• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien

Mr Miata

Detailing trainee
10 jun 2017
17
25
Beste detailers,

Voorheen al aardig wat auto's gewassen en mijn auto's ook altijd goed onderhouden, echter wordt het tijd om de wax opnieuw aan te brengen en ik merk dat er wat lichte vervuiling op de lak aanwezig is, kleine harsdruppeltjes, zwarte puntjes (vliegenpoep?), etc. De lak voelt vooralsnog zeer glad aan maar is naar mijn inzicht toe aan een lichte kleibeurt alvorens wax.

Betreft een metallic witte lak (mazda MX5 NC uit 2013) zonder beschadigingen / krassen.

Mijn stappenplan zou zijn:
1. wassen met ontvettende zeep (om ook oude wax resten te verwijderen en de lak zo schoon mogelijk te maken). Normaal gebruik ik Dodo Juice born to be mild. 2 emmer methode met gridguards en ruim water + 2 chenelle wash mits (1 voor boven, 1 voor onderkant bumpers, skirts)
2. auto drogen met delerium orange dry towel en voor de randen en dorpels een eenvoudige microvezeldoek
3. kleien met: (moet hierin nog een keuze maken, wat is het beste advies voor lichte verontreiniging, eerste keer en niet al te harde lak?)
Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay 3x80gr
of
Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr
en als glijmiddel, onverdund:
Poorboys World - Spray and Wipe 473ML
4. Auto opnieuw wassen / spoelen om de spray and wipe te verwijderen, drogen
5. Collonite 476 aanbrengen, uitharden, uitpoetsen

Kunnen jullie adviseren of dit de juiste aanpak is en of Poorboys SW geschikt is bij een van beide kleien? En welke van de klei het beste te adviseren is?

Bedankt!
 
Hey hallo,

Het word gewaardeerd als je jezelf eerst even voorstelt in een Voorstel-topic. :)

Het stappenplan is prima. Om de bestaande wax écht te verwijderen, zal je moeten paint cleanen, maar als de wax niet meer optimaal is en die ontvettende wax flink sterk is, kom je al een eind.

Drogen vóór het kleien is niet nodig.

De Monello - Dolce Verde klei is een milde klei. Veelgebruikt en meest gunstig geprijsd.
Als glijmiddel kan je inderdaad de Spray&Wipe 1:1 gebruiken.

Als de lak erg veel vervuiling losliet bij het kleien, kan je hem na deze stap wassen om dit vuil weg te spoelen. Bij weinig vervuiling kan je gewoon per paneel kleien en meteen afnemen met een doek.

Waxen. :)
 
Goede opmerking Mario, in principe hoeft de auto niet gedroogd te worden na het wassen en voor het kleien.
Ik was in de veronderstelling dat met een schone, ontvette lak beginnen beter is voor wax.

Quantoxx,

Bedankt voor je reactie. ik zal zo even een topic aanmaken.
 
Besloten om
Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr
te bestellen. Gedachte is dat middelen van zelfde merk optimaal samen kunnen werken (hoewel in de praktijk dit natuurlijk ook anders kan). Tevens wilde ik PoorBoys toch eens proberen voor de klei.

voor de wax tevens nog wat monello doeken aangeschaft, kan er nooit te weinig hebben
 
Zo, het heeft even geduurd, wegens omstandigheden niet direct kunnen kleien en waxen.
Ik was verbaasd hoe goed de klei het vuil van de lak nam. Had wel veel Spray and Wipe van PB gebruikt, meer dan gedacht. (heb het overigens niet verdund om elk risico op krassen / marring te voorkomen)

Van de klei had ik uiteindelijk niet zo veel nodig, wel steeds omgevouwen naar een schoon stuk. De grijze klei is echter niet zo ideaal omdat de vervuiling dan slecht zichtbaar is.

Bijgesloten wat afbeeldingen. Bedankt voor alle tips! (ook wat ik elders op het forum heb gelezen).
 

Bijlagen

  • IMG_20170624_110527.jpg
    IMG_20170624_110527.jpg
    95 KB · Weergaven: 440
  • IMG_20170624_153532.jpg
    IMG_20170624_153532.jpg
    216,2 KB · Weergaven: 509
  • IMG_20170624_154023.jpg
    IMG_20170624_154023.jpg
    467,1 KB · Weergaven: 505
@Mr Miata
Welk product heb je voor op de banden gebruikt?
dat was de Meguiars Gold Class endu..
https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Gold_Class_Endurance_High_Gloss_Tire_Protection_Gel_473ml_G7516_100065

Moet overigens zeggen, velgen heb ik dit maal niet gepoetst, had daar deze week geen tijd voor :blush:
 
Beste detailers.

Is even geleden dat ik wat gepost heb, ik kon niet het antwoord vinden in eerdere topics.
Een tijd geleden heb ik de auto weer gewaxed met Collonite 476. Aangebracht met een Disco Duo applicators:
https://www.carclean.com/nl/disco-duo-applicator-pads.html

Echter na enige tijd viel het me op dat ik de wax niet overal goed heb afgenomen, er zijn nu plekjes zichtbaar waar de vervuilling in de ribbels van de dikkere waxlaag achterblijven, waardoor het op een soort schaafplekken lijkt.
Ik zal het er wel iets te dik opgezet hebben. Punt is echter, dat is ik minder op de applicator smeer, het erop lijkt dat ik vlekkerig aanbreng in plaats van een mooie sluitende laag. Ik doe de auto buiten waxen en heb daarbij ook niet het meest ideale licht beschikbaar en met witte lak is een plekje makkelijk te missen. Ik laat de wax slechts enkele minuten op de lak, langer en dan is deze al uitgehard en ook niet meer af te nemen.

Kunnen jullie advies geven wat ik beter of anders kan doen? Zelf zat ik te denken ook eens een liquid wax te proberen, maar dan loop ik weg van het probleem in plaats van te leren wat ik beter kan doen.

*opmerking, daar waar de wax te dik is aangebracht en niets goed is afgenomen, blijft de wax vervelend lang zitten, het spul werkt dus wel.
 
Het eerste wat mij opvalt; Aanbrengen met een Disco Duo - Een foam applicator zal de wax beter loslaten en dus egaler smeren.

er zijn nu plekjes zichtbaar waar de vervuilling in de ribbels van de dikkere waxlaag achterblijven, waardoor het op een soort schaafplekken lijkt.
Ik kan mij hier niets bij voorstellen. :p Tenzij je écht vadsige wax-plekken hebt achtergelaten ofso. :D

Belangrijk bij elke wax is dun smeren tot hij bijna onzichtbaar is. Er blijft immers maar een flinterdun laagje daadwerkelijk aan de lak hechten, de rest moet je weer weg wrijven; Zonde van je wax én goed voor de spierballen. :p
Ook de factoren tijdens het waxen zijn belangrijk. Te koud of te warm zal zeker invloed hebben op de hechting, droogtijd, enzovoorts.

Probeer eens een Disco Nero / Disco Rosso om de wax mee aan te brengen. Dun smeren / verdelen en dan moet het goed komen. Zeker met de Collinites.
 
Probeer eens een Disco Nero / Disco Rosso om de wax mee aan te brengen. Dun smeren / verdelen en dan moet het goed komen. Zeker met de Collinites.
Wordt het tijd voor een nieuwe carclean bestelling binnenkort.

Wat betreft temperatuur, laatste keer was het 20°C en was de lak redelijk koel. Stond niet direct in de zon. Gebruik de swipe test om te bepalen wanneer ik het ga afnemen en heb dan 2 doeken die gereserveerd zijn voor enkel wax afnemen.


Vergeet te vragen, die plekken wax de nu achterblijven, waar kan ik die het beste mee verwijderen. gewoon wassen met Dodo juice born to be mild heeft het al goed overleeft.
 
Het aanbrengen doe je goed qua factoren, dus dat is prima. Een witte auto waxen blijft vervelend omdat je inderdaad slecht ziet wat je doet. ;) Ik wax vaak alsnog iets te dik omdat ik zelfs op donkere kleuren nog nét niet onzichtbaar dun smeerde. Dan zie je zelfs op een donkere lak amper waar je geweest bent. :p

Tja, als de plekken duidelijk zijn dan kun je eventueel met een paint cleaner of een fijn polijstmiddel aan de slag. Dan is het sowieso weg. Een handpadje of zelfs een doek enkele keren opvouwen en wrijven. (Uiteraard op een schone lak en schone materialen)
 
Wordt het tijd voor een nieuwe carclean bestelling binnenkort.

Wat betreft temperatuur, laatste keer was het 20°C en was de lak redelijk koel. Stond niet direct in de zon. Gebruik de swipe test om te bepalen wanneer ik het ga afnemen en heb dan 2 doeken die gereserveerd zijn voor enkel wax afnemen.


Vergeet te vragen, die plekken wax de nu achterblijven, waar kan ik die het beste mee verwijderen. gewoon wassen met Dodo juice born to be mild heeft het al goed overleeft.

@Quantoxx heeft al wat goede punten aangestipt, foam pad zal je makkelijker dun mee aan kunnen brengen en met een paint cleaner of polijstmiddel zal je de vlekken zo weg kunnen krijgen.

Klei en shampoo ga je het niet weg mee krijgen.

Ik weet niet wat je hebt staan aan spullen, maar als je geen cleaner of polijstmiddel hebt kan je ook proberen de te dikke plekken opnieuw te waxen, gewoon een dun laagje eroverheen smeren. Voor een aantal waxen (bijvoorbeeld den aantal waxen van waxaddict) werkt dit om met de oplosmiddelen van het nieuwe laagje de oude wax weer 'zacht' te maken, opnieuw laten curen en dan alsnog goed afnemen.

Paint cleaner blijft uiteindelijk de mooiste oplossing vind ik, zeker als de oude wax er al een tijdje op zit.