Deze week heb ik een leuke klus afgerond, namelijk een detail van een klassieke bmw e30.
De eigenaar is een echte liefhebber en de auto wordt dus ook erg goed verzorgd. Maar na ruim 30 jaar kan de lak natuurlijk wel wat aandacht gebruiken en die mocht ik geven.
Begonnen met het wassen van de wielen met Bilthamber iron remover en gyeon tire cleaner.
(Op de foto rechtsonder is ook al gyeon tire aangebracht en na gewreven)
Daarna de auto gewassen en een paar spraytjes iron remover op verschillende plekken lieten zien dat er toch wel veel vliegroest op de hele auto zat.
Toen dus de hele auto ingesprayd, voorzichtig ingewerkt en weer afgespoten.
De auto toen naar binnen gereden om te kleien. Hiervoor heb ik Monello klei gebruikt en dodo juice Born slippy als glijmiddel.
Met name de liggende panelen waren erg vies.
Meestal begin ik met de motorkap, omdat ik die zowel als testspot als ijkpunt voor de rest van de auto gebruik.
Vooraf ziet hij er helemaal niet slecht uit. Uiteraard veel waskrassen en helaas een paar kleine plekjes waar de blanke lak mist. (Vlakbij het logo)
Een poosje geleden had ik ook al een zelfde e30 gedaan die prima te corrigeren was met een medium combi, dus daar begon ik nu weer mee.
Petzoldts medium op een blauwe lake country pad.
Deze lak was echter harder of de krassen zaten dieper, maar ik vermoed toch het eerste.
Dit was niet goed genoeg, dus opgeschaald naar menzerna 400 op lake country microvezel pad en daarna weer Petzoldts reinigungs politur (medium) op blauw.
Petzoldts wordt overigens ook door menzerna gemaakt, maar voor de zwaarste stap heb ik toch voorkeur voor Menzerna 400.
Voor de medium stap is de Petzoldts echt een feestje om mee te werken omdat hij een beetje de vettigheid (en kleur) heeft van een finish/monello finale en dus heerlijk doorwerkt, maar wel de correctie van een medium-plus polijst pasta.
Helaas heeft de auto 1 deur die slecht is gespoten. Hierdoor kleurverschil en loslatende blanke lak. Deze gaat de eigenaar waarschijnlijk opnieuw laten spuiten.
(Ik had alle plekjes op de auto waar de blanke lak niet goed was gemarkeerd, zodat ik er niet volgas overheen zou polijsten)
De rest van de auto dus op dezelfde manier als de motorkap aangepakt, behalve in de buurt van scherpe randjes(en die zijn er veel bij zo'n bmw e30!), daar heb ik veel met scholl spider pad gewerkt.
Chrome gepolijst. (Geen krassen verwijderd, maar wel gereinigd)
Kunststof trims over meerdere dagen verdeeld behandeld met auto finesse revive (oude formule[emoji322][emoji6]) en met gyeon cure
Hier vond ik geen goede after-foto van, maar misschien is het nog op de totaal plaatjes te zien.
Hieronder wel goed te zien op de zwarte trim van de voorbumper.
Hieronder toch een foto gevonden met de deurstijlen soort van zichtbaar. [emoji6]
Aan het interieur heb ik niet super veel tijd besteed, maar uiteraard wel alles even schoon gemaakt en opgefrist.
Leer gereinigd met colourlock reiniger.
Leer gevoed met Waxaddict leather balm.
Tot slot als laatste stap auto gedaan met dodo juice lime prime en daarna in de wax gezet en heb hier Petzoldts wax voor gebruikt.
Vlakbij alle scherpe randjes, vouwen en hoekjes zaten toch nog wel wat krasjes omdat ik daar heel voorzichtig ben geweest met polijsten. Dan is een glaze/finish wel erg fijn omdat ik dan met een gerust hart alles even goed kan raken met een polijstmachine.
Daarnaast geeft het een mooie glans en een spekgladde lak. Daarna in de wax zetten is dan echt een eitje.
De Petzoldts wax werkt vooral ontzettend lekker en eenvoudig. Afnemen na 15 minuutjes ongeveer ging prima. Maar na een uur of langer is ook geen probleem. Standtijd weet ik nog niet, maar ik heb mijn eigen auto hier ook meteen maar mee gedaan, dus daar weet ik over een paar maanden meer over [emoji6].
Nog een paar after-foto’s:
Zo, dat was hem weer [emoji6]
Thanks voor het lezen!
Martijn
Edit:
Ik ga die foto’s nog wel even een keer fixen. Tapatalk gooide mij er halverwege uit, dus de helft is mis gegaan [emoji85]
Edit2: volgens mij is het nu gelukt met de foto's. Tapatalk doet blijkbaar gewoon moeilijk met teveel foto's in hoge resolutie?
De eigenaar is een echte liefhebber en de auto wordt dus ook erg goed verzorgd. Maar na ruim 30 jaar kan de lak natuurlijk wel wat aandacht gebruiken en die mocht ik geven.
Begonnen met het wassen van de wielen met Bilthamber iron remover en gyeon tire cleaner.
(Op de foto rechtsonder is ook al gyeon tire aangebracht en na gewreven)
Daarna de auto gewassen en een paar spraytjes iron remover op verschillende plekken lieten zien dat er toch wel veel vliegroest op de hele auto zat.
Toen dus de hele auto ingesprayd, voorzichtig ingewerkt en weer afgespoten.
De auto toen naar binnen gereden om te kleien. Hiervoor heb ik Monello klei gebruikt en dodo juice Born slippy als glijmiddel.
Met name de liggende panelen waren erg vies.
Meestal begin ik met de motorkap, omdat ik die zowel als testspot als ijkpunt voor de rest van de auto gebruik.
Vooraf ziet hij er helemaal niet slecht uit. Uiteraard veel waskrassen en helaas een paar kleine plekjes waar de blanke lak mist. (Vlakbij het logo)
Een poosje geleden had ik ook al een zelfde e30 gedaan die prima te corrigeren was met een medium combi, dus daar begon ik nu weer mee.
Petzoldts medium op een blauwe lake country pad.
Deze lak was echter harder of de krassen zaten dieper, maar ik vermoed toch het eerste.
Dit was niet goed genoeg, dus opgeschaald naar menzerna 400 op lake country microvezel pad en daarna weer Petzoldts reinigungs politur (medium) op blauw.
Petzoldts wordt overigens ook door menzerna gemaakt, maar voor de zwaarste stap heb ik toch voorkeur voor Menzerna 400.
Voor de medium stap is de Petzoldts echt een feestje om mee te werken omdat hij een beetje de vettigheid (en kleur) heeft van een finish/monello finale en dus heerlijk doorwerkt, maar wel de correctie van een medium-plus polijst pasta.
Helaas heeft de auto 1 deur die slecht is gespoten. Hierdoor kleurverschil en loslatende blanke lak. Deze gaat de eigenaar waarschijnlijk opnieuw laten spuiten.
(Ik had alle plekjes op de auto waar de blanke lak niet goed was gemarkeerd, zodat ik er niet volgas overheen zou polijsten)
De rest van de auto dus op dezelfde manier als de motorkap aangepakt, behalve in de buurt van scherpe randjes(en die zijn er veel bij zo'n bmw e30!), daar heb ik veel met scholl spider pad gewerkt.
Chrome gepolijst. (Geen krassen verwijderd, maar wel gereinigd)
Kunststof trims over meerdere dagen verdeeld behandeld met auto finesse revive (oude formule[emoji322][emoji6]) en met gyeon cure
Hier vond ik geen goede after-foto van, maar misschien is het nog op de totaal plaatjes te zien.
Hieronder wel goed te zien op de zwarte trim van de voorbumper.
Hieronder toch een foto gevonden met de deurstijlen soort van zichtbaar. [emoji6]
Aan het interieur heb ik niet super veel tijd besteed, maar uiteraard wel alles even schoon gemaakt en opgefrist.
Leer gereinigd met colourlock reiniger.
Leer gevoed met Waxaddict leather balm.
Tot slot als laatste stap auto gedaan met dodo juice lime prime en daarna in de wax gezet en heb hier Petzoldts wax voor gebruikt.
Vlakbij alle scherpe randjes, vouwen en hoekjes zaten toch nog wel wat krasjes omdat ik daar heel voorzichtig ben geweest met polijsten. Dan is een glaze/finish wel erg fijn omdat ik dan met een gerust hart alles even goed kan raken met een polijstmachine.
Daarnaast geeft het een mooie glans en een spekgladde lak. Daarna in de wax zetten is dan echt een eitje.
De Petzoldts wax werkt vooral ontzettend lekker en eenvoudig. Afnemen na 15 minuutjes ongeveer ging prima. Maar na een uur of langer is ook geen probleem. Standtijd weet ik nog niet, maar ik heb mijn eigen auto hier ook meteen maar mee gedaan, dus daar weet ik over een paar maanden meer over [emoji6].
Nog een paar after-foto’s:
Zo, dat was hem weer [emoji6]
Thanks voor het lezen!
Martijn
Edit:
Ik ga die foto’s nog wel even een keer fixen. Tapatalk gooide mij er halverwege uit, dus de helft is mis gegaan [emoji85]
Edit2: volgens mij is het nu gelukt met de foto's. Tapatalk doet blijkbaar gewoon moeilijk met teveel foto's in hoge resolutie?
Bijlagen
Laatst bewerkt: