• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer machinal polijsten met de FLEX XFE

Mielles

Detailing chief
21 apr 2017
46
78
46
Dit is mijn eerste keer machinaal polijsten, en hieronder mijn resultaten, bevindingen en enkele vragen.

Ik ben een absolute beginner dus vergeef me als ik stoms heb gedaan / vraag .

Ik heb sinds vorige week een Flex XFE en heb deze dit weekend voor het eerste gebruikt op een oudere bus (ford transit, zwart), aan deze bus is nooit iets gedaan behalve door de wasstraat gereden, deze is echt in slechte staat. Ik heb twee test spots gedaan om te kijken welke combinatie van pad en middel het best werkte.

Ik heb de twee test spots eerst gewassen (bath) daarna gekleid (meguiars), toen prep en vervolgens gaan polijsten (2 hits) met de volgende twee combinaties:

· Rupes green pad met Monello Mezzo
· Scholl concepts blue spiderpad met S20

Waarschijnlijk zijn deze combinaties niet te vergelijken, maar de s20 is een AIO en ik dacht voor deze bus, hier gaan we niet al teveel moeite in stoppen dus 1-step is ideaal.

Echter haalde ik een veel beter resultaat met de rupes green met mezzo ipv met de scholl. Ik haal meer krassen weg en de finish was minstens net zo goed. Hieronder een foto (met de zaklamp erop zie je nog veel meer krassen).

Links: rupes green/Mezzo, midden tape en rechts: Scholl spiderpad / S20

upload_2017-5-1_17-38-51.webp


upload_2017-5-1_17-39-2.webp


Enkele vragen:

Ik heb de lakdikte gemeten tot het metaal en meet gemiddeld 85 µm, behalve op het panel welke is overgespoten daar meet ik 300 µm (dat is normal dacht ik), maar die 85 µm lijkt me heel weinig, op mijn eigen auto (BMW en Mini) zit ik gemiddeld op de 150 a 200 µm. betekend dit dat ik op moet passen met een zwaardere combinatie dan rupes groen met Mezzo?

Mijn pads waren behoorlijk vies na twee hits (oppervlakte 30x50 cm), ondanks dat het echt goed schoon was. Dat kan toch geen lak zijn?

Foto van de pads:
upload_2017-5-1_17-39-33.webp


Ik ga de bus over twee weken helemaal doen, en wil dan de zwaardere krassen ook weg polijsten, maar wil niet iets verpesten. Als ik op moet passen met een zwaardere combinatie dan laat ik het hierbij, maar ik wilde aan de slag gaan met de rupes groen met Veloce om de diepere krassen weg te halen.

Tevens zie je op de pads duidelijk waar ik het middel heb aangepracht, is dat normaal? Of is het een idee om de pad te “primen” ?
 
Even het polijsten buiten beschouwing gelaten, maar waarom prep voor het polijsten? Ik zeg niet dat het fout is hoor, absoluut niet (ben zelf ook een beginner), ik vroeg het me gewoon af :).
 
  • Leuk
Reacties: Timm
@Mielles ,een lakdikte van 85 micron is echt heel dus dus op die delen zou ik minimaal polijsten want je zit er daar nu zo doorheen.
Rupes groen is een pad met "open structuur" om te zorgen dat ie niet te heet wordt tijdens het polijsten.
Scholl heeft bijbehorende pads voor de S20 met "gesloten structuur" dus jouw conclusie dat S20 minder goed werkt zou best kunnen kloppen hoor. Zelf prefereer ik S20 boven Mezzo in veel gevallen.

Verder is het normaal dat je ziet waar je je polijstmiddel hebt aangebracht alleen dat zwarte lijkt mij toch opgepakte vervuiling (deels zal dat dan denk ik toch IN je lak gezeten hebben).
Na het kleien gebruik ik PB Spray&Wipe om de lak af te nemen. (Verdund=goedkoper dan prep).
Na het polijsten gebruik ik Gyeon Prep om de lak af te nemen.
 
  • Leuk
Reacties: Mielles
Aan je test slot te zien zou ik zeggen groen met mezzo.

Als je maar 2 keer polijstmiddel op je pad heb gedaan heb je teveel gebruikt.

Alles onder de 100 gemeten is goed opletten. 120 a 150 is gemiddeld bij een nieuwe lak waar niks aan gedaan is.

Faom pads hoef je niet te primen kost onnodig polijst middel.

Wol en microvezel wel primen
 
  • Leuk
Reacties: Mielles
Ik had stiekem wel een filmpje van de Flex verwacht. Hoe bevalt die?

Als je zulke lak diktes hebt moet je alleen niet als den gek gaan hakken in de lak. Bedoel er mee, geen 3 stappen rotary op een wollen pad. Ook hier speelt hardheid van de lak een rol. Met deze combinatie moet je zeker uit de voeten kunnen op de lak.

Dit lijkt een beetje op lak wat van de panelen af komt. Misschien overspray? Wel had je dit moeten kunnen verwijderen met het kleien.

Edit: +1 voor @ivo's, busjes worden vaak in singel stage gespoten (dus zonder blanke lak)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Mielles
waarschijnlijk gewoon zachte single stage zwarte lak, dus is inderdaad gewoon lak wat je verwijderd hebt.
Vooral lekker doorrommelen, kleur ophalen doet al heeeel veel in dit soort gevallen ;)
 
  • Leuk
Reacties: Mielles
+1 voor bovenstaande reacties.

Hoe beviel de Flex verder? Goed in balans en makkelijk te hanteren/sturen?
 
  • Leuk
Reacties: ivo's
@Micha D.
maar waarom prep voor het polijsten?
Gewoon omdat ik zeker wilde zijn dat het schoon wasmachine voordat ik begon. Ik ga dit niet met de hele bus doen ;)

@Dieter
@Mielles Is dat zwarte in je pad niet gewoon de zwarte lak? Op bussen zit wel vaker geen blanke lak.
Dat is interessant, daar had ik niet aan gedacht. Ik wist ook niet dat dat gebruikelijk was/is. Thanks!

@tembaco
Ik had stiekem wel een filmpje van de Flex verwacht. Hoe bevalt die?
Ja sorry , ik zal de volgende keer een filmpje maken. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, maar vooralsnog ben ik er blij mee. Ik ga over twee weken de hele bus doen, ik heb dan ook een dap 900 v3 tot mijn beschikking dus kan ik ze mooi vergelijken. Hij voelde heel stabiel had het idee dat ik het ook met 1 hand zou kunnen doen.

@ivo's
waarschijnlijk gewoon zachte single stage zwarte lak, dus is inderdaad gewoon lak wat je verwijderd hebt.
Vooral lekker doorrommelen, kleur ophalen doet al heeeel veel in dit soort gevallen ;)
Bedankt voor de bevestiging, het klinkt nu heel aannemelijk. Ja hij knapte al enorm op, er zat een enorme waas overheen. Zou dat ook komen omdat het een single stage lak is?

@Altos
Hoe beviel de Flex verder? Goed in balans en makkelijk te hanteren/sturen
Ja, maar ik heb nog geen ervaring met andere machines. Over enkele weken heb ik ook ervaring met de dap.
Overigens werd bij het polijsten van mijn '85 Panda de pad ook helemaal blauw; geen blanke lak dus je haalt direct de basislak weg. Gewoon lekker vaak spoelen en dan komt het wel goed ;)
Thanks, het is gelukkig maar een oude bus, dus mocht er iets mis gaan Is er nog geen man overboord ;)

Allemaal bedankt voor de reacties!
 
  • Leuk
Reacties: Altos
Ik denk toch dat het geen single-stagelak is, maar dat het gewoon vervuiling is die niet is verwijderd tijdens het kleien. Als het wel lak zou zijn, dan zou volgens mij binnen no-time je hele pads zwart moeten zijn. Je kan als test de volgende plek die je gaat polijsten heel goed schoonmaken door na het wassen met shampoo de boel in te spuiten met een teerverwijderaar, de boel weer even te wassen en vervolgens een ijzerverwijderaar te gebruiken zoals Non-Ferro, om af te sluiten met kleien.
 
  • Leuk
Reacties: Mielles
Zoveel verkleuring na 2 hits enkel van vervuiling? Ik denk t niet...
Maargoed, beoordelen van foto's is eigenlijk niet te doen, denk dat TS ondertussen voldoende stof tot nadenken en tips heeft gekregen om verder te kunnen? :)
 
  • Leuk
Reacties: Mielles
@Jansen, thanks. Ik ga het zeker proberen ik heb Gyeon tar en iron.. maar omdat ik maar 85 meet qua dikte vond ik het wel aannemelijk klinken.

@ivo's , inderdaad voloende tips. Ik ga het testen en laat het weten en resultaat zien.

De bus staat in Zeeland en ik woon in Rotterdam kan het dus helaas niet snel even testen.
 
@ivo's Ik heb zelf ooit iets vergelijkbaars gehad toen ik net was begonnen met detailen. Ik dacht dat je met 2 keer de klei ergens overheen haalde wel klaar was, maar dat bleek dus niet zo te zijn :no_mouth:. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!
 
Leuk hoor! ;)

Ook mijn idee zou een single stage lak zijn. Als je na 2 hits al een dusdanuge vervuiling hebt, dan heb je een mestkar gepolijst zonder de voorgaande stappen. ;)

Echter zou de pad inderdaad egaler verkleurd moeten zijn als het een flink geoxideerde single stage zou zijn, lijkt mij.



Greeetz
 
  • Leuk
Reacties: Mielles
Vergeet niet dat de open structuur van de pads er ook voor zorgen dat de vervuiling ook ín de pads zit en niet alleen erOP.
Wellicht is het een combi van vuil wat nog in/op de lak zit en zwarte lak, who knows...
Wat trouwens ook nog zou kunnen, én de verklaring kan zijn voor de mindere hoeveelheid zwarte verkleuring, is dat ze een aantal druppels zwarte lak door de blanke laag gemengd hebben.
Heb ik ook al eens eerder voorgehad, maar das wel al bijna 10jr geleden.....
 
  • Leuk
Reacties: Mielles