• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste verzorging voor nieuwe wagen

Nieuwe lak, welke bescherming

  • Wax

  • Sealant

  • Coating

  • Alles

  • Niets


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Svenn

Detailing trainee
31 jul 2011
14
47
Ergens rond de zomer zal men nieuwe (en eerste) bedrijfswagen klaar zijn en mag hij afgehaald worden bij de dealer. Het is een Opel Astra innovation geworden in het coconut brown. Aangezien ik vroeger steeds tweedehandswagens kocht kon ik deze van in het begin een uitgebreide detail geven en zo veel mogelijk kleine issues oplossen vooraleer deze goed te beschermen voor de rest van zen carriere.

Omdat dit een volledig nieuwe is zal ik dit dus anders moeten aanpakken. Vermoedelijk gaat er weinig (ik hoop geen) werk zijn om zaken in de lak op te lossen en zal het dus enkel gaan om een grondige wasbeurt, gevolgd door een goede bescherming, maar ik weet alleen niet goed welke bescherming. Je hoort verschillende verhalen, nieuwe lak moet je 30 dagen met rust laten, andere zeggen dat sommige wax mag, sealants niet.. Heeft iemand hier ervaring mee?

Normaal gezien zou ik vragen om niets aan de wagen te doen als hij wordt afgeleverd maar dat mag niet van de leasing firma dus moet ik Opel laten doen, hopelijk houden ze het bij het afhalen van stickers en geen carwash.

Hieronder mijn stappenplan
Inspiratie hiervoor gehaald vanop het schitterende youtube channel van AMMO NYC, en dan specifiek deze videos

Ruim in foam zetten en spoelen
Velgen met Non ferro en spoelen
Lak met Non ferro => om te zien waar vervuiling zit
=> enkel deze plekken met een clay bar na het spoelen
Nogmaals foam voor zeker alle non ferro weg te krijgen
Wassen met DJ Born to be mild
Drogen samen met Q2 Wetcoat (als dit veilig is tenminste)
Controle op enkele imperfecties en deze polishen indien nodig, hopelijk niet
Aanbrengen van Q2 View (super product)
Aanbrengen van langdurige bescherming voor velgen (geen idee wat, Q2 rim is te moeilijk aan te brengen, ideeen welkom!)
Bescherming van de lak => helemaal geen idee of dit mag, goed is en wat goed is hiervoor.
Heb verscheidene producten hiervoor thuis al staan maar sta altijd open voor een collectieuitbreiding :)
 
Dit is best persoonlijk hoe je je auto aanpakt.

Dat het een nieuwe auto is wil niet zegge dat hij 1 dag geleden uit de fabriek is gerolt dus daar zou ik me niet zo druk om maken.

En kwa aanpak

Wat ik zou doen is auto lekker wassen kleien en dan een sealant er opzetten en dan eerst een maandje of 2 kennis maken met de auto
 
Kleien is niet nodig altijd nodig volgens mij.
Mijn auto kwam van de dealer, gelukkig wel kaal, maar deze was zo glad als een aal.

Lak met Non ferro => om te zien waar vervuiling zit
=> enkel deze plekken met een clay bar na het spoelen

Lijkt mij een goede aanpak. Kleien op goede lak is zinloos.

Wassen met DJ Born to be mild

Dat zijn de betere shampoo. Lekkere verwennerij voor je heilige koe.

Drogen samen met Q2 Wetcoat (als dit veilig is tenminste)

Dat is zeker wel veilig. Je lak is waarschijnlijk 4-6 weken oud op het moment dat je de sleutel krijgt en dit is tevens een antwoord op je nog te volgen vraag.

Aanbrengen van langdurige bescherming voor velgen (geen idee wat, Q2 rim is te moeilijk aan te brengen, ideeen welkom!)

Velgen kun je ook in de wax zetten. Minder langdurige bescherming als coating maar het werkt wel.
Bijvoorbeeld DJ Supernatural Hybrid (in panel potje verkrijgbaar, je hebt maar heel weinig nodig) of iets goedkoper Basics of Bling Protection Wax (ook een hybrid wax, deze kunnen beter tegen de hoge temperaturen die een velg krijgt te verduren)

Bescherming van de lak => helemaal geen idee of dit mag, goed is en wat goed is hiervoor.

Hier is de te volgen vraag. Ik ken Q2 Wetcoat niet maar ik lees dat het een spray sealant is. Dit geeft dan toch ook meteen bescherming?...
Indien je wel iets wil zou je kunnen denken richting een lekkere soft wax, bijvoorbeeld DJ Rainforest Rub of Purple Haze (pure wax). Indien je langere bescherming wil Purple Haze Pro (hybrid wax)
 
  • Leuk
Reactions: Svenn
Je weet het nooit zeker en mocht je de spullen in huis hebben zou ik het gewoon proberen mocht het niets doen ben je toch zo klaar.
 
  • Leuk
Reactions: Svenn
Bedankt voor jullie reacties. Had er nog niet bij stilgestaan dat de lak niet dagvers zal zijn. 3-4 weken lijkt inderdaad realistisch, wagen moet uiteindelijk van Polen komen en staat daar nog even, even op transport, even bij hoofdinvoerder, even bij lokale dealer, .. dus deze zal wel al wat uitharding hebben gehad.

Wetcoat gebruik ik vooral voor de auto te helpen bij het drogen en laat zo'n prachtige beading na dat het men vast product is hierbij. Aftoppen met een hybrid wax lijkt me dan wel een goede bescherming voor de verdere toekomst. Zijn de DJ Rainforest Rub of Purple Haze de beste keuze voor een wat donkerder bruin?

Wax voor velgen (al dan niet met wat sealant) lijkt me misschien niet voldoende, wil hier profiteren van de nog goede toestand en het reinigen met harde borstels zo veel mogelijk vermijden in de volgende wasbeurten. Zou natuurlijk wel meerdere lagen kunnen aanbrengen maar weet niet of dit efficient is.

Een bijkomende vraag, ik heb deze wagen besteld met geventileerde lederen zetels (zie foto). ik gebruikte bij mijn vorige wagen al wel lederonderhoud producten, de DJ supernatural cleaner en de conditioner. is dit eigenlijk wel slim met geperforeerd leder?

2015-opel-astra-k-gets-wellness-seats-with-massage-function-and-ventilation-video_3.jpg
 
DJ Rainforest Rub is voor alle kleuren maar is geen hybride wax.
DJ Purple Haze is voor donkere kleuren en is ook geen hybride wax, de Pro versies zijn wel hybrides.

Ik denk dat Supernatural Hybrid een maand of 4 op je velgen zal zitten zonder dat je met agressieve schoonmaakmiddelen hoeft bezig te gaan.
Maar voor de lange duur moet je inderdaad naar sealants of coatings kijken.

En dat leer heb ik gen idee. Heb zelf niks geen leer. Vindt ik zelf maar niks
 
Heb zelf ook geperforeerd leer. Je moet alleen uitkijken dat de producten niet te veel (het kan aardig wat hebben hoor) doordringen. Ik reinig mijn leer meestal met een borstel en leer cleaner. Echter als je dit niet aandurft kan je het ook op een MF doek doen en vervolgens zachtjes draai bewegingen maken.

 
Bedankt Tembaco voor je reactie, Ik deed het vroeger op normale leder stoelen ook zo, rechtstreeks op zetel spuiten en inwerken met paardenhaarborstel. werkte zeer efficient. Ga het waarschijnlijk aanbrengen op een MF doek en deze inwrijven, vervolgens met de borstel opwerken, dan kan er al niet 'te veel' cleaner in de openingen trekken.