• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer non-ferro en kleien op lak

Interessant topic. Ik wil namelijk dit weekend dit ook eens voor de eerste keer gaan proberen. Mijn auto staat wel in de collinite 845. Is dit dan een probleem om de non ferro te gaan gebruiken? Moet ik eerst de sealant weer strippen? Is het überhaupt aan te raden om met non ferro op de lak te zitten? Kleien heb ik de monello klei liggen. Ik ben van plan om de PB spray and wipe te gaan gebruiken als lube. Iemand die mij een mengverhouding kan aanraden? Ik zag 1:1 Al voorbij komen. Uitgaande dat ik g a werken met een monello sprayfles van 700ml.. komt dit dan neer op 350ml produkt en 350ml water?
 
Mijn auto staat wel in de collinite 845. Is dit dan een probleem om de non ferro te gaan gebruiken? Moet ik eerst de sealant weer strippen?
Non-Ferro is pH-neutraal en kan op vele oppervlaktes gebruikt worden. Idealiter zou je de auto ''kaal'' en schoon willen hebben om zo de Non-Ferro meteen op de ijzerdeeltjes in te kunnen laten werken. Iets zegt mij dat de wax (geen sealant) dit een beetje tegenhoudt, maar dat weet ik niet zeker.

Is het überhaupt aan te raden om met non ferro op de lak te zitten?
Zie hierboven.

Kleien heb ik de monello klei liggen. Ik ben van plan om de PB spray and wipe te gaan gebruiken als lube. Iemand die mij een mengverhouding kan aanraden? Ik zag 1:1 Al voorbij komen. Uitgaande dat ik g a werken met een monello sprayfles van 700ml.. komt dit dan neer op 350ml produkt en 350ml water?
Op de Monello-flessen zit al een maatverdeling! :D Dus product vullen tot de gewenste verhouding en de rest water. Bij 1:1 is het inderdaad 50/50 water en Spray&Wipe.
 
Quantoxx: thx voor de antwoorden! Ik vermoedde al dat de wax wss gestript zal moeten worden voor de beste uitkomst. Ik zal dan ook in eerste instantie de non ferro eens uitproberen op de velgen ( staan ook in collinite :D)

Wat is dan de gangbare megverhouding voor de lube voor het kleien? Kwestie van zuinig te werken.
 
Spray&Wipe gebruik ik al tijden en dit gaat prima met 1:1. Ook gebruik ik net zo lang de Dolce Verde klei en zolang je de boel lekker nat houd, krijg je geen marring. :p

Inmiddels gebruik ik trouwens de Dodojuice - Born Slippy (concentraat) omdat dit een stuk voordeliger is als Spray&Wipe. De S&W gebruik ik nu alleen nog maar als Detailer en Drooghulp. :D
 
En hoe krijg je dan eigenlijk het best de wax van jouw auto? :p
Ik zou deze winter iets a la cancoat of Sonax PNS willen gebruiken en dan zal ik ook m'n wax moeten strippen. En polijsten zal dan nog niet nodig zijn vermoed ik, dus welke producten zijn daarvoor aan te raden?
 
@Aze

Minimaal een Paint Cleaner :)

Als je een machine zou hebben, zou je een finishing polijstmiddel kinnen gebruiken. Een polijstmiddel is immers ook een cleaner, maar dan met een korrel. ;)
 
Spray&Wipe gebruik ik al tijden en dit gaat prima met 1:1. Ook gebruik ik net zo lang de Dolce Verde klei en zolang je de boel lekker nat houd, krijg je geen marring. :p

Inmiddels gebruik ik trouwens de Dodojuice - Born Slippy (concentraat) omdat dit een stuk voordeliger is als Spray&Wipe. De S&W gebruik ik nu alleen nog maar als Detailer en Drooghulp. :D

Ah super. Ik heb ook wel de perfetto detailspray erbij gekregen met de klei. Maar is 500ml genoeg om een volledige wagen te kleien? Om echt zoveel mogelijk marring te vermijden kun je het best zo vochtig mogelijk werken toch? Zal beide producten maar proberen dan.
 
Ah super. Ik heb ook wel de perfetto detailspray erbij gekregen met de klei. Maar is 500ml genoeg om een volledige wagen te kleien? Om echt zoveel mogelijk marring te vermijden kun je het best zo vochtig mogelijk werken toch? Zal beide producten maar proberen dan.
500ml is voldoende voor de gemiddelde wagen. Gewoon de wagen ook nat laten tijdens het kleien, het water werkt dan samen met de detailspray als lube.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan en Aze
Zeker. Kleien is bedoelt om vervuiling van je lak te halen, dus dat kan ook als je auto in een wax staat. Even uit nieuwsgierigheid: Waarom dacht je dat dat geen zin zou hebben?
 
Zeker. Kleien is bedoelt om vervuiling van je lak te halen, dus dat kan ook als je auto in een wax staat. Even uit nieuwsgierigheid: Waarom dacht je dat dat geen zin zou hebben?

De gedachtegang was dat wax het vuil aantrekt. Na een goede foambeurt en proper wassen is het meeste (zichtbare?) vuil dan toch wel verdwenen. Maar goed nu weet ik dus dat het wel zin heeft om te doen.

Wat met ontijzeren dan op een waxlaag? Heeft dit nut? En tast het kleien en het ontijzeren je waxlaag aan? Non ferro is Ph neutraal blijkbaar, dus het zou de waxlaag niet mogen aantasten dan?
 
Uiteraard zal na bet wassen 99% van het vuil verwijderd zijn. Klei is ook niet bedoeld om het vuil weg te halen dat ook met wassen verwijderd kan worden, maar juist voor het vuil dat met wassen níet verwijderd wordt. Ja, kleien zal wel je waxlaag aantasten. Ontijzeren kan de waxlaag aantasten, afhankelijk van het product dat je gebruikt.
 
Uiteraard zal na bet wassen 99% van het vuil verwijderd zijn. Klei is ook niet bedoeld om het vuil weg te halen dat ook met wassen verwijderd kan worden, maar juist voor het vuil dat met wassen níet verwijderd wordt. Ja, kleien zal wel je waxlaag aantasten. Ontijzeren kan de waxlaag aantasten, afhankelijk van het product dat je gebruikt.

Weer bijgeleerd. Als laatste dus aftoppen met een nieuwe laag Collonite 845 om terug volledige bescherming te hebben.
 
Met kleien haal je (dacht ik altijd) de wax/beschermlaag en vastzittend vuil weg dus na het kleien altijd nieuwe bescherming aanbrengen
Maar ik klei nu ook alleen nog maar als de dap erover heen gaat
 
Met kleien haal je (dacht ik altijd) de wax/beschermlaag en vastzittend vuil weg dus na het kleien altijd nieuwe bescherming aanbrengen
Maar ik klei nu ook alleen nog maar als de dap erover heen gaat
Na het kleien is de waxlaag veelal beschadigd maar weg is ze niet. Zoals hierboven gezegd met een paint cleaner wordt de waxlaag helemaal gestript.