• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een volledige behandeling, hoe doen jullie dat?

Martinwill

Detailing rookie
22 apr 2011
74
0
Omdat ik graag wil beginnen met het onderhanden nemen van mijn XC90 zit ik met een vraag over hoe jullie dit qua tijdsbestek? Aangezien ik de auto moet wassen, kleien, droog maken, een nacht laten staan om alle vocht tussen de trims e.d. te laten verdampen, afplakken, polijsten, glaze, wax en dan misschien aftoppen, kom ik aardig in tijdsgebrek. Omdat mijn vrouw de auto ook nog moet gebruiken duurt het tot de dagen achter hemelvaart dat ik pas kan beginnen! Lukt het jullie deze behandelingen wel uit te voeren binnen 1 dag, en zo ja, hoe?
 
Op tijd beginnen zodat je een "langere" dag hebt, ik begin met wassen, droogmaken kleien lak inspectie, afplakken, testspot, polijsten en afwerken.
Als je met een extractor aan de gang gaat dan moet je hem inderdaad een nachtje laten staan zodat al het vocht uit de auto kan.
 
Ten eerste, hoef je de auto na het wassen en kleinen geen nacht te laten staan hoor. Gewoon direct beginnen met polijsten, in principe hoef je alleen na een extractor behandeling de auto een nachtje laten staan, of bij een wax die daar om vraagt. De benodigde tijd hangt ook heel erg af van de polijst stappen die je gaat doen. Als je een rondje doet dan moet dat in een dag lukken als je vroeg begint en goed doorwerkt, maar anders ben je al snel 2 (lange) dagen nodig.

Als ik mijn eigen auto doe, dan plan ik het altijd zo dat ik geen plannen heb (ook net zo handig om te kunnen doorwerken :D ) en anders kan ik wel een andere auto lenen. De mensen van wie ik de auto heb behandeld hebben ook allemaal gezorgd dat ze een vervangende auto tot hun beschikking hadden.
 
Xc90 = idd een grote auto zou je met 2 man zijn kom je een heel eind met een goede planning wellicht is dat een optie? Ook al zou je maar 1 machine hebben kun je met 2 man alsnog redelijk effectief werken.
 
Je zou toch ook na het wassen en kleien verder kunnen gaan en paneel voor paneel helemaal gereedmaken of zie ik het verkeerd?
Zoiets zou ik ook noodgedwongen moeten omdat ik het ook niet in een dag kan, en dan nog het weer buiten beschouwing gelaten.
 
Ik heb tijdens het verlengd weekend van 1 mei (in België is dat een feestdag) de 206cc gedaan van mijn vriendin. Dat heeft me iets meer dan 2 halve dagen gekost (begon rond 10u, doordoen tot 18u met tussendoor nog even snel eten). Dat was wassen, Iron.X, kleien, snel wasje, drogen, aftapen, 2 hits polijsten, White Diamond en EXP.
Afplakken heeft erg lang geduurd vond ik, maar de auto heeft dan ook veel plastic bumperdelen en het cabriodak leverde ook enkele extra rubbers op.

Wat je eventueel kan doen, is de auto wassen en kleien 's avonds de dag voordien, en eventueel afplakken ook al. Dan de dag erna vroeg opstaan en dan moet je er denk ik wel komen op 1 (lange) dag. Daarbij ben je ook zeker dat al het water opgedroogd is dat nog in kiertjes en spleetjes zit...
 
Zelf heb ik vorige zomer een XC90 een full detail gegeven. Op 1 dag zul je er niet geraken. Ikzelf heb er 22 uur aan gewerkt(interieur 4u en exterieur 18h). Lak is hard en de oppervlakte enorm. Mijn advies: een vrijdagavond wassen, kieren met apc, kleien, motorruimte en stofzuigen. Dan de hele zaterdag polijsten en zondag afwerken.
 
+1 Suzuki

Waarom moet het altijd in 1 of 2 dagen volledig af zijn?
Je kan de wagen toch ook gerust in verschillende stukken opdelen en er verschillende dagen aan werken?

Dan is je wagen misschien ook pas klaar dagen na Hemelvaart, doch dan heb je teminste op het gemak overal aan gewerkt.
Zeker met een XC90..
 
psychoboarderke, die mening ben ik ook en werkt imo ook veel meer gerelaxed daarbij wat je klaar hebt als je stopt is in ieder geval de eerste maanden beschermt.
Dus je hoeft (als het weer tegen zit b.v.) ook niet perse de volgende dag weer verder te gaan.

Heb zelf ook een behoorlijke lap te doen Suzuki Grand Vitara 5 drs.
 
Dat komt omdat we een beetje vastgeroest zitten aan het alles-of-niets en het doe-het-goed-of-niet principe in Nederland. ;) Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook fijn vind als de hele auto er in één keer weer strak en stralend op staat. Maar je kunt natuurlijk prima een middag een dak doen, daarna een keer een motorkap enz.
 
Ik ben intussen bezig met een full detail van mijn Grand Scénic, in stukken. Ik polijst wel in meer dan 2 hits. Op sommige delen heb ik 4 hits met Veloce op gele pad gedaan, 1 met Mezzo op de groene en nog 1 met Finale op de witte pad. Daarna werk ik met de hand af met DJ Hybrid Paste Wax. Ik werk niet snel maar probeer het zo goed mogelijk te doen, heb mijn uren nog noog geteld als ik met auto's bezig was. Intussen heb ik het dak, de hele rechterflank en de deur en spatbord rechtsvoor af. Motorruimte en interieur zijn ook al klaar. Tot nog toe op drie dagen, maar ik werk nooit de hele dag aan een auto. Rechterflank nog af te werken, motorkap en voorbumper en koffer en achterbumper. Denk dus nog twee zondagochtenden. Is wel relaxed werken zo, alleen: altijd die pads uitwassen= niet leuk ;o)
 
Ik vraag me toch af hoe jullie het doen door in stukken te werken...als ik mijn wagen snel snel was (neemt toch gauw 1u in beslag) en de dag erna uithaal om er mee naar het werk te rijden, hangt ie weer vol met vuiligheid. Dan zou ik niet meteen staan springen om dan even de motorkap te doen, de dag erna het dak, de dag daarna de koffer, ... . Moet je de wagen dan niet elke keer opnieuw wassen misschien? Stof/regen/...
 
Wat ik pas heb gedaan bij mijn eigen auto: begin van de wee de auto gewassen, daarna begonnen met een deel polijsten. En de dagen erna 's avonds gepolijst door het betreffende gedeelte eerst snel met emmer en shampoo te wassen (word daarna toch gepolijst).
 
Doe het goed of niet principe is hier niet op zn plaats, eerder kort door de bocht.
Alles of niets principe dan weer wel. Vroeger hanteerde ik dat ook... Ofwel helemaal afwerken, ofwel begin ik er zelf niet aan en hou ik het bij een wasbeurt.

Natuurlijk krijg ik ook een strakke plasser als hij glimt als een tiet :imp: Ik denk iedereen wel op dit forum?

Doch de momenten dat ik van 's morgens tot 's avonds met een wagen bezig kan of wil zijn, zijn op mijn 2 handjes te tellen.
Zeker nu ik soms 2 jobs, meerdere hobbies en een gezinsleven dien te combineren.

Dus ga ik mijn werkwijze aanpassen aan de situatie.
Ik werk ook niet noodzakelijk meerdere dagen achter elkaar.

Week 1 doe ik bv dak en motorkap, week 2 bv de rechterkant, week 3 de linkerkant en week 4 bv de velgen.
En wat blijkt voor mij persoonlijk? Ik doe het met meer plezier en werk zelfs nog gedetailleerder..

Kort gezegd, iedereen moet gewoon kijken wat zijn/haar beste werkwijze is.
En dat het niet noodzakelijk op 1 dag af moet. Mocht je echt vastgeroest zijn aan dat principe is een beetje WD40 wel op zijn plaats:D
 
  • Leuk
Reactions: Shaminoo
IbizaSigno;n395465 zei:
Hoezo niet? Spray&Wipe is een waterless wash. ;)
Klopt, maar ik heb schrik om dan zomaar met een microvezel doek over de lak te gaan...het gaat me niet af, de gedachte alleen al...
 
Een speciale rinseless wash is dan misschien beter. Dodo Juice Low on Eau of Meguiars Rinsefree Express wash. In een sprayer, vernevelen en laten "weken". Dan met een mf afnemen. Appeltje eitje, niks geen bijzonders.