• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detail nieuwe auto

Evt

Detailing trainee
16 feb 2024
82
45
donderdag is het zo ver, dan gaan we de nieuwe auto van mijn vriendin bij de dealer ophalen. Ik had al gevraagd om de auto niet te wassen en zeker geen wax of dergelijks op te smeren. Nu nog hopen dat ze zich eraan houden. Ik wilde het plastic er nog aan laten, maar dat vond mijn vriendin te overdreven

De auto zetten we direct in de werkplaats en om hem daar te wassen ontijzeren evt te kleien en polijsten. Al twijfel ik over het kleien en polijsten.
Even een stappenplan.

- Velgen met brakebuster foamen, schoonmaken en afspoelen. Non ferro rondje of er al wat ijzer op de velgen zit.
- hele auto foamen en wassen met twee emmers
- rondje non ferro op de rest van de auto.

- kleien?? Als ik klei wil ik de finish van menzerna 3800 gebruiken.

- painter cleaner (kan dit machinaal en op welke stand van de dap)?
- gyeon prep
- fusso wax smeren en laten vuren in de werkplaats

Ben benieuwd of jullie zouden kleien? Mijn twijfel zit hem in de evt marring die ik kan ontwikkelen. Ik denk niet dat marring met alleen een paint cleaner te verwijderen is, waardoor een finish met de dap onvermijdelijk is.

Het is een wagen die niet meer dan een paar km zal rijden naar de werkplaats om vanuit daar bescherming toe te passen.
 
-Paintcleaner kun jecprima machinaal doen met lagere machine stand.
-Als je Menzerna 3800 (becvat cleaner) gebruikt kun je de paintcleaner stap overslaan.
-Gyeon prep is aan te raden idd.
-Fusso wax vooral dun smeren. Wat ik doe is in het midden van een paneel beginnen en uitwaaieren naar de buitenkant/naden van dat paneel dan ga je minder snel te dik daar.
-De wagen heeft al een heel parcour afgelegd voor ie bij jou is ik zou em eerst goed wassen enz en dan check of clatyen nodig is. Bv door met plastic boterham zakje over de lak te voelen.
 
- Auto in ontvangst nemen en naar de werkplaats.
- Auto een correcte wasbeurt geven.
- Checken op bepaalde vervuiling en defecten. (Vliegroest, hardnekkige vervuiling, krasjes, algehele staat)

Een rondje de-ironizen kost je alleen wat product en tijd, maar kan soms al een hoop doen.
Kleien hoeft soms alleen op bepaalde plekken, maar zeker niet de gehele auto. (Tenzij er onzinnig slecht afgeleverd is)

Ik zou checken of er niet alsnog een wax o.i.d. op zit. ;) Ik zou zelf waarschijnlijk een zachtere klei pakken en lekker gulzig met glijmiddel aan de gang gaan. Dan de hele auto op je gemakkie finishen met een fijn polijstmiddel om eventuele bescherming of andere troep te verwijderen. (Als de lak niet beton hard is en je met het kleien geen diepere defecten veroorzaakt hebt, anders moet je grover)

Paint Cleaner is niet effe smeren en afnemen, ook deze werk je lekker in. Dan zou je dus net zo goed een fijn polijstmiddel kunnen pakken en dan heb je meer bite in huis.
 
  • Leuk
Reactions: Evt
gisteren de auto opgehaald, maar het liep allemaal wat trager dan gehoopt. Tegenwoordig moet je eerst een app downloaden om je auto te kunnen rijden. Toch maar naar huis gereden, want het weer was prima. Dus de auto vandaag naar werkplaats gereden.
Auto voordat ik begon:
IMG_0766.jpeg

Gefoamd met bilthammer foam
gewassen met koch chemie autoshampoo
Hele auto bespoten met non ferro. Er zal nauwelijks ijzer op de lak. Op de deur twee kleine spots en op de motorkap slechts 1 en zo minuscuul was het.
IMG_0767.jpeg

Auto voelde enorm glad aan en toch maar gekleid want ik wilde de born slippy van dodo juice een proberen. Dit is wel een blijvertje voor mij. Werkt fijner dan s&w en de spray van monello die bij het klei pakketje zit (naam vergeten)

De klei bleef schoon en was dus achteraf onnodig. De auto zag er overal goed uit in tegenstelling wat ik soms op dit forum voorbij zie komen.

Tijd voor een testspot op de motorkap. Eerst met gyeon prep ontvet, een stuk afgeplakt en gaan.
De 3800 menzerna icm de witte monello pad op de DAP gebruikt.
Ik zag geen verschil bij een eerste hit. Toch nog hetzelfde stuk nogmaals geprobeerd, maar wederom geen verschil na afname.

De boel weer ontvet en daarna de fusso coat aangebracht. Was even stoeien met het afnemen omdat het vandaag behoorlijk warm was. Dus na elk paneel even kort gewacht afgenomen en het volgende paneel gedaan.

Ben benieuwd hoe de fusso gaat reageren en blijft zitten.
Eindresultaat
IMG_0768.jpeg
IMG_0769.jpeg
 
Een stuk afgeplakt als testspot is niet persé aan te raden voor een volgende keer.
Bilt-HamBer foam is sowieso een goede start.