Hoi!
Allereerst, bedankt voor dit forum. Het staat vol met nuttige informatie, is goed te navigeren en ik heb een hoop kennis opgedaan over detailing, iets waarvan ik eerder dacht dat het stiekem gewoon auto wassen 2.0 was. Ja, nou, dus niet.
Ik ben Sean, 23 jaar, en na meerdere jaren kwijlen over MX-5's heb ik eindelijk mijn eerste auto gekocht: een Mazda MX-5 uit 2000, in British Racing Green, met het beige interieur en houten contactpunten (stuur, pook, handrem). Ik ben er super blij mee, en kan eigenlijk niet stoppen met glimlachen als ik aan het rijden ben. Het was even wachten op een goede deal (ook ivm. beperkt budget), maar na lang zoeken heb ik er eentje weten te vinden in mijn favoriete kleurstelling. Optisch scheelt er wel een hoop aan, maar met de kennis die ik hier aan het opdoen ben, heb ik het idee dat ik daar een grote verbetering in kan aanbrengen.
Een greep uit de dingen die ik wil fiksen:
- velgen zijn slachtoffer van flinke erosie
- de banden hebben hun beste tijd gehad,
- veel doffe plekjes en steenslag in de lak,
- relatief veel parkeerschade op de bumpers,
- koplampen zijn vrij dof
- veel krasjes en beschadigingen in het interieur
Allemaal zijn het uiterlijke dingen, dus ik heb de tijd om alles uit te zoeken (m.u.v. banden, dus die zijn als eerste aan de beurt).
Voor het geval je tijd en zin hebt om me wat advies te geven: ik heb de volgende foto's voorzien van vragen. En als je daar geen zin in hebt, zie het dan als een set "voor"-foto's.
Velgen
Ze zijn in deze foto ook enorm vies, dat weet ik! Maar het is nu donker, dus nieuwe foto's zitten er op dit moment niet in, en de schade aan de velgen is wel duidelijk te zien hier. De lak/coating/wat het is dat erop zit, is flink beschadigd, en ik denk niet dat ik dat zelf kan herstellen. Ik zie in principe twee opties: een setje tweedehands velgen à 200 euro kopen (die in betere staat is, maar niet écht nieuw), die polishen en met een Gyeon Rim beschermen -- of ik kan dit setje laten poedercoaten à 400 euro, en dan polish + Gyeon Rim eroverheen. Wat is wijsheid? Is er misschien een andere optie die ik over het hoofd zie?
Veel lakbeschadigingen
Er zit best wel veel schade in de lak. Hier heb ik vooral één vraag: is de schade op de bumper zelf te herstellen (dus door een totale n00b), of is het handiger om een schadeherstelbedrijf in te schakelen om het weer netjes te krijgen?
Foto's bumper:
Motorkap steenslag:
Interieur
Het leer is vrij oud, ruikt ook oud, en de kunststof heeft flink wat voor zijn kiezen gehad gedurende de afgelopen twintig jaar. Zijn de krassen in het kunststof te herstellen? En is dit leer nog te redden met iets van conditioner? En hoe haal ik prut uit de rand tussen de pook-hoes en het kunststof eromheen?
Kunststof met beschadigingen:
Leren stoelen:
En als laatste heb ik een praktische vraag: de auto heeft best wel veel naden waar je met een doek niet echt tussen komt. Zelfs met een borstel heb ik verrassend veel moeite. Doe ik het verkeerd, of moet ik gewoon een betere borstel scoren? Hier een foto van zo'n naad:
Mocht je één of meerdere vragen beantwoord hebben: bedankt voor je hulp, dat wordt natuurlijk gewaardeerd.
Groeten,
Meneer MiataMan
Allereerst, bedankt voor dit forum. Het staat vol met nuttige informatie, is goed te navigeren en ik heb een hoop kennis opgedaan over detailing, iets waarvan ik eerder dacht dat het stiekem gewoon auto wassen 2.0 was. Ja, nou, dus niet.
Ik ben Sean, 23 jaar, en na meerdere jaren kwijlen over MX-5's heb ik eindelijk mijn eerste auto gekocht: een Mazda MX-5 uit 2000, in British Racing Green, met het beige interieur en houten contactpunten (stuur, pook, handrem). Ik ben er super blij mee, en kan eigenlijk niet stoppen met glimlachen als ik aan het rijden ben. Het was even wachten op een goede deal (ook ivm. beperkt budget), maar na lang zoeken heb ik er eentje weten te vinden in mijn favoriete kleurstelling. Optisch scheelt er wel een hoop aan, maar met de kennis die ik hier aan het opdoen ben, heb ik het idee dat ik daar een grote verbetering in kan aanbrengen.
Een greep uit de dingen die ik wil fiksen:
- velgen zijn slachtoffer van flinke erosie
- de banden hebben hun beste tijd gehad,
- veel doffe plekjes en steenslag in de lak,
- relatief veel parkeerschade op de bumpers,
- koplampen zijn vrij dof
- veel krasjes en beschadigingen in het interieur
Allemaal zijn het uiterlijke dingen, dus ik heb de tijd om alles uit te zoeken (m.u.v. banden, dus die zijn als eerste aan de beurt).
Voor het geval je tijd en zin hebt om me wat advies te geven: ik heb de volgende foto's voorzien van vragen. En als je daar geen zin in hebt, zie het dan als een set "voor"-foto's.
Velgen
Ze zijn in deze foto ook enorm vies, dat weet ik! Maar het is nu donker, dus nieuwe foto's zitten er op dit moment niet in, en de schade aan de velgen is wel duidelijk te zien hier. De lak/coating/wat het is dat erop zit, is flink beschadigd, en ik denk niet dat ik dat zelf kan herstellen. Ik zie in principe twee opties: een setje tweedehands velgen à 200 euro kopen (die in betere staat is, maar niet écht nieuw), die polishen en met een Gyeon Rim beschermen -- of ik kan dit setje laten poedercoaten à 400 euro, en dan polish + Gyeon Rim eroverheen. Wat is wijsheid? Is er misschien een andere optie die ik over het hoofd zie?
Veel lakbeschadigingen
Er zit best wel veel schade in de lak. Hier heb ik vooral één vraag: is de schade op de bumper zelf te herstellen (dus door een totale n00b), of is het handiger om een schadeherstelbedrijf in te schakelen om het weer netjes te krijgen?
Foto's bumper:
Motorkap steenslag:
Interieur
Het leer is vrij oud, ruikt ook oud, en de kunststof heeft flink wat voor zijn kiezen gehad gedurende de afgelopen twintig jaar. Zijn de krassen in het kunststof te herstellen? En is dit leer nog te redden met iets van conditioner? En hoe haal ik prut uit de rand tussen de pook-hoes en het kunststof eromheen?
Kunststof met beschadigingen:
Leren stoelen:
En als laatste heb ik een praktische vraag: de auto heeft best wel veel naden waar je met een doek niet echt tussen komt. Zelfs met een borstel heb ik verrassend veel moeite. Doe ik het verkeerd, of moet ik gewoon een betere borstel scoren? Hier een foto van zo'n naad:
Mocht je één of meerdere vragen beantwoord hebben: bedankt voor je hulp, dat wordt natuurlijk gewaardeerd.
Groeten,
Meneer MiataMan
Laatst bewerkt: