• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien (en polijsten)

exCite

Detailing guru
24 mei 2018
237
123
35
Olen
Dag allemaal!

Ik wil voor de eerste keer gaan kleien en vroeg mij af wat een goede video tutorial is.

[mod]link weggehaald[/mod]

Ik zou denken aan volgende stappen:

1. Foamen en afspoelen met HD
2. Wassen met Bath en afspoelen met HD
3. Kleien met DJ Supernatural Medium en DJ Born Slippy
4. Clay Lube afnemen met MF
5. Handpolijsten met Monello Oranje en Veloce en daarna Wit met Finale
6. Terug wassen?
7. Waxen met DJ Purple Haze
8. Terug natmaken met tuinslang of HD en Gyeon Wetcoat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de tutorial van Carclean zit zelfs een videootje over het kleien.
Ik denk dat ik even zou wachten met de Wetcoat (bijvoorbeeld tot de volgende wasbeurt)
Al eerder gepolijst (op de betreffende auto)? Anders zou ik niet op voorhand de polijststappen kiezen maar eerst een testspot maken. Met een lichte combinatie pad + polijstmiddel beginnen en eventueel opschalen totdat je voldoende correctie behaalt.
 
Bedankt,

Ik heb nog nooit gepolijst en heb geen DAP en zou daarom op aanraden uit een ander topic gaan voor de oranje en witte handpad van Monello.
Kan ik dan beter starten met wit en finale en dan zien hoeveel correctie ik daar uithaal?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
No prob! Bedankt voor de info, dan weet ik alvast weer wat te bestellen!
Best altijd wassen en kleien alvorens te polijsten neem ik aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fine.

Beste Klei die er is.

Stevigere kleien moet alleen gebruiken als ie machinaal gaat polijsten
 
Eventueel tussen stappen 6 & 7: de panelen met IPA schoonmaken. En liefst de IPA op de MF spuiten en zo het paneel schoonvegen. Dus niet rechtstreeks op de lak spuiten (kans op overspray op rubbers, plastic, etc.)
 
Heb nu dus de Veloce en Finale in m'n winkelwagen, alsook de oranje en witte handpad. Da's normaal wel voldoende dan?
Heb ineens ook de DJ Supernatural Fine en Born Slippy Concentrate er in gezet alsook afplaktape.
 
Fine.

Beste Klei die er is.

Stevigere kleien moet alleen gebruiken als ie machinaal gaat polijsten

ga zelf ook kleien om daarna te polijsten en een coating over de wagen zetten . nu is de wagen amper 1 jaar oud zou het dan niet voldoende zijn om met de dodojuice supernatural fine te kleien en daarna te polijsten ( machinaal) of toch beter de mild klei pakken dan
 
Ligt aan de vervuiling die aanwezig is op de lak en hoe schoner de lak is voordat je gaat kleien des te beter/milder je klei kan zijn.
 
en hoe kan ik dit dan best bepalen ? lak voelt met de hand zuiver aan en zie ook niet echt zware vervuiling in de lak of hoe kan ik dit best bepalen ? is wel van in het begin elke 2 weken of elke week gekuist met de nodige zorg
 
De vervuiling die je met kleien weghaalt, zie je over het algemeen vooraf met het blote oog niet. Dan zie je vervolgens wel dat je klei vuil wordt en achteraf is je lak ook glanzender dan voor het kleien....

In principe kan de vervuiling wel met de hand te voelen zijn, maar dit vraagt wel wat "fingerspitzengefuehl"
Beter kan je je hand eerst in een boterhamzakje steken en daarmee over de lak wrijven. Het zakje versterkt zowel het gevoel als het geluid als de lak iets ruw aan zou voelen. Op gevoel zeggen hoe zwaar de vervuiling is en welke klei je nodig zou hebben, lijkt me behoorlijk lastig.

Naar mijn mening is de beste manier om gewoon te gaan kleien. Als het een aantal maanden geleden is, dan doet het altijd wel wat.
Als het niet nodig was, dan ben je zo klaar ;) :innocent:

Je kan in principe altijd met de fijnere klei beginnen. Alleen als je daarmee de boel niet glad zou krijgen, zou je eventueel naar een grovere variant kunnen grijpen.
 
Kijk ik denk dat je in veel gevallen al genoeg hebt aan bv Ddj supernatural milde clay/claylube.
Auto als voorbereiding:
Nanolex pre wash
Wassen/drogen
Gyeon Tar
Gyeon iron
Wassen/drogen
Kleien
Ja dit is uitgebreid maar met deze voorbereidende stappen pak je veel vervuiling al aan waardoor dat alvast niet in je clay beland met alle voordelen van dien.
 
was zowizo van plan om eerst te foamen en dan goed te wassen ... dan de volledige wagen eens inspuiten van non ferro van monello maar ik heb de tar remover van nanolex nu is mijn vraag daar nog over of jullie of jij @Ric325i de volledige wagen hiermee inspuit of enkel op de nodige plekjes waar je effectief teer vervuiling ziet hangen
 
@jelle—p ,Ik heb een zwarte auto dus zie teerspetters niet snel zitten maar ik spray gewoon de lagere delen van de auto in met bv Gyeon Tar . Zeker de zijpanelen achter de wielen ,dorpels ,zijpanelen bv