• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste detail nieuwe Cee'd

BrunoV

Detailing chief
5 jan 2013
600
100
Vorige week mijn nieuwe wagen opgehaald, vandaag begonnen met een uitgebreide verwenbeurt. De wagen heeft maar 184 km dus de lak is nieuw te noemen.
Dit is het initiële plan:
foamen-wassen-drogen-IronX over de hele wagen-kleien-wassen-drogen-polijsten-2x sealen (EX-P), 24u tussen, waxen (DJ Rainforrest Rub) 24u na 2de laag EX-P
velgen kleien en waxen met smartwax rimwax (misschien eerst ook in de EX-P?), banden x-maal wassen met Tuf Shine Tire Cleaner en in PERL, ruiten in Pro Vision Rain Clear, kunststof stukjes in Reload
Interieur: hoogglans stukken in Reload, dash en zijpanelen in Mothers Protectant

Deze show-off is ook bedoeld om van ervaringsdeskundigen en kenners te leren wat ik beter zou kunnen of beter niet zou doen. Alvast bedankt voor reacties!


Vandaag dus begonnen, allereerst foamen.
foamx.webp


Dan gewassen met DJ BtbM en de logo'tjes en stickers van de achterkant gehaald. Lijmresten weg met TarX: zo gemakkelijk!
kontmet.webp

kontzonder.webp


Daarna IronX over de hele auto verneveld :-&. Bij de velgen kwam er wel redelijk wat af (remstof?) maar op de lak was er maar heel weinig reactie.
ironxvelg.webp

ironxlak.webp


Dan DJ Supernatural Fine/Medium clay genomen en met DJ Born Slippy het dak, de voorruit en de motorkap gekleid. Ook hier kwam er nauwelijks iets van de lak, maar de lak werd er wel duidelijk gladder van dan ervoor.
Zo zag de klei eruit na het hele dak:
klei.webp


Op de middag gestopt want schoolfeest van de kindjes! Morgen klei ik verder en dan, na een klein wasje, kan ik beginnen polijsten.

Al enkele vreemde dingetjes tegengekomen: een kleine witte stip op de lak (leek op spatje witte verf) voor het rechtervoorlicht. Ging niet weg met wassen en kleien, pufje TarX erop, een veegje met de Picolo Nero en... weg was de stip! Op één van de ruiten is er nog een blauw spoortje van iets wat op de ruit geschreven stond voor transport waarschijnlijk (zal er wel afgaan met kleien). Ook leuk: een spoor van een ruitvormige sticker op het kleine raampje rechtsachter, benieuwd hoe ik dat wegkrijg.
ruitopraam.webp


Vraag mij nu ook af wat ik moet doen met de chroomlijsten rond de ramen, rond de mistlichten voorraan en rond het radiatorrooster, met het uitlaatsierstuk en met het zwart hoogglans radiatorrooster. Iemand tips?


edit: thanks Dibbuz om dit op de juiste plek te zetten!
 
Ziet er goed uit ! :ja

Die letters weg : dat zie ik graag ....poetst zoveel makkelijker hèhè.

@ruit : polijsten ?

@croom : proper maken met prof. polish en een sealant erop ?
Veel van mijn buren hebben croom (echt of niet) en daar zitten overal vlekken op die je niet meer wegkrijgt (of met veel moeite krijg je enkel verbetering)
 
Ruit polijsten? Met Mezzo op een zwarte handpad dan? Ruitje is namelijk nogal klein, misschien net mogelijk met de kleine steunplaat van de DAP, maar ik heb geen kleine pads. En voor chroom heb ik net nog Autosol Metal Polish Edel-Chromglanz gevonden in een oude doos. Nooit gebruikt. Lijkt mij een goed idee?
 
Bij mij ook niet en had ze graag gezien. Zo te lezen ben je in ieder geval goed bezig geweest.
 
De foto's zijn terug! Sorry mensen, het was niet het gevolg van het verplaatsen van het topic, het was mijn eigen fout :schaam . Ik dacht: de foto's staan nu op het forum, dan mogen ze van ImageShack af. Niet dus!

IT & me :weetniet
 
Goed begonnen zo. Chroom werk zou ik Pro. Polish van Poorboys voor pakken en daarna een sealant en/of wax erop. Kwestie van bijhouden.
 
Vandaag de rest van de auto gekleid. De velgen eerst gewoon gewassen en daarna met APC 1/4 laten intrekken en geborsteld met EZ borstel (kleine versie maar groot genoeg om het hele velgenbed te bereiken).

klaar om te DAPpen:
afplakken.webp

wat is dat afplakken een rotklusje zeg!

De auto volledig gepolished met DAP900. Bijna overal was Finale op de witte pad voldoende voor een diepe glans. Het is dan ook een nieuwe lak met nauwelijks enkele swirls, zo licht dat ik ze niet op de foto kreeg. Op de motorkap zaten enkele vreemde vlekken, daar met Mezzo op lichtgroene pad gevolgd door Finale op witte pad en de vlekken waren verdwenen.

50/50 dak/spoiler: dak 1 hit Finale op witte pad, spoiler nog niet gepolished
p1000454a.webp


Ook zat er al een kras!!!!! Vermoedelijk van iemand die met z'n hand over de zijkant van het dak en zo over de A-stijl had gewreven maar met een ring aan of zo :|~*
kras1.webp
kras2.webp



Daar heb ik Mezzo op de oranje pad gebruikt, maar na 3 hits was de kras nog niet helemaal verdwenen. Nog een hit met Finale op wit gegeven, de kras is veel minder zichtbaar nu maar ze zit er wel nog :'( (al moet je heel erg goed kijken)
p1000468v.webp


Bezig geweest van 9u30 tot 19u30 met twee maal een half uurtje pauze om te eten tussen.

Zo ziet de Cee'd er gepolished uit:
p1000461eh.webp




Morgen machinaal EX-P aanbrengen, moet de tape die de raamrubber e.d. beschermt tijdens het polishen daarvoor blijven zitten?
 
Pro van Monello. Het is de eerste keer dat ik met DAP werk, ik heb dus geen idee of die andere beter of gemakkelijker zijn.
 
Het is niet zozeer een kwestie van beter. De cuttingfactor van de pad i.c.m. de kleuren verschillen tussen de "oude" pads en de nieuwe pro pads.
 
Middagupdate

Vanmorgen weer omstreeks 9u30 begonnen met het verwijderen van de afplakstrips. Daarna de auto volledig afgenomen met Eraser. Dat doe ik volgende keer direct na het polijsten als ik kan, de "randjes" onder de afplaktape waren al goed uitgehard en moeilijk te verwijderen. Grappig neveneffect van Eraser: mijn Peluche Bianco werd een Peluche Blu!
voorEX-P_zps2b627241.webp


Dan begonnen met het DAPgewijs aanbrengen van PB EX-P met in gedachten: het is goed als je het (bijna) niet ziet liggen.
dungenoeg_zps0f636053.webp


EX-P dus heel zuinig aangebracht, dit is wat ik ongeveer gebruikt heb per deurpaneel:
erwtjes_zpsc2b7c7e1.webp


Na een uurtje was ik rond, dan maar onmiddellijk beginnen afnemen met Peluche Verde en Picolo Nero voor de kleine hoekjes en kantjes. Dat afnemen nam ongeveer 20 min. in beslag. De EX-P heeft dus tussen 20 en 60 minuten kunnen curen. Zou dat voldoende zijn?
In elk geval, het resultaat is wel mooi:
1laagjeEX-P_zpsd3a0c45f.webp



Nu zit ik met een dillema: laat ik de lak nu 24u gerust of gooi ik er na 4u al een tweede laag EX-P op? Of wacht ik nu 24u voor die tweede laag EX-P en leg er de wax dan een uurtje of 4-6 na de tweede laag op? Wat zou de betere keuze zijn?
 
Mooie kleur zo! Naar het schijnt kun je EX-P beter 12-24u laten en daarna voorzien van wax. Als je zeker weet dat je alle plekjes gehad hebt.
 
+1 Dat is ook het advies wat ik heb gehad van carclean toen ik de AF sealant gebruikte. Eerst goed laten uitharden (eventueel een tweede laag) en daarna pas wax aanbrengen.
 
Ik heb besloten de eerste van twee lagen EX-P een dag te laten rusten. Vanmiddag dan het gazon gemaaid en het interieur van de 13-jarige Astra van m'n eega uitgemest. Deze auto is nu te koop voor export.
Vanavond heb ik me nog een uurtje geamuseerd met de velgen: ondanks de zeer weinige kms zat er al veel teer op, misschien door een teerput gereden :weetniet Gelukkig is er Tar-X! Ruikt een heel stuk beter dan zijn neef Iron-X maar is evengoed een vies goedje. Lost supergoed teer en lijmresten op maar ook klei bv. lost ermee op! Zat er nog wat Tar-X op de velg die ik met DJ Born to be Slippy en Supernatural detailing clay (medium/fine) wilde clayen. De klei "smolt" en vormde een doffe vlek, die gelukkig wel verdween met licht polijsten (Finale op zwarte handpad).
Als alle teer weg was de velgen dus gekleid. Nu zijn ze klaar om morgen gewaxt te worden.

Nog een leuk "effect" gezien: het vocht uit de snel afkoelende buitenlucht begon neer te slaan op het dak van de Cee'd. Vreemd genoeg zag ik in de waas die dat vormde heel duidelijk de "halve cirkels" van de DAP waarmee ik de EX-P vanmorgen had aangebracht. Nochtans dacht ik goed uitgebuft te hebben.
Zou dat normaal zijn?
 
Na gebruik van Tar-X is het beter even te wassen. Dat neerslaan van vocht in de vorm van "poetsvegen" heb ik ook wel eens. Niks aan de hand zou ik zeggen.
 
BrunoV;326622 zei:
cirkels" van de DAP waarmee ik de Zou dat normaal zijn?
Is normaal hoor , ik zie soms de banen van m'n droogdoek 's avonds......;)
( toen was het wel beginnen vriezen , maar ook met warmere t° is dit zo )
220313002_zps73b1a33d.webp
 
Alweer een dag voorbij, en een nieuwe update van mijn Cee'd project.

De eerste laag EX-P had meer dan 24u. gekregen om uit te harden, de tweede heb ik deze namiddag gedaan, met de hand (zwarte Monello handpad). Dat leek vlotter te gaan dan machinaal. Was dat omdat je handmatig preciezer kan werken terwijl je met de machine toch heel de tijd moet uitkijken in hoeken en randjes? Of was het omdat er al een laagje EX-P op zat dat het gemakkelijk ging met de hand?

P1000496_zps6bdccb37.webp


P1000500_zps6817d861.webp


De zwarte kunstofdelen aan de buitenkant heb ik in PERL gezet, dat werkte super!

P1000505_zpsa94dce73.webp

Nooit gedacht dat dat op een nieuwe wagen al zo'n verschil zou maken.

P1000506_zpsdd3d13d1.webp
detail

Ook de velgen gewaxt met Smartwax Rimwax. Dit was het eerste detailingproduct dat ik kocht, ik denk ongeveer twee jaar geleden. Daarmee is het dus begonnen :-"

P1000507_zps722847f7.webp


Misschien wacht ik nog tot na de eerste wasbeurt (volgend weekend) om de wax erop te zetten. Ik ben nu tenslotte al 4 dagen met deze auto (en met de Astra van m'n eega) bezig. Morgen wel nog de ramen doen, maar ik denk dat waxen teveel tijd zal kosten. Ik heb namelijk geen idee hoe ik dat moet inschatten naar tijdsduur voor het aanbrengen en tijd om te"hazen". Iemand?