• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De juiste clay/lube kiezen

Marcel Maat

Detailing rookie
14 mrt 2019
4
15
Ik zit met een vraagje, als leek zijnde heb ik het idee gekregen om mijn 1 jaar oude gitzwarte Ford Focus te gaan kleien.
Nu zijn er 1001 soorten klei… maar zit hier nog groot verschil in qua ruwte?
Zoals jullie zullen begrijpen wil ik straks niet tegen een zwarte auto aankijken met allemaal poetsrondjes..

Aangezien de auto nog behoorlijk nieuw is denk ik aan een vrij milde/zachte klei (correct me if i’m wrong!)

Welke zouden jullie, als experts natuurlijk ;), adviseren. Tezamen met welke lube?

Alvast bedankt voor jullie reacties (uitgaande dat er in ieder geval IEMAND reageert :):p

Groeten,

Marcel
 
Ik gebruikte altijd de Meguiar's combo, zoals @Brad noemde, maar ben toch overgestapt naar Monello klei + Quick Detailer. Laatst net van Dodo Juice de Born Slippy Clay Lube en de Supernatural Fine klei gekocht, en binnenkort deze combo maar eens testen.

Ik denk dat de Born Slippy Clay Lube het meest voordelig is na alles wat ik heb gelezen. Uit een flesje van 500 ml concentraat, haal je volgens Dodo Juice 5L clay lube (mits verdunt 1:10, kan je uiteraard mee spelen). Verder zie ik dat de Supernatural Fine klei hier een van de best gewaardeerde klei is; daarom kan deze keuze ook niet echt verkeerd zijn.

Succes met de keuze! :)
 
Overigens wat betreft het kleien zelf: Zoek op het forum eens over hoe te kleien. Uiteraard kan een goede klei en een goede clay lube een groot verschil maken, maar als je daarmee over je lak heen ragt, zal je nog meer kans hebben dat deze alsnog marring (kleine krasjes) veroorzaakt. Mijn punt is: Zorg naast een goede klei en clay lube combo er ook voor dat je op de juiste manier gaat kleien (veel clay lube, geen tot weinig druk, geen cirkels maken, maar recht lijnen, paneel voor paneel werken). :)

Succes!
 
Jouw Ford heeft hoogstwaarschijnlijk een vrij zachte lak (al moet een testspot uitsluitsel geven) en ik zou voor de meest milde Ddj supernatural clay + concentrate Lube gaan (supernatural of born slippy dat maakt niet uit). Is een goede combinatie en redelijk voordelig.
 
Lijkt mij een prima keuze! :D

De Fine Clay van DodoJuice wordt vaak positief over gesproken.


Spray & Wipe heb ik lange tijd als clay lube gebruikt (1:1) en beviel prima. Echter gebruikte ik het nogal vaak en gebruik inmiddels de Dodo Juice - Born Slippy (concentraat) omdat dit simpelweg voordeliger is. Glijd goed omdat het zeperiger is dan gemiddeld.
Spray % Wipe gebruik ik nu alleen nog maar als detailer en drooghulp. I-DE-AAL. ;)

Als klei gebruik ik veelal de Monello - Dolce Verde omdat dit veel klei is voor je geld én ook op zachtere lakken nog geen problemen gehad.
 
Ik kan me voor stellen dat iemand Mercedes mooier vind dan Audi... ik kan me voorstellen dat mensen aardbeien ijs lekkerder vinden dan chocolade ijs... ik kan me zelf voorstellen dat er echt mensen zijn die ananas op hun pizza doen..

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand Monello klei en supernatrual beide heeft gebruikt, en de Monello boven de supernatrual zal verkiezen.

De supernatrual staat daar toch echt een klasse boven. Ook boven de Mergs btw!
 
Goed te weten gebruik nu megs met megs last touch 1-2, dit werkt goed, maar ben weer aan nieuwe klei toe. De Mini Cooper moet ook gedaan worden.
 
Gebruik al jaaaaaren spray and wipe icm de poorboys klei. Niet te licht, niet te zwaar. Eigenlijk nooit problemen mee en uiterst tevreden. Wil zelf wel de gyeon combi eens proberen eigenlijk. Iemand ervaring hiermee?
 
@tamer

Ik heb de vernieuwde klei van Gyeon nog niet gebruikt, maar die eerdere was echt niks.

In tegen stelling van @m@rio vind ik de lube wel fijn. Geur is erg plezierig. Lijkt erg op Prep. Het is alleen niet de goedkoopste optie.

Ik weet dat je de drang heb om alles van Gyeon te kopen, en Gyeon heeft een hoop producten die erg goed zijn, maar ik heb zou lekker voor de supernatrual gaan met Born Slippy... kan je voor een 10tje een paar jaar glijden ;)
 
@Zluytr had dat eens gelezen ja dat de eerdere versie niet denderend was. Ben vooral benieuwd naar de nieuwere. Kan je de lube van gyeon verdunnen? Ja ik weet t vriend. Ik kijk niet altijd naar wat t beste werkt maar vaak ook naar hoe het zo leuk naast elkaar staat in de kast :)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Als ik iets voor in de woonkamer koop, wil om graag dat het er goed uit ziet. Als ik iets koop om mijn auto mee te reinigen wil ik alleen dat het goed werkt.

Gyeon kan je verdunnen, Spray & Wipe kan je verdunnen, je kan ook alleen met water kleien.

Ik zou het persoonlijk allemaal niet doen. Alleen een concentraat verdun ik.

Ik snap ook niet dat iedereen het altijd zo aanraad s&w te verdunnen voor het kleien. Puur is het prima te gebruiken als lube.

Als je een donkere vervelende lak heb, kan je gewoon het verschil zien tussen pure s&w en een verdunde. Ik heb dat meerdere malen geprobeerd.

Opzich ook logisch natuurlijk. Een lube moet 1 ding doen, en dat is goed glijden, dat word voor de helft minder als je er de helft water bij gaat gooien.
 
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand Monello klei en supernatrual beide heeft gebruikt, en de Monello boven de supernatrual zal verkiezen.

Ik heb ze allebei en ik verkies die van monello boven de Supernatural Fine. De reden is dat de supernatural rare plekken achterlaat op de lak als je het heel even op de lak laat rusten. Alsof er een afdruk van de klei achterblijft. Ooit ook hier zoiets langs zien komen die hetzelfde had met de Medium variant. Dat bleek later volgens mij een productiefoutje te zien geweest, dus misschien is die van mij ook niet helemaal lekker.