• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP500 verwijdert niet alle swirls op mijn Passat 3B

fect

Detailing rookie
26 mrt 2011
12
0
Hallo

Ik ben van de week begonnen met het oefenen met mijn dap500, eerst heb ik de vwpolo en de vwfox van mijn ouders gedaan.
Daar werkte het polijsten perfect kleine krasje gingen weg en de swirls ook.

Nu ben ik op mijn eigen passat 3b begonnen maar kom totaal niet aan het resultaat wat ik verwacht had.

Wat heb ik gedaan:
Eerst auto gewassen met meq nxt
Daarna gedroogd met watermagnet
daarna kleien

Daarna begonnen met polijsten
Lake Country - SmartPads CCS 6.5 inch Orange Light Cutting Pad met monnelo inzio
daarna afbouwen
Wit met monnelo mezzo
en als laatst
groen met finale

en daarna de wagen in de wax gezet


Nu zitten de swirls er nog steeds in is iets minder geworden maar totaal niet waar ik op had gehoopt.

Iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe of wat ik nog kan proberen om de swirls wel weg te krijgen?


Gr pascal
 
waarschijnlijk zit je nu met een hardere lak, dus is 1 hit inizio op oranje niet genoeg...
Kijk ook even naar de video how-to "DAP500"
Misschien heb je wel te snelle bewegingen gemaakt..? :weetniet
Stappen klinken wel oké...! :-)^
 
Hier zijn inmiddels al veel onderwerpen van...
Het meest voorkomende probleem is dat je met de DAP te snel over het oppervlak gaat (vaak in combinatie met een te groot oppervlak).

Klein voorbeeld:

- Maak een vlak van 50 x 50 cm op je motorkap o.i.d.
- Verdeel je polijstmiddel over dit oppervlak
- Ga met de DAP van links naar rechts (stand 4 a 5), over het stukje van 50 cm van links naar rechts doe je ongeveer een seconde of 10
- Zak naar beneden met de machine en ga dan van rechts naar links en overlap daarbij de eerdere baan met 50%
- Als je zo het hele vlak gedaan hebt, doe dan hetzelfde maar dan van boven naar beneden.

Simpeler kan ik het niet uitleggen. Hoe lang doe je over een afstand van 50cm ongeveer?
 
Ik heb dat filmpje van de week al bekeken maar ik denk dat ik ongeveer dezelfde snelheid heb aangehouden.
ook heb ik meerdere hits gedaan maar ook dat mocht niet helpen.

Op een ander forum kreeg ik te horen dat misschien mijn lak te hard was voor de dap500 dat ik met een dap900 meer zou kunnen bereiken.
 
edit, je hebt zwaardere producten gebruikt, ook de dap op standje 6 geprobeerd? En niet in de zon, dat werkt niet, heb het nu 2x getest en je resultaat wordt nihil...

Van het weekend nog een audi met knetterharde lak:
voor:
580eda48.webp

na:
7b5f529e.webp


Gebuikte combi's
Inizio forza op gele pad (cut5)
Mezzo op oranje pad (cut 4)
Finale op groene pad (cut1)

En daarna uiteraard sealant/glaze/wax
 
Ik weet van RST-smurf dat hij een lange dag bezig geweest is met een Passat en uiteindelijk met een rotary met gele pad + inizo uren heeft staan zwoegen. Het kan natuurlijk zijn dat je het met een DAP gewoon niet gaat redden op de Passat. In dat geval zou je iemand kunnen proberen te vinden die met een rotary overweg kan. Als het met een DAP500 niet lukt met zwaardere pads + inizo zou ik niet verwachten dat je met een DAP900 wel de krasloos resultaat haalt. Ik denk niet dat het verschil tussen beide DAP's daarvoor groot genoeg is, maar ik kan het mis hebben.
 
Het enige wat ik nog aanvullen bij de rest: beperk je doelen in de tijd. Neem als doelstelling bijvoorbeeld een portier met zijscherm ofzo en voer meerdere hits uit. Voor je beeldvorming: om een portier van mijn audi (phantomblack met echt keiharde lak) swirlvrij te krijgen had ik drie (!) hits geel met inizio forza op een Dap900 nodig voor een goed resultaat. Andere combinaties deden niets. Samen met het afbouwen kostte me dat behoorlijk veel tijd. Uiteindelijk had ik op een dag twee portieren en voor + achterscherm gereed. Ooit had ik het idee om heel de auto in een dag te doen met alle frustratie die erbij hoort omdat dat niet lukt.....
 
mischien een optie om een gele pad aan te schaffen en dan met inizio erover te gaan???


Maar ben bang dat je te maken hebt met een knetterharde lak.Dit laatst ook gehad met een Passat ( zie de show off ).En heb toen 2 hits met een rotary en gele pad met Inizio gedaan en vervolgens verder met DAP en gele pad en Inzio.

Maar uiteindlelijk niet alles eruit kunnen krijgen.En toch ben ik zo`n 12 uur bezig geweest met het polijsten.Soms moet je met iets minder al tevreden nemen.En kan je niet verwachten dat je de eerste keer een 100% correctie kan krijgen;)
 
en dat is ook de reden waarom ik de Dap nog altijd niet besteld heb...vanwege de harde lak van mijn passat...en om nu al onmiddellijk een rotary te kopen lijkt mij ook geen goed idee voor mezelf :schaam
 
kijkt iedereen nu over bovenstaande foto's heen??? Is gewoon met een dap500 gedaan, alleen moet je er de tijd voor nemen inderdaad, maar swirls krijg je er zeker uit, diepere krassen kun je wel een hele tijd voor uitttrekken als je geen rotary hebt...

Maar met een light cutting pad krijg je niks gedaan in elk geval, ga eens kijken bij de gele pad of de wollen pad...
 
@Stofke: zoals emiel10 aangeeft .... waarom niet de DAP900 en ietwat meer tijd er voor nemen, je gaat er dan echt mega veel verschil in zien hoor !
Denk dat het stuk tussen handmatig en DAP supergroot is en je er echt plezier aan gaat beleven.
 
Gebruik zelf gewoon een DAP 900 en heb geen problemen ondervonden.
Vergelijken met de Renault duurt het langer bij de passat (bj 2010). Maar krijg het wel voor elkaar.

maar zoals het bij CC wordt voorgedaan werkt echt super;
werk rustig en gecontroleerd
doe niet te grote stukken in een keer (50 x50cm)
dambord patroon.
laat de machine/pad/polijstmiddel het werk doen. (dus niet te veel druk zetten en te snel werken)

de PRO 900 ligt bij mij nog gewoon in de kast. dacht dat ik die wel nodig zou hebben op die harde vag lak.. dus pro en dap samen besteld.

Maar ja, in het algemeen is een vag lak hard, maar las ook verhalen over een polo die al swirl kreeg van en doek. dus mijn lak kan zachter zijn als de lak van jou passat. Daarom altijd een testspot doen:|~* is mij geleerd.

(maar morgen zijn er een hoop passies bij elkaar in zutphen, kom je toch ook gezellig?)