• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

stappenplan beginnend detailer

ItaMan

Detailing rookie
20 feb 2018
9
15
Zaandam
Hi Iedereen,

Gelijk na wat tips in mijn 'even voorstellen' thread heb ik een stappenplan samengesteld.
Naar mijn idee is het een aardige basis maar zou dat graag door jullie willen laten controleren.

Nu zit velgen/ramen en interieur reiniging nog niet in mijn stappenplan, ben wel van plan om dit toe te voegen.

1. Wassen
Omdat locatie bij mij nogal een probleem is zal ik in het begin, totdat ik een HD tot beschikking heb, werken vanuit een wasbox.
Omdat ik vanuit een wasbox werk weet ik niet zo goed waar mijn pre-wash uit kan bestaan.
Ik denk dat het het schoonmaken met de HD van de wasbox daar aan moet voldoen op dit moment?

dit zijn de producten die ik gebruik voor de 1e stap:
shampoo: Mothers Wax California Gold Car Wash
washmit bovenkant auto: Gyeon Q²M Smoothie Wash Mitt
washmit onderkant auto: Monello Thick Mitt
Droogdoek: Gyeon Q²M Silk Dryer XL
2 maal de 19L emmer + 1 grid guard.

2. Kleinen

Het kleinen wou ik gaan doen met: Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
hiermee krijg je 2 x 80gr klei, spray en microvezel doekje.

3.Polish + voeding
Omdat mijn auto een enkele keer door de wasstraat is gegaan ( i know, shame on me) heb ik wel last van kleine swirls. deze wou ik dan ook eruit polishen met de volgende producten:
polish: Monello Raffini Mezzo Polish Cut
Applicator: Monello Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
Glaze: Poorboys World Black Hole
Applicator: Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad

4. Wax

Gezien mijn donkere auto en de warmte dagen al binnenkort voor de deur staat, helemaal wanneer ik pas begin met dit stappenplan heb ik gekozen voor: POORBOYS WORLD Natty's Paste Wax Blue
Applicator: Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad
Met WOLF'S CHEMICALS Quick Wax - Quickie als aftercare/booster tijdens de wekelijkse wasbeurt.

voor zowel de polish, glaze en de wax maak ik gebruik van Monello Peluche Verde Trio

hoor graag jullie mening en sta open voor verbeterpunten zolang het budget het toelaat :)
 
Wasmiddelen uit de wasbox zijn over het algemeen nogal agressief, wat de lsp aantast. Ik zou afspuiten met demi-water en dan gaan wassen. Zo heb ik het enige tijd in de wasbox gedaan.

Tja, het stappenplan en de producten. Je had het stappenplan al gevonden in het forum, dat is een goed begin.
Zo veel producten, zo veel wensen. De een vindt dit de ander dat. Sommige keuzes zijn persoonlijk. Eerste indruk, pads en doeken zijn misschien wat aan de magere kant. Op je producten, krijg je ongetwijfeld veel feedback, dus die laat ik maar achterwege. De hoofdstappen zien er in elk geval goed uit en uitbreiding kan altijd nog.
 
Voor de prewash kan je een drukspuit kopen met bijvoorbeeld autoglym multiwash tfr. Ik zag net een te koop topic waarin dit werd aangeboden. Dan heb je voor 15 euro genoeg voor heeeel veeel wasbeurten.
 
Voor de prewash kan je een drukspuit kopen met bijvoorbeeld autoglym multiwash tfr. Ik zag net een te koop topic waarin dit werd aangeboden. Dan heb je voor 15 euro genoeg voor heeeel veeel wasbeurten.

Zelf heb ik ook nagedacht over een drukspuit, maar is een druk van +- 3bar wel hoog genoeg voor een goede pre-wash?
 
De drukspuit is alleen om de prewash aan te brengen. Afspuiten zou ik met demiwater doen in de wasbox.
 
2. Kleinen
Het kleinen wou ik gaan doen met: Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
hiermee krijg je 2 x 80gr klei, spray en microvezel doekje.

3.Polish + voeding
Omdat mijn auto een enkele keer door de wasstraat is gegaan ( i know, shame on me) heb ik wel last van kleine swirls. deze wou ik dan ook eruit polishen met de volgende producten:
polish: Monello Raffini Mezzo Polish Cut
Applicator: Monello Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
Glaze: Poorboys World Black Hole
Applicator: Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad

4. Wax

Gezien mijn donkere auto en de warmte dagen al binnenkort voor de deur staat, helemaal wanneer ik pas begin met dit stappenplan heb ik gekozen voor: POORBOYS WORLD Natty's Paste Wax Blue
Applicator: Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad
Met WOLF'S CHEMICALS Quick Wax - Quickie als aftercare/booster tijdens de wekelijkse wasbeurt.

voor zowel de polish, glaze en de wax maak ik gebruik van Monello Peluche Verde Trio
Mijn visie/tips,
Kleiset is op zich goed maar je bent snel door je claylube heen en deze klei gaat niet altijd samen met detailsprays van een ander merk. De klei verkruimeld dan bv.
Ik zou eerder kiezen voor Dodo juice fine supernatural clay icm born slippy.
Wax is en blijft een persoonlijke keuze maar een Collinite 845 of 476 is denk ik een stuk duurzamer als de Poorboys .
 
De Mothers klei gaat goed samen met de Poorboys Spray & wipe als lube (als de Mothers lube op is). Zoals Ric ook al aangeeft is een Kwazar ook gewoon goed om prewash aan te brengen, en als ik me niet vergis zijn de verschillende Kwazar versies (verschillende kleuren) ook bedoeld voor andere pH-waarden, maar dat kun je even nakijken in de webshop. Een prewash is alleen bedoeld om vuil los te laten weken, vóór je gaat afspuiten met de HD.
 
Ik gebruik de rode kwazar voor mijn prewash.
Ik heb er nu autoglym tfr in zitten maar heb bv ook Nanolex pre wash liggen welke ik voornamelijk na het polijsten gebruik.
 
Ik heb de blauwe 2 liter Venus Handfoam speciaal bedoeld voor prewash. Ik gebruik 'm op 2 manieren: voor een detail met de Nanolex prewash, of voor een gewone wasbeurt doe ik er een heel klein beetje shampoo in en doe daar warm water bij, om het vuil al wat los te weken vóór ik de auto nat spuit.
 
De drukspuit is alleen om de prewash aan te brengen. Afspuiten zou ik met demiwater doen in de wasbox.

Aha, dat wordt inladen in de auto en mee-nemen dan maar!
in ieder geval is een drukspuit een goede (tijdelijk) oplossing i.p.v. het kopen van een dure HD machine.

De Mothers klei gaat goed samen met de Poorboys Spray & wipe als lube (als de Mothers lube op is). Zoals Ric ook al aangeeft is een Kwazar ook gewoon goed om prewash aan te brengen, en als ik me niet vergis zijn de verschillende Kwazar versies (verschillende kleuren) ook bedoeld voor andere pH-waarden, maar dat kun je even nakijken in de webshop. Een prewash is alleen bedoeld om vuil los te laten weken, vóór je gaat afspuiten met de HD.

Handig om te weten!
Dan hou ik voor nu nog mothers aan gezien alles bij elkaar al best wel een prijs kaartje heeft.
In een later stadium zou ik ook graag verschillende soorten producten hebben en daarmee experimenteren.

Ik heb de blauwe 2 liter Venus Handfoam speciaal bedoeld voor prewash. Ik gebruik 'm op 2 manieren: voor een detail met de Nanolex prewash, of voor een gewone wasbeurt doe ik er een heel klein beetje shampoo in en doe daar warm water bij, om het vuil al wat los te weken vóór ik de auto nat spuit.

Net even gekeken, handig dat het zo draagbaar is.
Gezien ik van alles mee moet nemen naar de wasbox wil ik zo draagbaar mogelijk blijven!


groet,
 
Laatst bewerkt: