• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DM's Honda X-ADV en Skoda Octavia

De vakantie was prima, maar de onverharde parkeerplaats niet.. en dan heeft het ook nog 2 nachten kort geregend.. heb de ruiten gewoon met een vaatdoekje schoongemaakt zodat ik wat kon zien, maar verder zit de zandbende er nog op..

iemand tips zodat ik geen beginnersfout maak; wil toch wel de glaze en de EX-P wel behouden na al dat gebuffel..

ik denk afspuiten met de tuinslang? En dan zóu toch al het zand eraf moeten mee komen.. dat verwacht ik iig… mag aannemen dat vuil zoals zand niet op de EX-P sealant hecht.. en anders zou ik de hoge drukspuit moeten pakken.. want wassen met het zand op de wagen is natuurlijk vragen om problemen… maar; die hoge drukspuit (ook vanaf afstand?) zal wel de coating eraf spuiten of niet?

2B0D3F52-0DF9-4994-A18E-C782766860DF.jpeg
 
Als je de auto netjes wast met een behoorlijke autoshampoo, en bijvoorbeeld geen prewash gebruikt, of de auto inspuit met shampoo van de wasbox (meestal hetzelfde spul als in de wasstraat), blijft de bescherming echt wel een paar maanden/tiental wasbeurten zitten. Je zult ook merken dat het wassen ook een stuk makkelijker gaat met een goede lakbescherming.

De standtijd van sealant, wax en dergelijke is wel afhankelijk van de voorbereiding: als je vóór het aanbrengen de lak netjes reinigt en ontvet, heb je een langere standtijd dan wanneer je wat minder netjes werkt.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en RoyR
Foamlans heb ik niet.. iig bleef t zand op de ruiten gewoon bij afgieten met een pan water erover gewoon zitten.. maar daar zit dan ook niks op.. volgende keer iets mee bestellen hiervoor..

wasbox kom ik niet.. maar een prewash gebruik ik ook niet..
ik heb de lak niet specifiek ontvet.. maar wel dus gewassen (pb slick & suds) en gepolijst.. daarna meteen met glaze en ex-p aan de gang gegaan..

als ik m morgen voor de deur kwijt kan zal ik m eerst met de tuinslang afspuiten.. en anders met de HD..
 
Afgespoten met halfzachte waterstraal.. zand vloog er meteen mee af.. uurtje bezig geweest.. morgen als alles goed droog is en ik geen klamme vingers meer heb even voelen.. had het idee dat het toch wel minder glad aanvoelde dan eerst.. kan ook tussen de oren zitten.. wellicht morgen ochtend voor de hitte ook de X-ADV even ontdoen van haar vuiligheid..

anyway.. staat er toch zo een heel stuk beter bij dan als een zandbak ;)

8F7D988D-268C-4428-8BE6-5F00839EF64F.jpeg


3D8FE445-E319-49DC-9EBC-D44846065D37.jpeg
 
Gister de auto even naar een schadehersteller gebracht.. er zit (inmiddels zat als het goed is) een parkeerdeukje in de bijrijderskant op het achterportier.. die gingen ze eruit halen. Dan had ik nog diverse kleine putjes van steenslag etc bezaaid over de auto.. waren na het polijsten allemaal extra goed zichtbaar..

Meeste wat wel opviel en wat er al een poosje zat was dit; zowel links als rechts.
IMG_4940.jpg


Ook over de hele lengte van het dak links/rechts boven de portieren zitten kleine barstjes in de rand.
Schadehersteller zij; ja: dat is de kitrand. Hebben ze allemaal op den duur. die gaat werken krimpen uitzetten en dan krijg je dit.

Hij ging het proberen te fixen. Goed fixen zou zijn opnieuw spuiten en de kitrand vernieuwen. Maar dat ga ik niet doen. Dat kost teveel voor wat het is.
Ondertussen keek ik even in de schoonmaakast.. staan er gewoon 5 verschillende ruitenreinigers.. ik heb eigenlijk geen idee waarom haha!

De turtle is het bekendst van de 5.. denk ik.. nog tips welke vooral niet te gebruiken (vanwege waas, vette zweem of achterlaten van strepen whatever)

IMG_4974.jpeg
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Ik vind dat nog al wat voor zo'n jonge auto! Op den duur is één, maar daar mag ik die leeftijd nog niet onder scharen toch?

Wellicht zijn er ervaringen en oplossingen op het Skoda forum; is dat een bekend probleem?
 
Sowieso heeft VAG (of misschien ondertussen 'had"...) 10jr carrosserie garantie.
Bij mijn toenmalige Lupo roest op het dak op een vergelijkbare plek, roest kwam aantoonbaar van 'binnenuit' door een slecht verzinkingsproces.
Dak is toentertijd onder garantie (nee geen coulance maar garantie...!) overgespoten.
Wellicht een poging waard, maar daar zal inderdaad een VAG/Skoda forum wellicht meer licht over kunnen schijnen ;)
 
Kit verhaal ken ik nog van mijn Ford Focus. Was toen een gekend probleem dat er door Ford tijdelijk een bepaalde kit was gebruikt bij o.a. Focus en Transit (de kit die gebruikt wordt om het binnendeel aan het buitendeel te kitten) niet flexibel genoeg was na droging, waardoor er scheurtjes kwamen en er vocht tussen kwam. Uiteindelijk roestten er dus menig motorkap, deur en achterklep gewoon al na 3-4 jaar.

Eerste oplossing die ze probeerden was om de felsrand open te halen, buitendeel er dus af te pellen, alle kit verwijderen en opnieuw kitten, spuiten etc .enorme opgave. Bij motorkap, 4 deuren en achterklep.

Na jaar opnieuw roest, toen werd alsnog alles vervangen door nieuw.

Bedrijf waar ik toen werkte maakte o.a. de achterdeur en de achterklep van deze Ford...en er zijn destijds vele duizenden méér verkocht dan normaal zou zijn voor een vervangingsdeel aftermarket.

Ik snap wel dat èèn oorzaak de kit zou kunnen zijn, maar dat dit exemplarisch is. Bij ieder onderdeel/proces kan er iets verkeerd gegaan zijn, maar is dit typisch Skoda of dit model?
 
"Ook over de hele lengte van het dak links/rechts boven de portieren zitten kleine barstjes in de rand." Bedoel je op t staal van bovenstijl ('dachrahmen') of tussen de dakplaat en de bovenstijl in?
 
Heb de vraag idd ook even op het skoda forum geplemd.
Maar hier een foto, gaat om deze groef die in het dak zit, dat schijnt dus een kitrand te zijn.
Zit dus vol met dit soort barstjes;
 

Bijlagen

  • IMG_4977.JPEG
    IMG_4977.JPEG
    234,7 KB · Weergaven: 70
  • IMG_4978.JPEG
    IMG_4978.JPEG
    169,5 KB · Weergaven: 67
  • IMG_4979.JPEG
    IMG_4979.JPEG
    133,2 KB · Weergaven: 70
  • IMG_4981.JPEG
    IMG_4981.JPEG
    103,9 KB · Weergaven: 64
  • Verdrietig
  • Verbluft
Reactions: RoyR, Zrobb en RoCo
@Disaster-Master ; is je dak niet toevallig een keer overgespoten? Als ik foto 2 zo zie, lijkt er behoorlijk structuur in te zitten (zie reflectie van je telefoon). Wellicht dat dit daardoor komt?
 
Ik heb volgens mij 1 of 2 andere gevallen gelezen (op het Skodaforum of het Seatforum), en volgens mij allemaal bij auto's met een panoramadak. Het lijkt er op dat door het panoramadak dit allemaal net even zwaarder belast wordt, en het daar soms niet goed tegen kan. Ik weet niet of je wel eens zware spullen op het dak hebt? (Te )zwaar belaste dakdragers in combinatie met het panoramadak kan ook een trigger zijn om dit scheuren te laten starten.
 
  • Leuk
Reactions: Disaster-Master
@Disaster-Master ; is je dak niet toevallig een keer overgespoten? Als ik foto 2 zo zie, lijkt er behoorlijk structuur in te zitten (zie reflectie van je telefoon). Wellicht dat dit daardoor komt?
Nee dat is de natte vinger geweest om het vuil even weg te vegen ;)
edit; oh ik keek bij foto 3. Ik zie wat je bedoeld. Maar dat is denk ik iets met de foto want zo zie ik het niet zitten. Heb de auto van de eerste eigenaar in 2016 gekocht. Met 56.000km. Verwacht niet dat er iets met de laknis gedaan,,..

@Cordoba nog nooit iets op het dak gehad; heb niet eens dakdragers .. enig idee hoe het bij die mensen is opgelost?
 
Mocht je het zeker willen weten en je bent een keer in de buurt van Amerongen. Ik heb een lakdiktemeter die je wel even mag gebruiken. Kan mij voornamelijk bij de plekken bij de voorruit niet voorstellen dat dit zomaar met je oem lak kan gebeuren.
 
@Disaster-Master Dan is in elk geval duidelijk dat het niet door een gewichtige belasting komt, blijft over thermische spanning (door verschil in uitzetting tussen glazen dak en het metaal er omheen, als aannemelijke oorzaak.

Als ik het me goed herinner is het in die gevallen ook alleen optisch verdoezeld, en niet bij de kern aangepakt. Als ik die berichten opnieuw tegenkom zal ik je een seintje geven.

Wat die lakdiktemeter betreft zou Disaster-Master ook nog aan bijvoorbeeld zijn stadgenoot nicknameless kunnen vragen.
 
  • Leuk
Reactions: Disaster-Master
Ben vandaag bij de dealer/schadehersteller geweest. rapportage is opgesteld. Claim gaat neergelegd worden bij PON. Nou. We gaan het zien.. ik denk dat het antwoord wel al weet maar wellicht verrassen ze me.. lakdikte dak is gemeten; is niet overgespoten geweest.


dan maar een poets vraag.
nadat ik de eerste keer de auto in de glaze en daarna de ex-p heb gezet voelde de lak overal super glad.. maar dat was eigenlijk na de eerste wasbeurt verdwenen,.. heb ik het er welllicht niet goed opgezet?

ik heb eerder wel iets gelezen over ontvetten.. dat heb ik niet specifiek gedaan.. heb de auto gewassen, daarna gepolijst met SSR en later dus de glaze en exp aangebracht. Had ik hem wellicht na het polijsten eerst nog moeten wassen?

Ben nog steeds reddelijk n00b héh in deze poetswereld.. kom wel al een heel eind.. dat wel ;)