• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

eerste keer kleien en voorbereiding

bodi

Detailing addict
9 mei 2013
97
55
Heb sloopschuifdak van oudere bmw 3 kunnen kopen en ga deze gebruiken om wat producten te gaan testen en stappenplan wat bij mij past op te stellen en ga de eerste keer kleien.
Al zeer veel opgezocht en gelezen maar toch nog paar vragen, vooral betreft voorbereiding op kleien, de stappen voor kleien om kleien zelf zo makkelijk mogelijk te laten verlopen (lijkt misschien overdreven maar beperking dus alles wat sneller en makkelijker gaat is mooi meegenomen) en denk aan deze volgorde:

1. foamen met gloria fm10 en 15 tot 20cl gemical guys honeydew,
2. dan afspuiten met tuinslang met vrij harde straal (losgekomen vuil wegspuiten),
3. wassen 2 emmers en grittguards, bmw shampoo en meguiars washmitt waarbij ik mitt over lak laat glijden (niet hard boenen);
4. dan afspuiten met tuinslang (zachte straal);
5. drogen met droogdoek;
6. dan Poorboy's World Bug Squash, verdunnen 1:4. of Auto Finesse Citrus Power, Simpelweg opsrprayen en in laten trekken;
7. afspuiten met tuinslang;
8. dan IRON X op lak, spuiten, tijdje laten intrekken tot product verkleurd (niet nodig om vooraf te drogen omdat iron x ook verdund gebruikt kan worden of ben ik
mis);
9. goed naspoelen met tuinslang;
10. drogen met droogdoek;
11. dan Tar-X. Gewoon opsprayen, even laten inwerken en navegen met een zachte doek;
12. Tenslotte kleien (handleiding heb ik afgedrukt en video’s al heel vaak bekeken);
13. Daarna ga ik paintcleanen en/of handmatig polijsten, afhankelijk van hoeveelheid swirls (ook paar vraagjes over maar staan in topic op juiste plaats);
14. Waarom wordt apc niet gebruikt op lak.

Alvast bedankt voor hulp en evt suggesties/tips betreffende andere/betere produkten/stappen zijn ook altijd welkom. Resultaat zal ik later foto van posten.

Grondiger kan bijna niet
Ik zou het gewoon wassen uitstellen tot net voor het kleien
Niet te vaak drogen met een doek als er nog vuil te verwachten is

Geen APC op de lak omdat sommige soorten lak daar raar op reageren
En achterblijvende APC kan vervelende vlekken geven

bedankt voor reactie dus stap 3 na stap 11 en maar 1x drogen met doek maar wat met tar x, kan ik dit met doek afnemen op (weliswaar iets minder) vuil oppervlak.

dan ga ik apc maar zo laten en niet bestellen/gebruiken

Of en hoe hard je na gebruik van een product nog moet "vegen" is afhankelijk van de soort vuil en de mate van vervuiling
Bij scherp vuil zoals zand moet je het aanraken beperken. Als het om teer gaat, dat maakt op zich geen krassen
Dus vooral proberen na te gaan wat voor vuil het is en nadenken over wat je daarvoor gebruikt
Dat geldt ook voor drogen, soms overbodig, soms is een beetje drogen genoeg.

APC zou ik toch wel aanschaffen, opgelost is het goedkoop en werkt in veel omstandigheden
En als je het in huis klaar zet heb je een grote kans dat het daar ook gebruikt gaat worden

Redcat ik ben een beetje sceptisch over het schadelijk zijn van apc op je lak, hoe reinig jij dan de naden van de rubbers etc? Of de binnenkant van de deuren en de binnekant van de kofferdeksel?

(had dit nog mensen zien doen op sommige show offs)

Wil je niet aanvallen met mijn vragen, is omdat ik hiervoor zelf wel apc gebruik..

groeten!! :D

Als ik naden en rubbers met Apc reinig
Meteen het behandelde deel afspoelen. of even afnemen met een natte doek voorzichtig.
Maar niet de hele auto eerst met Apc rond.
Heb ook de eerste keer vervelende vlekken gehad van de Apc.

@Lucifer, no offence ;)

Begin jaren zeventig werden de alkydharslakken afgelost door twee-componenten-lak van acryl en polyurethaan.
Vooral thermoplastische acryllakken kunnen zwellen bij gebruik van oplosmiddelen.

In een sterke verdunning kan je APC plaatselijk best toepassen
Maar met scheuten in de wasemmer en dan over de hele auto vind ik persoonlijk gekkenwerk.

+1 met redcat. In "het begin" APC op een vogelpoep gesprayd om te laten weken, na het wassen was de vogelpoep weg, maar was er een vlek overgebleven waar de APC toen zat. Wees er dus voorzichtig mee.

Dank voor reacties en had ipv tar x beter autofinesse citrus power genomen (lang getwijfeld maar goed voor volgende bestelling) omdat dit opspuiten, laten intrekken en afspuiten is (beter voor mij want minder inspanning) en idd wrijven met doek wil ik tot min beperken, dacht dat tar x ook zo werkte maar vergissing en al doende leert men.

Kan ik de verschillende producten met min of meer zelfde werkwijze (iron x, autofinesse citrus power, opspuiten+intrekken en afspuiten) tergelijkertijd per paneel aanbrengen en dan samen afspuiten of zouden deze (verkeerd) op elkaar reageren?

Met apc ga ik nog wat wachten, beginnen met begin voorlopig.

Combineren zou ik niet zomaar doen.
Als de fabricant het samenvoegt tot een nieuw product zegt dat niets over de combinatie van de losse producten
Neem lekker de tijd en houd het apart en tussendoor voldoende afspoelen

Allen bedankt voor de goede tips en raad en wordt me duidelijk dat ik teveel voorbereiding wil doen dus ga het houden op

1. foamen met gloria fm10 en 15 tot 20cl gemical guys honeydew,
2. afspuiten,
3. IRON X op lak, spuiten, tijdje laten intrekken tot product verkleurd;
4. goed naspoelen;
5. enkel indien nodig Poorboy's World Bug Squash, verdunnen 1:4. of Auto Finesse Citrus Power, Simpelweg opsrprayen en in laten trekken en op delen waar voorkomt (voorbumper en
zijdorpels);
6. goed naspoelen;
7. wassen 2 emmers en grittguards, mothers shampoo (ga ik bestellen) en meguiars washmitt waarbij ik mitt over lak laat glijden (niet hard boenen);
8. afspuiten met tuinslang ;
9. drogen met droogdoek;
10. kleien

Nu hoop ik op droog moment zodat ik na wassen in garage aan de slag kan op het schuifdak en dan verslag kan maken van mijn ervaring(en).

Vandaag de eerste ervaring kleien (mothers klei kit) en polijsten (monello mezzo en mothers step 1 polish) mogen beleven op het schuifdak en zeer positief over beide stappen. Het schuifdak is natuurlijk niet zo’n groot oppervlak en eigenlijk ideaal voor opdoen ervaringen, kan het in 2 stukken doen (40X40).

Kleien ging vrij makkelijk en was op voorhand wat ongerust ivm kneden (voor mij niet vanzelfsprekend) maar klei wat in emmer warm water gelegd (ook tussendoor) en ging zonder problemen. Viel wel op dat niet veel vuil aan klei hing en had dit erger verwacht van slooponderdeel, glijden ging ook best vlot, enkel bij start en op sommige plekken beetje weerstand ofwel was mijn voorbereiding gewoon ok.

Dit was werkwijze:
eerst start
1START_zps2d0af653.webp

Dan gefoamd,
2FOAM_zps17d77d9b.webp

afgespoeld, gewassen, afgespoeld, water wat aflaten glijden (rechtopgesteld en beetje met hand geholpen),
iron x opgespoten, op donkerblauw zag ik het niet paars worden (wel op onderliggende stenen),
3WAS_zps4bfaeec8.webp

dus goed afgespoeld na enkele minuten,
weer water wat aflaten glijden (rechtopgesteld en beetje met hand geholpen),
gekleid
4KLEI_zps2d420d07.webp

na afnemen gewassen en gedroogd,
5NAKLEI_zps380613f4.webp

gepolijst (1 kant mezzo met oranje monello handpad en andere mothers en witte monello handpad),
hier links mezzo recht niks
6MEZZOLINKS_zps6864849d.webp

hier links mothers rechts mezzo
7MOTHERSLINKS_zps6a99653b.webp

afgenomen met eraser en tenslotte nagelopen poorboys spray & wipe.
8RESULTAAT_zps0312abbb.webp

Ben best tevreden met resultaat en heb toch wel (bescheiden) resultaat behaald naar mijn mening, ziet er veel mooier uit dan ervoor en voelt echt spiegelglad aan en daar ging het me vooral om.

Krassen zijn er idd niet volledig uit te krijgen met hand (zeker niet door mezelf) maar heb gevoel dat ik swirls toch iets weggekregen heb, waarbij mezzo en/of oranje pad haalt beste resultaat hierop haalde, niet nabehandeld met wit of mothers laat mezzo zeer mooie finish zien.

Weet niet welke van 2 mijn vaste voorbereiding zal worden want werkten beide heel aangenaam en qua glans zijn ze vrij gelijk. Mothers is paintcleaner en goedkoper + misschien heel klein beetje makkelijker in gebruik maar scheelt bijna niets en mezzo pakt swirls iets beter aan (volgende keer mothers met oranje pad eens proberen dan weet ik wellicht meer).

Nogmaals dank aan iedereen voor raad en tips.