• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detailer/drooghulp/cleaner in één?

Marc O

Detailing guru
13 jul 2020
243
135
Buiten dat ik pas sinds enige tijd de eerste materialen/middelen heb aangeschaft, wil ik ook graag het aantal materialen wat ik gebruik beperken.
In dit geval ben ik op zoek (als het bestaat) naar een middel welke ik kan gebruiken voor:

- Snelle correcties van vingerafdrukken, bird sh*t, enz.
- Drooghulp / extra "shine" na het wassen.
- Schoonmaken van binnenzijde van de deurstijlen/dorpels.
- Evt schoonmaken van motorruimte.

Zat zelf te denken aan Monello - Perfetto, Gyeon - Quickdetailer, Poorby's - Spray and Wipe.

Wat vinden jullie?, kan ik bovenstaande middelen gebruiken voor de genoemde werkzaamheden?

Edit: De genoemde producten zijn voorbeelden waar ik naar heb gekeken, wil dus uiteindelijk uitkomen op 1 keuze van product.
 
Laatst bewerkt:
- Snelle correcties van vingerafdrukken, bird sh*t, enz. : https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-bird-sht-remover-473ml.html + quick detailer naar keuze
- Drooghulp / extra "shine" na het wassen: https://www.carclean.com/nl/bead-maker-paint-protectant.html
- Schoonmaken van binnenzijde van de deurstijlen/dorpels een APC : https://www.carclean.com/nl/catalogsearch/result/?q=apc
- Evt schoonmaken van motorruimte een APC: https://www.carclean.com/nl/catalogsearch/result/?q=apc + https://www.carclean.com/nl/303-aerospace-protectant-473ml.html om de kunststofdelen te laten "shinen"
 
  • Leuk
Reactions: Marc O en Expje87
@DetaiLeo volgens mij wilde hij juist minder producten haha!

Ik gebruik voor de kleine dingen ook PB spray and wipe, ruikt ook nog eens lekker. Voor hem te gebruiken als drooghulp gebruik ik hem 1:1

Dit is wel om gewoon snel kleine vuiligheid weg te halen, voor de grote beurten gebruik ik de middelen die wat specifieker zijn
 
  • Leuk
Reactions: Marc O en DetaiLeo
Je spreekt dus eigenlijk over een detailingspray met eventueel toevoeging voor 'shine'. (Wat veelal ook weer bescherming geeft)

Specifieke producten zullen al de genoemde taken uiteraard beter doen, maar als je dan één product wilt voor de meeste dingen; Detailingspray. ;)

Spray&Wipe 1:1 is mijn all-rounder.
Gyeon - Cure / Mothers Wax - Showtime zijn mijn detailers met toevoeging. (Zo zijn er nog veel meer)
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Hier ook een verse voorstander van PB S&W, maar wel 1:1, puur vond ik hem minder fijn en vond ik de geur ook te heftig. Na het verdunnen ben ik hem gaan waarderen.

Waar vind je dat nou, een produkt dat beter bevalt als je er zuiniger mee omspringt... :D
 
  • Leuk
Reactions: Rippie en Marc O
Als drooghulp zat ik meer aan Time to dry van dodo juice te denken. Al moet ik ook zeggen dat de juist manier van afspoelen een drooghulp redelijk overbodig maakt. Ik kan het filmpje van @stimpy niet meer vinden maar dit filmpje geeft van 44 sec goed weer wat het verschil is.
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
@Timon - De vraag is echter naar een veelzijdiger product. ;)

Ik droog niet graag zonder S&W erbij. (Of vergelijkbare producten). Of het nu een onbeschermde auto is of een auto in een coating, alles wordt toch makkelijker/sneller droog met S&W erbij en met name ook minder stroefheid.

(Sheeting is leuk, maar er zal altijd wel wat water blijven staan, zoals kieren en naden)
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Los van een all on one kan ik zeker Waxaddict Rinse spray aanraden als drooghulp.
na het wassen opsprayen (mag ruim) 1-2 minuten laten zitten (afhankelijk van de warmte buiten) en weer afspoelen met de open straal.
90/95% van het water weg, laatste beetje met een droogdoek.
topspul!
na 2 x wassen in 4 weken nog steeds veel glans en zeer waterafstotend.
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Tja, als we een ''drooghulp'' gaan zien als een waterafstotend product die je dan dus eerst moet gaan sheeten, dan kan ik je 75% van de Carclean-webshop aanraden als drooghulp. :p
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Dank voor jullie reacties!
Natuurlijk begrijp ik dat specifieke producten beter zijn voor specifieke doeleinden, echter lees ik dat ik met de Poorboy’s Spray and Wipe toch aardig ver kan komen met de doeleinden die ik in zicht heb.

- Als drooghulp.
na het wassen afspuiten, spray and wipe aanbrengen, nogmaals afspuiten en dan de droogdoek er overheen?

- Voor de vingerafdrukken, deurranden, motorruimte.
Verdund aanbrengen met een spray, kwast, of doek en dan met een doek afnemen?
(verschuif je dan de vuiligheid niet met de doek en ontstaan er dan juist krassen?).
 
Nee je hoeft niet af te spuiten na de spray&wipe, gewoon opspuiten en samen met het water de droogdoek eroverheen
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
- Drooghulp, sealant en zelfs quick detailer: P&S Bead Maker (onverdund in sprayer, dikke microvezel om op te buffen)
- Motorruimte: Optimum Power Clean (1:3 verdund in sprayer, borsteltje om te agiteren)
- ERG VUIL - Binnenkant, deurstijlen en dorpels: Optimum Power Clean (1:20 voor interieur, 1:10 voor deurstijlen, dunne microvezeldoek)
- BEETJE VUIL - Binnenkant: Optimum No Rinse (1:256)
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
- Als drooghulp.
na het wassen afspuiten, spray and wipe aanbrengen, nogmaals afspuiten en dan de droogdoek er overheen?

Het punt van een drooghulp is net dat je geen krassen maakt bij het drogen, dus niet afspuiten want dan blijf je bezig ;)
Spray on als de auto nat is, wipe off met een microvezel droogdoek en dat is het.. dat geldt trouwens voor alle drying aids.
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Sluit me grotendeels aan bij eerdere opmerkingen: Ik zou voor 2 verschillende producten gaan. Een detailspray en drooghulp liggen dicht bij elkaar. Al tips genoeg wat dat betreft.
Maar voor echt schoonmaken van bijv je motorruimte kan je beter een APC gebruiken die dan weer in verschillende verhoudingen voor verschillende toepassingen in te zetten is.
En je verder concentreren op veilige methodes voor het schoonmaken van specifieke onderdelen van je auto. Dit is wel een aardig filmpje over “verkeerd” gebruik van een detailspray:
 
Ik zou voor 2 verschillende producten gaan. Een detailspray en drooghulp liggen dicht bij elkaar. Al tips genoeg wat dat betreft.
Maar voor echt schoonmaken van bijv je motorruimte kan je beter een APC gebruiken die dan weer in verschillende verhoudingen voor verschillende toepassingen in te zetten is.

Correct
 
  • Leuk
Reactions: Marc O