• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer non-ferro en kleien op lak

Aze

Detailing addict
15 jul 2017
66
63
Maldegem; BE
Vandaag heb ik voor het eerste gekleid, maar ik heb een paar vraagjes daar over. Ik heb de indruk dat er iets niet helemaal goed was.

M'n vriendin heeft een witte Twingo en daar zat vrij veel vliegroest op, vooral op de achterklep was het heel erg.

Ik heb eerst de auto volledig gewassen zodat ik goed kon zien waar de vervuiling zat. Daarna even gedroogd en dan ben ik eerst begonnen met Non-ferro en ik heb paneel per paneel gewerkt om indrogen te voorkomen.
Ik heb telkens het paneel ingespoten met Non-ferro 5min laten inwerken en daarna met een goedkope, natte microvezel washmitt de Non-ferro opnieuw open gewreven om te heractiveren. Dat heb ik een keer of 2-3 gedaan per paneel.

Na dit process zag ik nog steeds vliegroest op de achterklep, maar het was al een pak minder. Ik heb daar nog een keer met non ferro op gesprayd en alles werd terug goed paars. Heb ik dan de eerste teveel water gebruikt ofzo voor de heractivatie? Of is dit normaal als de wagen zo vervuild is.

Na een 2e keer non ferro wou ik de achterklep kleien omdat er hier en daar nog kleine puntjes vuil waren die er ook niet met Tar remover af gingen.

Ik heb een nieuw stuk Auto Finesse klei en een flesje Auto Finesse clay lube, maar dat is al 1-2 jaar oud. De klei was best hard vond ik en lastig te kneden. Ik heb hem dan maar 10 minuten in een potje met warm water gelegd. Dat was al een pak beter.
Daarna heb ik goed gesprayd met de clay lube en met een pannekoekje (50g) gekleid. 3 vingers er op en zo weinig mogelijk druk geven op de klei. Helaas zag ik er amper vuil vanaf komen en bleven klei puntjes aanwezig in de lak. Harder drukken durfde ik niet omdat ik marring wou vermijden. Ik heb geen polijst materiaal dus wou ik geen risico's nemen.

Nu vraag ik mij af als ik harder zou moeten drukken of als de klei gewoon te oud en uitgedroogd is? Of kan dat niet?

Alvast bedankt voor alle hulp!
 
paneel ingespoten met Non-ferro
5min laten inwerken
met een goedkope, natte microvezel washmitt de Non-ferro opnieuw open gewreven om te heractiveren.
Dat heb ik een keer of 2-3 gedaan per paneel.
Ik heb daar nog een keer met non ferro op gesprayd en alles werd terug goed paars. Heb ik dan de eerste teveel water gebruikt ofzo voor de heractivatie? Of is dit normaal als de wagen zo vervuild is.

De volgorde is niets op aan te merken. :D Netjes verdelen, in laten werken, opnieuw verdelen c.q. heractiveren, in laten werken en afspoelen. Wanneer je dit nóg 10x blijft doen en je blijft de paarse reactie zien, dan is er dus nog steeds roest aanwezig wat reageert op de Non-Ferro.
Ik gebruik zelf alleen Non-Ferro wanneer ik merk dat er na uitgebreid wassen nog hardnekkige vervuiling over blijft én sowieso op lichte kleuren. De laatste witte auto die ik heb gedaan was een Witte Aygo** en daar bleef Non-Ferro ook op bepaalde plekken reageren, over en over. Ik kon niets anders bedenken dat dat er dus gewoon veel vliegroest aanwezig was.

IJzerdeeltjes kunnen vervelend worden omdat deze als het ware ''groeien''. Niet dat ze perse groter worden, maar ze kunnen steeds verder in de lak nestelen.

**
20161130_114855.jpg ... 20161130_114901.jpg

Na flink wat Non-Ferro waren ze nóg niet weg, maar reageerden ook niet meer. (Geen paarse reactie) Ik kon de restanten alleen wegtikken met mijn nagels en klei deed ook niets behalve kapot gaan. :p Uiteindelijk heb ik het zo gelaten omdat ik toch nog moest polijsten. (Teer/hars-verwijderaars, APC+D, etc, deden ook niets)

Je kan nog proberen;

* Paint Cleaner of polijstmiddel inwrijven en even laten inwerken.
* Handmatig/machinaal polijsten.
* Doeken met warm/heet water erop leggen en laten weken. (Zoals bij vogelpoep)


Ik heb een nieuw stuk Auto Finesse klei en een flesje Auto Finesse clay lube, maar dat is al 1-2 jaar oud. De klei was best hard vond ik en lastig te kneden. Ik heb hem dan maar 10 minuten in een potje met warm water gelegd. Dat was al een pak beter.
goed gesprayd met de clay lube en met een pannekoekje (50g) gekleid.
3 vingers er op en zo weinig mogelijk druk geven op de klei.
Helaas zag ik er amper vuil vanaf komen en bleven klei puntjes aanwezig in de lak.
kleine puntjes vuil waren die er ook niet met Tar remover af gingen.

Nu vraag ik mij af als ik harder zou moeten drukken of als de klei gewoon te oud en uitgedroogd is? Of kan dat niet?

Tja, ik durf je niet te zeggen of de klei niet goed meer is. Als je deze ''normaal'' hebt bewaard en dus de boel niet heet/koud is geweest, zou het nog OK moeten zijn.
Hij was wat harder, dus je hebt hem zachter gemaakt door op te warmen. Dat is ook OK.

Harder drukken als nodig zal waarschijnlijk resulteren in marring, inderdaad. Daarbij druk je hard en mocht er dán een harde spikkel wél loskomen, trek je deze over je lak.




Greeeetz
 
De volgorde is niets op aan te merken. :D Netjes verdelen, in laten werken, opnieuw verdelen c.q. heractiveren, in laten werken en afspoelen. Wanneer je dit nóg 10x blijft doen en je blijft de paarse reactie zien, dan is er dus nog steeds roest aanwezig wat reageert op de Non-Ferro.
Ik gebruik zelf alleen Non-Ferro wanneer ik merk dat er na uitgebreid wassen nog hardnekkige vervuiling over blijft én sowieso op lichte kleuren. De laatste witte auto die ik heb gedaan was een Witte Aygo** en daar bleef Non-Ferro ook op bepaalde plekken reageren, over en over. Ik kon niets anders bedenken dat dat er dus gewoon veel vliegroest aanwezig was.

IJzerdeeltjes kunnen vervelend worden omdat deze als het ware ''groeien''. Niet dat ze perse groter worden, maar ze kunnen steeds verder in de lak nestelen.


Na flink wat Non-Ferro waren ze nóg niet weg, maar reageerden ook niet meer. (Geen paarse reactie) Ik kon de restanten alleen wegtikken met mijn nagels en klei deed ook niets behalve kapot gaan. :p Uiteindelijk heb ik het zo gelaten omdat ik toch nog moest polijsten. (Teer/hars-verwijderaars, APC+D, etc, deden ook niets)

Je kan nog proberen;

* Paint Cleaner of polijstmiddel inwrijven en even laten inwerken.
* Handmatig/machinaal polijsten.
* Doeken met warm/heet water erop leggen en laten weken. (Zoals bij vogelpoep)










Tja, ik durf je niet te zeggen of de klei niet goed meer is. Als je deze ''normaal'' hebt bewaard en dus de boel niet heet/koud is geweest, zou het nog OK moeten zijn.
Hij was wat harder, dus je hebt hem zachter gemaakt door op te warmen. Dat is ook OK.

Harder drukken als nodig zal waarschijnlijk resulteren in marring, inderdaad. Daarbij druk je hard en mocht er dán een harde spikkel wél loskomen, trek je deze over je lak.




Greeeetz

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Zoals je in m'n voorstel topic kon zien, ben ik echt een beginner. M'n eerste bestelling bij carclean heb ik pas 6 weken terug geplaatst. Maar ondertussen zijn er nog 3 gevolgd :D Tis een beetje verslavend heb ik de indruk :p
Maar als ik iets doe, wil ik het wel graag goed doen en dat begint natuurlijk met de juiste materiaal.

De klei heeft 1-2 jaar in z'n doosje gezeten en is er nooit uitgehaald. Het zat nog netjes in het plastiekje. Het heeft altijd in huis gelegen dus bij 15-25°C vermoed ik.

De auto van m'n vriendin is ongeveer 6 jaar oud. Dat is eigenlijk de auto waar haar moeder vroeger altijd mee reed en die is altijd naar de krasstraat geweest en verder is er niks mee gebeurd. Resultaat is dat ie vol roest spikkels zat, vooral op de koffer en overal groen aan de logo's, lichten en rubbers. Met een kwastje en APC 1:10 heb ik dat wel goed los gekregen :)
Qua swirls valt het gelukkig nog goed mee. Doordat het een witte auto is, zie je die zo goed als niet. Tenzij het zonnetje er goed op zit en je van heel dicht gaat kijken.

Hoeveel non-ferro verbruik je eigenlijk op een hele auto? Ik heb met mijn flesje van 500ml 2 sets velgen gedaan en m'n vriendin haar auto. Ik gok dat er nog zo'n 300-350ml in het flesje zat, maar dat heb ik over de hele auto verbruikt. (de kofferklep 2x en de rest 1x in gesprayd) Is dat een beetje het normale verbruik of ben ik te kwistig geweest? Ik vond wel dat de sprayer het product niet zo super vernevelde. De sproeikop van m'n Valet Pro tar en glue remover verneveld veel mooier.

Hier is een foto van tijdens en na. Een voor foto heb ik helaas niet. Hier en daar zit er nog een klein spikkeltje, maar 90% is zeker weg, dus dat is een hele verbetering.

IMG_20170715_114829.JPG
IMG_20170715_152938.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Ik heb mijn Monello Non Ferro in een ander spuitflesje overgegoten die wat meer nevelt voor een breder oppervlakte. Wel al een aanzienlijk verschil zeg tussen die foto's. Ik heb mijn witte SEAT Ibiza direct na aanschaf ook behandeld met Monello Non Ferro. Er ging ca. een halve bus doorheen. Ik had vrijwel direct de Monello al overgegoten in een andere bus omdat de spuitlans toen nog niet was aangepast. De achterklep in jouw staat is wel aanzienlijk meer dan mijn auto, dus het gebruik kan wel kloppen.
 
Ik heb mijn Monello Non Ferro in een ander spuitflesje overgegoten die wat meer nevelt voor een breder oppervlakte. Wel al een aanzienlijk verschil zeg tussen die foto's. Ik heb mijn witte SEAT Ibiza direct na aanschaf ook behandeld met Monello Non Ferro. Er ging ca. een halve bus doorheen. Ik had vrijwel direct de Monello al overgegoten in een andere bus omdat de spuitlans toen nog niet was aangepast. De achterklep in jouw staat is wel aanzienlijk meer dan mijn auto, dus het gebruik kan wel kloppen.

Ik denk dat ik dat de volgende keer ook ga doen. Die Valet Pro verstuiver van Glue en Rar remover is echt super. Ik dat je daarmee wel wat product bespaart.
Is het trouwens ook normaal dat de auto plakkerig aanvoelt na de ferro? Na het de non-ferro en het kleien heb ik de auto opnieuw gewassen (heb AF claylube gebruikt en die zorgt voor een waas) en daarna gedroogd. Mijn vingers geleden helemaal niet over de lak en het voelde een beetje plakkerig aan. Met een laagje wax was het natuurlijk wel opgelost, maar ik vraag me af als dat normaal is.

De auto van m'n vriendin is ondertussen al 6 jaar oud en daar buiten een standaard carwash en een handwasje toen hij nieuw was (op de verkeerde manier) nooit iets mee gedaan, dusja dan krijg je wel zo'n dingen.
Gelukkig was m'n vriendin erg blij toen ze hem terug zag blinken :D
 
Ik denk dat ik dat de volgende keer ook ga doen. Die Valet Pro verstuiver van Glue en Rar remover is echt super. Ik dat je daarmee wel wat product bespaart.
Is het trouwens ook normaal dat de auto plakkerig aanvoelt na de ferro? Na het de non-ferro en het kleien heb ik de auto opnieuw gewassen (heb AF claylube gebruikt en die zorgt voor een waas) en daarna gedroogd. Mijn vingers geleden helemaal niet over de lak en het voelde een beetje plakkerig aan. Met een laagje wax was het natuurlijk wel opgelost, maar ik vraag me af als dat normaal is.

De auto van m'n vriendin is ondertussen al 6 jaar oud en daar buiten een standaard carwash en een handwasje toen hij nieuw was (op de verkeerde manier) nooit iets mee gedaan, dusja dan krijg je wel zo'n dingen.
Gelukkig was m'n vriendin erg blij toen ze hem terug zag blinken :D

Dat plakkerig aanvoelen komt mij niet bekend voor. Monello is overigens niet vrij dun maar zit een beetje tegen siroop aan volgens mij. Zou er met wassen en kleien wel weer af moeten zijn lijkt mij.
 
De dikte komt een beetje overeen met karnemelk volgens mij :p
Niet dat ik het drink, maar qua structuur lijkt het er wel op. Zal eens een keer kijken haha.
 
Dat plakkerig aanvoelen komt mij niet bekend voor. Monello is overigens niet vrij dun maar zit een beetje tegen siroop aan volgens mij. Zou er met wassen en kleien wel weer af moeten zijn lijkt mij.

Het was er nadat ik de non-ferro heb gebruikt, dus wellicht komt het daardoor? Maar die ik overvloedig afgespoeld, daarna gekleid en dan opnieuw gewassen om de clay lube weg te krijgen.
Meestal spuit ik m'n vriendin haar auto iedere 4 weken in met Sonax BSD na het wassen, maar die lak voelde zo plakkerig aan, dat ik er een wax heb opgedaan. En af en toe een pufje demi water op de pad om het makkelijker te kunnen aanbrengen, want zo goed schoof dat niet.
Hopelijk blijft de wax lang genoeg zitten.
 
  • Leuk
Reactions: Celis
Ik zoi de volgende keer de auto gewoon goed wassen tot hij schoon is, want als het na de Non-Ferro plakker is, je dan gaat kleien en de lak niet glad aanvoelt, dan ga je uiteraard ook nog niet waxen. :)
 
Ik zoi de volgende keer de auto gewoon goed wassen tot hij schoon is, want als het na de Non-Ferro plakker is, je dan gaat kleien en de lak niet glad aanvoelt, dan ga je uiteraard ook nog niet waxen. :)

Ik ga er de volgende keer goed op letten. Maar het vreemde is dat ik na de ferro zeer goed gespoeld heb (want er bleef maar roze uit de deurlijsten komen) tot ik geen enkel druppel paars/roze meer zag. En dan heb ik ook nog eens goed gewassen met een vers sopje en propere mitts, maar daarna gleed mijn hand nog steeds niet zo goed over de lak. Ofwel had ik zelf plakhanden? :p

Hoeveel auto's doen jullie met 1 flesje non-ferro van 500ml?
 
Met alleen Non Ferro krijg je geen gladde lak, maar (normaal gesproken) heb je na het kleien pas glad aanvoelende lak (swirls / krassen / steenslag even buiten beschouwing gelaten). Of je wel of niet plakhanden had kan ik natuurlijk van een afstand niet beoordelen. Tip: neem een boterhamzakje, steek daar je hand in en ga met het boterhamzakje over de lak en zodoende "voel" je of de lak glad is. Eventueel een paint cleaner nog gebruiken (bijv. Poorboys World Professional polish).
 
Met alleen Non Ferro krijg je geen gladde lak, maar (normaal gesproken) heb je na het kleien pas glad aanvoelende lak (swirls / krassen / steenslag even buiten beschouwing gelaten). Of je wel of niet plakhanden had kan ik natuurlijk van een afstand niet beoordelen. Tip: neem een boterhamzakje, steek daar je hand in en ga met het boterhamzakje over de lak en zodoende "voel" je of de lak glad is. Eventueel een paint cleaner nog gebruiken (bijv. Poorboys World Professional polish).

Bedankt voor de tip met het zakje! Dit weekend maar eens wat boterhamzakjes verhuizen naar m'n detailkastje :D
Een polijstmachine heb ik nog niet, maar ik heb gezien dat CarClean mooie kortingen geeft op 19 augustus, dus ik weet waarvoor ik aan het sparen ben ;)
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Weet je zeker dat het plakkerig was? Een schone lak kan ook stroef aan gaan voelen.

M'n vingers geleden er niet lekker over en m'n foam applicator voor de wax gleed ook niet super. Maar een beetje extra wax nemen met een spraytje water loste dat wel op.
Misschien was de lak inderdaad zo schoon van al het wassen dat hij stroef aanvoelde :p

Zodra ik een polijstmachine ga ik sowieso gebruik maken van een paintcleaner in deze gevallen. Een paint cleaner is wellicht ook aan te raden voordat je de hele auto gaat waxen nadat alles gestript is geweest?
 
Zodra je een DAP hebt kan je dan net zo goed een fijn polijstmiddel gebruiken. ;) Paint Cleaner + Glaze is aangeraden voor wanneer je niet kan/wil polijsten. Zodra jij een machine hebt, weet je wel beter, haha! :)

Ik heb nog nooit plakkerige lak gehad en ook een schone lak is bij mij nog nooit stroef geweest. Zou dus niet kunnen zeggen waarom het bij jou zo stroef was, ondanks goed wassen en dergelijke.
Wat misschien kan is dat je de Non-Ferro rijkelijk gebruikt hebt ej de temperatuur wat hoog was. Dan wil het nog wel eens sneller indikken en met wassen (water) heractiveer je het weer.
 
Zodra je een DAP hebt kan je dan net zo goed een fijn polijstmiddel gebruiken. ;) Paint Cleaner + Glaze is aangeraden voor wanneer je niet kan/wil polijsten. Zodra jij een machine hebt, weet je wel beter, haha! :)

Ik heb nog nooit plakkerige lak gehad en ook een schone lak is bij mij nog nooit stroef geweest. Zou dus niet kunnen zeggen waarom het bij jou zo stroef was, ondanks goed wassen en dergelijke.
Wat misschien kan is dat je de Non-Ferro rijkelijk gebruikt hebt ej de temperatuur wat hoog was. Dan wil het nog wel eens sneller indikken en met wassen (water) heractiveer je het weer.

Ik heb nochtans zeer goed afgespoeld en nagewassen omdat ik geen plekken van de non-ferro in de lak wil.

Tijdens m'n research naar een polijst machine ben een mooie Rupes LHR15 mkII tegen gekomen. Het aanbod was te mooi om te weerstaan dus morgen ga ik hem ophalen :D