• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doeken pluizen

Nuttiez

Detailing chief
17 okt 2015
95
100
BE
Hoi allen,

Sinds recent beginnen mijn doeken te pluizen. Het zijn voornamelijk de Piccolo Nero's die veel haartjes op de lak achterlaten en stroef lopen bij het afnemen.
Ik was ze op 30-40°C met nanolex microfiber wash. Ik heb geen droger waar ze in kunnen, maar laat ze eens extra centrifugeren op 1200 toeren in de wasmachine.
Ik was alleen de MF doekjes bij elkaar.

Wie weet wat ik verkeerd doe of hoe dit komt? Is namelijk erg lastig.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Laatst bewerkt:
@Nuttiez
Was je weleens een washmitt mee? Soms kan het zijn dat de voering hiervan loslaat/verslijt en dan dat deze vezels in je MF doekjes terecht komen.
 
  • Leuk
Reactions: Nuttiez
Ik was alleen maar MF doekjes bij elkaar. Het probleem vormt zich ook bij doeken die maar 1x gewassen en gebruikt zijn. Dus ik moet iets anders verkeerd doen.

Ik ga ze eens in een good old handsopje proberen te wassen en kijken of ze het dan ook nog hebben.
 
Zelf centrifugeer ik ze ook op dacht 1200 toeren zonder problemen.

Gebruik je de Nanolex Microfiber wash al langer? Je zegt extra centrifugeren, is dat nog eens extra boven op wat die al centrifugeert in het was programma?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Nuttiez
Hier gaan de alle doeken in de wasmachine. Meestal 30 graden Miniwas.
Centrifugeren op 1200.

Daarna gaan ze in de droger. Stand H (synthetisch). Met lage temperatuur. En doe ik er stuk of 3 drogerballen erbij in.

Doeken worden dan heerlijk zacht!
 
  • Leuk
Reactions: Nuttiez
Zelf centrifugeer ik ze ook op dacht 1200 toeren zonder problemen.

Gebruik je de Nanolex Microfiber wash al langer? Je zegt extra centrifugeren, is dat nog eens extra biven op wat die al doet ik het was programma?

Nog maar recent eigenlijk. Sommige van mijn oude doeken die pluisen (bijna) niet. Maar welke exact gewassen zijn met de nanolex en welke niet durf ik niet zeggen. Had nog het oude MF middel in de kast staan en heb daarstraks een deel doeken met het oude middel gewassen. Morgen eens testen of het al dan niet de nanolex MF wash zou kunnen zijn als oorzaak.

Extra centrifugeren is inderdaad nog eens een kwartiertje langer de doeken schudden als het programma ten einde is. Normaal doe ik dat niet maar omdat er pluisjes achterbleven probeerde ik het eens of het mogelijk hielp om de losse pluisjes ertussen uit te krijgen.
 
Het zal wel aan mij liggen, maar gaat het om pluisjes of om haartjes;)?

Laatst had ik ook zoiets met een Waxaddict mf doek, na het uit buffen van de wax zag ik hele korte haartjes (dus geen pluisjes:p) op de lak.

De keer dáár voor heb ik o.a. Nero's met m'n andere mf doeken gewassen met https://www.carclean.com/nl/product/Poorboys_World/Typhoon_Microfiber_Cleaner_946ml_104025
Zou het dan door de Nero's kunnen komen?

Bedoel inderdaad hele fijne haartjes. Je moet echt goed kijken voor dat je ze ziet liggen op de lak, maar je voelt en hoort het dat ze op de lak aanwezig zijn. Je voelt ook dat de doek de haartjes afgeeft op de lak, loopt erg stroef.

Mijn oudere Nero's werken nog perfect en die zijn al veel vaker mishandeld geweest als de nieuwe. Ik was het ook aan het denken dat het mogelijks de (nieuwe?) Nero's zijn maar eerst het wasmiddel uitsluiten. Heb ook nog een ongeopend pakje Nero's liggen. Die kan ik ook testen morgen.
 
Heb mijn Nero's eens extra in de was gegooid met MF restore (oud product dat niet meer verkrijgbaar is). De nieuwere Nero doeken blijven haartjes achterlaten. De oude niet. Ik begin toch de denken dat het de doeken zelf zijn. Heb daarstraks een nieuwe uit het pak genomen en deze laat ook al wat haartjes achter. Wel veel minder als de andere die al gewassen zijn.

Het is precies stof dat achterblijft. Je moet erg goed kijken op de lak. Op het raam zijn ze iets duidelijker zichtbaar, hier gaat de doek ook bijzonder stroef over.



dee1cb9b7a0b077fecf4360b7810de96.jpg
 
Herkenbaar dit, ik heb het ook vooral met de neros en in mindere mate met de peluce verde. Ik gebruik nu gewoon glasdoeken voor glas en de neros überhaupt niet op de lak (al valt dat op zwart dan weer niet op;)).
 
Apart zeg... De Nero's worden veelal bij coatings gebruikt, ik had ze ook bij de Mohs + Booster, en hoor nu pas over dit pluizen/verharen. :) Ik had er, zover ik kan herinneren, geen last van.


Greeeetz
 
Apart zeg... De Nero's worden veelal bij coatings gebruikt, ik had ze ook bij de Mohs + Booster, en hoor nu pas over dit pluizen/verharen. :) Ik had er, zover ik kan herinneren, geen last van.


Greeeetz
Dat was initieel ook het plan. Heb nu andere doeken moeten gebruiken voor het afnemen van de coatings. Vorige week had ik het probleem opgemerkt dat deze veel haartjes/verzels verloren. Afgelopen dagen was het probleem dus nog niet opgelost.

Erg jammer, want de nero's zijn normaal gezien wel fijne doekjes.

Heb je die Nero's weggegooid?
 
Nope, zijn nog heel mooi zacht. Ik had er een zooitje en ook in warm water gelegd tijdens de detail. :)

Vind het persoonlijk maar kleine slabbertjes en het voelt alsof je niets in de hand hebt, dus vind de Senza Bordi's wat fijner. ;)
 
Hebben jullie al een oplossing gevonden voor dit probleem? Ik heb dus Peluche Bianco die haartjes achterlaat!
Gebruik ze om mijn wax mee af te doen. Zijn wel vrij nieuw, kan het daar aan liggen?
 
Om dit topic maar een beetje te kapen. Naar aanleiding van de "was" gesprekken.
Wat is de reden dat jullie het in de wasmachine doen inplaats van bijvoorbeeld met de hand wassen?
Tot nu toe heb ik alles met de hand gewassen en gewoon laten drogen daarna
 
Omdat de doeken veel beter schoon worden in het wasmachien. Tenminste dat lijkt me, worden veel beter uitgespoeld en veel langer in zeep rond gegooid!
 
Dat merk ik ook wel @Jordyboy1992.

Ik heb het in het verleden ook wel nog met de hand gedaan, maar het wordt toch veel properder met het wasmachine. Ik was met een fijn programma (30-40 graden) en centrifugeer daarna. Als laatste gewoon binnen ophangen om te laten drogen.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992