• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detailen van nieuwe Eriba caravan

Chris van S.

Detailing guru
3 jun 2014
147
123
42
Detail vriendjes en vriendinnetjes,

na speurwerk op het forum op caravans en campers open ik toch dit topic.
Mijn schoonouders hebben een nieuwe Eriba Troll 530 in bestelling staan welke in April/Mei geleverd zal worden. Uiteraard mag ik mijn detailkunsten botvieren op deze retro caravan waar ik uiteraard erg naar uitkijk. Leuk project, zeker omdat ik al meerdere verse auto's op mn cv heb staan is een caravan daarbij zeker leuk. Doel is om de caravan vanaf het begin direct goed in de bescherming te zetten, uiteraard.

Zoals gezegd heb ik al wat topics doorgelezen van de caravan/camper detailers die mij voor zijn gegaan. Echter het materiaalgebruik van een Eriba caravan is net weer wat anders dan van andere caravans.

61766.1.1.jpg


De caravan is zoals bovenstaand zichtbaar. Zegmaar de staande delen zijn van aluminium, het dak is van kunstof. Belangrijke feiten!

Ik werk nooit met een voorafbedachte stappenplan, want vaak loopt het toch anders. Alleen met producten die ik mogelijk zou kunnen gaan gebruiken ,want ook dat bepaal ik er plekke. Met bovenstaande toelichting wil ik een paar vragen stellen die hopeljk door jullie beantwoord kunnen worden.

1. Heeft er iemand hier ervaring met het detailen van een Eriba caravan? Dan zou ik graag wat ervaringen willen lezen.

2. Ondanks dat de caravan nieuw is ga ik ervan uit dat de oppervlakken gereinigd moeten worden dmv clayen en zelfs wellicht het gebruik van Poorboys Professional Polish. Prof.Polish kan ik toch ook gebruiken op het kunstoffen dak?

3. Al mijn nieuwe auto's heb ik fijn gepolijst wat echt verbluffende resultaten geeft. (fijn) Polijsten van de Eriba houd ik daarom uiteraard open. Eerst wil ik de oppervlakken controleren. Maar wil toch de vraag stellen of iemand ervaring heeft met het polijsten van Alu delen als deze caravan. Maar ook met name over de kunstof delen. (Bigfoot 15 en Mini in gebruik met o.a. scholl producten, lake country LC pads)

4. LSP! Collinite 845 is uiterst populair bij de caravaners onder ons. Begrijpelijk, lekker machinaal te verwerken. Mijn harde waxen wil ik daarom ook niet gebruiken. Al zou bijv WA Quartz ook een goede wax voor de caravan zijn. Maar mijn gedachten gaan ook naar Sonax Polymer Netshield. Echter ik twijfel of PNS op kunstof te gebruiken is. Wie kan mij dat vertellen?

Bedankt voor de hulp!
 
Wat materiaalgebruik betreft: lijkt mij dat het aluminium gelakt is, anders had die een huidje a la Airstream.
Ga er wel van uit dat de laklaag een stuk dunner is dan auto-lak..
Kunststof dak zal waarschijnlijk van ABS zijn; veel gebruikt in de caravan-branche.

1: zelf geen ervaring met Eriba, wel met onze eigen Burstner.
2: Ja; Prof. Polish kan gebruikt worden op kunststof.
3: In verband met de dunne laklaag zou ik niet meteen fijn polijsten, maar alleen cleanen en beschermen.
4: Collinite 845 is inderdaad een zeer geschikte wax voor een caravan. Je zou eventueel de kunststof delen (bijv. de disselplaat) in de PNS kunnen zetten, kan prima. Heb je meteen een standtijd-test tussen 845 en PNS!
 
@Kees-sw, bedankt voor je antwoord. Duidelijk genoeg om zeker te zijn dat ik alle producten heb. Uit je antwoord begrijp ik dat PNS op kunstof gebruikt kan worden. Of doel je op dat ook het kunstof gelakt is?
 
Kunststof aan de caravan zal hoogstwaarschijnlijk niet gelakt zijn (tenminste, de voor- en achterzijde van onze caravan zijn dat niet).
Ik heb zelf geen ervaring met PNS op grote ongelakte kunststof oppervlaktes zoals het dak of disselplaat van de Eriba, maar toen ik (eenmalig) mijn 508SW in de PNS zette heb ik diverse kleine ongelakte kunststof delen (koplamp-"glas", achterlichten, onderzijde spiegels) mee genomen, en was geen probleem!
Houdt er wel rekening mee dat de PNS geen glad laagje als resultaat heeft maar ietsie stroef aanvoelt, maar wel een prima bescherming met dito standtijd.
Ik zeg: proberen is leren (en dan uiteraard wel een oordeel delen, hier)

P.S. op onze Burstner zit de Collinite 845 wax. Gewoon omdat ik een wax-fan ben........
 
Ik ga mijn caravan dit jaar juist eens NIET nabehandelen met een wax, maar met een Sealant. Dit, omdat ik toch vind dat een Wax die zwarte strepen (voor caravanners zo herkenbaar) toch wel erg snel weer tonen. Ik hoop eigenlijk dat een Sealant hier minder last van zal hebben. Verder voelt een Sealant natuurlijk ook ontzettend glad aan, dus dat verschilt niet veel van een wax.
(Het is toch ook @RedCat die dit altijd propageert?).
 
@Kees-sw Duidelijk genoeg! Ik ben ook een wax fan hoor ;)
De reden dat ik PNS aandraag is het gemak en de ervaring die ik heb met het Sonax product. En ook om reden wat @Aficior aandraagt; PNS is in mijn ogen meer een sealant, of meer een halve coating, dan een wax. Wat voor een caravan natuurlijk top is, want daarbij gaat het meer om de bescherming dan de glans. Ik kan ook mijn potje EX-P proberen, maar vind PNS dan weer beter presteren.

Ik ben benieuwd naar de show off.
 
@Aficior ik werd geroepen ? ;)

Mijn stelling is dat een wax bedoeld is zichzelf beetje bij beetje op te offeren bij het wassen en daarmee het vastgehouden vuil mee te nemen
En een sealant heeft juist de eigenschap het vuil direct met enig vocht af te voeren.Vuil krijgt dan minder de kans om te hechten

Zwart komt of van oud vuil, of van rubbers en ook opletten met schoorsteentjes en gaskachels.
 
Dank @RedCat voor je reactie. Fijn dat je het ook in dit topic reageert.

Ik ga dit jaar een Sealant aanbrengen om te beproeven of dat minder vuil vast houd dan een wax. Dat valt me op de caravan van een wax een beetje tegen. In mijn geval houdt de Collinite 845 in mijn ogen toch een beetje het vuil vast. Juist die zwarte strepen.
 
Collinite 845 heb ik maar een keer geprobeerd op een camper
Veel te veel werk en teleurstellend resultaat in de vorm van een grijssluier

Glansprotector of Bathe+ is een stuk makkelijker
Vaak genoeg herhalen en het bouwt een laagje op

Binnen stallen is natuurlijk dé oplossing wil je hem netjes houden
 
Vandaag met mijn schoonvader bij de caravandealer geweest om de Eriba caravan te bekijken. Het blijkt dat de gladde delen van de caravan zijn gepoedercoat, dus niet gespoten. Kunstof dak inderdaad ongelakt. Dus ik denk dat ik de complete caravan in de PNS zet. Lijkt mij een mooie sealant

Omdat een special edition is heeft de caravan gepolijste lm velgen. Dus die ga ik ook in de PNS zetten of een velgen coating.

Eind april zal de caravan worden geleverd...
 
Het was nog even spannend maar a.s. vrijdag, en eventueel de zaterdag, ga ik de Eriba Caravan detailen. Gisteren is de caravan afgeleverd aan mijn schoonouders. Al mijn spullen zijn gepakt en morgenavond rijd ik naar de andere kant van het land. Leuke klus!
Heb PNS en 845 bij mij als LSP in mijn kisten gezet.

Heb de caravan helemaal nog niet gezien dus weet niet welke stappen ik moet gaan doen om de lak voor te bereiden. Maar ben overal op voorbereid dus dat is geen probleem. Al verwacht ik dat ik veel Poorboys Prof Polish zal gebruiken en IPA. Dus van beide heb ik een volle fles bij me. Enige waar ik benieuwd naar ben of hier iemand ervaring heeft met gepoedercoate oppervlakken. Kan ik bijzonderheden verwachtten?

Voor de beeldvorming hieronder een bijzonder onduidelijke foto van het slachtoffer.

IMG-20180424-WA0005.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Poedercoat is grofweg een kunststof laag die niet poreus is en dus niets opneemt
Daardoor kan je het behandelen als een gesloten kunststof.
Sealant of coating gaat prima, wax zou ik niet aanbevelen.
 
  • Leuk
Reactions: Chris van S.
Succes @Chris van S. Benieuwd naar de foto’s en uiteraard stappenplan. Aan de andere kant, de kans dat ik een caravan ga doen, is nog kleiner dan de staatsloterij winnen.