• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail 2018 Renault Kadjar

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
463
135
Vorig weekend deze Renault Kadjar onder handen genomen. Is weer lekker opgeknapt:
IMG_2666.jpg

IMG_2676.jpg

De auto is van November 2018 en was in een goede staat, veel swirls en een diepere kras maar verder niets bijzonders. De gevolgde stappen:
  • Wielen reinigen.
  • Auto foamen, wassen, etc.
  • Ijzer, teer, kleien, drogen.
  • Aftapen, ontvetten.
  • Lakdikte meten, testspot.
  • Twee staps polijsten.
  • Coaten met Gyeon Mohs EVO.
  • Interieur opfrissen.
  • Div details.
Ik begon zaterdag met wassen. Eerst de velgen goed gereinigd, daarna foamen met Bilt Hamber, grondig afspuiten, wassen met twee emmers (drie, een voor de velgen), afspoelen met open slang, ijzer met non-ferro, beetje teer hier en daar en vervolgens kleien. Het zonnetje scheen en ik moest deze zwarte auto goed nat houden en paneel voor paneel werken. Daarna de auto nogmaals snel gewassen, afgespoeld met een open slang, afgedroogd en binnen gezet. De lakdikte was wat aan de dunne kant, zo rond de 110 gemiddeld. Testspots zoals altijd begonnen met Rupes Geel – Geel. Ik had wel verwacht dat de lak wat zachter zou zijn maar deze milde combi was eigenlijk meteen goed. De juiste correctie, redelijke glans. Ik dacht dat Scholl S20 Black misschien wel een goed alternatief zou zijn, maar op een of andere manier kon ik die op deze lak heel moeilijk afnemen en het resultaat werd er niet beter op, dus gesetteld op Rupes Geel - Geel. Ik moet zeggen dat het heel fijn was om weer een keer niet met grof geschut op een kneiterharde lak te staan bikkelen maar gewoon een milde combi met top resultaat. Daarna ontvet en nogmaals rond met een primer polish die net nog een beetje meer glans gaf en tevens de voorbereiding op de coating. Er was een diepere kras op de tankdop die ik met beleid heb geschuurd in 3 stappen en daarna met polijsten af heb gewerkt.

De volgende dag een dikke laag Gyeon Mohs EVO aangebracht. Ik zou niet weten wat ik zonder mijn led paneeltje zou moeten om te controleren of er nog high spots zitten, hoe zorgvuldig ik ook werk, ik mis altijd een plekje dat onder het diffuse licht goed zichtbaar wordt. Dus toen ik hem naar buiten reed voor controle was er geen high spot meer te vinden.
Daarna nog wat puntjes op de i onder de motorkap, het interieur, de banden in het zwart, etc.
Het viel eigenlijk best mee deze keer. In totaal ongeveer 11u werk.

De lak was niet slecht maar wel zacht en dan is dit onvermijdelijk, gelukkig wel makkelijk te corrigeren:
IMG_2624.jpg


Before en after:
IMG_2677.jpg

High spot in de weerspiegeling van het led paneeltje:
IMG_2662.jpg

Het krasje op de tankdop is een mooi voorbeeld van een situatie waar je soms gewoon met 90 procent correctie genoegen moet nemen. Met droog schuren (Kovax) zie je precies wat je doet. Als je het niet zou weten dan zie je er niets meer van, maar met relatief dunne lak kan je beter nog wat zien dan er per ongeluk doorheen gaan…
IMG_2648.jpg

Fijne vakantie allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat hoor!
Ik heb ook Kovax schuurblokje en papier (2500). Maar vond deze zelf wat te grof. Welke gebruik jij als ik vragen mag?
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Mooi resultaat hoor!
Ik heb ook Kovax schuurblokje en papier (2500). Maar vond deze zelf wat te grof. Welke gebruik jij als ik vragen mag?
Ik gebruik 34mm tolecut schijfjes op mijn Rupes ibrid nano met het 3mm uitslag opzetstukje. Daar krijg ik een heel gelijk schuurbeeld mee. Begin meestal op 1500, maar nu op 2000, dan 2500, dan 3000 en daarna polijsten. Geloof dat ik voor de zekerheid wel ben opgeschaald naar Rupes Coarse op een kleine MF pad. Ik weet dat de meningen nog wel eens verschillen maar ik vind zelf handmatig lastiger om net zo’n egaal en fijn resultaat te behalen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Mooi gedaan weer!

Machinaal schuren is op een vlak stuk prima en ik vind ook dat het makkelijk een egaal beeld oplevert. Het nadeel vind ik het gemak waarmee je lak wegneemt: ik vind het zo verdomde snel gaan. De foutmarge is dan erg klein. Met ervaring komt dan gevoel en beleid dus dat heb je knap gedaan!
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Mooi gedaan weer!

Machinaal schuren is op een vlak stuk prima en ik vind ook dat het makkelijk een egaal beeld oplevert. Het nadeel vind ik het gemak waarmee je lak wegneemt: ik vind het zo verdomde snel gaan. De foutmarge is dan erg klein. Met ervaring komt dan gevoel en beleid dus dat heb je knap gedaan!
Met 3mm uitslag op standje 2/3 valt het reuze mee hoeveel lak je weg neemt. Doe ook geen 3 passes, zet haast geen druk, neem steeds het stof af met een doek zodat je kan zien wat je doet. Ik heb in het verleden wel eens per ongeluk 12mm gebruikt toen dacht ik wel: goh dat gaat ineens snel… is wel specifiek mbt de ibrid
 

Vergelijkbare onderwerpen