• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De stap van handmatig naar machinaal

tinio

Detailing trainee
29 jun 2010
5
47
Na 1,5 jaar bezig te zijn geweest met handmatig poetsen wil ik de stap naar machinaal gaan maken en me bestaande collectie daarvoor uitbreiden met de volgende producten:

Een DAP900 V2 Raffini Kompressor Starterskit - Lite Edition: Ik heb een zwarte Corsa D met lichte swirls, een lichte kras en een klein schaafplekje. Ik kies voor een DAP900 om zeker te zijn dat ik genoeg vermogen heb voor een mogelijke harde lak.

Dodo Juice - Born to be Mild shampoo: nu in het bezit van Poor Boys super slick & suds maar deze is bijna op en wil wat anders proberen.

Poorboys World - Black Hole, zwarte auto en deze schijnt goed te zijn

Voor het aanbrengen van de Glaze twijfel ik tussen de volgende opties:
Monello - Kompressor Finessing Pad - 6inch – Zwart, om het machinaal te verwerken
Monello - Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator, om het handmatig te verwerken
Wat geeft een beter resultaat / welke is makkelijker in gebruik.

Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm, nu in het bezit van een Delirium Orange Drying Towel maar vind dat deze minder op begint te nemen en nu met moeite mijn auto droog krijgt.

3M - 3434 afplaktape - 25mm breed, een must voor het machinaal poetsen. De vraag is alleen hoeveel tape er nodig is voor een gemiddelde auto?

2x Monello - Peluche Verde Trio, z’n doek gratis bij een bestelling gekregen en daarnaast heb ik nog een nieuwe PB deluxe mega towel. Naast de nieuwe doek nog 4 delux mega towels die gebruikt zijn.

Wat ik al wel heb:
Collinie 915 met een gele applicator pad.
Spray and Wipe
PB klei
PB APC
Cobra Micro restore

Graag wat advies of ik de logische producten koop en of ik niet iets ben vergeten? En of ik beter voor een machinale of een handmatige pad kan gaan voor het aanbrengen van de glaze?

Me plan wat ik wil gaan volgen:

Wassen
Kleien
Polijsten met de DAP
Voeden met Black hole
2 lagen Collinite 915 wat ik kort laat curren.

Ik gebruik alleen machinale pads boor polijsten. De rest doe ik mooi met handpads. Niet overal kom je met de DAP en het gaat redelijk snel.
Zorg ook dat je voor elke stap voldoende doeken hebt.
Met een rol tape heb je genoeg. Koop de brede. Past precies over de trims op het dak. Voor de rest hoef je niet zo heel veel af te plakken bij je Corsa.
Laat de zwarte Kompressor pad zitten. Gebruik gewoon een goedkopere handpad. De pad wordt helemaal zwart en krijg je er niet meer uit. Gebruik een gele zachte pad van 20 cent.
Leuke auto een Zwarte Corsa D. Heb ik ook gehad.

Ik zeg: glaze lekker aanbrengen met de dap, gaat sneller dan handmatig. Als je een dap hebt kan je er net zo goed maximaal gebruik van maken. :ja
Uiteraard zijn plekjes waar je met de dap niet goed bij komt dus daar kan je best de glaze met het handje aanbrengen, maar dit is veel minder werk dan een hele wagen handmatig doen.
Dus....eigenlijk heb je beide nodig: handpad en machinepad voor het aanbrengen van de glaze. :-d

Gewoon de glaze machinaal aanbrengen.En als je de gehele wagen hebt gedaan dan de pad loshalen en de laatste stukjes met de hand doen met die pad op de plaatsen waar je niet bij kan komen.

Machinaal gaat een stuk lekkerder dan handmatig.;)

De keus voor de BtbM is prima, fijne shampoo. Alleen schijnt de Slicks & Suds wel goedkoper te zijn in verhouding. Wat betreft de tape; één rol is voorlopig voldoende. Het gebruik per detailbeurt is best zuinig. De Blackhole zou ik ook zeker machinaal aanbrengen met de zwarte pad op de DAP, plekjes waar je niet bij kunt kan altijd met de hand. De Blackhole moet je namelijk doorwerken totdat hij begint te schijnen, dan is machinaal gemakkelijker. Als ik jou was zou ik nog wat doeken bijbestellen. De Peluche Verde van Monello is een erg fijne en handzame mf doek, ook de Peluche Bianco van Monello is erg fijne, iets groter waardoor er meer product opgenomen kan worden. EDIT: je kunt de doeken ook in 3-pak kopen, scheelt weer wat in de eurootjes. :)_[]

Bedankt voor alle reacties.

@IbizaSigno: BtBm is niet veel duurder dan Slick & Suds omdat de mengverhouding groter is dan BtBm.
En ik zal voor die grotere doeken gaan maar heb ik er aan 6 dan voldoende? heb nog 2 nieuwe doeken liggen en aantal oudere voor het vuile werk.

Maak ik verder de juiste keuze tussen DAP900 vs Dap500 en Kompressor pad vs Gewone pads?

Dap900 vs Dap500: de dap900 is krachtiger dan de dap500, wat niet wil zeggen dat je met de dap500 geen krassen,swirls enz..kan verwijderen....ik denk als je enkel je eigen wagen wil doen dat de dap500 prima voldoet, ik weet niet wat het prijsverschil is tussen beide maar dat kan eventueel ook een beslissingsfactor zijn.

Compressor vs gewone pads: persoonlijk heb ik geen ervaring met compressor pads maar de gewone pads doen het bij mij prima, ik denk dat dit eerder een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Het prijsverschil is waarschijnlijk niet zo groot, zeker niet als je enkel je eigen auto ermee wast. Er is een topic over de prijs van shampoo per wasbeurt, er staat mij bij dat de Slicks & Suds goedkoper is dan de BtbM. Helaas kan ik het topic zo snel even niet vinden. Als je de grote doeken neemt, dan denk ik dat je per stap aan twee doeken wel voldoende zult hebben. Doeken kun je praktisch niet te veel hebben, zoals je benoemd heb je ook al een aantal doeken. Gewoon proberen zou ik zeggen. De twijfel tussen de DAP500 en de DAP900 kan ik mij voorstellen, de DAP900 heeft meer vermogen dan de 500 en dus kun je stellen dat je er een beter resultaat mee zou kunnen behalen. Voor de €31,- verschil zou ik de 900 zeker niet laten liggen. Het verschil tussen de smart ccs- en de kompressorpads durf ik niet aan te geven. In de beschrijving kan ik ook niet een groot verschil vinden. :weetniet Het verschil zit hem wel in de prijs tussen de twee, de kompressor is iets duurder (6" kompressor tegen 5,5" ccs).

Persoonlijk vind ik de Peluche Verde handzamer dan de Bianco, vind ik te groot, maar daar kom je maar op een manier achter. :)_[]

De Delirium vind ik nog steeds erg fijn werken. De Senza aqua drying towel vond ik in het begin niet lekker werken maar na een aantal wasbeurten pak ik deze doek er altijd wel bij. De werking kan ook minder zijn als het wat vochtiger weer is.