• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een beginner die een beginnetje wil maken.

SMFLK

Detailing chief
22 aug 2011
139
103
Noord-Brabant
Beste,

ik ga al wat jaartjes mee maar kom pas net kijken als het gaat om wat jullie detailing noemen.

Ik rij een S40 uit 2006 in Barents Blue Metallic, zie handtekening voor foto.
Ik wil deze eens wat beter verwennen omdat ik het idee heb dat ik er toch niet alles uithaal.

Ik ben van plan een zelf samengesteld 'starterskitje' aan te schaffen en al gaande weg steeds een stapje verder te gaan.

Mijn huidige ritueel bestond uit:
- Afspoelen met tuinslang
- Wassen met shampoo (halfords, turtle, niks bijzonders) d.m.v. spons (merkloos?)
- Afspoelen met tuinsland
- Nog een keer wassen, omdat er blijkbaar toch een hoop vuil/zand achterblijft na 1 keer wassen
- Drogen met een zeem (merkloos, blauw en gele kant)
- Velgen inspuiten met velgenreiniger van de kruidvat!
- Poetsen met een dikke verfkwast en grondig naspoelen met de tuinslang
- Af en toe eens wat merkloze insectenspray voor het kerkhof op de voorkant maar er blijven altijd wel plekken zitten
- 2 Keer per jaar een laagjee turtle wax eroverheen

De frequentie waarmeee ik poets/was is in de oude situatie: 1 keer per maand.

Ik heb verder last van:
- Overmatig veel insecten op de voorkant, van die ingetrokken eiwit vlekken volgens mij.
- Swirls all over. (ik begrijp dat dat de roterende krasjes in je lak zijn die je krijgt door het poetsen/waxen, die je alleen bij bepaald licht ziet)
- Heel lichte krasjes van het verwijderen van vogelpoep en ander vuil (papier en water gebruikt, niet slim inderdaad, wist niet beter)
- Ingebrande vogelpoep. (hier zal niks meer aan te detailen zijn ben ik bang)

De auto is naar mijn weten dus nog nooit:
- gekleid
- gereinigd met een paintcleaner of polisher
- gevoed met een glaze
- gewaxt met een sealant


Waar ik zelf dus aan zat te denken voor mijn starterskitje is het volgende:
Mijn normale ritueel upgraden naar fatsoenlijk spul.
- Goede spons
- Goede shampoo
- Emmer met grid
- Goede droogdoek

Ik lees hier dat kleien toch wel een groot verschil maakt dus wil ik dat als 1ste echte stap omhoog meteen meenemen.
- Klei setje (klei en sap)
Is het na het kleien raadzaam om te waxen? Zoja wil ik die ook meteen meenemen om mijn werk op zijn minst een beetje te beschermen.
- Goede wax ter bescherming

De stappen die ik nu volgens mij nog mis zijn de volgende:
- reinigen (polish of cleaner)
- voeden (glaze)
- waxen (sealant)

Ik ben voorlopig nog niet van plan om een machine aan te schaffen om te polishen of te cleanen.
Is het dan wel raadzaam eraan te beginnen? Ik lees dat je met de hand juist swirls creeert die je met de hand niet wegkrijgt.
Ben namelijk bang dat polishen de enige manier is om die insectenplekken en lichte krasjes weg te werken.

De frequentie van het wassen gaat sowieso naar om de 2 weken, misschien zelfs naar elke week.

Mijn merkloze velgenreiniger en interrieur 'rommel' maak ik voorlopig nog even op en op den duur word ook dat vervangen voor goed spul.
Uit financiele overweging ligt de nadruk nu op het upgraden van mijn bestaande proces om een solide basis voor een verdere uitbreiding voor te bereiden.
(een goed begin is het halve werk!)

Wegens beperkt budget wil ik jullie vragen wat ik het beste aan kan schaffen.
(deze vraag is al 100 keer voorbij gekomen, ik heb zelf ook wel een idee maar hoor toch ook graag een andere mening)
En of jullie wellicht nog opmerkingen hebben op mijn aanpak of aanmerkingen waardoor ik simpel een nog beter resultaat haal!

Bedankt voor het lezen van deze lap tekst!
 
als je perse een spons wilt, neem dan the bone spons, mocht het ook een washandschoen mogen zijn neem dan die van meguiars.
Als droogdoek is de delerium miracle drying towel een echte aanrader
Voor shampoo is van dodo juice born to be mild of sour power een erg goede.
Als beginsetje om te kleien is die van mothers erg prettig deze is helemaal compleet 2 stukken klei die je in 3en kan delen spray en een doek
na het kleien hoor je iig je auto weer in de wax te zetten. als je een goede wax wilt hebben met een lange standtijd neem dan de collinite 845
 
Goed advies van vectraroels :ja
Een shampoo die ook vaak gebruikt word is Poorboy's World Super Slick & Suds.

Wat je verder nog mist zo te zien zijn: foam handapplicators+microvezeldoeken voor het aanbrengen+uitpoetsen van de wax. Voor de foampads kun bv die van Meguiar's of Monello kiezen en de microvezeldoeken van Poorboy's World worden ook doorgaans heel goed bevonden.

Aanvulling: je hebt trouwens 2 emmers nodig (1 met shampoo-mengsel en 1 spoelemmer)
 
Bedankt voor het goede advies heren!

Ik ga mijn bestelling NU plaatsen en dat is het volgende geworden:
- the Bone om lekker te wassen
- Delirium om lekker te drogen
- Dodo Juice - Born to be Mild 250ml
- Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint saving System (complete kit)
- Dodo Juice - Need for Speed 250ml (lijkt me de beste wax als je niet wil polishen en glazen)
- 2x Monello Black soft finishing euro foam hand applicator

En hierbij zit ik al ruim boven mijn budget!
Dus om de vrouw tevreden te houden laat ik het hier even bij.

MF doeken heb ik genoeg liggen, evenals 2 schone emmertjes.

*UPDATE* ik krijg zelfs al de melding dat het morgen bij me op de deurmat ligt!
 
Alle spulletjes binnen!

Me baas belde vanochtend dat ik morgen ook nog thuis mag blijven laat het nou morgen prima poetsweer zijn!

Dus we gaan morgen eens kijken wat we er van kunnen bakken!

Is het raadzaam om de quick detailer van mothers 1 op 1 te verdunnen voor gebruik bij het kleien?
(dit is toch een gewoon een APC?)
 
De qd van Mothers is RTU, oftewel Ready To Use, oftewel kant en klaar te gebruiken.

APC is iets heel anders. Een ontvetter, schoonmaakmiddel.
 
Hallo,

ik heb de lube van mothers ook verdund 1/1 en gaat prima hoor , wel nat genoeg houden je hebt immers 2 keer zoveel nu!!

verdunnen met strijkwater is het beste of anders spa-reine(drink) water daar zit het minste kalk in

de blokjes knip ik in 2 stukken(heb je er 4) voor als er eentje zou vallen :-"

bijhouden gaat in een tupperware-potje dat je luchtdicht kan afsluiten

in totaal heb ik zo 2 sets gekocht en gebruik nu de concentraat van dodo (1/10 , 40 cc in de fles en terug vullen)
heb al berekend dat citrus bling nog goedkopere lube kan leveren(moet ook aangelengd worden)

wel makkelijk om alijd 2 sprayflesjes te hebben nu:ja (en 2 doekjes )

ik ben bijna door m'n voorraad van de mothers-klei : +- 2 auto's per half blokje gemiddeld

Danny

Succes!!
 
Tx voor de reacties, ik ga morgen eerst beginnen met onverdund.
Als ik het idee heb dat het ook verdund moet gaan probeer ik eerst een stukje met 1:1.

Waar is Quick Detailer trouwens voor bedoeld? Wat is het verschil met all purpose cleaner bijvoorbeeld?
 
Quick detailer is in deze toepassing bedoelt als glijmiddel voor de klei. Maar het is ook bedoelt om zoals de naam zegt "vlug te detailen" maw de lak even vlug op te frissen op een veilige manier (als er bv stof op ligt) of bv verse vogelpoep te verwijderen, enz...

All purpose cleaner is, alweer zoals de naam zegt, een allesreiniger, het dient dus om schoon te maken...je kan het voor zowel interieur (kunststof, bekleding,enz..) als exterieur (raamrubbers, banden, onder de motorkap,enz...) gebruiken. Omdat dit enkel een reinigende en ontvettende functie heeft is het doorgaans wel wenselijk om de gereinigde oppervlakten nadien te behandelen/beschermen met een daartoe bestemd product.
 
Niet echt,tenzij je een detailerspray gebruikt die bv carnauba bevat zal een detailerspray normaalgesproken geen protectie aanbrengen (wel kan/zal het wat glans toevoegen)...het doel is eerder (omwille van de glijdende capaciteiten) op een veilige manier bv losliggend stof of vingerafdrukken van de lak te verwijderen.

Wat wel klopt is dat APC de waxlaag zal aantasten en een detailerspray niet.

Waar het eigenlijk op neerkomt: apc en detailerspray zijn 2 totaal verschillende producten.