen bespaart.

Mijn wagen is een Nissan en de andere te behandelen zullen een Hyundai, Opel en misschien eens een oude Volvo 245 zijn, denk wel dat deze laatste een vrij harde laklaag heeft en waarschijnlijk (Duits) de Opel ook. Denk dat de Japanse en andere Aziatische merken doorgaans een zachte en dunnere laklaag hebben.

Ik weet niet hoe het komt maar mijn gevoel zegt te kiezen voor de Monello Raffini tegenover de PoorBoys.
Zag op CC-site dat de eerste minder schurend zouden zijn dan de tweede.

Ga nog een paar dagjes lezen en wachten en ben uiteindelijk toch uitgenodigd om komende zaterdag naar een Meguairs Detailling Day te gaan.
 
er zijn verschillende detailing days bij meg's
de beginner versie daarvan mag je overslaan wat mij betreft:-"

verder is meg's gewoon ZWAAR overpriced in het algemeen in nl (buitenlandse g220 kost 140 euro....)

en de accesoires... tjahh.. die zijn gerust wel redelijk.. maar net als de rest van hun spullen TE!!! duur

uc is gemaakt voor handmatig gebruik, en best wel een zware polijst ja.. dat je er geen doffe plekken van KAN krijgen is grote onzin.. en zou dit best weleens willen laten zien..

zelfs met een stukje milde klei kan je doffe plekken maken, dus met UC kan het ook!

uiteraard zou ik ook voor de raffini kit gaan.. de polijst middelen zijn gewoon de beste die je deze dag kan vinden voor dat geld (en ja, dat durf ik best te zeggen)

en minder schurend ligt niet alleen aan het middel, maar ook grotendeels aan de pad..

monello mezzo i c m een zwarte finishing pad is inderdaad geen groffe combi, maar pak nu eens
monello mezzo i c m een gele cuttingpad.. dan ga je ineens flink grof..

dus de pad bepaald ook een groot deel in de combinatie..
 
Ik zou gaan voor de Monello set, die is op alle lakken te gebruiken :)^
Voor wat betreft de detailing day van Meguiar's waar je naartoe gaat, die wordt gegeven door Sven neem ik even aan ( je bent Belg volgens mij? ), 1 tip: laat je niet overdonderen door Sven over de Meguiar's producten, hij wil niets weten van andere merken, Meguiar's is it wat hem betreft. Meguiar's is goed, maar er zijn net zulke goede en betere producten te krijgen voor minder geld! Dat zeg ik niet zo maar, ik ben begonnen met Meg's, dus weet er genoeg van ;)
 
aron147 zei:
uc is gemaakt voor handmatig gebruik,

:|~*

Get your facts right... Ultimate Compound is voor zowel handmatig als machinaal gebruik (D/A)! Lees ook even deze review

;)
 
aron147 zei:
er zijn verschillende detailing days bij meg's
de beginner versie daarvan mag je overslaan wat mij betreft:-"


Ai ai, en ik ga juist naar de beginners versie, dit met het 5-stappen plan.

Ik zie wel, ga me ook voor de overige inschrijven, Meguairs België is toch enkele straten van mijn woonplaats.
 
@adrie.

oooo ik dacht dat simpel weg ALLE consumenten producten van meg's voor de hand gemaakt waren..
maarja, ik ben een simpele monello / menzerna poetsknul he:-"

maaar uc wil ik ook hebben.. volgende bestelling neem ik hem ook mee!

ik ken nu 4 mensen die naar de meg;s detailingday waren geweest..
allemaal is het handmatig stappenplan werken..
dat is wel leuk als je net komt kijken.. maar als je nu de overstap naar machinaal wilt gaan maken, heb je er weinig aan (buiten het beter leren begrijpen WAT, WELKE producten doen)
 
Als je helemaal begtinner bent in detailland, dan kan het geen kwaad om die te volgen, dan leer je de basis, en die is erg belangrijk wat mij betreft. Je gaat het alleen niet vaak gebruiken aangezien je de DAP500 aan wilt schaffen. Je leert in ieder geval de termen en wijzen waarop je de lak behandeld. Het principe blijft hetzelfde, alleen dan machinaal.
 
aron147 zei:
@adrie.

oooo ik dacht dat simpel weg ALLE consumenten producten van meg's voor de hand gemaakt waren..

uc wil ik ook hebben.. volgende bestelling neem ik hem ook mee!

Assumption is the mother of all fuckups :-"

Oftewel: Neem niets zomaar aan.
 
stimpy68 zei:
Ik zou gaan voor de Monello set, die is op alle lakken te gebruiken :)^
Voor wat betreft de detailing day van Meguiar's waar je naartoe gaat, die wordt gegeven door Sven neem ik even aan ( je bent Belg volgens mij? ), 1 tip: laat je niet overdonderen door Sven over de Meguiar's producten, hij wil niets weten van andere merken, Meguiar's is it wat hem betreft. Meguiar's is goed, maar er zijn net zulke goede en betere producten te krijgen voor minder geld! Dat zeg ik niet zo maar, ik ben begonnen met Meg's, dus weet er genoeg van ;)

Ja klopt, ben Belg en het is bij Sven.
Laten overdonderen zal ik zeker niet laten doen, moet wel zeggen dat hij schitterende service geeft, ben in de vooravond nog bij hem geweest met een 3/4 slechte UC fles en heb zonder pardon een geheel nieuwe gekregen en de MDD's zijn gratis en met gratis eten.
:D
Niets weten van een ander merk, tot slot is hij invoerder en verdeler van Meg's.
Tegen een invoerder van BMW zal je ook niet over Mercedes moeten uitpakken denk ik.

Ik heb Sven ook al laten horen dat ik als mijn shampoo op is waarschijnlijk ga overschakelen als het nog Meg's gaat zijn naar de Detailer Line, wat me veel voordeliger uitkomt.
Ben blij dat ik ook deze site heb leren kennen, moet eerlijk zeggen dat ik maar pas vorig jaar stomweg begonnen ben met Meguairs en de bedoeling was om enkel en alleen voor onze toen nieuwe auto een goeie kwaliteit shampoo aan te schaffen maar ondertussen heb ik wel reeds een verzameling producten.

De bedoeling is om bij CarClean betere, goedkoper alternatieven te vinden en te bestellen.
Begonnen met Meg's en overgeschakeld op wat nu?
 
Sven is een aardige kerel, heb ooit de rotary workshop van hem gehad en heb daar veel geleerd, maar hij is erg bevooroordeeld voor wat betreft andere merken, wat erg jammer is, maar aan de ene kant ook begrijpelijk omdat hij voor ze werkt. Maar een beetje openstaan voor andere merken zou hem sieren ;)