• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste poging - Machinaal (Stap voor Stap)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
15.215
193
35
Leersum (Utrecht)
Hallo GlimKezen en ShineFreaks,

Ik begin hier een nieuw topic omdat ik recent lid ben geworden van het CC-forum en gisteren mijn eerste 'echte' poets-setje persoonlijk ben gaan ophalen.

Na een lange rit in de auto werd ik vriendelijk ontvangen in de showroom van CarClean. Voorafgaand e-mail contact gehad en een afspraak gemaakt, zodat CarClean wist dat er een échte leek langs zou komen met de nodige vragen. Ik werd geholpen door Johan en die heeft mij in een volle 4 uur enorm veel kunnen vertellen, en laten zien, over alles wat car-detailing omvat. Denk hierbij aan de vele producten, methodes, apparatuur, ervaringen, tips en adviezen, etc.

Alle informatie die ik hier kreeg was een zéér zinvolle aanvulling op de uitgebreide Guide's en How-to's die op het forum staan.


Om het even kort en duidelijk te maken;

Na het lezen van topics op dit forum en de uitmuntende service van CarClean (Johan) liep ik met veel meer kennis, een prachtige set aan producten en met name een goed gevoel, de deur uit. :)_[] --> :party


ShowOff%20Products%20New_zpslzjlr8vq.webp




Mijn huidige set bevat (op volgorde van stappen) :

* Monello - Lavare Shampoo
* Monello - Microfiber wash mitt.
* Monello - Thick Mitt

* Monello - Non-Ferro Velgenbundel

* Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm

*
Monello - Dolce Verde Klei Set

* DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack

* Gyeon - Q²M Prep

* Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845

* Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray

* Rain-X


Een aantal (extra) doeken:

* Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm (2x)

* Monello - Peluche Bianco - 45x65cm



Hopelijk kan morgen, op Moederdag (zondag), in de ochtend beginnen aan mijn ouwe BMW'tje. Er is droog weer voorspeld met een temperatuur van zo'n 19c.
Mijn hoop is dat alles goed gaat en ik dus enigszins in de zon kan beginnen. Mijn plan is om bij elke stap wat foto's te maken en het verloop hier te posten.

Ik hoop dat alles goed gaat, maar mocht het dus finaal verkeerd gaan, hebben we ook weer iets om bij het ''How-NOT-to'' te posten. :lol
 

Bijlagen

  • ShowOff%20Products%20New_zpslzjlr8vq.webp
    ShowOff%20Products%20New_zpslzjlr8vq.webp
    146,1 KB · Weergaven: 130
Een mooie set !
Ik hoop voor jou dat de wind geen spelbreker is echter....je kan anders ook gewoon beginnen met bvb de kofferklep helemaal van alle stappen te voorzien.....zo zie je ook goed een voor en na op je wagen.
 
Goed bezig! Ik ben onlangs ook als een leek begonnen en ik vind het steeds leuker worden!

Nog één tip: ik probeer altijd in de schaduw te werken, omdat de auto dan koel blijft en sommige producten niet in de volle zon gebruikt mogen worden.

Succes! Ik ben benieuwd naar de resultaten!
 
Hallo GlimKezen en ShineFreaks,

Jammer genoeg is het vandaag niet veel geworden. :(

Vroeg in de morgen mijn gewassen MF-doekjes van de lijn gehaald. (WOL-was / 40c / 20-30min. luchtstand droger)
DAP-tas weer netjes ingepakt en wat andere producten tevoorschijn getoverd.

(Was vergeten te melden dat in mijn eerste post, alle producten op de foto ook allemaal met gemak in de DAP-tas passen)

Helaas kon ik nergens een goede plek vinden om te starten. Ik had enkele plekken, maar werden het allemaal niet.
Later op de avond, net vóór etenstijd, koelde het af en ben ik toch maar begonnen aan de bovenzijde van mijn kofferbakdeksel.
(Kon het niet laten om mijn nieuwe spullen te proberen)

Ik was al enigszins bang dat mijn lak best wel hard zou zijn en daar kwam ik, DENK IK, vanavond dan ook achter.
Ik heb alle stappen netjes doorlopen voorafgaand aan het polijsten, maar kreeg een hoop krassen er niet uit en soms zelfs niet minder.


Hier mijn eerste poging/ervaring met mijn nieuwe setje: (Ik nam de foto's per stap vanaf hetzelfde punt, maar door gebrek aan goede belichting zag je soms niks. Dit zag ik later op de computer toen ik ze bekeek. Dus koos ik 1 van de andere foto's die ik van die stap had genomen en je wél een goed beeld kreeg)


BEFORE
Pre-Wash%201_zpsqsdrefjo.webp



WAS PRODUCTEN
2%20emmer%20-%20Thick%20Mitt%20-%20Lavare%201_zpsboexgqbe.webp



NA DROGEN
Post-wash%201_zpsf38mzseo.webp


CLAYEN
Pre-Clay%201_zpsyaxdqiqx.webp


Clay%201_zpshxw44fal.webp



POLIJSTEN
Pre-Polish%201_zpsjikgualr.webp


Polish_zpszqqnh0jx.webp



Nadat ik de gehele deksel 1x behandeld had, leken er zelfs wel méér krasjes op te duiken en de wat opvallendere krassen die werden niet minder. Deze lijken op het oog niet enorm diep en ik verwachtte dan ook dat deze vele malen minder zouden worden. Helaas... Met mijn nagel voelde ik deze krassen NIET of AMPER.
Na een aantal runs gaf ik het op en bedacht me dat de krassen te diep waren of mijn lak te hard voor een DA. Werkte met 1 laatste run de verse krasjes weg.



Post%20Polish%202_zpslubd6ha4.webp


Post%20Polish%203_zpsyev8p3su.webp



GLAZE
LimePrime heb ik op advies zéér dun aagebracht met de DAP. Deed dit met de witte pad. Raakte het gehele vlak tot ik een lichte waas zag.
Tijdens het uitkiezen van een pad las ik dat de witte pad een zéér lichte cut heeft, maar geschikt is het aanbrengen van cleaners/wax/sealant.

Wax/Sealant
Collinite 845 eveneens dun aangebracht met de DAP. Deed dit met de rode finishing pad.
Ik heb rustig al mijn spullen en dergelijke opgeruimd en daarna uitgewreven.


AFTER
Post%20Polish%201_zps6sxccxrl.webp




Ok, de kleur ziet er dieper uit met een mooie glans, de lak voelt spekglad aan... Maar... Die krassen irriteren mij mateloos. Eveneens het feit dat ik het idee heb dat ik niet écht gecorrigeerd heb wat betreft de krassen die meer opvallen. Uiteraard is er wel correctie geweest, dat verklaard de gladde lak en diepere kleur, maar niet zoals ik verwachtte.

Gele Pad eerst een spraytje Detailspray gegeven.
4 kleine bolletjes Voloce op lage snelheid verdeeld. (Ik denk teveel product bij Run1, volgende Runs minder gebruikt)
Zéér langzaam half-overlappende runs gemaakt.

Het resultaat mag er enigszins wezen, maar kan het zijn dat de lak van mijn BWM te hard is voor een amateur met een DA machine?
Of krassen dan tóch te diep? Combinatie hiervan?

En uiteraard: Lijkt het ergens op? :lol
 

Bijlagen

  • Pre-Wash%201_zpsqsdrefjo.webp
    Pre-Wash%201_zpsqsdrefjo.webp
    217,5 KB · Weergaven: 123
  • 2%20emmer%20-%20Thick%20Mitt%20-%20Lavare%201_zpsboexgqbe.webp
    2%20emmer%20-%20Thick%20Mitt%20-%20Lavare%201_zpsboexgqbe.webp
    230 KB · Weergaven: 100
  • Post-wash%201_zpsf38mzseo.webp
    Post-wash%201_zpsf38mzseo.webp
    157 KB · Weergaven: 121
  • Pre-Clay%201_zpsyaxdqiqx.webp
    Pre-Clay%201_zpsyaxdqiqx.webp
    147,9 KB · Weergaven: 128
  • Clay%201_zpshxw44fal.webp
    Clay%201_zpshxw44fal.webp
    88,6 KB · Weergaven: 116
  • Pre-Polish%201_zpsjikgualr.webp
    Pre-Polish%201_zpsjikgualr.webp
    163,8 KB · Weergaven: 116
  • Polish_zpszqqnh0jx.webp
    Polish_zpszqqnh0jx.webp
    175,4 KB · Weergaven: 120
  • Post%20Polish%201_zps6sxccxrl.webp
    Post%20Polish%201_zps6sxccxrl.webp
    245,3 KB · Weergaven: 110
  • Post%20Polish%203_zpsyev8p3su.webp
    Post%20Polish%203_zpsyev8p3su.webp
    165,9 KB · Weergaven: 130
  • Post%20Polish%202_zpslubd6ha4.webp
    Post%20Polish%202_zpslubd6ha4.webp
    135,1 KB · Weergaven: 120
Scholl zwart/witte spider cutting pad/Scholl S3 machinestand 6
Buf&Shine mf cutting pad/Scholl S3 machinestand 6
Goed de pads tussendoor schoonmaken, er is nu meer glans omdat je elk geval een laagje oxidatie hebt weggehaald en daarom vallen de krassen nu ook meer op.
Met een DAP kan het wel alleen kost het meer tijd...
 
Het lijkt zeker al ergens op, oefening baart kunst en perfectie kost tijd :-)^

Één klein puntje wat mij opviel:

op de foto van je machine op de kofferklep heb je netjes een doek onder de pad en fles neergelegd, maar het snoer (waar ook zand etc. aan kan zitten) ligt op de lak. ;-)
 
Nick91; Dit is nog vóór het polijsten en had zo'n 3 seconden hiervoor de machine uit het plastic gehaald. ;-p

Ric3251; Ik neem aan dat dit hardere pads zijn om meer correctie te verkrijgen?


Ik heb gisteren ook maar is de motorkap geprobeerd. Opnieuw alle stappen netjes doorlopen en kwam tot hetzelfde resultaat. Diepe kleur en een krasvrije lak. Helaas wéér op de iets diepere krassen na... Vermeld ik er wel bij, dat de kont van de BMW een aantal jaar geleden al is gepolijst, maar de rest van de auto nog nooit. Dus ik verwachtte misschien teveel van het goede.

Tot op heden ben ik erg tevreden over de producten die ik gebruik;
Wassen met de Mitts en Lavare gaat lekker,
De Aqua towels waren nog vochtig van de wasmachine, maar toch namen zij mijn hele auto nog goed af,
De detailspray ruikt superlekker en je merkt echt dat het goed lubed bij het clayen,
De clay doet wonderen voor mijn verontreinigde lak en vuil nestelde niet meteen in de clay. Spoelde er makkelijk af.
Prep werkt ook lekker, en ontvet goed.

Het polijsten lijkt lang te duren. Ik maak zowiezo al langzame runs om de korrel rustig af te laten breken, maar misschien staar ik mezelf dood op de harde lak.
De diepere krassen is, denk ik, waar ik me aan stoor en het feit dat de lak verder totaal geen krasjes meer heeft, valt me niet eens op. (Totdat mijn vriendin o.i.d. komt kijken en van afstand al zegt ''Wauw! wat een verschil!'' Na een tijd te zitten staren op de lak, lijkt het alsof ik verschil tussen we;/niet behandeld niet goed meer zie. Haha!


Ik ben erg benieuwd hoe het voelt om een andere auto te doen, met hopelijk een minder harde lak. Mijn moeder heeft een zwarte Seat Arosa (kleine boodschappenwaggie) en die heb ik gister eens goed bekeken. Toen ik op de auto afliep, van voren, zag ik meteen dat de gehele motorkap 1 grote swirl was. Leek wel een suikerspin, bezaait met krasjes. Ik heb de rest niet eens bekeken en begreep dat de rest ook wel zó zou zijn. Even later hoorde ik dat de auto netjes word gewassen... regelmatig... IN DE WASSTRAAT!

Wat verwachten jullie van deze lak...?
(Hardheid, etc)


Ik ga nu is op het interweb rondsnuffelen en wat leren over verschillende lakken, etc.
 
Quantoxx,
Vag lakken kunnen ook heel hard zijn maar een testspot zal dat moeten uitwijzen.
De zwart/witte Scholl spider cutting pad is keihard en wordt iets zachter tijdens de verwerking van de korrel ik moet er bij vermelden dat ik deze op een BF21 draai en dat de pad daarom wat "zoekt" maar wel heel effectief!
De Buff&Shine mf cutting pad is zachter en werkt daarom iets makkelijker .wat je ook zou kunnen doen is de 4" pad hiervan kopen en lokaal alleen nog de overgebleven krassen bewerken om vervolgens de gehele auto met een medium/fijn polijstmiddel afwerken. Op stand 6 is deze ook erg effectief maar zorg dat je em tussendoor goed schoonmaakt.
 
Met 'zoeken' bedoel je dat de machine wil gaan lopen over de lak? Of misschien zelfs 'happen'?

Jah, een hardere pad gebruiken, nog steeds Voloce als compound en een Hoog toerental, lijkt me inderdaad goed.
Ik heb tot nu toe alleen nog maar de hardste pad (Geel) en de zwaarste compound (Voloce) gebruikt, en werk wel heel mooi het gehele paneel mooi, maar diepere krassen lijk ik simpelweg niet eens te raken. Alsof ze ONDER de blanke lak zitten en ik ze niet eens aanraak. Figuurlijk.

Wat betreft het 'tussendoor schoonmaken'; Ik heb gisteren mijn hele motorkap gedaan zonder de Gele Pad schoon te maken. Ik heb dit nadien gedaan door hem in warm water te dompelen en te wrijven. Is dit ook de bedoeling als ik méér dan alleen 1-2 panelen zou gaan doen? (Warm water en wrijven)

Als de pad enigszins schoon is van polijstmiddel, doe ik hem weer op de machine en draai op hoge toeren het water eruit. Hoeft maar voor een paar seconden.
 
Dat ie zoekt heeft in mijn geval ook temaken dat de machine 21mm uitslag heeft. Een Dap heeft 8mm uitslag dus zul je er iets minder last van hebben. Als het enkele krassen zijn zou ik voor de 4" optie gaan. Maar tot het uiterste gaan zou ik niet doen. Een schone pad werkt beter dat moet je gewoon ff in de gaten houden. Idd ff warm water en uitwrijven /droogdraaien kan.
 
Ric325i: Ah, ik snap het. Thanx! Ik denk dat aanschaffen van een kleinere pad voor de diepere krassen wel verstandig is. Ik heb ook nog een kleinere backingplate bij de DAP, effe nakijken welke maat dat is.

Ik zal binnenkort die Seat Arosa proberen en ik hoop dat het een zachtere lak is.
 
Hey PoetsPikken!

Tijdje terug heb ik mijn BMW´tje helemaal gedaan en inmiddels nieuwe pads moeten bestellen. Haha!

Ik heb simpelweg de Monello Foam pads gesloopt door ze niet goed te reinigen en zo een hele auto te doen. Ik hoop vandaag dan ook mijn bestelling met nieuwe pads te ontvangen. Deze keer een aantal van elke kleur om ze tijdens het polijsten te wassen en te drogen te leggen, alvorens een nieuwe pad te pakken.

Ik heb nu ook begrepen dat als ik deze foam pads al gesloopt krijg, ik zeker niet zomaar moet beginnen aan MF pads. Ik ga dus binnenkort maar is een auto doen en de pads goed reinigen tussendoor. Niet te warm laten worden en dus goed schoonmaken, en de duurzaamheid ENORM verhogen. (hoop ik)

Thanx voor jullie tips en adviezen wat betreft MF-pads en andere producten. Deze zal ik spoedig gaan proberen als ik mijzelf aan heb geleerd om per paneel mijn pad schoon te maken, etc.


Greetz
 
Die krasjes.... na polijsten maak je een spiegel van je lak

ik noem het een spiegel met een barst
je kijkt naar je spiegel en het enige dat opvalt is dat kleine barstje...

kleine imperfecties worden uitvergroot omdat het grote geheel vele male beter is geworden...

naar je wagen kijken van een normale afstand en probeer niet te fixeren op die krasjes.... achteraf kan je deze bijwerken.... de laaste stappen naar perfectie zijn de moeilijkste voor onder de knie te krijgen
 
  • Leuk
Reacties: Zluytr