• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een juist begin voor uitgebreider wassen van mijn auto ?

djovi

Detailing trainee
12 nov 2022
33
30
Vorige week ben ik de trotse eigenaar geworden van een renault clio 2019.
Bij mijn vorige auto was ik al bekend met de 2 emmer methode, maar nu wil ik toch iets uitgebreider te werk gaan.

Ik ben genoodzaakt om naar de wasbox te gaan en wil voor nu nog niet gaan kleien en polijsten.
Mijn plan ziet er als volgt uit :

-afspoelen hoge druk
-velgen en auto insprayen non ferro
-afspoelen hoge druk
-voorwas van de wasbox
-afspoelen hoge druk
-auto wassen 2 emmer methode met monello lavare
-afspoelen met osmose water en afdrogen
-ontvetten met gyeon prep
- black hole voor het maskeren van kleine swirls
- aftappen met collinite 845

Zouden jullie advies kunnen geven of dit juist om te beginnen ?
 

Bijlagen

  • 20221102_112707.jpg
    20221102_112707.jpg
    133,4 KB · Weergaven: 62
  • 20221102_112726.jpg
    20221102_112726.jpg
    183,8 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum! :D

Ik neem aan dat je dit stappenplan aan wilt houden als ''eerste aanpak'' en vervolgens normale wasbeurten gaat doen.
De stappen zou ik zelf ietsjes anders doen, met in het achterhoofd dat de auto door de dealer 'showroomklaar'' is gemaakt;

1) Prewash wasbox. (Letterlijk alles inspuiten)
2) Afspuiten.
...
3) Checken wat de staat is. (Niet alleen goed kijken, maar ook voelen aan de lak)
4) ... Als je nog veel vervuiling voelt en/of hardnekkige vervuiling wat om een kleibeurt vraagt, dan nogmaals prewashen.

5) Afspuiten.

* Je zou nu de auto uit de box kunnen rijden als het druk is, of lekker blijven staan als je geen wachtenden ziet.

6) Non-Ferro op de velgen sprayen. (Enkele sprays, zwaaiende beweging terwijl je spuit, geeft betere dekking)
... Enkele minuten laten werken.
7) Bij eerste velg beginnen met kwasten/borstelen, dan de rest. (Natte kwast/borstel om de Non-Ferro te her-activeren)
... Enkele minuten laten werken.

8) Afspuiten.

* Omdat je eerst de velgen hebt gedaan, kon het plaatwerk wat afdruipen/opdrogen.

9) Non-Ferro op de liggende delen. (Enkele sprays, zwaaiende beweging terwijl je spuit, geeft betere dekking)
(Motorkap / Dak / etc)
... Enkele minuten laten werken.
10) Natte/vochtige washmitt over de liggende delen, Non-Ferro verdelen en her-activeren.
... Enkele minuten laten werken.
11) Afspuiten.
12) Non-Ferro op de zijkant, andere zijkant, etc.
13) Afspuiten.

14) Prewash wasbox.
15) Handwas.
(Je kan de prewash dus als extra smering en reiniging gebruiken)
16) Afspoelen osmose-water.
17) Laatste beetjes drogen.
(Denk ook aan kieren/naden en spiegelkappen waar water in blijft staan)

* Ontvetten met Gyeon - Prep lijkt mij overbodig, aangezien de Black Hole een paint cleaner bevat. Ontvetten betekend ook weer een stap extra waarbij je over de lak gaat met doeken en voor nieuwe defecten kan zorgen.

18) Black Hole indien gewenst of nodig.
19) Wax.



Bij volgende wasbeurten kan je de Non-Ferro op de lak voorlopig achterwegen laten. Op de velgen heb je grote kans dat je dit wél vaker moet gebruiken i.v.m. remstof. (Zeker wanneer de velgen niet in een bescherming staan) Denk dan aan een simpelere stappenplan;

1) Prewash
2) Afspuiten
3) Velgen
4) Handwas
5) Drogen
Beste @Quantoxx ik hou graag dit stappenplan aan, maar had nu een vraag over het wassen zonder wax etc. Is het schadelijk voor de wax om de pre wash van de wasbox te gebruiken ? Ik ga hierna wel met de 2 emmers aan de gang, maar alleen met water afspoelen voor de 2 emmers voelt voor mij ook niet heel 'safe' dus gebruik liever wel de pre wash ( heet water met shampoo) uit de wasbox
 
Een prewash / shampoo bij een waxbox/wasstraat is bedoeld om in hele korte tijd te kunnen werken. Dus zijn deze vooral erg sterk en niet al te vriendelijk voor eventuele bescherming.

Maar, een voorwas is inderdaad wel veiliger voor je lak, aangezien je vuil losweekt alvorens het aan te gaan raken. ;)