• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De musthaves voor een beginnend detailer (Motorfiets editie)

Sander077

Detailing rookie
28 mrt 2025
2
2
Ik heb sinds kort een vrijwel nieuwe motor gekocht. Deze wil ik natuurlijk tip top onderhouden!

Mijn auto deed ik altijd in de wasbox via de 2 grid emmer methode en een microvezel handschoen wassen en met de microvezel droogdoek afdrogen. De wielen deed ik thuis losdraaien en met iron remover (Sonax) en wielborstel even mooi maken. Echter, wil ik de motor iets meer TLC geven. Er bestaat al zoiets als een stappenplan , maar voor dit topic wil ik de aandacht meer specifiek op mijn eigen motor.

Toen ik de motor kocht was deze al gepolijst bij de dealer. Opzich prima maar het polijst/wax residu zat nog op het zadel en op sommige kappen. Nu ik de motor zelf een keer heb gewassen en na een paar ritjes komen zijn er kleine imperfecties naar boven die ik het liefste toch weg wil werken. Zo zit op het voorscherm een soort vlekjes, die voelbaar zijn met de nagel maar die je er niet af kan wassen. Krassen zijn het in ieder geval niet. Misschien roadkill? De eerste foto is genomen onder LED verlichting.

Vraag1: Wie zou mij kunnen vertellen wat het is, en met welk product ik dit kan verhelpen?

Vraag 2: in het stappenplan is al uitgebreid gesproken over de middelen die OP heeft aangeschaft en welke werkwijze daarbij horen. Persoonlijk vind ik dit voor een beginnende detailer net iets te extravagant. Zo heb ik geen hoge druk thuis. Wel een tuinslang.
Wat kunnen jullie als ervaringsdeskundige, mij adviseren om de motor met beperkte kennis, toch zo optimaal mogelijk kan detailen? Wat zijn de échte musthaves?

Brand los! Ik kijk uit naar jullie reacties ❤️

Bijlagen

• IMG_0598.webp
    IMG_0598.webp
    70,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0597.webp
    IMG_0597.webp
    100,2 KB · Weergaven: 28
  • IMG_0596.webp
    IMG_0596.webp
    56,8 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Reacties: PA27506
Ik weet het niet zeker maar zouden het ingevreten insectenlijkjes kunnen zijn?
Musthaves:
-blower om al het water uit de hoekjes te blazen.
- ik zou em in een sio2 coating zetten. Als dat niet lukt is Gyeon Cure het meest makkelijk om bescherming aan te brengen.
-Gyeon ceramic detailer voor na ghet wasssen.

Daar dacht ik ook aan. Maar om dit topic wat vollediger te kunnen maken ben ik eigenlijk opzoek naar een wat vollediger advies.

Welke schoonmaakmiddelen zijn essentieel voor een beginnende detailer om een motor goed te detailen. Ik ben meer opzoek naar een kleine selectie producten waarbij de focus ligt op een goede voorwas, hoofdwas en after-care waarbij het resultaat een swirlvrije, diepglans resultaat geeft met nog een paar weken bescherming.

Ik ben natuurlijk helemaal nieuw in deze wereld en ik zie door de bomen het bos niet, vandaar dat ik jullie hulp nodig heb

Ik rijd ook motor en kan je vertellen dat dat idd ingebrande vliegenlijken zijn.
Het detailniveau van motor of auto is eigenlijk 80% hetzelfde .
Ik ben het eens met @Ric325i met de spullen die hij aanraad.
Veel motoren hebben een ketting (de mijne niet gelukkig) wat wel wat meer werk met zich meebrengt qua schoonmaken.
Lak op de kappen en tank kun je polijsten, let alleen op met kunststof, dit wordt snel warm met kans op vervorming of het verbranden van de lak.
Voorwas kan zeer goed met een handfoamer en Bilt-Hamber Touch-less.
Uiteraard is een dedicated anti- vliegen spray ook zeer welkom, bijvoorbeeld van Kenotek.
Om je velgen te ontdoen van evt. kettingvet zijn er vele cleaners maar niet specifiek qua merk veel keuze bij CarClean. Maakt ook niet veel uit, ze doen allemaal hetzelfde, WD40 op een doek werkt zeer goed.
Wel adviseer ik altijd eerst een de-ironizer tijdens de pre-wash om krassen te voorkomen.
Verder een goede Washmitt, niet te groot, en een losse voor alleen de velgen.
Bescherming zou ik een spray voor pakken van bijvoorbeeld Sonax (nu in de aanbieding) want die werken goed met een tuinslang.
En dan het drogen, 1 kleine droogdoek (zodat deze niet tegen vettige delen aan kan hangen) en een luchtblazer zoals een maestro of iets dergelijks om het water weg te blazen uit de hoekjes waar je niet bij kan.

Verder lekker rijden.

• Leuk
Reacties: Chaser en Jurjenz