• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste detail Fiesta Sport Black + testjes

Tim!

Detailing rookie
10 apr 2012
373
0
Afgelopen week was de auto 3 jaar geworden en met 110.000km mij veilig op weg gehouden verdiende hij wel eens een mooie schoonheidsbehandeling. De auto is wel altijd netjes met de hand gewassen, maar niet helemaal met de juiste spulletjes helaas. Ik verwacht dan ook zeker wat swirls en hologrammen, maar geen overdreven taferelen.

Gezien de tijd die ik ervoor wilde nemen heb ik het verdeeld in twee weken. Paar weken geleden weer een leuke bestelling geplaatst waaronder de DAP900 en de PRO900. Ik kon niet wachten om daarmee aan de slag te gaan. Eerst maar eens het voorwerk netjes afhandelen!

Het uitgevoerde stappenplan:

Eerste dag:
- Velgen gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner in combinatie met Mothers Wheel Brush en Four Finger Wool Wheel Mitt. Het staat nog op de planning om de velgen er volledig af te halen en ze eens goed te reinigen, maar dit komt wat later. Ik heb wel een testje uitgevoerd met de WheelWax. Ik heb de helft van de velg hiermee behandeld om het effect te beoordelen. Hierover zo meer.
- Daarna heb ik de auto gefoamed met Autobrite Super Snow Foam, vervolgens met Monello Lavare, Monello Wash Mitt en twee emmer systeem auto gewassen. Daarna met Monello Sponge en Senza Acqua Drying Towel gedroogd.
- Als laatste stap van de dag heb ik de auto gekleid met Monello klei en Monello Raffini Spruzzo. Zoals verwacht kwam er niet heel veel rotzooi meer vanaf. Daarna nog opnieuw gewassen en gedroogd. Als tweede testje een ruime helft van de motorkap behandeld PB Natty's Paste Wax Blue. Resultaat volgt.

Helaas geen foto's van de eerste dag, maar jullie kunnen er waarschijnlijk wel een goed beeld bij vormen :schaam .

Tweede dag:
- De dag begonnen met de velgen. Zoals eerder aangegeven heb ik een testje opgezet. Een week eerder de helft van de velg in de WheelWAax gezet om het effect te beoordelen. In de afgelopen week zo'n 1000km autosnelweg gereden.

scaled.php?server=32&filename=15365455.webp


Zeggen jullie het maar, links of recht behandeld... :-" ? Ik kon niet echt verschil waarnemen. Dan maar eens de hogedrukreiniger erop.

scaled.php?server=195&filename=14430929.webp


Aaaahhh, nu is het wel te zien. Vooral aan de binnenkant van de spaken is de vervuiling links en recht wel te onderscheiden.

Ik had verwacht dat de WheelWax ook zonder afspoelen al resultaat zou laten zien (minder vuil aantrekken), maar het schoonmaken gaat zeker beter en het laat een mooie glans achter.

- Daarna de auto wederom gewassen zoals de week ervoor. De hele auto nog even nagelopen met Monello Raffini Spruzzo waarna het afplakken voor het polijsten kon beginnen. Nog even een fotootje van het resultaat van de PB Natty's Paste Wax Blue tijdens het afspoelen.

scaled.php?server=339&filename=24059332.webp


- Nu gaat het echte werk beginnen. Ik heb de lak goed geïnspecteerd en over het algemeen zag hij er zo uit.

scaled.php?server=62&filename=32818447.webp


Niet heel erg gehavend, maar behoorlijk wat lichte swirls (kon ik verwachten na tijden gedroogd te hebben met een krasdoek :|~* ).

Ik ben begonnen met Monello Mezzo op Wit en dit had al het gewenste effect. Afgemaakt met Monello Finale op Zwart. Beiden met de DAP900. Vervolgens het polijstresidu afgenomen met Monello Raffini Spruzzo. De C.Quartz Eraser staat nog op het verlanglijstje ;-) . Hoe werk je eigenlijk met de Eraser. Direct vernevelen op de auto en afnemen met MF doek of op MF verdelen en zo residu afnemen. Zo weet ik welk formaat fles ik moet aanschaffen :-" .

scaled.php?server=534&filename=67152454.webp


Hierna was het tijd voor de PB Black Hole. Aangebracht met Concorso Finishing Pad op standje 2 van de DAP tot de glans verschijnt (beweging van ongeveer 2-3 cm per seconde zorgde al direct voor een glans). Even laten curen en vervolgens buffen met Monello Peluche Bianco.

Dan de lak beschermen. Met het handje en de Monello Red UltraSoft Finishing Hand Applicator de PB Natty's Paste Wax Blue aangebracht en na een swipetest afgenomen met (een nieuwe) Monello Peluche Bianco. Heerlijk, één groot spiegelgenot voor het oog.

scaled.php?server=684&filename=88105287.webp


Als laatste de trims nagelopen met PERL en de bandjes ook van een laagje voorzien. Hoewel de ervaringen volgens mij redelijk uit elkaar lopen ben ik niet ontevreden over de PERL. Geeft een mooi resultaat, je merkt dat het heerlijk waterafstotend is en de standtijd is ook goed.

En dan het eindresultaat :love !

scaled.php?server=442&filename=72870989.webp


scaled.php?server=37&filename=41844189.webp


Ik heb me heerlijk geamuseerd, het werken met de DAP is me supergoed bevallen en als je het eindresultaat aan het bewonderen bent weet je waarvoor je het doet :-)^ . Nu alweer zin in een volgende klus!

Dit was mijn eerste uitgebreide detail. Tips en toevoegingen/aanpassingen zijn dus zeer zeker welkom, thnx!
 
Mooi resultaat. Ik lees dat je als klei glijmiddel spruzzo hebt gebruikt? Die spruzzo is toch voor het reinigen van polijst residu? Het is beter om S&W of een andere goede lubricant te gebruiken. Eraser zit in het zelfde straatje als spruzzo en is ook zo ontworpen om als polijst-residu reiniger/inspectie middel te gebruiken.

Mooie detail en mooie auto.

Goed bezig!
 
Zo zie je maar weer; als de vorige eigenaar (en in jouw geval jij zelf) een beetje zuinig is op de auto heb je veel minder polijst werk nodig om een geweldig resultaat te behalen!!

Eraser kun je op beide manier doen; het zal zuiniger werken als je het eerst op de doek spuit. Ik heb een 500ml spuitfles besteld en heb hem half leeg bij een grote auto (C4 grand picasso). Dus voor de jouwe zeker genoeg, maar als je ook andere auto wilt gaan doen is een navulverpakking aan te raden:ja
 
250ml eraser voor één wagen...?
dan heb je 'm best royaal gebruikt als je het mij vraagt....
Een 'mist' per plaatdeel (deur/zijscherm) is bij mij voldoende...?
Soms 2 keer, in het begin...
Na een aantal plaatdelen heb je ook al een hoop eraser in je doek, dus kun je mijns inziens best wat spaarzamer omspringen met het spul...
 
Wellicht een andere methode gebruikt?

Polijstmiddel gebruikt, eraser erop en afnemen?

Ik doe het volgende : Polijstmiddel gebruikt, afnemen met MF doek, Eraser erop, dan weer afnemen. Dat werkt inderdaad veel zuiniger en is ook hoe het bedoeld is.
 
McShine zei:
Wellicht een andere methode gebruikt?

Polijstmiddel gebruikt, eraser erop en afnemen?

Ik doe het volgende : Polijstmiddel gebruikt, afnemen met MF doek, Eraser erop, dan weer afnemen. Dat werkt inderdaad veel zuiniger en is ook hoe het bedoeld is.

idd; ik heb, achteraf gezien, de verkeerde methode gebruikt en spoot de eraser (3-4 keer per plaat) direct op de lak en nam niet eerst vantevoren af. Ik weet nu beter!:rules