• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner polijsten

PM_Petrol

Detailing addict
6 aug 2014
71
55
30
Hallo,

Zaterdag wil ik een DAP900 gaan kopen en nog wat andere spullen. Ik heb nog wat vragen over de producten en hoe ik te werk moet gaan.
De producten die ik al heb:
  • Monello Lavare shampoo
  • Monello Non-Ferro
  • Mothers Claybar
  • DJ Lime Prime Lite cleanser
  • Collinite 845 wax
  • AF Trim Dressing
  • Monello Wash-Mitt en Sponge
  • (droog)Doeken, pads en een borstel voor de velgen
Verder ga ik zaterdag deze dingen kopen: Monello Claybar, Monello Thick Mitt, MM Drying towel 100x50, DJ Born to be Mild shampoo, AF Mints Rims Wheel wax.
Veel van de producten zijn dan in de aanbieding.

Ook wil ik een DAP900 kopen met:
  • Monello Mezzo en Finale (250ml)
  • 2 Monello Raffini 5.5" pads (polishing en finishing).

  • [TD="class: product-column plain"]Monello - Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad - Orange
    Monello - Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
    Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad - Yellow
    Monello - Raffini 5,5" Foam Heavy Polishing Pad - Green




Dus verschillende soorten pads en polijstmiddel, van cutting tot aan finishing. Heb ik nog iets vergeten hier?

En om na het polijsten te voeden wil ik DJ Lime Prime Lite gaan gebruiken, daarna toppen met Collinite 845 wax.
Is de Lime Prime een goede optie om te voeden of moet ik meer gaan denken aan een echte glaze zoals Black Hole van PB?

Behalve het polijsten met de DAP900 kan ik daarmee toch ook de wax en de glaze aanbrengen? Nadat de pads goed zijn schoon gemaakt uiteraard.
En nog een laatste vraag over de pads. Als ik ga beginnen met polijsten, moet ik dan eerst de hele pad met polijstmiddel insmeren en goed laten inwerken? Of is het ook mogelijk om 3 erwtjes op de pad te plaatsen en dan de pad te "primen" met een detailerspray?

Alvast bedankt voor de reactie.
Groet.
 
Hey PM_Petrol,

Ik zie dat je al een hoop producten in huis hebt en zaterdag ook een hoop producten wil aanschaffen.

Het viel mij wel meteen op dat je dubbele producten wil aanschaffen;

Monello Lavare in bezit, Dodo Juice Born to be Mild aanschaffen?
Mothers Clay in bezit, Monello Klei aanschaffen?
Monello Mitt in bezit, Monello Thick Mitt aanschaffen? (Een kan handig zijn)
'Droogdoeken' in bezit, MM Drying Towel aanschaffen?
Collinite 845 in bezit, AF Mints Rims Wheel Wax aanschaffen?

Lijkt erop dat je dingen dubbel koopt, maar misschien wil je overstappen en/of zijn je huidige producten op.


Wat betreft je pads;

Ikzelf heb ergens in het begin van dit jaar de DAP900 Powerpack aangeschaft. Hierin zitten de volgende pads;

- Rood (Finishing voor glaze en wax)
- Wit (Light cutting voor Finale en Cleaner)
- Oranje (Medium cutting voor Mezzo)
- Geel (Heavy cutting voor Veloce)

Jij bestelt deze nu dus ook, dus dat moet goed zijn. Echter vraag ik mij af waarom je een Groene pad erbij neemt?

En ja, je kan een glaze en wax aanbrengen met je DAP. Hiervoor gebruik je een pad zonder cutting factor. (Zie lijst met pads hierboven)


Wat betreft de glaze;

Ikzelf heb de Lime Prime Lite Cleaner Glaze. Dit is een ''echte'' glaze met een cleanende werking als bonus.
Zo is PB Black Hole ook een glaze met een cleaner erbij.


Starten met polijsten;

Je kan simpelweg een paar druppels op je pad doen. Vervolgens smeer je deze druppels over het paneel of deel hiervan. Je zet de machine op stand 2 en maakt snelle bewegingen om de compound netjes te verspreiden over het paneel en tevens het product in je pad te verdelen.
Hierna zet je de machine op een hogere stand en maakt dan langzame bewegingen volgens het dambord-patroon. De langzame beweging zorgt ervoor dat de korrel de tijd heeft om zijn werk te doen en deze ook kan afbreken.

Primen, of gewoon het foam iets nat maken, doe ik zelf eigenlijk nooit. Ik zorg er wel voor dat ik het product goed verspreid en daardoor dus ook mijn pad een beetje 'prime'.


Greetz
 
Hey, bedankt voor je uitgebreide reactie.

De DJ Born to Be Mild Shampoo is zaterdag in de aanbieding. En de shampoo die ik nu heb is toch al bijna op. Vandaar.
Hetzelfde geldt voor de klei, de oude set wil voor de velgen gaan gebruiken.
Thick Mitt gewoon om te proberen, het schijnt toch weer anders te zijn als een normale mitt.
De Rim Wax is ook in de aanbieding en is speciaal voor velgen en dus voor hogere temperaturen geschikt.
Huidige Monello droogdoek vind ik eigenlijk te weinig, daarom een tweede van MM.

Over de groene pad, als ik kijk naar de slijpgraden van verschillende kleuren heeft de groene een slijpgraad van 40.
De gele heeft 80, de oranje heeft 60.
Dus de groene is misschien handig als de oranje juist weer te zwaar is. Ik heb nog geen ervaring met polijsten, maar dit is een beetje de gedachte er achter.
Om een testspot te maken begin je zo licht mogelijk en kijk je of het resultaat geeft, right? Als de groene als eerst resultaat geeft, ga ik niet de oranje pakken.
De witte pad heeft een slijpgraad van 30. Misschien is de groene idd wat overbodig. Zaterdag is een mooie dag om spullen te kopen dus dan kan ik net zo goed een pad te veel hebben.
Polijsten moet ik nog ontdekken ;).

En als ik nu bijvoorbeeld begin met de zwaarste, dus de gele. Daarna bouw ik toch langzaam af met oranje, vervolgens groen/wit en dan zwart/rood?
Dat is iig wat ik uit de handleidingen en tutorials haal. Duidelijk over het primen van de pad.
Het tussendoor wassen van de pads is ook wel eens nodig als de pad verzadigd raakt. Hoe kan ik goed zien of de pad verzadigd is of niet?

Bedankt alvast.
 
Hey Petrol,

PM_Petrol;n429982 zei:
Thick Mitt gewoon om te proberen, het schijnt toch weer anders te zijn als een normale mitt.
Ik heb beide versies en er is inderdaad verschil. Ik vergelijk de normale Mitt met een oversized washandje (dikte) en de structuur is de bekende microvezel.
De Thick Mitt gebruik ik eigenlijk altijd en dit is vele malen dikker en heeft veel langere MF haren waardoor hij onnozel veel water opneemt. Werkt lekker!

PM_Petrol;n429982 zei:
Huidige Monello droogdoek vind ik eigenlijk te weinig
Ik ken deze doek niet, van MM. Ikzelf gebruik de Monello Senza Aqua ( 2x kleine variant) en hoor ook goede berichten over de droogdoek van Gyeon.
Ik las een aantal uur geleden nog het advies; ''Koop je nieuw? Neem dan gelijk de goede droogdoek van Gyeon.''

Ik snap je punt bij het kiezen van een groene pad. Echter is mijn ervaring dat tussen de combinaties niet dusdanig veel verschil zit, dat je er weer stappen tussen zou kunnen kiezen.

Voorbeeld;

Heeft een lak alleen lokaal wat krassen dan kan je die lokaal aanpakken en de gehele lak met Wit+Finale of Oranje+Mezzo doen voor swirls en oxidatie.
Je wilt immers ook niet onnodig veel lak weghalen.

Is de lak over het algemeen dof en met swirls, kan je beginnen met Oranje+Mezzo en als je hierbij niet duidelijk ziet dat je veel gecorrigeerd hebt, kun je opschalen naar Geel+Veloce.
Deze combinatie is het zwaarste wat betreft de Monello foam pads en compounds, dus je zou hierna kunnen afschalen naar een lagere combinatie om de glans op te poetsen.

- Rood (Finishing voor glaze en wax)
- Wit (Light cutting voor Finale en Cleaner)
- Oranje (Medium cutting voor Mezzo)
- Geel (Heavy cutting voor Veloce)

Van boven naar beneden - finish naar grofste combi.


Begin altijd met een testspot. Hierbij probeer je een lichte combinatie. Is de correctie er niet of te weinig, pak je de volgende combi en test je opnieuw.

Wat betreft het afschalen; Ik heb mijn BMW gedaan toen ik net was begonnen met detailen. Deze auto heeft een bikkelharde lak en met de DAP900v3 samen met Geel + Veloce kwam ik uiteindelijk tot een mooi resultaat, maar kostte per paneel meerdere hits. Hierna had ik NIET AFGESCHAALD naar een lichtere combi.

Al snel kreeg ik het advies om wél af te gaan schalen om na de grovere stap met Veloce de boel weer op te polijsten tot hoogglans. Met die grovere combinatie corrigeer je meer, maar je maakt eigenlijk ook, minuscuul gezien, 'schade' die je met een lichtere combinatie weer polijst tot hoogglans.

Tot op heden vind ik dit enorm meevallen, maar dat kan misschien ook liggen aan mijn manier van polijsten. De Monello-compounds bevatten namelijk een afbrekende korrel die tijdens het doorwerken van de compound steeds kleiner word en dus steeds fijner gaat polijsten. Dit resulteert in een mooiere finish.
Maar dit kan misschien ook liggen aan mijn harde lak.


PM_Petrol;n429982 zei:
Hoe kan ik goed zien of de pad verzadigd is of niet?

Hoe grover een combinatie, hoe sneller je pad vuil zal worden. (Logisch toch?) Toen ik net begon met polijsten heb ik een hele BMW gedaan met 1 gele pad. Tijdens het polijsten begin de pad te zwabberen. Hij raakt namelijk steeds voller met product en vuil en word hierdoor ook snel té warm. Vervolgens implodeerde de pad. (midden word helemaal zacht en deukt in) Een vieze pad verliest ook zijn werking.

Ik had dus de pad tussendoor schoon moeten maken en dan pas weer verder. Inmiddels heb ik gewoon meerdere pads van dezelfde kleur en wissel een vieze om voor een schone, tijdens het polijsten. Dit wisselen, of schoonmaken van 1 pad, doe ik meestal per groot paneel. Bijvoorbeeld ná 1 deur, kijk simpelweg naar de pad om te kijken of hij ranzig is geworden en wanneer de pad niet vol zit met polijst en/of vuil, dan doe ik een 2de deur. Hierna maak ik hem dan wel schoon.

Schoonmaken doe ik met warm water en Dreft onder de kraan; (vouw de pad niet dubbel o.i.d.)

- Uitspoelen en met je vingers kneden/wrijven.
- Dreft erop en weer kneden/wrijven.
- Uitspoelen en met je vingers kneden/wrijven tot het sop er niet meer uitkomt.

- Op je DAP zetten en lage stand even draaien, meeste water eruit, dan iets hoger, etc.


Greetz
 
Wel een tip, gebruik niet dezelfde pads voor verschillende zaken, dus niet een pad voor finale, dan schoonmaken en gebruiken voor glaze, je krijgt namelijk nooit alles 100% eruit, gewoon verschillende pads gebruiken en met watervaste stift erop schrijven (zijkant) waarvoor je het gebruikt dan kun je nooit per ongeluk de verkeerde gebruiken.
en zorg voor voldoende doeken, neem bepaalde kleuren voor afnemen van bepaalde polijst.

Wat ik mis op je lijstje is een schoonmaakmiddel voor tussen de verschillende polijst stappen door, iets als https://www.Carclean.com/product/Gyeon/Q²M_Prep_500ml_Q2M_Prep_500_102604
 
Quantoxx, bedankt voor de uitgebreide info en uitleg :).

Oke dus de verschillende pads eigenlijk voor de zelfde producten gebruiken.
Gyeon Prep oid heb ik idd niet. Dus dat is voor na het polijsten om resten/residu te verwijderen? Moet ik dat gewoon op het oppervlakte sprayen en met een MF doek afnemen?
Ik heb ook nog een set van 3 doeken op het verlanglijstje staan. Heb er nu ook al een stuk of 5.

Bedankt voor jullie reacties
 
Na bijvoorbeeld mezzo maak je de lak helemaal schoon met een mf doek en Gyeon prep zodat alle polijst overblijfselen van de mezzo helemaal weg zijn voordat je aan de volgende stap bijvoorbeeld finale begint, als je daarmee klaar bent dan maak je het weer helemaal schoon met een schone doek (dus niet waarmee je mezzo hebt afgenomen) en Gyeon prep voordat je de glaze aanbrengt, glaze aanbrengen en daarna de wax aanbrengen, tussen glaze en wax hoef je uiteraard niks schoon te maken.
 
Ja, ik ben best nog veel vergeten. Soms denk je te snel...

Wat betreft de pads; Inderdaad kan je het beste 1 pad gebruiken voor een bepaald product. Zo heb ik een witte pad voor Finale en een 2de witte voor de Cleaner, een rode pad voor de glaze en een 2de voor de wax. Ik heb hier, zoals opelmark aangeeft, met een stift op de achterkant geschreven. Kan dus ook op de zijkant.

Wat betreft de Gyeon Prep; Dit gebruik je om te ontvetten. Je polijst een paneel en neemt hem af met een doek, spuit wat Prep op een doek en neemt het paneel opnieuw af. Hierdoor haal je alle residu van je polijst weg en ook uit eventuele defecten. Hierdoor kan je dan dus zien of je nog meer moet polijsten, of klaar bent.
Ook gebruik je dit ontvettende effect om de lak brandschoon te maken en dit zal je wax lekker vinden. Schone lak - betere hechting = betere werking/standtijd.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Oke dan bestel ik ook nog Prep er bij. Dat met de pads zal ik dan ook wel doen, is wel handig dat je weet welke pad voor wat is.
Dat had ik nu ook al met bepaalde doeken gedaan, alleen dan in m'n telefoon opgeschreven.

Dit is nu het totale lijstje dat ik morgen ga bestellen:

Carclean.com - Dressing Applicator - Rond - 10cm
Microfiber Madness - Waverider Waffle Weave Drying Towel - 100x50cm
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed
Auto Finesse - Mint Rims Wheel Wax - 100ml
Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad - Yellow
Monello - Raffini 5,5" Foam Light Cutting Pad - Orange

[TD="class: product-column plain"]Monello - Raffini 5,5" Foam Heavy Polishing Pad - Green


Monello - Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Monello - Thick Mitt
Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay.
Monello - Disco Duo applicator pads
Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator
Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm
Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm
Polishing Power - DAP900 V3 8mm D/A (Dual Action) Polijstmachine - 220volt
Dodo Juice - Mr. Skittles 'Gimp' Air Freshner Hanger - Leather
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml
Dodo Juice - Supernatural Merino Wheel Mitt
Gyeon - Q²M Prep - 500ml

De DAP wordt morgen geleverd met Monello Mezzo en Finale (250ml) + twee Monello Raffini 5.5" pads (polishing en finishing).
De Monello klei set is niet meer beschikbaar in die combinatie. Daar moet ik morgen nog even over informeren en anders verekenen ze het maar per product dat normaal in de set zit.
Ik denk dat we er nu wel zijn. Genoeg doeken icm de doeken die ik nu al heb. Ik verwacht morgen om 16:00 uur aan te komen, dus eventueel heb ik nog kans op een droogdoek van Gyeon.

Bedankt voor jullie reacties en als ik m'n auto heb behandeld komen er natuurlijk foto's van.
 
een waffle droogdoek(ik heb een mothers) gebruik ik enkel voor de binnenkanten van de portieren, let op bij de piccolo nero, die moet je voor gebruik eerst een paar keer wassen en die geven behoorlijk veel af dus niet met andere doeken samen wassen de eerste keren.

En voor de rest, er zullen altijd wel dingen zijn waarvan je later denkt misschien is dat wel handig voor mij of dingen die je beter bevallen, ik zou als ik jou was wat monello bianco doeken erbij nemen als extra, die zijn wit en erg goed met het afnemen van polijst resedu, helaas zijn ze niet kleiner, maar dan vouw je ze gewoon een keer extra dubbel, ik heb gemerkt dat je doeken eigenlijk nooit genoeg hebt en het altijd handig is als je er een paar op reserve hebt.

En ook ik vergeet wel eens wat dus er zal best nog wel wat zijn wat ik vergeten ben.