Afgelopen week was de auto 3 jaar geworden en met 110.000km mij veilig op weg gehouden verdiende hij wel eens een mooie schoonheidsbehandeling. De auto is wel altijd netjes met de hand gewassen, maar niet helemaal met de juiste spulletjes helaas. Ik verwacht dan ook zeker wat swirls en hologrammen, maar geen overdreven taferelen.
Gezien de tijd die ik ervoor wilde nemen heb ik het verdeeld in twee weken. Paar weken geleden weer een leuke bestelling geplaatst waaronder de DAP900 en de PRO900. Ik kon niet wachten om daarmee aan de slag te gaan. Eerst maar eens het voorwerk netjes afhandelen!
Het uitgevoerde stappenplan:
Eerste dag:
- Velgen gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner in combinatie met Mothers Wheel Brush en Four Finger Wool Wheel Mitt. Het staat nog op de planning om de velgen er volledig af te halen en ze eens goed te reinigen, maar dit komt wat later. Ik heb wel een testje uitgevoerd met de WheelWax. Ik heb de helft van de velg hiermee behandeld om het effect te beoordelen. Hierover zo meer.
- Daarna heb ik de auto gefoamed met Autobrite Super Snow Foam, vervolgens met Monello Lavare, Monello Wash Mitt en twee emmer systeem auto gewassen. Daarna met Monello Sponge en Senza Acqua Drying Towel gedroogd.
- Als laatste stap van de dag heb ik de auto gekleid met Monello klei en Monello Raffini Spruzzo. Zoals verwacht kwam er niet heel veel rotzooi meer vanaf. Daarna nog opnieuw gewassen en gedroogd. Als tweede testje een ruime helft van de motorkap behandeld PB Natty's Paste Wax Blue. Resultaat volgt.
Helaas geen foto's van de eerste dag, maar jullie kunnen er waarschijnlijk wel een goed beeld bij vormen :schaam .
Tweede dag:
- De dag begonnen met de velgen. Zoals eerder aangegeven heb ik een testje opgezet. Een week eerder de helft van de velg in de WheelWAax gezet om het effect te beoordelen. In de afgelopen week zo'n 1000km autosnelweg gereden.
Zeggen jullie het maar, links of recht behandeld... :-" ? Ik kon niet echt verschil waarnemen. Dan maar eens de hogedrukreiniger erop.
Aaaahhh, nu is het wel te zien. Vooral aan de binnenkant van de spaken is de vervuiling links en recht wel te onderscheiden.
Ik had verwacht dat de WheelWax ook zonder afspoelen al resultaat zou laten zien (minder vuil aantrekken), maar het schoonmaken gaat zeker beter en het laat een mooie glans achter.
- Daarna de auto wederom gewassen zoals de week ervoor. De hele auto nog even nagelopen met Monello Raffini Spruzzo waarna het afplakken voor het polijsten kon beginnen. Nog even een fotootje van het resultaat van de PB Natty's Paste Wax Blue tijdens het afspoelen.
- Nu gaat het echte werk beginnen. Ik heb de lak goed geïnspecteerd en over het algemeen zag hij er zo uit.
Niet heel erg gehavend, maar behoorlijk wat lichte swirls (kon ik verwachten na tijden gedroogd te hebben met een krasdoek :|~* ).
Ik ben begonnen met Monello Mezzo op Wit en dit had al het gewenste effect. Afgemaakt met Monello Finale op Zwart. Beiden met de DAP900. Vervolgens het polijstresidu afgenomen met Monello Raffini Spruzzo. De C.Quartz Eraser staat nog op het verlanglijstje . Hoe werk je eigenlijk met de Eraser. Direct vernevelen op de auto en afnemen met MF doek of op MF verdelen en zo residu afnemen. Zo weet ik welk formaat fles ik moet aanschaffen :-" .
Hierna was het tijd voor de PB Black Hole. Aangebracht met Concorso Finishing Pad op standje 2 van de DAP tot de glans verschijnt (beweging van ongeveer 2-3 cm per seconde zorgde al direct voor een glans). Even laten curen en vervolgens buffen met Monello Peluche Bianco.
Dan de lak beschermen. Met het handje en de Monello Red UltraSoft Finishing Hand Applicator de PB Natty's Paste Wax Blue aangebracht en na een swipetest afgenomen met (een nieuwe) Monello Peluche Bianco. Heerlijk, één groot spiegelgenot voor het oog.
Als laatste de trims nagelopen met PERL en de bandjes ook van een laagje voorzien. Hoewel de ervaringen volgens mij redelijk uit elkaar lopen ben ik niet ontevreden over de PERL. Geeft een mooi resultaat, je merkt dat het heerlijk waterafstotend is en de standtijd is ook goed.
En dan het eindresultaat !
Ik heb me heerlijk geamuseerd, het werken met de DAP is me supergoed bevallen en als je het eindresultaat aan het bewonderen bent weet je waarvoor je het doet ^ . Nu alweer zin in een volgende klus!
Dit was mijn eerste uitgebreide detail. Tips en toevoegingen/aanpassingen zijn dus zeer zeker welkom, thnx!
Gezien de tijd die ik ervoor wilde nemen heb ik het verdeeld in twee weken. Paar weken geleden weer een leuke bestelling geplaatst waaronder de DAP900 en de PRO900. Ik kon niet wachten om daarmee aan de slag te gaan. Eerst maar eens het voorwerk netjes afhandelen!
Het uitgevoerde stappenplan:
Eerste dag:
- Velgen gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner in combinatie met Mothers Wheel Brush en Four Finger Wool Wheel Mitt. Het staat nog op de planning om de velgen er volledig af te halen en ze eens goed te reinigen, maar dit komt wat later. Ik heb wel een testje uitgevoerd met de WheelWax. Ik heb de helft van de velg hiermee behandeld om het effect te beoordelen. Hierover zo meer.
- Daarna heb ik de auto gefoamed met Autobrite Super Snow Foam, vervolgens met Monello Lavare, Monello Wash Mitt en twee emmer systeem auto gewassen. Daarna met Monello Sponge en Senza Acqua Drying Towel gedroogd.
- Als laatste stap van de dag heb ik de auto gekleid met Monello klei en Monello Raffini Spruzzo. Zoals verwacht kwam er niet heel veel rotzooi meer vanaf. Daarna nog opnieuw gewassen en gedroogd. Als tweede testje een ruime helft van de motorkap behandeld PB Natty's Paste Wax Blue. Resultaat volgt.
Helaas geen foto's van de eerste dag, maar jullie kunnen er waarschijnlijk wel een goed beeld bij vormen :schaam .
Tweede dag:
- De dag begonnen met de velgen. Zoals eerder aangegeven heb ik een testje opgezet. Een week eerder de helft van de velg in de WheelWAax gezet om het effect te beoordelen. In de afgelopen week zo'n 1000km autosnelweg gereden.
Zeggen jullie het maar, links of recht behandeld... :-" ? Ik kon niet echt verschil waarnemen. Dan maar eens de hogedrukreiniger erop.
Aaaahhh, nu is het wel te zien. Vooral aan de binnenkant van de spaken is de vervuiling links en recht wel te onderscheiden.
Ik had verwacht dat de WheelWax ook zonder afspoelen al resultaat zou laten zien (minder vuil aantrekken), maar het schoonmaken gaat zeker beter en het laat een mooie glans achter.
- Daarna de auto wederom gewassen zoals de week ervoor. De hele auto nog even nagelopen met Monello Raffini Spruzzo waarna het afplakken voor het polijsten kon beginnen. Nog even een fotootje van het resultaat van de PB Natty's Paste Wax Blue tijdens het afspoelen.
- Nu gaat het echte werk beginnen. Ik heb de lak goed geïnspecteerd en over het algemeen zag hij er zo uit.
Niet heel erg gehavend, maar behoorlijk wat lichte swirls (kon ik verwachten na tijden gedroogd te hebben met een krasdoek :|~* ).
Ik ben begonnen met Monello Mezzo op Wit en dit had al het gewenste effect. Afgemaakt met Monello Finale op Zwart. Beiden met de DAP900. Vervolgens het polijstresidu afgenomen met Monello Raffini Spruzzo. De C.Quartz Eraser staat nog op het verlanglijstje . Hoe werk je eigenlijk met de Eraser. Direct vernevelen op de auto en afnemen met MF doek of op MF verdelen en zo residu afnemen. Zo weet ik welk formaat fles ik moet aanschaffen :-" .
Hierna was het tijd voor de PB Black Hole. Aangebracht met Concorso Finishing Pad op standje 2 van de DAP tot de glans verschijnt (beweging van ongeveer 2-3 cm per seconde zorgde al direct voor een glans). Even laten curen en vervolgens buffen met Monello Peluche Bianco.
Dan de lak beschermen. Met het handje en de Monello Red UltraSoft Finishing Hand Applicator de PB Natty's Paste Wax Blue aangebracht en na een swipetest afgenomen met (een nieuwe) Monello Peluche Bianco. Heerlijk, één groot spiegelgenot voor het oog.
Als laatste de trims nagelopen met PERL en de bandjes ook van een laagje voorzien. Hoewel de ervaringen volgens mij redelijk uit elkaar lopen ben ik niet ontevreden over de PERL. Geeft een mooi resultaat, je merkt dat het heerlijk waterafstotend is en de standtijd is ook goed.
En dan het eindresultaat !
Ik heb me heerlijk geamuseerd, het werken met de DAP is me supergoed bevallen en als je het eindresultaat aan het bewonderen bent weet je waarvoor je het doet ^ . Nu alweer zin in een volgende klus!
Dit was mijn eerste uitgebreide detail. Tips en toevoegingen/aanpassingen zijn dus zeer zeker welkom, thnx!