• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Leon FR 2.0TSI HB 190pk DSG 2021

TeeVeeKee

Detailing trainee
20 jun 2025
11
25
Ik had in 2003 een jaar oude Golf 4 TDI met 101pk Pumpeduse gekocht met 62.000km op de teller.
Deze Golf heb ik in 2018 eruit gedaan en heb hem dus 15 jaar in bezit gehad. (ging weg met meer dan 800.000km op de teller)
Wat een fijn karretje was dat zeg.
Maar goed, van 2018 tot 2022 een Audi A4 Avant 2.0tdi CVT gereden, ook een hele fijne auto, maar wou toch wat meer ruimte in een auto hebben, en ik moest een Benzineauto gaan rijden.

Dus in November 2022 hebben we een Seat Leon FR 2.0TSI HB 190pk DSG uit Oosterrijk gehaald, vol met 95% van de bestelbare optie's op en in de auto.
Waarom geen Cupra? Ik wil geen 4x4.

Zo stond hij bij de aankoop erbij:
Het bedrijf had hem effe snel gewassen, ding was net binnengekomen bij ze.
Foto Seat Leon.webp

Gauw de deal gesloten en 5 dagen later werd hij netjes bij kameraad zijn garage afgeleverd:

Aankomst Seat Dieverbrug1.webp

En je snapt het wel, achterop zo'n vrachtwagen wordt hij er niet schoner van, maar goed, gauw lossen want de taxatie-meneer was net 5min van tevoren al aangekomen, die hadden we dus effe aan de koffie gezet.

Man is aan zijn werk begonnen, en na 30min was deze beste man klaar.
En dan kom je bij je auto en kijkt ernaar: Hmmmm lijkt wel of ik een schade auto gekocht heb :worried:
IMG_20221107_133620_752.webp

IMG_20221107_133639_056.webp

Auto rondom vol met gele waxstrepen.
Lang verhaal, maar auto was echt schade vrij op 1 klein deukje op de achterklep na, maar bij zo'n taxatie letten ze echt op elke veeg en licht krasje die ze kunnen vinden.
Binnen een week had ik een kenteken, maar moest nog effe 2wkn rondrijden met al die waxstrepen op de auto, want de belastingdienst kon de auto nog weleens terugroepen voor controle van de taxatie.
2 weken verder, geen controle gehad, dus auto maar effe wassen, word het toch een andere auto van zonder gele strepen.
Weg gebracht naar een poetsbedrijf voor een poetsbeurt en coating, en kreeg een redelijke nette auto terug.

Maar ik ben best wel lui (maar zit hier ook met medische rugproblemen) , dus wassen deed ik in de wasstraat, want er zat toch een coating op, dus who cares.
Maar goed, we zijn weer 3 jaar verder, de wasstraat heeft de coating in de tussen tijd aardig opgevreten.

Moet toegeven sinds begin dit jaar ben ik toch de auto maar aan huis gaan wassen met de hand, omdat ik merkte dat er toch wel wat was-krassen begon te vertonen op de auto. (is toch een uitvinding zo'n was-borstel met steel, hoef ik niet te bukken)

Dus woensdagavond heb ik de auto weggebracht naar een echte detailer.
Deze heeft hem grondig onderhanden genomen van binnen en buiten.
Gewassen
Vanbinnen schoongemaakt en leer behandeld
gekleid
2 of 3 stapsgewijs gepolijst
2laags coating erop gezet.

En kreeg vanavond een foto toegestuurd, hij is klaar, en kan hij nu mooi tot zondagmiddag drogen.
R-305-TT Detailer Coating Zonder kenteken inzoem.webp

Heb de auto nog niet van dichtbij gezien, maar ik kan je nu al vertellen, zo heeft dat ding nog nooit staan glimmen.

Volgende project staat alweer gepland in de agenda, word de standaard geluidsinstallatie aangepakt.
Ben ik de auto ook weer 3 dagen kwijt : unamused:

Laatst bewerkt:
@ RoCo, bij import is het altijd waard om de auto te laten taxeren (kost maar €350,-), elk krasje, slijtvlek en/of beschadiging wordt gefotografeerd en in het taxatierapport vermeld.
Hierna wordt bij het rapport een berekening (schadepost) gemaakt hoeveel de kosten zou zijn om de auto als nieuw te krijgen.
Dit bedrag heeft inderdaad invloed op de bpm-waarde en op die manier kan de bpm verlaagd worden.

Ik wist dat er bij import zo'n €6840,- bpm op zou zitten, wat mijn bijgekomen geluk was, dat ik kon aantonen dat het een huurauto was geweest, waardoor je standaard al €2500,- bpm kan aftrekken, dus was de werkelijke bpm €4340,- zijn die erop zat.
Maar door de taxatie is de werkelijke bpm uitgekomen op €1800,-
Dus taxatie heeft mij €2540,- opgeleverd min de €350,- van taxatie.
En voordeel ook nog is, bedrijf van taxatie maakt ook de gehele bpmaangifte voor je klaar.

• Leuk
Reacties: Altos
Week of 3 terug was ik al bezig geweest om het bandenspanningssysteem van de auto te veranderen.
Standaard is de auto uitgevoerd met dit systeem, hij meet de omtrek vd banden via de abs sensoren, op basis daarvan komt hij tot conclusie of er in een band minder druk zit.
Leuk systeem, maar ik wil graag weten hoeveel druk in welke band zit.
Dus dat wordt een ombouw.

Je schaft voor een vermogen 8 TPMS sensoren aan (heb 2 sets velgen bij de auto)
De antenne voor de TPMS-sensoren schaf je aan.
Een kabelboom om het spul in de auto te pluggen schaf je aan.
Spul wordt in de auto ingebouwd.

Dan moet je de auto gaan coderen, en vertellen dat er een ander systeem in de auto zit.
Uiteindelijk krijg je het voor elkaar, en kan ik nu op het hoofscherm in de auto precies zien hoeveel Bar in welke band zit.

1. Bandenspanning in hoofdmenu.webp

3. bandenspanning melding.webp

En als hij ziet dat er een probleem is, geeft hij dit ook aan in het Virtuele dashboard.

2. Bandenspanning in dashboard.webp

En nu wachten tot eerste week November, dan word de geluidsinstalatie van de auto aangepakt.
Want die standaard speaker klinken aardig, maar dat kan een stuk beter.