• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Saab

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
597
135
Nu de Saab uit de winterstalling is gekomen is het misschien wel een goed moment hem eens voor te stellen hier.
Officieel heet hij Saab 900 ng (new generation) SE cabriolet en in 1996 gefabriceerd bij Valmet in Finland. Van daar is hij naar Duitsland gestuurd. Zeven jaar later, in 2003 is hij door een Nederlandse Saabliefhebber geïmporteerd en in 2015 kwam hij bij ons in Noordwijkerhout terecht. Wie het kenteken opzoekt bij de RDW ziet dat hij geregistreerd staat met 2.3 liter onder de motorkap maar via een internetforum leerde ik dat die Nederlandse Saabliefhebber de originele motor moest vervangen omdat die volledig vervuild was. Er zit nu een 2.0 injectieblok in en voor mij is dat op het moment ruim voldoende. Ooit wil ik dat wel vervangen door een origineel 2.3 blok maar dat heeft absoluut geen haast.
We rijden de Saab alleen in de zomer en dan is hij (nog) onze daily driver. Dat betekent dat we er ook mee op vakantie gaan, naar het Verenigd Koninkrijk of naar Ierland met de kofferbak en de achterbank vol kampeerspullen.
52168183338_77de4daef4_c.jpg

Tijdens die vakanties in Engeland zijn we een aantal keren op het beroemde circuit van Goodwood geweest en dan mag je natuurlijk zo'n souvenirtje niet laten schieten:
48093762996_35635f9b3e_c.jpg

terwijl we zelf ook de nodige race-ervaring hebben:
52755846159_e879f3d2d8_c.jpg

Wees gerust, het bleef bij twee rondjes over de Nürburgring. Zo'n Saab is daar eigenlijk helemaal niet voor bedoeld.
Naast mijn dagelijkse bezigheden in de bloembollenexport doe ik veel aan (klassieke) auto's fotograferen en er over schrijven, momenteel alleen maar voor een paar clubbladen maar ik heb dat ook wel gedaan voor commerciële bladen zoals Auto Motor Klassiek en Octane. De Saab heeft mij eigenlijk in dat wereldje geholpen. Lang verhaal, zal ik jullie niet mee belasten, maar de Saab heeft daardoor wel een enorme emotionele waarde gekregen en we vinden het daarom helemaal niet erg om er méér geld in te stoppen aan reparaties en onderhoud dan dat de auto mij ooit gekost heeft. Hij mag oud worden :)
51164996168_393c3889be_c.jpg

De kleur van de Saab, Sky Blue, is in Nederland best wel zeldzaam op dit model, ik weet van drie andere cabriolets met deze kleur. In gesloten uitvoering zie je ze iets vaker en ik heb er zelf ook nog eentje gehad. Dat was echt een unieke combinatie.
41133308345_7400755a9a_c.jpg

De gesloten vijfdeurs moest het veld ruimen bij de laatste APK, de reparatiekosten waren te hoog en er moest bovendien een Jaguar komen voor mijn teder beminde echtgenote. Je kunt het slechter treffen met zo'n combinatie :)
Helaas is de lak van de cabriolet niet zo geweldig. De hele voorkant, inclusief de deuren, is ooit eens overgespoten geworden en dat is bepaald niet goed gedaan. Er is duidelijk kleurverschil te zien als je naast de auto staat. Bovendien is het spuitwerk niet goed uitgevoerd, het voorwerk is mager geweest. Zelfs zo mager dat ik de allereerste keer dat ik een DAP in mijn handen had op een voorspatbord door de lak heen ging. Eigenlijk zou hij overgespoten moeten worden maar dat moet ook nog maar even wachten. Er zijn nog andere zaken die voorrang hebben.

Vandaag ben ik er de hele dag mee bezig geweest, morgen gaan ga ik daarmee verder in dit topic.
 

Thomaso

Detailing guru
9 mei 2018
227
135
Omgeving Nijmegen
Saab altijd +1! Blijft een tijdloos model. Als je toch ooit een andere motor erin doet, zou ik een turboblok pakken. Vooral het extra koppel is genieten en past uitstekend bij een cabrio. Heb zelf een 9-3 2.0t gehad, met Hirsch stage 1. Dat reed zo ontzettend soepel en golven van koppel rond de 2.700 toeren. Als ik me niet vergis is de 2.0T in de 900ng alleen als 185pk variant geleverd, meer dan voldoende. Heb ook een 9-5 Aero gehad met 2.3T, maar stiekem loopt de 2.0 mooier, minder rauw.

Als Saabliefhebber (zelf alweer jaren Saabloos, ooit komt er een 900 classic coupe) ga ik je topic met bovengemiddelde interesse volgen.
 

bros

Detailing chief
7 jun 2014
276
88
45
M'n vader heeft jaren bij een Saab Scania garage gewerkt, ook zelf Saab gehad. We hebben ook een Saab 96 gehad en een Saab 99 Turbo. Helaas zijn die bij een brand in 2013 compleet verwoest. Ook jarenlang in een 9000 gehad. Prachtig merk. Jammer dat het zo afgelopen is met het merk. Gelukkig maken ze wel nog steeds straaljagers.;)
 

de dokter

Detailing chief
13 jun 2011
37
75
Leeuwarden
Mooie auto!
Zelf ooit ook een aantal Saabs mogen rijden (9.3 een 9.3 Sport Sedan en een 9.5).
Voor ons “Viking Rally” project nog gekeken naar een aantal 9.3’s. Voor de prijs waren ze veel te heen.
Blijft wel mooi als je ze ziet rijden in het wild.
 

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
597
135
Leuke reacties, dank.
@Cordoba : Ik ben sowieso de bekendste Saabrijder van Noordwijkerhout, daar kan die Mark Rutte niet aan tippen :)
@Thomaso Als er een ander blok in komt dan wordt het toch de 2.3i motor, vanwege de originaliteit. De turbomotoren zijn inderdaad wel héérlijk.
 

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
597
135
Als je naar buiten kijkt kun je je bijna niet voorstellen dat het zaterdag zulk heerlijk zonnig weer was. En toch was het dat dus ik stond al vroeg met alle spulletjes buiten bij de Saab. Ik had er de hele dag de tijd voor ingeruimd en kon dus alles lekker op m'n gemak doen, hoe fijn wil je je hobby hebben?
en eigenlijk was de auto al helemaal schoon gemaakt voordat hij in de stalling ging maar soms moet je een excuus hebben.
Ik begon met de motorruimte. Daar was ik nog niet eerder intensief bezig geweest dus er zat hier en daar wat vettigheid. APC trok het niet, ik heb er soms zelfs een spuit Dasty bijgehaald. Ook de isolatie op de motorkap werd schoongemaakt en afgespoten.
52755493519_19d1573d92_c.jpg

Daarna was het interieur aan de beurt. De vloerbedekking werd gestofzuigd evenals de matjes. Het matje aan bestuurderszijde heb ik ook nog even met de hogedrukreiniger gedaan.
52754709947_e71ac75a29_c.jpg

Het dashboard werd van stofjes ontdaan met behulp van een kwastje en de stofzuiger. Tijdens de stalling hadden de ramen op een kier open gestaan en ondanks de afdekhoes was er toch nog wel een en ander naar binnen gedwarreld.
52755493294_cb914bfbbc_c.jpg

Een prettige bijkomstigheid van het hebben van een cabriolet is dat je het dak open kunt doen als je de binnenkant doet. Dat geeft een hoop extra ruimte. De kunststof delen van het dashboard en zo heb ik schoongemaakt met een 1:20 verdunning APC met een microvezeldoekje. Alle kunststof delen werden behandeld met 303 Aeorspace Protectant, wat mij betreft is er geen betere. Zelfs de spiegeltjes op de zonnekleppen kwamen aan de beurt, (uiteraard niet met die 303) ik had er zin in :)
52755736268_7456d435b7_c.jpg

En toen was er tijd voor koffie.
52755493199_3fd22e1c8c_c.jpg

Daarna was het leder aan de beurt, eerst het stuurwiel:
52755655495_47dc1570f4_c.jpg

De stoelen en de achterbank heb ik schoongemaakt met dezelfde 1:20 APC en microvezeldoek en daarna ingewreven met Gliptone. Ik zweer bij dat spul.
Voor het aanbrengen van Gliptone gebruik ik al een poosje dezelfde Meguiars doek die ik niet schoonmaak. Hij is inmiddels aardig doordrenkt en ik haal vaak tussendoor even die lap over de stoelen zodat ze nét even een vleugje Gliptone meekrijgen.
52755248461_9279f3f6a2_c.jpg

Toen de binnenkant eenmaal schoongemaakt was ging het dak weer dicht want de softtop moest een tweede keer gereinigd worden. Je krijgt zo'n dak in één keer bijna niet netjes. Ook nu weer eerst met Biotex (even laten inweken) en na grondig afspoelen met een 1:8 verdunning APC ingeborsteld. Misschien een wat stevige concentratie maar het dak was al nat dus het spul werd meteen behoorlijk verdund.
52755736068_aee65eb5fa_c.jpg

Na wederom afspuiten met de tuinslang heb ik de softtop met de Kärcher en het meubelhulpstuk droog gezogen. Dat lijkt misschien wat overbodig maar als je ziet wat er nog van af komt.... Ik merk dat ik dat dak eigenlijk nooit écht goed heb gereinigd. Over een week doe ik het nog een keertje en daarna in de Fabsil Gold.
52754708367_81ab2b7b03_c.jpg


En toen was de buitenkant aan de beurt.

Uiteraard eerst de wielen. Voordat de auto op stal ging moest er nog even een extra rondje gereden worden (uiteraard) en bij het ophalen moest er (net zo uiteraard) weer een extra rondje gereden worden. Er was dus wat remstof weg te werken. Dat doe ik met een reiniger van m'n werk maar een normale velgenreiniger zou precies hetzelfde doen. Monello Non Ferro gebruik ik daar maar zelden voor, als je ze netjes bij houdt is dat niet eens zo nodig. Ook de banden doe ik met die reiniger.
52755492644_29f228250a_c.jpg

Na borstelen en nadat ik er een microvezeldoekje overheen had gehaald werden de velgen afgespoten en ingespoten met Monello Aqua Fobia. Fijn spul is dat:
52755248021_cc900d77dc_c.jpg

Vervolgens de normale routine: schuimen
52755654820_c26010fefb_c.jpg

en de handwas. Nanolex Pure gebruik ik daarvoor.
52754708537_73d949a06b_c.jpg

De Kärcher kwam nogmaals van pas om alle kiertjes droog te blazen na de laatste keer afspoelen en toen hij helemaal droog was heb ik de Saab een laagje Poorboys Quick Detailer + gegeven. Ik weet nog niet of ik hem weer een waxlaag ga geven of dat ik hem in de Gyon Cancoat zet, vandaar even die QD.
De bandjes in de dressing van Innotec en de ruiten schoon met Nanolex Glass Cleaner met een laagje Rain-X en toen was-ie klaar:
52755246956_a970354527_c.jpg

Al met al heb ik een heerlijke dag gehad in het voorjaarszonnetje, ik stond het meest van de tijd zelfs in m'n overhemd. Dit is echt genieten!
 
Laatst bewerkt: