• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doeken neerleggen & aftapen....

Chicco_Himself

Detailing addict
25 mei 2011
114
65
Even een 3-tal vraagjes mbt dingen die mij opvallen en waar ik nog geen verklaring voor heb :-/

* Ik zie wel eens in show-off's dat mensen doeken op de voorruit/onder de ruitenwissers leggen. Met welke reden gebeurt dit? Kan me voorstellen dat men dit doet om het stof van het polijsten "op te vangen", maar dan heb je dus de doeken weer onder de rotzooi zitten. Het is dan toch makkelijker om het stof gewoon op de voorruit te laten komen aangezien je (althans ik wel) na het polijsten de auto toch even afspuit?
* Ik zie dat sommige mensen bij het aftapen van de auto dit soms alleen doen over de "chrome delen" maar sommige ook een stukje meer, dus ook gedeeltelijk over de lak..... Ikzelf doe het alleen over de delen zelf, want als je ze ook over de lak doet kun je daar toch niet polijsten.....
* Ik zie dat men soms bij het aftapen de opening tussen de deuren / voordeur-voorspatbord etc. aftaped. Ik kan me voorstellen dat dit gedaan wordt zodat er geen polijstmiddel tussen de kieren komt te zitten, maar hier weer hetzelfde verhaal, dan heb je dus een gedeelte waar je de lak niet kunt polijsten.... Of doet men dit dan, na verwijdering van de tape, middels een handpad? :weetniet
 
Het zou helpen als je foto's post waarbij je dat gezien hebt. Een foto zegt meer...
 
Hallo,

Ik zal ff zeggen waarom IK tape over de randjes doe en zodoende dus een stukje niet polijst:


Ik doe dit omdat ik DENK dat de lak daar extra kwetsbaar is door de dap te gebruiken en er dan meer "druk" op die rand komt.

Tape dubbel plakken : beter wat teveel tape dan te weinig: scheelt een hoop aan opkuiswerk achteraf!!

Wat de naden betreft(tussen 2 deuren bvb) : deze tape ik niet af , ik deel die stukken zelf op per "deel" en zo heb ik wel eens een deel met 2 verschillende stukken(bvb: achterportier en een stuk dat er achter zit.(ff een vierkantje van maken(denkbeeldig) ivm het dappen)

Misschien wel goed gezien om de naden af te plakken,ik kan me inbeelden dat je dan wat minder stof IN de naden krijgt en minder moet opkuisen :-" , misschien handig om dan een tape te nemen die niet zo breed is .


Doeken achter de ruitewisser:dat doe ik omdat de doek dan niet wegvliegt door de wind en het is een makkelijke plaats.

Stof: heb net gepolijst en heb ook stof op alle delen,kan je volgens mij bijna niet vermijden ,tenzij er anderen zijn die me kunnen vertellen hoe zij het zonder doen :-b

Ik wil altijd bijleren en zal dit topic dan ook opvolgen :ja


Groeten Danny
 
Dibbuz zei:
Het zou helpen als je foto's post waarbij je dat gezien hebt. Een foto zegt meer...

Zoals hier bijvoorbeeld:

Aftapen:
a.webp


Doeken:
b.webp



P.S. Ik heb dit topic NIET opgestart om aan te geven of mensen iets wel/niet fout doen maar PUUR uit interesse en om zelf wat bij te leren!
 
1e voorbeeld is gedaan om geen polijstmiddel in de randjes rondom het embleem te krijgen, scheelt weer alles nalopen met een borsteltje...

2e voorbeeld: de tape langs de motorkap is gedaan om de overgang van het plaatwerk te beschermen tijdens het polijsten met een rotary. randjes zijn kwetsbaar en hebben vaak dunnere lak. Je wilt niet per ongeluk met een rotary tegen zo'n randje aankomen en door de lak gaan. Wanneer de motorkap gedaan is, dan haal je de tape weg en plak je weer een rand op de motorkap en ga je de spatborden polijsten.
 
De reden om een klein stukje rand of kier af te tapen zorgt ervoor dat je de rand van het naastliggende paneel niet kan raken met de (grove) pad.

Meestal, ik zeg meestal, zijn randjes dunner gespoten dus kwetsbaarder.

Een andere methode om randjes te beschermen, in geval kofferdeksel en motorkap, is om deze open te zetten.

76b98bc3.webp
 
Met voorbeeld 2 (de Aston Martin) zijn ook de doeken op de voorruit zichtbaar. Dat de oranje, blauwe en gele er liggen om snel te kunnen gebruiken kan ik me voorstellen, maar de "grijze" doek/het grijze laken ligt er toch om een andere reden toch?
 
Die ligt er mede om spattend polijstmiddel op een later tijdstip niet meer vanaf te hoeven bikken ( ook bv van de ruitenwissers / paravaan )
 
En zien jullie ook dat er in de motorkap van die Aston waar Dennis aan staat te werken vermoedelijk roosters IN de motorkap zitten? Zijn nu gaten met een oranje achtergrond.

Zo te zien zijn deze roosters er voor de behandeling uit gehaald om te voorkomen dat ze geraakt worden met polijstmiddel. Vervolgens hebben ze daar doeken onder gelegd en vast geplakt, om te voorkomen dat polijstmiddel spetters onder de motorkap op de motor zouden kunnen spetteren.