• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer coating

Rutger11

Detailing addict
30 mrt 2021
77
60
Nu het polijsten me goed afgaat (vind ik zelf althans ) wil ik me eens gaan wagen aan een coating aanbrengen.

Nu twijfel ik tussen de cancoat evo en de ONE evo. Enerzijds denk ik te maken te hebben met een wat zachtere lak (ford). Ik hoef maar naar de auto te kijken en de swirls vliegen erin. Nu moet ik ook zeggen dat dit de eerste keer is dat we een donkere kleur lak hebben, wellicht dat het ook daardoor komt dat het meer opvalt. Of misschien is het ook vrij normaal dat een auto een jaar na het polijsten toch weer onder de swirls zit?

Wat voorop moet staan is dat de coating makkelijk aan te brengen moet zijn. Wat dat betreft lees ik dus goede verhalen over cancoat. Echter voegt de ONE ook nog wat hardheid toe en dat zou natuurlijk ook niet verkeerd zijn.

Oh ja, de coating moet helaas buiten aangebracht worden.

Welke keuze zouden jullie adviseren, of misschien wel iets heel anders dan cancoat of ONE?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
 
buiten aanbrengen zou ik eerder voor de cancoat gaan of voor de Pure, Die schijnt ook wat meer "hufterproof" te zijn.
cancoat is het makkelijkste na mijn weten.
one geen ervaring mee, Pure vond ik goed te doen.

Het nadeel is dat de auto 24h niet nat mag worden met coatings. en dus ook geen ochtend dauw. dat is soms lastig.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
De bedoeling is om de coating aan te brengen zodra het beter weer is en er minder of geen ochtenddauw is. Ook meteen zo vroeg mogelijk in de ochtend zodat de coating lekker in het zonnetje kan bakken. Daarnaast een paar uur na het aanbrengen een rondje cure en fingers crossed.
 
Maar wat maakt cancoat dan makkelijker dan bijvoorbeeld de ONE of de PURE?

Merk jij bij jouw ford ook dat je sneller swirls hebt trouwens dan bij andere merken?
 
uhm, de fiesta staat in de Coating (Pure) dus dat helpt.
en de auto's die ik er bij heb gehad waren:
Mazda (Boterzachte lak)
Peugeot (Nog erger)
Renault clio (zacht en meer swirls als lak)

dus daar kan ik helaas geen antwoord op geven.

Misschien dat het aan de manier van wassen ligt. maar ik vind niet dat mijn fiesta in defenitie swirlgevoelig is.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Nee ligt niet aan de manier van wassen.... Heb al van begin af aan het idee dat de lak gewoon vrij zacht is. Volg al jaren het stappenplan hier aangevuld met spullen voor gevoelige lak...

Maar goed, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb (werk alleen aan mijn eigen auto ivm drukte, 2 kids etc) is dat lastig inschatten
 
Om eerlijk te zijn heb ik pure (letterlijk zojuist besteld) nog niet geprobeerd. Maar mohs evo vond ik erg simpel door het zweeteffect. Let wel op dat je niet zo heftig aanbrengt als ze in de video doen, dan ben je zo door je flesje heen. (Leren door fouten)

Cancoat evo kreeg ik een high spot mee, maar die was heel snel weer weg.

Beiden in de ochtendzon aangebracht met een graad of 18-20.

Enige probleem was mijn lakkleur, beige is echt niks op te zien.. dus ben benieuwd met pure evo
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
De bedoeling is om de coating aan te brengen zodra het beter weer is en er minder of geen ochtenddauw is. Ook meteen zo vroeg mogelijk in de ochtend zodat de coating lekker in het zonnetje kan bakken. Daarnaast een paar uur na het aanbrengen een rondje cure en fingers crossed.
Op deze manier heb ik het al meerdere keren met succes Cancoat gesmeerd.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Ik denk dat het aanbrengen niet het probleem zal zijn. Al kan je Cancoat natuurlijk aanbrengen middels wat spray pufjes in de doek en dan aanbrengen en direct afnemen.
De andere coatings breng je aan middels d bij geleverde applicator. Zelf breng ik mancoat ook aan met een applicatorpad. En neem het vervolgens af.

Het afnemen is eigenlijk het moeilijkst, dat wil zeggen als je een stukje mist geeft dit een zgn. hotspot, een soort olieachtige vlek.

One kan je nog redelijk lang na het aanbrengen afnemen om dat te herstellen. Idem voor Pure. Mohs daarentegen..., maar daar spreek je niet over.
De One is echt goed te doen mist je je zelf goed voorbereid en de auto uiteraard ook. Gebruik voldoende doeken om het af te nemen.

Cancoat biedt als voordeel dan je er meerdere auto's mee kan doen maar dan het bijv ook op de Trims kan.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Thanks voor alle tips, dan ga ik maar eens beginnen met cancoat. Vooral omdat @GeBas aangeeft dat je daar je trims ook mee kan doen, altijd handig om die in één moeite mee te pakken. Dan kan ik eventueel volgend jaar iets anders proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske en GeBas
ook maar even aanhaken hier... want begin vwb coaten weer eens besluiteloos te worden.. :no_mouth:

Aangezien mijn IQ toch op de planning stond voor goede polijstbeurt, besloten om er meteen een coating op te zetten.
Heb binnenkort 2 volle dagen de tijd en heb een garage (garage + IQ = wél genoeg werkruimte!) dus ga me gewoon voor eerste keer aan Gyeon Pure wagen.

Dus de Pure staat al op de verlanglijst, evenals 12 stuks Rag Company Edgeless Pearle doeken, flesje Nanolex EX en eventueel de Nanolex Prewash.

Enige wat me nog deels tegenstaat is het wassen na polijsten... want water uit kiertjes. En de kans op waskrassen.
Las dat mensen voor het coaten de auto foamen met Nanolex Prewash, Autofoam of Surfex.. is dan foamen, afspoelen en deppend drogen genoeg?
 
De een wast wel, de ander wast niet na het polijsten. Als je schoon kan werken kan je af met genoeg doeken. 2setjes van 2 voor het coaten, en de rest om royaal te kunnen zijn met de EX. Dan moet zonder wassen te doen zijn voor een IQ.
 
  • Leuk
Reactions: MTyn
Klopt dat had ik al vaker gelezen.. goed en ruim afnemen met EX en dan gewoon coaten. Niks wassen.. moet genoeg zijn.
Maar ik heb van nature al een twijfel-tik.. en samen het CCTS (CarCleanTwijfelSyndroom) kan ik dus nog even geen goede keuze maken. :)
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
@MTyn,
Wassen na het polijsten doe ik niet eens meer. 2 rondjes met Labocosmetica Veritas 1:5 verdund is genoeg.
Als je deze puur gebruikt, is het zelfs sterk genoeg om een vers aangebrachtte coating of high spots te verwijderen :eyes:

Mocht je wat Veritas nodig hebben, je weet me te vinden ;)
 
  • Leuk
Reactions: MTyn en bros
Top Patrick! Maar die Veritas.. is dat net als Autofoam of Surfex alleen kwestie van enkel infoamen en afspoelen?
Ik raak het liefste de lak zo weinig mogelijk meer aan na laatste polijst stap...