• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dodo Supernatural: goed opgebracht?

Shockstrut

Detailing rookie
15 jul 2013
5
0
Mede-poetsers,

Vandaag ben ik aan de slag gegaan met mijn nieuwe spulletjes die ik op de SDD heb aangeschaft. Ik stond al een tijdje te popelen, maar het weer/temperatuur werkte niet echt mee. Na de auto eerst heerlijk in te hebben gesopt met de Monello Lavare (lekker ruikende shampoo! helaas is het pompje erg fragiel en had ik hem direct in 4 stukken liggen doen ik hem wilde sluiten) en daarna de Monello klei te hebben gebruikt (top spul vergeleken met de Meg's clay quick detailing), begon ik met de Pb black hole en de Dodo's Supernatural.

Bij het aanbrengen van de wax, stuitte ik echter op het probleem dat ik niet zag waar de wax was opgebracht en of deze klaar was om uit te wrijven (swipe test). Tijdens de SDD begreep ik dat je minimaal moest aanbrengen, maar moet dit zo minimaal zijn dat je het niet ziet? Ik heb telkens met mijn vinger of de wax gewreven en dit aangebracht op mijn pad (zie foto's). Op de laatste foto is wel goed te zien dat ik de motorkap nog moet doen (was te warm geworden door de zon), maar dit verschil komt denk ik door het gemis van PB Black hole (de glaze, toch?).

Heeft iemand enig advies hoe ik mijn aanpak kan verbeteren? Heb het gevoel dat mijn metallic lak ook niet meewerkt :)

IMG_1740_zps4e0b77d3.webp

IMG_1739_zps04a99c01.webp

IMG_1743_zpsc67946cd.webp

Ik heb vorige week de dodo juice purple haze pro op mijn grijze auto aangebracht, als je hem aanbrengt zie je hem in eerste instantie niet zitten. Als je er iets van een lichtbron bij houdt dan zie je hem pas zoals je dat bij andere waxen zie. Dan is de swipetest ook makkelijk uit te voeren. Als je hem zo dun aanbrengt is het volgens mij goed.

Persoonlijk gebruik ik geen foam om wax aan te brengen. Vind dat er dan te veel product verloren gaat (absorptie) en het is lastig om te zien of je alles gehad hebt. Meestal gebruik ik een badstof of mf applicator. Bij foam gebeurt het ook nog wel dat als je op een stroef deel komt de applicator zijn weg naar de grond weet te vinden.

Anders een tweede laag aanbrengen,doen de detailers wel vaker ;-)

Dat je het 'niet ziet' is eigenlijk positief ( tenzij je optisch niet in orde bent ( no offence )): tenminste lekker en goed dun aangebracht !
Vind persoonlijk zo'n grote pad al niet fijn werken, pak liever een dodo fingermitt; nu zijn die er ook in de Basic Of Bling versie en die zijn rood ... pluspunt voor deze wax daar de reguliere fingermitt zelfde kleur heeft als de wax )
Een ieniemienie toefje detailerspray wil ook nog wel eens werken: glijd makkelijk over de lak en brengt 'vloeiender' aan en je ziet het ietsie beter
Een andere lichtbron helpt ook, geeft andere 'reflectie' dan het zonnetje van buiten en kan je beter zien waar je blijft.
Beetje onthouden waar je bent is geen overbodige luxe ( baken je af door doekjes om een vlak te leggen ( verzin ook maar wat ))
Een 2e laagje verzekert je ook dat je alles hebt gepakt ( zou wel dag erna pas aanbrengen )
Hopelijk kan je er iets mee

Bedankt voor de tips.

Optisch is alles prima in orde (zo niet dan heb ik grotere problemen :lol). Gebruikte hiervoor de pads van Meg en ik moet zeggen dat ik deze toch wel fijner vind.

Het is inderdaad wel vervelend dat je moeilijk kan zien of je alles hebt gehandeld. Helaas is dit plekje in de open lucht mijn enige mogelijkheid tot poetsen. Denk dat het een kwestie van verschillende technieken uitproberen wordt.

Ik heb ook nog steeds enige moeite om de supernatural of andere harde wax aan te brengen.
Wanneer ik gebruik maak van de finger mitt is het net of het geen wax afgeeft op de lak.
Wanneer ik het met de hand/vingers aanbreng, is het volgens mij al gauw veel te veel waardoor je strepen krijgt na het uitpoetsen.

Ik gebruik de zwarte zachte pad ook altijd, gaat prima!
Door het panel potje wat klein is, is het wat bewerkelijk maar gaat prima.

Dun is idd de kunst, gewoon vaker doen, went wel.

Ik gebruik alleen maar harde wax en breng dit aan met zo'n fingermitt.
Het is inderdaad moeilijk om te zien waar je was en bent.
Een panel pot (30 ml) moet gemiddeld 4 normale auto's of 3 grote auto's kunnen doen.
Dan zit je goed met het verbruik.

Aanbrengen doe ik altijd in een kruis patroon.
Eerst van links naar rechts ==> en terug <== op een stukje, dan van boven \/ naar beneden en en terug /\
Beetje zoals je ook met een DAP of dergelijke doet.
Het is heel belangrijk dat je elk stukje raakt.

Aanbrengen doe ik altijd in een kruis patroon.
Eerst van links naar rechts ==> en terug <== op een stukje, dan van boven \/ naar beneden en en terug /\
Beetje zoals je ook met een DAP of dergelijke doet.
Het is heel belangrijk dat je elk stukje raakt.

Bedankt voor de tip, dit ga ik aankomend weekend zeker proberen.
Tot nu toe is het me nog niet gelukt om in 1 keer een streeploos resultaat te behalen., moet naderhand altijd met S & W of een vochtige doek de vlekken/strepen verwijderen
"Van links naar rechts en terug" bedoel je dan over het zelfde stukje of overlappend?

Hetzelfde stukje inderdaad.
Neem een vierkantje van 30 bij 30 cm en doe dan zonder hard duwen, zachtjes duwen want de wax hecht zich zelf aan de lak, je kunt het er niet inwrijven. Heel vaak heen en weer in dat vierkantje. Als je dat hebt dan begin je op en neer in datzelfde vierkantje.

En wacht niet te lang. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt het mooi uit te poetsen.

Je kunt het beste na 5 minuten een swipe test doen.
Hier wordt uitgelegd wat dat inhoudt :
https://forum.Carclean.com/threads/duidelijke-video-van-voor-de-swipe-test.15330/

Ik gebruik voor een harde wax altijd de disco rosso van Monello. Zowel de Dodo Supernatural 2.0 als de Collinite 915 gaan hiermee super goed. Met een panelpotje Supernatural heb ik 5 auto's gedaan (2 lagen per auto) met de 915 ben ik nog steeds met mijn eerste blik bezig en ben inmiddels de tel kwijt geraakt hoeveel ik er mee heb gedaan er kunnen nog zeker 10 auto's mee van 2 lagen worden voorzien.

Wat ik doe,gewoon een beetje product op je blote handen,en dan in wrijven,je ziet en voelt dan ook wat je doet