• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten met de DAP

MeganeRS

Detailing guru
6 jul 2016
670
153
50
Heerhugowaard
Hallo mede forum leden,

Ik heb een paar kleine vraagjes,

Ik ben (dap)per op maandag begonnen met het volledig polijsten van de RS.
Kleien had ik 2 weken geleden al gedaan maar wil voor de winter toch maar de auto, gezien het aanhoudende goede weer, volledig polijsten en in de wax zetten.

Vraagje 1:
Maandag ochtend wassen, drogen, afplakken.
Maandag: in de middag steekt de zon toch aardig de kop weer op in de achtertuin, waardoor ik dan toch weer een beetje benauwd wordt gezien de monello niet in de zon mag worden gebruikt, daardoor dan toch maar weer gestopt.

Hoe gaan jullie hiermee om als je zoals ik in de tuin/straat bezig bent....?

Vraagje 2:
Dinsdag ochtend:
Condens op de auto afgeveegd met diverse droog doeken(monello)
Begonnen met dak en a-stijl doorlopend naar achter, gezien dak en de a-stijl gescheiden zijn door een randje grote pad op dak kleine pad op a-stijl(dit even neergezet voor de beeldvorming)
Oranje + mezzo 2 hits per 50-50 ongeveer daarna wit + finale, meeste swirls zijn nu verdwenen.
Ontvetten doe ik met Gyeon Prep tussendoor na elke hit ,doeken peluche verde.

Dit is wat ik tot een uurtje of half 2 kon doen tot de zon weer in de weg stond, vraag is ben ik nu zo tergend langzaam aan het werk? Ik zie uren voorbijkomen rond de 16 voor een totale detail dus vandaar mijn vraag...

Vraagje 3:

Tijdens het kleien van de gehele auto was ik laatst met pb clay lube bezig, nou was het behoorlijk warm, maar ik heb rond de 750 ml verbruikt voor de auto, is dit veel weinig gemiddeld?
Was blij dat ik nog een liter navulling had :)

Alvast bedankt voor reakties en input.....

Greetzz Danny

Laatst bewerkt:
Dit is wat ik tot een uurtje of half 2 kon doen tot de zon weer in de weg stond, vraag is ben ik nu zo tergend langzaam aan het werk? Ik zie uren voorbijkomen rond de 16 voor een totale detail dus vandaar mijn vraag...

Hoe lang ben je nu precies bezig geweest met wat? Met wassen, kleien, polijsten, waxen (de hele rambam) ben ik meestal tussen de 15 en 20 uur bezig. Afhankelijk van de vervuiling, staat van de lak, enzovoorts.

ik heb rond de 750 ml verbruikt voor de auto, is dit veel weinig gemiddeld?

Redelijk aan de hoge kant, maar niet extreem. Ik verbruik doorgaans tussen de 500 en 1000 ml. Wederom afhankelijk van grootte van de auto, vervuiling, enz.

Vraagje 1:
Maandag ochtend wassen, drogen, afplakken.
Maandag: in de middag steekt de zon toch aardig de kop weer op in de achtertuin, waardoor ik dan toch weer een beetje benauwd wordt gezien de monello niet in de zon mag worden gebruikt, daardoor dan toch maar weer gestopt.

Hoe gaan jullie hiermee om als je zoals ik in de tuin/straat bezig bent....?

Hier heb ik geen ervaring mee maar ik zou zeggen werk in stappen. Zodoende leer je ook wat beter, makkelijker, sneller enz. werkt.
Voorbeeld: Doe eerst alleen de motorkap polijsten, afnemen, glaze (als je dat van plan bent, waxen trala la la.
Hier leer je veel van en die kennis doe je dan later op door de volgende dag de linker zijkant te doen.
Dag erna rechterzijkant. Je zult zien dat je leert door het te doen. De eerste keer dat ik de Colt polijste (is toch een kleine auto) ben ik 3 zaterdagen bezig geweest. Dag 1 : Motorkap en achterklep. Dag 2 : Linker en rechterzijkant. Dag 3 : Dak en nog wat overige stukjes.
Het voordeel en uitkomst was dat het dak uiteindelijk het allermooist, snelst en makkelijkst ging.

Vraagje 2:
Dinsdag ochtend:
Condens op de auto afgeveegd met diverse droog doeken(monello)
Begonnen met dak en a-stijl doorlopend naar achter, gezien dak en de a-stijl gescheiden zijn door een randje grote pad op dak kleine pad op a-stijl(dit even neergezet voor de beeldvorming)
Oranje + mezzo 2 hits per 50-50 ongeveer daarna wit + finale, meeste swirls zijn nu verdwenen.

Zie hierboven. Je leert anders te werken. Nu doe je waarschijnlijk 2x langzaam Oranje Mezzo maar misschien kun je ook proberen Geel Veloce sneller, dan Oranje Mezzo sneller en dan Finale Wit. Proberen, leren en herhalen.....

Vraagje 3:

Tijdens het kleien van de gehele auto was ik laatst met pb clay lube bezig, nou was het behoorlijk warm, maar ik heb rond de 750 ml verbruikt voor de auto, is dit veel weinig gemiddeld?
Was blij dat ik nog een liter navulling had :)

Ik ken de Clay Lube van PB niet maar ik gebruikte op de Colt ongeveer 250 ml en op Truus 350 ml DJ Born Slippy.
Ik denk dat je wel erg riant met sprayen bent geweest.

@Jansen
Ben vanaf half 9 begonnen op maandag met velgen non-ferro, daarna velgen met een sopje nalopen, daarna auto wassen,afdrogen,afplakken, en beginnetje gemaakt met polijsten 1 deur gezien die nog in het schaduw gedeelte stond tot half 2.
Vanochtend half 10 begonnen afdrogen en dak gedeelte gedaan... tot half 2 ongeveer....

Laatst bewerkt:
@Istnogferarie
Is met de d/a machines niet het meeste effect als je langzaam over de plek gaat?

Wat betreft de clay lube, het was echt puur heet die dag hoor, dus kan zijn dat ik iets meer moest gebruiken dan met normale temperaturen...

het beste resultaat is met een goede snelheid. Je kunt ook te langzaam bewegen. Ik zeg niet dat dat nu zo is maar het kan. Anders kom je een keer meekijken bij mij, kun je kijken hoe het niet moet... ;)

Ja misschien zou ik sneller kunnen verplaatsen, ga ik zo even uitproberen...
Had graag een keer bij je meegekeken en gezellig geouwehoerd over de voorliefde van dodo Juice ;).
Maar net gekeken en het is ruim 1,5 uur rijden :oops:

Thnx voor de tips @Istnogferarie , ga zo weer verder, maar nu eerst koffie :sun:

Ik zou niet meteen wegrennen voor de zon. Als je er last van hebt stop je, anders niet.
Monello explodeert niet ofzo als het in de zon komt, het stoft misschien wat meer.
Extra spraytje detailspray gebruiken misschien.

• Leuk
Reacties: MeganeRS
@mdlange
Met monello, ook omdat het erop staat niet in de zon gebruiken, dacht ik dat het misschien zou inbranden en moeilijk uitpoetsen naderhand.
Zoiets had ik erbij bedacht, maar meer stoffen had ik nog niet bij stil gestaan, dat is idd goed op te lossen.

Thnx

Je moet gewoon zelf proberen wat voor jou werkt.
Op de poorboys ssr staat dat je in volle zon kan gebruiken. Maar ik vond veloce in de zon alsnog veel beter werken dan ssr 3.
Qua stoffen, correctie en afnemen.

Daarnaast zit er natuurlijk verschil tussen een lekker zonnetje in oktober of 30 graden in juli.

Zonde dat ik weinig tijd heb op het moment.. Anders was ik een dagje komen helpen!

Evt heb ik wel samples van Poorboys ssr 1, 2 en 3 staan als je die wilt proberen in de zon.

En vwb buiten werken, ik pak 's ochtends de vlakke delen, daarna eerst de schaduw kant en draai de auto om als de zon draait. Buiten dat zal het niet zo'n probleem zijn met dit zwakke zonnetje. Of werd je donkere lak toch nog erg warm?

@350Z
Vandaag de laatste hand gelegd qua polijsten met de machine, alles deel voor deel met zwart + ddj Lime prime gezet daarna meteen in de Fusso coat dark wax, niet omdat t zo goedkoop is maar had m op de micra van mijn vriendin aangebracht en was verbaasd over de mooie beading, ben benieuwd of ik de winter goed doorkom :).
Had mooi geweest als je even tijd had gehad om even langs te komen, had wel wat tips kunnen gebruiken.
Het was meer de zon die de hele middag hier achter in de tuin schijnt op de lak en was een beetje benauwd ivm inbranden op de lak door polijsten en monello gebruik zeg maar....

Alle panelen met geel+ mezzo en daarna wit+ finale
Met zwart+ ddj Lime prime
En daarna de fusso opgebracht
Morgen de bandjes met Gyeon tire
En de ramen met glascleaner

• Leuk
Reacties: Istnogferarie
@350Z
Vandaag de laatste hand gelegd qua polijsten met de machine, alles deel voor deel met zwart + ddj Lime prime gezet daarna meteen in de Fusso coat dark wax, niet omdat t zo goedkoop is maar had m op de micra van mijn vriendin aangebracht en was verbaasd over de mooie beading, ben benieuwd of ik de winter goed doorkom :).
Had mooi geweest als je even tijd had gehad om even langs te komen, had wel wat tips kunnen gebruiken.
Het was meer de zon die de hele middag hier achter in de tuin schijnt op de lak en was een beetje benauwd ivm inbranden op de lak door polijsten en monello gebruik zeg maar....

Alle panelen met geel+ mezzo en daarna wit+ finale
Met zwart+ ddj Lime prime
En daarna de fusso opgebracht
Morgen de bandjes met Gyeon tire
En de ramen met glascleaner

Klinkt goed, ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar een show off, al kan ik natuurlijk ook even drie minuten lopen en het wonder in het echt aanschouwen!

@Kees-sw
Dat had ik kunnen doen maar ik heb geen foto's vooraf gemaakt van de lak en dergelijke dus helaas geen show-off, volgend voorjaar maar doen...

@350Z
Hij ziet er weer mooi uit, maar gezien het de daily driver is en weer even mee gereden vandaag nu alweer aangetast door omgevingsvuil :confused:.
Verder ben je van harte welkom om ff een bakkie te komen doen en te kijken, misschien nog wat tips te geven voor de volgende detail, duurde echt lang dit keer pfff, was blij dat ik vakantie had en niet hoefde te rijden met de auto :)

Greetzz Danny

Tja dat houd je altijd.. helemaal op die kleur, mijn Seat is al een week of drie niet gewassen en ziet er nog prima uit;)

Koffie is altijd een goed plan, of luisteren naar mijn (toch nog vrij geringe) ervaring verstandig is, is een ander verhaal.. Ben vrij druk op het moment, maar zeker een Heerhugowaard meeting doen binnenkort. Mijn vriendin zag vorige week een Megane RS staan en was erg onder de indruk!

• Leuk
Reacties: MeganeRS