• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detailbeurt Ford Mondeo Station

Ralph Ruiters

Detailing addict
2 nov 2009
56
52
42
Hallo Iedereen,

Tot heden heb ik enkel vragen gesteld en voornamelijk meegelezen op dit zeer informatieve forum. De afgelopen jaren ben ik steeds een voorzichtig stapje verder gegaan in het reinigen van de auto's. Ooit gestart met het Megs 3-stappenplan en ondertussen aanbeland met een hele krat vol aan producten, een dap 500, een berg microvezel doeken, foamlans, etc...

Vandeweek (woensdagmiddag begonnen en donderdag afgerond) heb ik onze Panther black Mondeo weer spik en span gemaakt (althans geprobeerd) en daar wil ik dan ook mijn eerste show-off over laten gaan.

Stap 1
Auto gewassen met shampoo (Megs NXT shampoo), twee emmers werkwijze, Mothers lamswol washmitt en de Carrand Supreme Drying Towel.

Stap 2
Auto gekleid met Megs klei en Smartwax lube (verdund tot circa 1 op 3) en afgenomen met een microvezeldoek (ik denk een Supreme Shine Microfiberdoek van Megs).

Stap 3
Auto gepolijst met Monello Raffini Mezzo op oranje Monello CCS pad en afgenomen met een microvezel doek van Turtle wax (sorry hiervoor :s ). Dit was mijn eerste keer met Monello Raffini Mezzo en stond versteld van de glans. Vorige keer op de Mondeo Poorboys SSR2.5 gebruikt en deze bleek toen minder geschikt voor de correctie van de swirls. Monello is hier veel beter in geslaagd! Voor de Mondeo dus vanaf nu de Monello gebruiken.

Conclusie; Monello Mezzo is een prettig werkend product, toegepast in de schaduw en benadert qua gemak de Poorboys SSR serie. Levert een flinke bak glans op en veel swirl correctie op de Mondeo! Beter resultaat dan van de SSR 2.5 op dezelfde auto met dezelfde pad.

Stap 4
Auto voor de tweede keer gepolijst, nu met Poorboys SSR1 op de witte Monello CCS pad. De auto afgenomen met een Turtle wax microvezel doek.

Resultaat was een overwegend swirlvrije Mondeo. Ik was op dat moment zeer tevreden over het resultaat.

Stap 5
Na het polijsten heb ik de Mondeo in de Black Hole (1e ervaring met dit product) gezet met de DAP en de zwarte CCS pad. Hierbij heb ik de aanwijzigingen op de verpakking strikt opgevolgd. Doorpoetsen tot de glans verschijnt en dan laten hazen. Hier dus heel goed de :rules gevolgd.

Had hoge verwachtingen van BH gezien de positieve berichten over het product hier op het forum. Echter de resultaten vielen me een beetje tegen. Zichtbaar weinig meer glans. Wellicht dat het resultaat van Black Hole groter is wanneer de auto niet eerst is gepolijst. Ook hier is uitpoetsen gedaan met een Turtle wax doek.

Conclusie van Black Hole na de eerste toepassing door mijzelf; makkelijk te verwerken product, zeer spaarzaam in gebruik maar is na het polijsten niet direct noodzakelijk (?) voor de 'glansfactor'.

Stap 6
Na de Black Hole heb ik EX-P (eveneens 1e ervaring met EX-P) erover gedapd (ook weer met de zwarte pad). Deze beschermlaag gaf geen waarneembare extra glans. Ook hier de aanwijzigingen op de verpakking strikt nageleefd :rules .

Conclusie van EX-P na de eerste toepassing door mijzelf; geen extra glans waargenomen, eveneens spaarzaam in gebruik, makkelijk aan te brengen en uit te poetsen.

Stap 7
Ik had nog tijd over (moest tegen 18.00 uur klaar zijn met het zware werk). Toen heb ik de auto afgewerkt met een laagje Megs NXT Tech Wax 2.0. Dit laagje heb ik handmatig aangebracht met de meegeleverde pad (ok, roeien met de riemen die ik heb). Na een tijdje curen adhv een swipetest beoordeeld of het uitpoetsen kon beginnen. Uitpoetsen heb ik gedaan een Poorboys microvezel doek (zat gratis bij de laatste bestelling bij Carclean, bedankt Carclean voor het fijne doekie!).

Stap 8
Velgen gereinigd met de Poorboys velgenreiniger (1 op 1 verdund). Velgen gepoetst met de aanwezige velgenborstels (Mothers Wheel Brush en EZ Detail Brush).

Daarna voor het eerst Iron-x gebruikt. Op natte velgen gesprayed, lekker laten reageren (vervuiling viel me mee, niet veel paars gezien ondanks mijn :cool: ). Wel even ingeborsteld met een kwastje voor de goede verspreiding. Alleen die lucht!!! Als dit de verbeterde versie met een prettigere geur, hoe moet die oude versie wel niet ruiken (of is meuren een beter woord?).

Velgen heb ik niet gekleid en/of gewaxt bij gebrek aan tijd. Komt binnenkort, moet de velgenwax overigens nog kopen!

Stap 9
Wat is een heel lang en saai verhaal zonder pics...? Ben zo ijverig aan het werk gegaan dat ik vergeten ben 'before pictures' te maken. Dus hierbij de plaatjes bij praatjes!

Mondeoclean1.jpg


Mondeoclean2.jpg


Mondeoclean3.jpg


Mondeoclean4.jpg


Mondeoclean5.jpg


Mondeoclean6.jpg


Dit is mijn eerste show-off. Ondanks de gebruikte materialen ben ik nog maar een groentje op het gebied van cardetailing. Tips and tricks alsook opmerkingen zijn altijd welkom!
 
Ziet er heel goed uit Ralph voor je eerste show-off .
1 tipje de banden ben je vergeten , voor de rest :)^
 
Bedankt voor de complimenten! :)^
Banden reinig ik normaal met een verdunde APC oplossing. Nu idd niet gedaan. Scherp gezien. Banden laten glimmen met 'bandenzwart' is niet aan mij besteed. Ik vind dat niet zo nodig.

Overigens, de dag erna naar de supermarkt geweest waar de mondeo in de zon stond. Veel mensen keken naar de auto. Is het dan zo goed zichtbaar, zo'n grondig gepoetste auto :-" ?

Het is overigens niet de eerste detailbeurt die ik uitgevoerd. Op onze auto's ga ik eigenlijk minimaal 2 maal per jaar los. Alleen een aantal producten heb ik bewust aangeschaft voor de Mondeo en heb ik nu voor de eerste keer uitgeprobeerd.
 
Ziet er goed uit:)^

En wat betreft de banden :

Gebruik zelf vaak de Bold N Brigth van Poorboys.Deze laat geen glimmende glans achter maar een matte glans;) .
 
Dat ziet er niet verkeerd uit zeg! :)^ Mooi resultaat!

Wielkasten en banden de volgende keer voor de finishing touch ;)
 
Mooi resultaat!!

wat betrefd de blackhole..

deze werkt erg goed op gepolijste lakken. het voedt de openstaande porien.
wellicht dat je niet meer glans krijgt, maar juist een hele diepe glans...
 
Bedankt voor tips en de complimenten. De wielkasten hadden eigenlijk gedaan moeten worden. Helemaal mee eens! Normaal haal ik de Kärcher te voorschijn en zijn de wielkasten schoon.

De tip van Bold N Brigth van Poorboys zal ik onthouden.

Binnenkort onze tweede auto eens een grondige poetsbeurt geven (mocht ie dan nog niet verkocht zijn).
 
Ik begin eigenlijk altijd eerst met de velgen.
Zo voorkom je dat je spetters krijgt op je net zo mooi gepoetste auto.
Maar het resultaat mag er zeker wezen.
 
Frada, dat is een terechte opmerking. Eerst de velgen, dan de rest!

Ik zie dat je in het mooie Belgisch Limburg woont. Waar precies? Ik woon in het NL'se Limburg, onder de rook van DSM/Sabic. Mijn vrouw is van Maaseik, mijn ouders en schoonouders wonen in de gemeente Maaseik en heb zelf in Maaseik op internaat gezeten.
 
We hebben ze nog niet horen klagen over gebrek aan ruimte of het comfort. Ze dringen ze zich om in de auto te mogen, meegaan doen ze maar al te graag.
 
Netjes hoor!

Voor de final touch had ik inderdaad ook de banden nog even gedaan, en iets meer werk in de wielkasten gestopt.

EXP of Blackhole zijn inderdaad fillers, die zorgen voor een diepere glans, niet meer glans.

Mooie eerste show-off!
 
Mooi resultaat zo voor de 1e keer!
Ralph Ruiters zei:
Stap 7
Toen heb ik de auto afgewerkt met een laagje Megs NXT Tech Wax 2.0.
Deze vind ik persoonlijk wat minder handig. NXT bevat een milde cleaner en zal de EX-P zeker geen goed gedaan hebben.
Beter is het om de EX-P te toppen met een pure wax zoals Natty's.
 
Dibbuz, bedankt voor je opmerking. Daar was ik mij dus niet bewust van!!!! Dan zal ik voor de volgende keer maar een potje/flesje natty's kopen (heb nog wel een lijstje met producten die ik graag zou willen hebben).

Het is mijn eerste show-off hier maar niet mijn eerste detail. Heb me al vaker lamme armen gepoetst...