• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dikte laklaag, hoeveel verwijder je per polijstbeurt?

dani

Detailing rookie
21 mrt 2010
63
0
Ik probeer vrienden altijd uit te leggen dat lichtjes polijsten (monello Mezzo en Finale met de DAP500) bijna niets van je blanke lak laag afhalen. Zij zijn altijd zo bang dat de hele laklaag verwijdert wordt. Heeft iemand wat getallen voor mij. Hoe dik is de blanke laklaag gemiddeld en wat haal je er bij een lichte polijst beurt af?
 
Gemiddelde dikte is 100-150micron (1000micron is 1mm) Op een Audi moet je echt je best doen met de DAP500, oranje pad en Mezzo om er 2-3 micron vanaf te krijgen. Dan praat ik over meerdere keren 4-5-6 keer op hetzelfde stukje.
Op een zachte lak moet je die combinatie natuurlijk niet gebruiken (zoals Subaru)
 
En van die 100 a 150 micron totale dikte is ongeveer de helft (dus 50 a 75 micron) blanke lak, 35% kleurlaag en de rest primerlaag. Al varieert dat natuurlijk per merk, en ook per paneel. Het is een indicatie.

Ga je van het gemiddelde uit dan moet je 100 keer zwaar polijsten wil je je blanke lak eraf poetsen. Met zwaardere combinaties of met een rotart is het een ander verhaal, dan kan het flink sneller gaan.
 
Ik meen me te herinneren dat bij het machinaal wetsanden met korrel 2000 en 4000, polijsten wollen pad en Meguiars M105 ongeveer 10 tot 15 micron van de lak was verwijderd.

Neem maar van mij aan dat bovenstaande grof geschut is geweest :ja

Wetsanden Peugeot 206
 
Op Autopia kwam ik laatst een post tegen van met filmpje waarin ze lieten zien dat een DAP met verschillende producten maar heel weinig tot geen Micron weghaalt (m.b.v. een lakdiktemeter). Ook lieten ze het verschil zien met een rotary. Het irritante is dat ik de post niet meer kan terugvinden. :sob:
 
Ik lees vaak over hoe te polijsten, welke middelen er gebruikt worden enz. Waarom doe ik dat ? Om zoveel mogelijk informatie op te zuigen
om er klaar voor te zijn als het moment daar is dat ik voor de eerste keer ga polijsten. Zo kwam ik onlangs een bericht tegen van Tim, weliswaar uit 2010,
maar polijsten is polijsten, waarbij ik toch vraagtekens bij zet. Er wordt gesteld dat van een gemiddelde laklaag 100-150 micron de helft blanke lak zou zijn dus
50 a 75 micron, 35 % kleurlaag en de rest primer. Het is een indicatie, Ga je van het gemiddelde uit dan moet je 100 keer zwaar polijsten wil je je blanke lak
eraf poetsen.Ik weet er nog niet zo heel veel van af maar ik denk dat als je 100 keer zwaar polijst er helemaal heen lak meer op zit zelfs geen primer !!
 
@Juultje16 - Als je de getallen van @Dibbuz zijn post ernaast legt, dan zou je inderdaad zeggen dat; 100 x 2-3 micron = 200-300 micron van de totaal 50-75 micron.

Maar... In die post staat ook dat je belachelijk vaak hetzelfde stuk moet gaan polijsten met een zware (excentrische) combi om misschien zoveel micron te verwijderen. Dit is iets wat normaliter niet gebeurt, zelfs niet over vele jaren.

Wetsanden, roterend grof polijsten en dan nog afschalen, dat is flink drastisch en iets wat sowieso vrij zeldzaam is. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker