• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doffe plekjes na kleien

Relix

Detailing rookie
19 apr 2015
3
0
Dag forumleden,

Vandaag nam ik mijn wagen nog eens onder handen. Ik ben geen detailing expert maar hou gewoon van een net uitziende wagen. Na de klassieke wasbeurt was ik klaar om voor de eerste maal te gaan kleien.

Ik heb dit product gebruikt: https://www.Carclean.com/product/Turtl..._FG6351_101964 op aanraden van een kennis.

Na de wagen stofvrij te hebben gemaakt met een microvezel doek ging ik aan de slag.

Ik begon met de motorkap en werkte zo verder naar de achterkant van de wagen toe. Toen ik echter terug de motorkap bekeek ontstonden er overal duizenden doffe plekjes. Ik dacht geen probleem, waarschijnlijk gewoon resten klei, even een vochtige microvezeldoek erover en klaar.... Maar de vlekjes verdwenen niet.

Nu zit ik dus met een motorkap die erg lelijk is. Hetzelfde fenomeen zie ik ook terug op de rest van de wagen maar daar valt het niet zo hard op.

Hoe komt dit en vooral hoe krijg ik het terug in orde? Is machinaal polieren de enige optie of kan het opgelost worden met enkele uurtjes tijd vrij te maken en wat handenarbeid?

Hieronder een foto, het is erg moeilijk te zien. Het licht vierkante vak is de reflectie van een raam. Net onder het vak kan je zien wat ik bedoel. Het zijn net kleine kalk vlekjes..

Alvast bedankt voor de hulp.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Bijlagen

• conv_1875.webp
    conv_1875.webp
    24,5 KB · Weergaven: 190
Erg lastig te zien op de foto. Eerste waar ik aan denk is marring of ingedroogde clay lube.

Beide zouden prima zijn op te lossen met een lichte polish.
Misschien een idee om een woonplaats op te geven. Wellicht is er een mede detailer die even met je wil meekijken ?

Ik maak straks nog wat meer foto's. Wat is een lichte polish?

Wat ik ook vaststelde: Als ik er met wax overging (Collinite 845) dan verdwenen de vlekjes. Pas als de wax begon te drogen en ik begon op te blinken kwamen ze terug tevoorschijn.

Met een lichte polish bedoel ik een product als Monello Finale of Poorboys Prof Polish.

wel er vanuit gaande dat de vlekken idd door marring of opgedroogde clay lube komen.

Verbeter me als ik het fout zie maar volgens mij volgt op het kleien van je auto altijd een (machinale) polijstbeurt. Volgens mij is wat ik zie het bekende marring wat door kleien kan ontstaan en weer verdwijnt door de polijstbeurt.......

Marring van kleien krijg je altijd wel een klein beetje.
De mate van marring die je krijgt licht aan verschillende factoren:
-hoe grof is de klei (hoe grover hoe meer marring maar hoe sneller/makkelijker je alles uit je lak kleid)
-hoe goed "smeer" je met je klei glijmiddel (meestal detailspray)
-hoe hard je lak is.

Verder las ik dat je met een doek het stof van de auto hebt geveegd, ten eerste als je dat hebt gedaan hoop ik met eest een spray detailer erover anders krijg je ook lekkere krasjes (marring).
En eigenlijk hoor je voor het kleien je auto goed te wassen (lekker met overdosis shampo)

Gewoon marring, gemakkelijk op te lossen. Neem bijvoorbeeld Monello Mezzo en een Monello oranje handpad. Haal je ook nog eens het vuil uit de poriën en heb je een goede voorbereiding van je wax. Niks om je zorgen over te maken. Machinaal natuurlijk makkelijker en sneller maar met de hand ook gewoon prima te doen.

Marring na het kleien kan altijd gebeuren, zelfs met milde klei. Gelukkig zijn dit soort veegjes erg oppervlakkig en makkelijk weer recht te trekken. Het plan van Dibuzz is prima om dit op te lossen. Succes :)