• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Saab

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
Nu de Saab uit de winterstalling is gekomen is het misschien wel een goed moment hem eens voor te stellen hier.
Officieel heet hij Saab 900 ng (new generation) SE cabriolet en in 1996 gefabriceerd bij Valmet in Finland. Van daar is hij naar Duitsland gestuurd. Zeven jaar later, in 2003 is hij door een Nederlandse Saabliefhebber geïmporteerd en in 2015 kwam hij bij ons in Noordwijkerhout terecht. Wie het kenteken opzoekt bij de RDW ziet dat hij geregistreerd staat met 2.3 liter onder de motorkap maar via een internetforum leerde ik dat die Nederlandse Saabliefhebber de originele motor moest vervangen omdat die volledig vervuild was. Er zit nu een 2.0 injectieblok in en voor mij is dat op het moment ruim voldoende. Ooit wil ik dat wel vervangen door een origineel 2.3 blok maar dat heeft absoluut geen haast.
We rijden de Saab alleen in de zomer en dan is hij (nog) onze daily driver. Dat betekent dat we er ook mee op vakantie gaan, naar het Verenigd Koninkrijk of naar Ierland met de kofferbak en de achterbank vol kampeerspullen.
52168183338_77de4daef4_c.jpg

Tijdens die vakanties in Engeland zijn we een aantal keren op het beroemde circuit van Goodwood geweest en dan mag je natuurlijk zo'n souvenirtje niet laten schieten:
48093762996_35635f9b3e_c.jpg

terwijl we zelf ook de nodige race-ervaring hebben:
52755846159_e879f3d2d8_c.jpg

Wees gerust, het bleef bij twee rondjes over de Nürburgring. Zo'n Saab is daar eigenlijk helemaal niet voor bedoeld.
Naast mijn dagelijkse bezigheden in de bloembollenexport doe ik veel aan (klassieke) auto's fotograferen en er over schrijven, momenteel alleen maar voor een paar clubbladen maar ik heb dat ook wel gedaan voor commerciële bladen zoals Auto Motor Klassiek en Octane. De Saab heeft mij eigenlijk in dat wereldje geholpen. Lang verhaal, zal ik jullie niet mee belasten, maar de Saab heeft daardoor wel een enorme emotionele waarde gekregen en we vinden het daarom helemaal niet erg om er méér geld in te stoppen aan reparaties en onderhoud dan dat de auto mij ooit gekost heeft. Hij mag oud worden :)
51164996168_393c3889be_c.jpg

De kleur van de Saab, Sky Blue, is in Nederland best wel zeldzaam op dit model, ik weet van drie andere cabriolets met deze kleur. In gesloten uitvoering zie je ze iets vaker en ik heb er zelf ook nog eentje gehad. Dat was echt een unieke combinatie.
41133308345_7400755a9a_c.jpg

De gesloten vijfdeurs moest het veld ruimen bij de laatste APK, de reparatiekosten waren te hoog en er moest bovendien een Jaguar komen voor mijn teder beminde echtgenote. Je kunt het slechter treffen met zo'n combinatie :)
Helaas is de lak van de cabriolet niet zo geweldig. De hele voorkant, inclusief de deuren, is ooit eens overgespoten geworden en dat is bepaald niet goed gedaan. Er is duidelijk kleurverschil te zien als je naast de auto staat. Bovendien is het spuitwerk niet goed uitgevoerd, het voorwerk is mager geweest. Zelfs zo mager dat ik de allereerste keer dat ik een DAP in mijn handen had op een voorspatbord door de lak heen ging. Eigenlijk zou hij overgespoten moeten worden maar dat moet ook nog maar even wachten. Er zijn nog andere zaken die voorrang hebben.

Vandaag ben ik er de hele dag mee bezig geweest, morgen gaan ga ik daarmee verder in dit topic.
 
Saab altijd +1! Blijft een tijdloos model. Als je toch ooit een andere motor erin doet, zou ik een turboblok pakken. Vooral het extra koppel is genieten en past uitstekend bij een cabrio. Heb zelf een 9-3 2.0t gehad, met Hirsch stage 1. Dat reed zo ontzettend soepel en golven van koppel rond de 2.700 toeren. Als ik me niet vergis is de 2.0T in de 900ng alleen als 185pk variant geleverd, meer dan voldoende. Heb ook een 9-5 Aero gehad met 2.3T, maar stiekem loopt de 2.0 mooier, minder rauw.

Als Saabliefhebber (zelf alweer jaren Saabloos, ooit komt er een 900 classic coupe) ga ik je topic met bovengemiddelde interesse volgen.
 
M'n vader heeft jaren bij een Saab Scania garage gewerkt, ook zelf Saab gehad. We hebben ook een Saab 96 gehad en een Saab 99 Turbo. Helaas zijn die bij een brand in 2013 compleet verwoest. Ook jarenlang in een 9000 gehad. Prachtig merk. Jammer dat het zo afgelopen is met het merk. Gelukkig maken ze wel nog steeds straaljagers.;)
 
Mooie auto!
Zelf ooit ook een aantal Saabs mogen rijden (9.3 een 9.3 Sport Sedan en een 9.5).
Voor ons “Viking Rally” project nog gekeken naar een aantal 9.3’s. Voor de prijs waren ze veel te heen.
Blijft wel mooi als je ze ziet rijden in het wild.
 
Leuke reacties, dank.
@Cordoba : Ik ben sowieso de bekendste Saabrijder van Noordwijkerhout, daar kan die Mark Rutte niet aan tippen :)
@Thomaso Als er een ander blok in komt dan wordt het toch de 2.3i motor, vanwege de originaliteit. De turbomotoren zijn inderdaad wel héérlijk.
 
Als je naar buiten kijkt kun je je bijna niet voorstellen dat het zaterdag zulk heerlijk zonnig weer was. En toch was het dat dus ik stond al vroeg met alle spulletjes buiten bij de Saab. Ik had er de hele dag de tijd voor ingeruimd en kon dus alles lekker op m'n gemak doen, hoe fijn wil je je hobby hebben?
en eigenlijk was de auto al helemaal schoon gemaakt voordat hij in de stalling ging maar soms moet je een excuus hebben.
Ik begon met de motorruimte. Daar was ik nog niet eerder intensief bezig geweest dus er zat hier en daar wat vettigheid. APC trok het niet, ik heb er soms zelfs een spuit Dasty bijgehaald. Ook de isolatie op de motorkap werd schoongemaakt en afgespoten.
52755493519_19d1573d92_c.jpg

Daarna was het interieur aan de beurt. De vloerbedekking werd gestofzuigd evenals de matjes. Het matje aan bestuurderszijde heb ik ook nog even met de hogedrukreiniger gedaan.
52754709947_e71ac75a29_c.jpg

Het dashboard werd van stofjes ontdaan met behulp van een kwastje en de stofzuiger. Tijdens de stalling hadden de ramen op een kier open gestaan en ondanks de afdekhoes was er toch nog wel een en ander naar binnen gedwarreld.
52755493294_cb914bfbbc_c.jpg

Een prettige bijkomstigheid van het hebben van een cabriolet is dat je het dak open kunt doen als je de binnenkant doet. Dat geeft een hoop extra ruimte. De kunststof delen van het dashboard en zo heb ik schoongemaakt met een 1:20 verdunning APC met een microvezeldoekje. Alle kunststof delen werden behandeld met 303 Aeorspace Protectant, wat mij betreft is er geen betere. Zelfs de spiegeltjes op de zonnekleppen kwamen aan de beurt, (uiteraard niet met die 303) ik had er zin in :)
52755736268_7456d435b7_c.jpg

En toen was er tijd voor koffie.
52755493199_3fd22e1c8c_c.jpg

Daarna was het leder aan de beurt, eerst het stuurwiel:
52755655495_47dc1570f4_c.jpg

De stoelen en de achterbank heb ik schoongemaakt met dezelfde 1:20 APC en microvezeldoek en daarna ingewreven met Gliptone. Ik zweer bij dat spul.
Voor het aanbrengen van Gliptone gebruik ik al een poosje dezelfde Meguiars doek die ik niet schoonmaak. Hij is inmiddels aardig doordrenkt en ik haal vaak tussendoor even die lap over de stoelen zodat ze nét even een vleugje Gliptone meekrijgen.
52755248461_9279f3f6a2_c.jpg

Toen de binnenkant eenmaal schoongemaakt was ging het dak weer dicht want de softtop moest een tweede keer gereinigd worden. Je krijgt zo'n dak in één keer bijna niet netjes. Ook nu weer eerst met Biotex (even laten inweken) en na grondig afspoelen met een 1:8 verdunning APC ingeborsteld. Misschien een wat stevige concentratie maar het dak was al nat dus het spul werd meteen behoorlijk verdund.
52755736068_aee65eb5fa_c.jpg

Na wederom afspuiten met de tuinslang heb ik de softtop met de Kärcher en het meubelhulpstuk droog gezogen. Dat lijkt misschien wat overbodig maar als je ziet wat er nog van af komt.... Ik merk dat ik dat dak eigenlijk nooit écht goed heb gereinigd. Over een week doe ik het nog een keertje en daarna in de Fabsil Gold.
52754708367_81ab2b7b03_c.jpg


En toen was de buitenkant aan de beurt.

Uiteraard eerst de wielen. Voordat de auto op stal ging moest er nog even een extra rondje gereden worden (uiteraard) en bij het ophalen moest er (net zo uiteraard) weer een extra rondje gereden worden. Er was dus wat remstof weg te werken. Dat doe ik met een reiniger van m'n werk maar een normale velgenreiniger zou precies hetzelfde doen. Monello Non Ferro gebruik ik daar maar zelden voor, als je ze netjes bij houdt is dat niet eens zo nodig. Ook de banden doe ik met die reiniger.
52755492644_29f228250a_c.jpg

Na borstelen en nadat ik er een microvezeldoekje overheen had gehaald werden de velgen afgespoten en ingespoten met Monello Aqua Fobia. Fijn spul is dat:
52755248021_cc900d77dc_c.jpg

Vervolgens de normale routine: schuimen
52755654820_c26010fefb_c.jpg

en de handwas. Nanolex Pure gebruik ik daarvoor.
52754708537_73d949a06b_c.jpg

De Kärcher kwam nogmaals van pas om alle kiertjes droog te blazen na de laatste keer afspoelen en toen hij helemaal droog was heb ik de Saab een laagje Poorboys Quick Detailer + gegeven. Ik weet nog niet of ik hem weer een waxlaag ga geven of dat ik hem in de Gyon Cancoat zet, vandaar even die QD.
De bandjes in de dressing van Innotec en de ruiten schoon met Nanolex Glass Cleaner met een laagje Rain-X en toen was-ie klaar:
52755246956_a970354527_c.jpg

Al met al heb ik een heerlijke dag gehad in het voorjaarszonnetje, ik stond het meest van de tijd zelfs in m'n overhemd. Dit is echt genieten!
 
Laatst bewerkt:
Het zat me niet mee de laatste tijd. Sinds onze vakantie in juni heb ik de Saab zegge en schrijve één keer kunnen wassen. Of het was te warm en te zonnig of het regende en als de weersomstandigheden wel goed waren was er wel iets anders dat me bezig hield. Weinig tijd voor het forum ook, zelfs het maken van dit verslagje moest een week wachten.
Maar goed, vorige week zondag kon ik er dan toch mee beginnen: de Saab een keramisch jasje geven. Mijn vrouw zat in Ierland dus ze kon mijn agenda niet voor me indelen. Zaterdag kon ik de Saab reinigen en omdat de weersverwachtingen mooi waren reed ik de auto naar m'n werk waar ik de buren, die hoogstwaarschijnlijk buiten zouden gaan zitten, niet zou storen met het gezoem van de polijstmachine.
Alles was redelijk normaal, alleen het voor spatbord aan bestuurderszijde vertoonde lelijke vlekken. De voorkant van de auto is ooit overgespoten en het voorwerk op dat spatbord is slecht geweest. Er zaten nu diverse vlekken in de lak

53128470952_ffe1188734_c.jpg


Eerst heb ik geprobeerd om de vlekken te lijf te gaan met Menzerna 2500 op een finishing pad maar dat gaf geen resultaat. Op een medium pad werd het wel wat maar een harde gele Monello pad gaf pas goed resultaat. De pad werd pikzwart, blijkbaar werd er veel materiaal afgevoerd. Dat spatbord zal pas weer mooi worden als de auto opnieuw overgespoten gaat worden. Helaas zal dat nog even op zich moeten laten wachten.
Uiteindelijk werd het dus nog wat, zoals op de foto enigszins te zien is. Een enorm kleurverschil ook maar als je er niet naar kijkt dan zie je het niet en in het daglicht valt het ook echt veel minder op.

53129271489_029b88828f_c.jpg


Verder was het allemaal wel netjes rechttoe rechtaan: eerst met Menzerna 2500 op een mediumpad de hele koets gedaan en daarna Menzerna 3800 de glans nog iets extra opgehaald. Eerlijk gezegd viel het resultaat niet eens heel erg op, je moest echt goed kijken om het effect van de tweede hit goed te zien. Ik heb daarom ook niet alles gedaan. Ook heb ik niet geprobeerd de lak te corrigeren, de eerste keer dat ik de Saab polijstte deed ik dat met Menzerna 400 op een harde pad en het meeste is er toen wel uitgehaald. Het is ook gewoon een dagelijkse auto, we gaan er mee op vakantie en we gebruiken hem voor tourritten en rally's, het is geen showauto. De glans ophalen en de lak voorbereiden op de coating was voor mij dus voldoende.

53129541008_03570c648e_c.jpg


Na polijsten en ontvetten ging er een laagje Gyon Cancoat op en het resultaat is voor mij alleszins bevredigend.

53129271494_a7c9d81d53_c.jpg


Het is tenslotte een 27 jaar oude auto met een zwaar leven achter de rug :) Dan mag het :)



De Cancoat kon 's nachts lekker uitharden op mijn werk en dinsdagochtend werd ik blij verrast met een mooie beading:

53129271889_1022e4bf82_c.jpg


En dan word je toch weer een beetje blij :)
 
Ik ben een poos niet actief geweest op het front. Er was ontzettend weinig tijd om iets aan te pakken, ik kwam er nog maar net aan toe om de winterwagen (veel te kort) te wassen en dat is niet zo ontzettend spannend dus ook geen verslag.
Maar vandaag stonden de sterren gunstig: het was mooi weer, ik kon een dag thuis blijven en de Saab was aan een goede wasbeurt toe. Hij was tenslotte al een paar weken uit de stalling.
Frappant om te zien was de algvorming op de softtop. De auto was netjes naar de stalling toe gegaan en stond net zo netjes onder een hoes.

53595066797_37a8b5266d_c.jpg


Ik ben het dak eerst te lijf gegaan met Biotex. Goed inborstelen en laten inweken. Daarna met veel water afspoelen.
Daarna APC, ook weer inborstelen Zo'n klein Monello borsteltje doet het prachtig. En uiteraard wederom veel water om alles weg te spoelen.

53595941241_f8232ddc97_c.jpg


De buitenkant werd "gewoon" gewassen: een pre-wash met APC en schuim, een handwas met Nanolex Pure, decontaminatie met Monello Ciao Insetti en Monello Non Ferro en na drogen afgetopt met Gyan Ceramic Detailer.

Het interieur werd gestofzuigd, het leder met een lichte APC gereinigd en voorzien van een vers laagje Gliptone. De kunststof delen kregen na reinigen een coating van 303 Aerospace Protectant.
Op de voorruit zaten wat ruitenwisser krassen en die kon ik redelijk weghalen met Sonax en een viltschijf. Na het wassen werd alle glas zowel binnen als buiten schoongemaakt met Autoglym Glass Polish, dat is echt geweldig spul. De velgen kregen nog een laagje wax van Soft 99 en de banden een dressing.
De softtop is me nog niet helemaal naar de zin, die krijgt nog een keer een beurt.

53595941066_ce8ec0eff3_c.jpg


Volgende week maandag een servicebeurt en dan is de Saab klaar voor z'n ritje naar Goodwood volgende maand. Zin in!