Na heel veel lezen op dit forum, talloze youtube filmpjes en veel teveel (volgens mijn vrouw) aankopen bij CC, afgelopen weekend mijn eerste detail gedaan: De Citi-Go van mijn vrouw, gebutst en gedeukt en vol met krassen, vogelpoep plekken en een acne huidje van teer, boomsap en andere aanpapsels....Een heerlijk testobject!
Hier in de buurt een bedrijfspandje van een kennis mogen gebruiken, zodat ik na het wassen en drogen ongestoord en in alle rust kan klooien...
De staat waarmee ik begon:
Niet al te vies, twee weken geleden voor het laatst gewassen, dus merendeel stuifmeel en ander 'stilstand' vuil.
Eerst de wielen schoonmaken met Poorboys APC+D 1:10, daarna Gyeon Q²M Iron op de velgen en Gyeon Q²M TireCleaner op de banden:
De bandjes twee weken geleden nog in de Gyeon Q² Tire gezet en dat is nog goed te zien! Heerlijk werken aan de lage delen op mijn karretje:
Na de banden gefoamd met Gyeon Q²M Foam:
Daarna gewassen met Gyeon Q²M Bathe Essence en daarna ingespoten met Gyeon Q²M Iron, afgespoten en een rondje Gyeon Q²M Tar gedaan (blijkbaar is andere volgorde beter, las ik later), daarna nog een keer gefoamd en gedroogd. Daarna gekleid met Gyeon Q²M Clay Mild en Q²M ClayLube (ca. 1:10 aangelengd). Ondanks goede lubricatie, klei heel regelmatig in elkaar vouwen en bijna geen druk, toch op veel plaatsen behoorlijke "marring"....Na wat gegoogle denk ik dat de klei te hard was, was echt moeilijk kneden. Leerpuntje voor de volgende keer: Even in een beker warm water, zodat de klei zachter wordt. Omdat ik toch ging polijsten, niet zo'n probleem, daar is deze detail voor!
Toen op lage snelheid naar de poetsplek (500m op binnenwegen) en alles geïnstalleerd:
U ziet:
Swirls:
Kras over bijna heel het voorportier (slechte foto, in de cirkel):
Ingebrande vogel poep:
En nog meer ellende:
Vol goede moed begonnen met een test-spot: Op aanraden van CC begonnen met een Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound. Na twee dambordjes was de compound bijna weg en vervolgens uitgepoetst. De swirls en klei-marring waren weg, maar toch nog redelijk krassen zichtbaar. Nog een rondje gedaan en dat was arg acceptabel:
Vervolgens op volgende stuk direct grof erop met de Gyeon Q²M Heavy Cut Pad en Q²M Compound plus, die een langere verwerkingstijd (gok op 3 bordjes) heeft. Dit was direct beter, maar wel wat krasjes zichtbaar van de grove compound. Hierna erover met de Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound en afgemaakt met de Gyeon Q²M Polish Eccentric en Q²M Polish.
Met deze combinatie de liggende delen van de auto gedaan. Door elk deel 3 keer te doen en telkens na een pass de pads uitspoelen met de Poorboys Tornado Pad Cleaner (top spul!) werd het al snel later en besloot alleen nog het linker-voorportier te doen, omdat ik dan nog mijn Dremel met attachment kon uitproberen. Omdat ik geen licht van de zijkant heb in de hal, de DAP met de Buffbrite Flamethrower LED Light zo gepositioneerd dat het paneel goed uitgelicht werd. Helaas stopte de Buffbrite er ineens mee. Dacht eerst dat hij opgeladen moest worden, dus hem aan de lader gelegd, toen ging hij spontaan wel weer aan. Draadje eruit en hij was weer dood. Gelukkig had ik mijn powerbank bij, dus kon nog doorgaan. Met de kleine padjes kun je heel precies werken, nadeel van de Dremel is dat hij moeilijk te reguleren is qua snelheid. Goede nieuws was dat de hele kras weg gepolijst kon worden.
Rond 19.00 de deur dicht getrokken en met spierpijn en een tevreden gevoel naar huis.
Zondag rond 10 uur weer aanwezig om de rest van de zijkanten te doen. Deze waren minder slecht dan de liggende delen, dus hier met de combi Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound en Gyeon Q²M Polish Eccentric en Q²M Polish gewerkt.
Na een paar uur doorploeteren was het tijd om me op de 'hoekjes en gaatjes' te concentreren.....Dat doe ik de volgende keer dus andersom, want natuurlijk is je polijst net te dik aangebracht op zo'n klein padje en spettert het heerlijk over je gedane delen... Na dit ook te hebben afgerond, begonnen met een rondje Poorboys Black Hole op de Gyeon Q²M Finish Eccentric. Hierna naar huis om te eten en daarna nog terug om een rondje Collinite 845 te doen, ook weer op de DAP met Gyeon Q²M Finish Eccentric.
Daarna versleten, maar met een voldaan gevoel naar huis en hem vanochtend opgehaald:
Voor een eerste keer, uiterst tevreden! Een hoop geleerd en nog wat verder uitzoek werk, zoals hoelang je die Gyeon Compound(+) en Polish nu door moet laten werken.
Daarnaast gemerkt dat licht ECHT heel belangrijk is, dus bij CC ook maar gelijk 2 Scangrip Multimatch R met statief besteld.
Volgende klus al geregeld: Een zwarte Seat die nagenoeg grijs is.....Eerst nog even bijkomen van de spierpijn....
Hier in de buurt een bedrijfspandje van een kennis mogen gebruiken, zodat ik na het wassen en drogen ongestoord en in alle rust kan klooien...
De staat waarmee ik begon:
Niet al te vies, twee weken geleden voor het laatst gewassen, dus merendeel stuifmeel en ander 'stilstand' vuil.
Eerst de wielen schoonmaken met Poorboys APC+D 1:10, daarna Gyeon Q²M Iron op de velgen en Gyeon Q²M TireCleaner op de banden:
De bandjes twee weken geleden nog in de Gyeon Q² Tire gezet en dat is nog goed te zien! Heerlijk werken aan de lage delen op mijn karretje:
Na de banden gefoamd met Gyeon Q²M Foam:
Daarna gewassen met Gyeon Q²M Bathe Essence en daarna ingespoten met Gyeon Q²M Iron, afgespoten en een rondje Gyeon Q²M Tar gedaan (blijkbaar is andere volgorde beter, las ik later), daarna nog een keer gefoamd en gedroogd. Daarna gekleid met Gyeon Q²M Clay Mild en Q²M ClayLube (ca. 1:10 aangelengd). Ondanks goede lubricatie, klei heel regelmatig in elkaar vouwen en bijna geen druk, toch op veel plaatsen behoorlijke "marring"....Na wat gegoogle denk ik dat de klei te hard was, was echt moeilijk kneden. Leerpuntje voor de volgende keer: Even in een beker warm water, zodat de klei zachter wordt. Omdat ik toch ging polijsten, niet zo'n probleem, daar is deze detail voor!
Toen op lage snelheid naar de poetsplek (500m op binnenwegen) en alles geïnstalleerd:
U ziet:
- Stanley koffer vol doeken;
- Dremel met Ali-express polijst-attachment en pads;
- Polishing Power DAP Evo Gyeon edition, met Gyeon Q²M Compound+, Q²M Compound en Q²M Polish. Daarnaast Gyeon Q²M Finish Eccentric, Q²M Polish Eccentric, Q²M Cut Eccentric en Q²M Heavy Cut Pad Eccentric, allemaal in 145mm en 80mm;
- Buffbrite Flamethrower LED Light Kit
- Wheel-bucket om de pads na reinigen in droog te draaien;
- Stanley tas vol met diverse flessen voor de poets, o.a. Gyeon Q²M Prep, Q²M Glass, Q² Tire en Poorboys Tornado Pad Cleaner en Black Hole en Collinite Liquid Insulator Wax No. 845.
Swirls:
Kras over bijna heel het voorportier (slechte foto, in de cirkel):
Ingebrande vogel poep:
En nog meer ellende:
Vol goede moed begonnen met een test-spot: Op aanraden van CC begonnen met een Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound. Na twee dambordjes was de compound bijna weg en vervolgens uitgepoetst. De swirls en klei-marring waren weg, maar toch nog redelijk krassen zichtbaar. Nog een rondje gedaan en dat was arg acceptabel:
Vervolgens op volgende stuk direct grof erop met de Gyeon Q²M Heavy Cut Pad en Q²M Compound plus, die een langere verwerkingstijd (gok op 3 bordjes) heeft. Dit was direct beter, maar wel wat krasjes zichtbaar van de grove compound. Hierna erover met de Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound en afgemaakt met de Gyeon Q²M Polish Eccentric en Q²M Polish.
Met deze combinatie de liggende delen van de auto gedaan. Door elk deel 3 keer te doen en telkens na een pass de pads uitspoelen met de Poorboys Tornado Pad Cleaner (top spul!) werd het al snel later en besloot alleen nog het linker-voorportier te doen, omdat ik dan nog mijn Dremel met attachment kon uitproberen. Omdat ik geen licht van de zijkant heb in de hal, de DAP met de Buffbrite Flamethrower LED Light zo gepositioneerd dat het paneel goed uitgelicht werd. Helaas stopte de Buffbrite er ineens mee. Dacht eerst dat hij opgeladen moest worden, dus hem aan de lader gelegd, toen ging hij spontaan wel weer aan. Draadje eruit en hij was weer dood. Gelukkig had ik mijn powerbank bij, dus kon nog doorgaan. Met de kleine padjes kun je heel precies werken, nadeel van de Dremel is dat hij moeilijk te reguleren is qua snelheid. Goede nieuws was dat de hele kras weg gepolijst kon worden.
Rond 19.00 de deur dicht getrokken en met spierpijn en een tevreden gevoel naar huis.
Zondag rond 10 uur weer aanwezig om de rest van de zijkanten te doen. Deze waren minder slecht dan de liggende delen, dus hier met de combi Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound en Gyeon Q²M Polish Eccentric en Q²M Polish gewerkt.
Na een paar uur doorploeteren was het tijd om me op de 'hoekjes en gaatjes' te concentreren.....Dat doe ik de volgende keer dus andersom, want natuurlijk is je polijst net te dik aangebracht op zo'n klein padje en spettert het heerlijk over je gedane delen... Na dit ook te hebben afgerond, begonnen met een rondje Poorboys Black Hole op de Gyeon Q²M Finish Eccentric. Hierna naar huis om te eten en daarna nog terug om een rondje Collinite 845 te doen, ook weer op de DAP met Gyeon Q²M Finish Eccentric.
Daarna versleten, maar met een voldaan gevoel naar huis en hem vanochtend opgehaald:
Voor een eerste keer, uiterst tevreden! Een hoop geleerd en nog wat verder uitzoek werk, zoals hoelang je die Gyeon Compound(+) en Polish nu door moet laten werken.
Daarnaast gemerkt dat licht ECHT heel belangrijk is, dus bij CC ook maar gelijk 2 Scangrip Multimatch R met statief besteld.
Volgende klus al geregeld: Een zwarte Seat die nagenoeg grijs is.....Eerst nog even bijkomen van de spierpijn....