• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De eerste keer...smaakt naar meer

Simon vW

Detailing guru
6 jul 2020
281
135
Sinds anderhalf jaar ben ik in het bezit van een mooie 3 serie touring; m'n droomauto voor nu. Want ja, ik droom gerust verder... :) Na de aankoop besloten om de wasstraat te mijden en de auto op de 'juiste' manier te wassen; zodoende was de weg naar Carclean vlot gevonden. En tja, dan lonkt het ook wel om een keer zo'n polijstmachine ter hand te nemen.

Een paar weken geleden via het forum van @DivingDisaster een DAP900 overgenomen met een scala aan pads. Daarna de collectie aangevuld met de welbekende Monello-polijstmiddeltjes en andere aangelegenheden zoals Gyeon Prep en PB Tornado Pad Cleaner.

Het moest er dan nu eindelijk van komen: werkend in het onderwijs kwam de herfstvakantie als geroepen. Tijd om de Bimmer onder handen te nemen in de boerenschuur van vrienden. Maar eerst nog voor het huis het gebruikelijke foamen met Stjarnagloss-foam, wassen met Meguiar's Wash & Wax en daarna kleien met Meguiar's-klei.

Toen uiteindelijk begonnen met polijsten; maar wel met enige 'polijstangst'. Het voelt toch eng om aan de lak van de auto te gaan schaven. Misschien daarom ook dat ik wat behoudend ben gaan polijsten. Ik heb de Veloce maar in de tas gelaten, onnodige koudwatervrees?

Met Mezzo op een oranje pad en daarna Finale op een zwarte pad kon ik een behoorlijke verbetering waarnemen. Al denk ik dat ik er misschien meer uit had kunnen halen, mocht ik de Veloce durven te gebruiken. Achteraf met Meguiar's Ultimate Wax en Fast Finish de bescherming gedaan. Nog wat finetuning met bandenzwart, wederom Meguiar's, en de raamlijsten met Stjarnagloss Gummi.


Wat staat op de to-do-lijst:
- Interieur flink aanpakken;
- Velgen in een coating o.i.d. zetten;
- Motorruimte reinigen.

Wat vragen na mijn eerste polijstervaringen:
- Hoe onnodig is mijn angst om Veloce te gebruiken? Kan ik er iets mee kapot maken?
- Bij het polijsten kreeg ik soms kleine poederachtige korreltjes; is dat residu van het polijstmiddel of is het lak?
- Mijn keuze voor pads i.c.m. middeltjes, zijn dat logische keuzes? Zouden jullie totaal andere keuzes maken? Of verschilt dat per auto?
- Tussen de beide polijststappen en voor het waxen heb ik Prep gebruikt, is dat te veel van het goeie?

Hier nog wat plaatjes, om het geheel op te leuken :)

Vooraf:

CDD993C7-DDAB-47D2-A124-1BCC2B54A517_1_105_c.jpeg
71CFFC2C-AFAA-4BBB-A38E-100D7C2F0736_1_105_c.jpeg

Tijdens (en ja, die oordoppen zijn van mijn dochtertje...):

BCF12171-21A5-4009-AC63-4E47E6A6F5BE_1_105_c.jpeg

Na:

808F9C19-1039-4D29-B4FA-AE2BF6A1AD98_1_105_c.jpeg

D74A0762-C8CC-4786-8E77-B1870721DC03_1_105_c.jpeg
 
Mooie auto!

Wat vragen na mijn eerste polijstervaringen:
- Hoe onnodig is mijn angst om Veloce te gebruiken? Kan ik er iets mee kapot maken?
Wat niet nodig is, is onnodig lak weghalen, het zou best kunnen dat je met de zelfde combi de volgende keer precies genoeg weg hebt gehaald en de defecten hebt verwijderd. En nee, Veloce is geen vloeibaar schuurpapier maar je kunt zeker "te ver" gaan, zeler op randjes, ook met een DAP.
- Bij het polijsten kreeg ik soms kleine poederachtige korreltjes; is dat residu van het polijstmiddel of is het lak?
Waarschijnlijk ben je iets te lang door gegaan of heb je teveel polijstmiddel gebruikt, deze rult dan op en vormt gummende bolletjes, volgende keer een beetje beter op letten.
- Mijn keuze voor pads i.c.m. middeltjes, zijn dat logische keuzes? Zouden jullie totaal andere keuzes maken? Of verschilt dat per auto?
Is idd per auto en per lak verschillend, je kunt hier rustig mee expirimenteren, is niet erg.
- Tussen de beide polijststappen en voor het waxen heb ik Prep gebruikt, is dat te veel van het goeie?
Dan gebruik je Prep precies waar het voor bedoeld is, controle van je polijstwerk en ontvetten voor aanbrengen van bescherming voor optimale hechting.
 
@Simon vW ,
Zijn alle defecten /swirls nu weg?
Mochten niet alle defecten weg zijn kun je de volgende keer prima beginnen met Veloce op geel bv je hoeft daar niet per se heel bevreesd voor te zijn vaak is er zoveel ruimte/lakdikte dat dit geen probleem zou moeten zijn. Al heeft een F serie (toch?) vaak een minder harde lak dan een E92 bv.
Heb je ook foto’s van je interieur?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Sommigen hebben de neiging om te makkelijk naar grove polijstmiddelen of wetsanden te grijpen, maar de meeste BMW's hebben echt wel wat extra's nodig om veel correctie te kunnen krijgen. Auto's met zachte lakken heb je bijna nooit meer dan middelgrof polijstmiddel nodig, dus het scheelt gewoon heel erg per auto/lak. Bij sommige automodellen is het zelfs afhankelijk van de lakkleur: sommige lakkleuren zijn veel harder dan een andere lakkleur, zelfs als die auto's na elkaar van dezelfde productielijn zijn gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Toffe mijlpaal en schone auto!

Wat ik mis in het verhaal zijn de inspectierondes: kijken met licht (lampen, zaklamp etc) wat de defecten zijn en of je die "raakt" met je methode.

Zo doe je na het reinigen van de auto een inspectie: welke defecten zie je? Dan doe je een testspot (beginnen met medium is op een Duitse auto geen gek idee, maar in beginsel zo licht mogelijk). Dan kijken wat die stap gedaan heeft. En zo bepaal je het aanvalsplan. Als blijkt dat je met mezzo de swirls niet goed geraakt hebt, kun je met een gerust hard de veloce erbij gaan pakken. Doe je geen inspecties dan blijft het gissen.

Als je het hebt over droge korreltjes dan is je polijstmiddel gaan stoffen (droog geworden) en is de oorzaak het te lang door gaan met de toegepaste hoeveelheid polijstmiddel. Als dit vroeg in je passage is kun je iets meer gebruiken, als je echter al op een goede 4 a 5 erwten zit, dan moet je eerder stoppen. Maar wellicht is ook je werkvlak te groot (hou als vuistregel het oppervlak van maximaal 16x stempelen vast:
20201024_203839.jpg
 
Je angst is onnodig, die moet je inruilen voor zekerheid. En die krijg je door een testspot. Je begint altijd met een milde combi, dan kijk je of je daar de gewenste correctie mee krijgt. Zo ja dan laat je die zwaardere pads en polijstmiddelen lekker in de tas. Maar als je nog veel krassen/swirls ziet dan kan je opschalen. Daarnaast is er met techniek (snelheid bewegen, grote van je sectie, druk, snelheid machine) ook nog veel te behalen. Over het algemeen hebben bmws harde lak en kom je al snel op een zwaardere combi uit maar zoals hierboven al beschreven, het kan verkeren.
 
Ik zou de auto niet wassen met Meguiar's Wash & Wax. Zonde als je er wax op smeert en daarna het er weer af moet halen met klei. Die 'vettigheid' maakt het alleen maar lastiger.
 
Dank voor al jullie opbouwende reacties! Dat geeft vertrouwen en zin om een volgende keer het nog mooier te doen :)

@Ric325i Momenteel nog geen foto's van het interieur; als ik dat ga aanpakken, zal ik ze posten! De swirls zijn grotendeels verdwenen, ik zie nog wel wat lichte krasjes, maar zie al wel een hele verbetering.

@RoCo In het verhaal heb ik niet de inspectieronde aan het begin en de testspot benoemd; wel gedaan :) Voor een volgende keer wil ik inderdaad een goeie lamp erbij hebben. En: bedankt voor de 16-stempel-vuistregel! Ik heb nu de motorkap in vieren gedaan, het dak in vieren, daarna ieder paneel apart > maar zal nog eens kijken of dat in de buurt van de 16 stempels komt.

@ferryed30 Wat voor shampoo zou dan beter passen? Heb je een suggestie?
 
Als je swirls met Mezzo al grotendeels weg zijn dan heeft jouw Bmw geen keiharde lak, wat grotere defecten zou je een volgende keer locaal met een grovere polijst combo kunnen doen om vervolgens het polijsten weer af te bouwen.
Shampoo zonder toevoeging is bv:
Ddj born to be mild
Waxaddict pure shampoo
Nanolex pure
 
Vakantie! Dus na bijna een jaar op naar een nieuwe ronde polijsten. Ik wilde het eigenlijk in de zomervakantie doen, maar voor ik wist was die voorbij. Morgen de voorbereidingen en dinsdag wordt de DAP weer van stal gehaald.

Ik ben voornemens het volgende te gaan doen, maar als ik nog aanvullende tips krijg, is dat altijd welkom:

0. Koffie zetten
1. Foamen met Stjarnagloss
2. Wassen met BTBM (in plaats van Meg's W&W de vorige keer)
3. Ontijzeren met Gyeon Iron Remover
4. Kleien met Gyeon-klei en Clay Lube (of moeten stap 3 en 4 omgekeerd?)
5. Lakinspectie met een fikse led en lakdiktemeter
6. Polijsten, natuurlijk na een testspot en dan mogelijk twee of drie stappen
7. Waxen met Fusso

Paar vraagjes:
- Stap 3 en 4: goede volgorde, of juist niet?
- Zou ik na de wax meteen al iets van Bathe+ of Wetcoat kunnen gebruiken of kan ik daar beter mee wachten tot de volgende wasbeurt?
- Hoe 'ernstig' is het om van Veloce meteen naar Finale te gaan? Is Mezzo als tussenstap echt nodig? Of is dat ook weer afhankelijk van de testspot?
- Nog koffieadviezen? Keuze uit: filterkoffie, Bialetti of Aeropress. ;)
 
  • Grappig
Reactions: Matsu
Ik zou tussen stap 3 en 4 nog een rondje wassen. Ook na het kleien nogmaals afspoelen.
Tussen 6 en 7 nog weer ff Preppen.

na het waxen zou ik niet meteen wetcoat aanbrengen, zie daar niet direct meer waarde van in. Kan gewoon bij je volgende was beurt.
 
Zelf zou ik na het ontijzeren en kleien nog even goed afspuiten met de HD of zelfs even wassen, tijdens en na het polijsten nalopen met ontvetter zoals Gyeon - Prep of Nanolex - EX, (Kleien ná het ontijzeren)

Je kan de Veloce dusdanig doorwerken zodat de finish goed is en je eventueel Mezzo kan overslaan, maar dat is inderdaad afhankelijk van meerdere factoren zoals de hardheid van de lak en dergelijke.

Ik zou ná het waxen niet meteen boosters gaan gebruiken. Laat de wax eerst lekekr uitzweten en hechten. Bij de volgende wasbeurt o.i.d. kan je dan de boosters gebruiken.
 
Overigens zou ik de laatste fijne polijststap niet op een zwarte maar op een witte pad doen. Een zwarte (of rode) Monellopad is eigenlijk bedoeld om wax/sealant of een glaze aan te brengen, alleen als je een hele zachte lak hebt, doet een fijn polijstmiddel op zo'n zwarte pad nog iets.
 
Met behulp van de tips en een goeie kop koffie vanochtend begonnen.

Was het nodig?

[hier zou een foto moeten staan van de motorkap die ernstig slecht beadt...maar de foto wil maar niet uploaden]

Reuze nodig.

Dus dan maar føamen met Stjarnaglöss:
tempImageLEBfAD.png


wassen met BTBM:

[hier zou een foto moeten staan van de drie nieuwe Monello-buckets]

Nooit gedacht dat je van een wasemmer kon zeggen dat 'ie fijn is, maar die handvatten alleen al....

Ontijzeren (Gyeon Iron), weer wassen (dank voor de tip!), kleien (Gyeon-klei, brokkelt wel snel, wat kan ik daaraan doen?):

tempImage5mxr3Y.png


Lak geïnspecteerd en gemeten (geen gekke metingen, meestens tussen 110 en 160 micron):

tempImageZevEsw.png



En dan zou er nog een foto moeten zijn van de auto zoals 'ie er nu bij staat.

Nu ontspannen en morgen gaan met den banaan!
 
Het was een lekker dagje. Ik wilde een paar goede 'voor-foto's' van de lak maken, maar mijn cameraskills lieten me duidelijk in de steek. Uiteindelijk dus alleen foto's van het eindresultaat.

Gebruikte middelen:
- Veloce op Gyeon-pad rood en daarna Finale op Gyeon-pad wit: helemaal 100% tevreden? Nee, maar ik zag een verbetering in glans en hoeveelheid swirls en wilde het project voor nu niet 'meerdaags' maken.

- Fusso als wax. Man man man, het aanbrengen en uitbuffen van die wax was geen sinecure. (Als ik 'm meteen uitbuffte was het te doen, liet ik het volgens de beschrijving 5 minuten intrekken dan was het amper goed te doen en bleven er veel witte strepen zitten. Of wacht, misschien doe ik iets fout..?)

- Verder nog de banden in Meguiar's-tiregel, de trims in Stjarnagloss Gummi.

tempImageK7u0ue.png