• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Eertste Ervaring Motor Detail

Michel Kuijpers

Detailing guru
13 apr 2015
1.867
173
40
Brunssum
Hi Mede Detailers,

Ik werd gebeld of ik ook aan een motor wilde werken.
Het gaat om een 15 jaar ( volgens de klant ) oude Yamaha motor.
Ik had nog nooit een motor gedetailed en vond het allemaal spannend.
Eerst wezen kijken wat de staat was en het chroomwerk was al goed verweerd.
Toch wilde ik de uitdaging wel aangaan en zo gezegd gisteren en vandaag aan de slag.

De motor waar het omgaat:

upload_2018-5-8_20-11-28.png


1. Eerst de motor lekker gewassen met Nanolex Pure Shampoo, Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover.
Dit samen met Monello Washmitt & Valet Pro kwasten

upload_2018-5-8_20-12-23.png


upload_2018-5-8_20-12-35.png


upload_2018-5-8_20-12-49.png


upload_2018-5-8_20-13-0.png


upload_2018-5-8_20-13-11.png


Daarna de motor gedroogd en begonnen met het polijsten van de kuip en spatborden.
Dit is gedaan met de Dap en een scholl purple compound pad op een kleine backplate.
Dit alles met Nanolex Medium Polish en Finish Polish op Nanolex Blue Pad.
De verschillen zijn moeilijk te zien naar mijn mening:

upload_2018-5-8_20-14-22.png


upload_2018-5-8_20-14-36.png


Daarna begonnen met al het chroom werk, dit is allemaal met hand gedaan.
Great Lion Ultra en Extreme Polish samen met een handpad.
Het chroom was al verweerd en heb mijn best gedaan om het weer zo mooi mogelijk te krijgen.

upload_2018-5-8_20-15-42.png


Daarna beschermd met Nanolex Hybrid Wax

upload_2018-5-8_20-16-16.png


Dan de final shots:

upload_2018-5-8_20-16-36.png


upload_2018-5-8_20-16-48.png


upload_2018-5-8_20-17-3.png


upload_2018-5-8_20-17-21.png


Het was een leuke ervaring om op te doen, wist niet wat ik moest verwachten van het chroom, lakwerk etc.
Toch tevreden met mezelf en blij dat ik dit uiteindelijk toch gedaan heb.
Heb geleerd dat chroom knetterhard is en als het verweerd is bijna niet meer te corrigeren valt behalve goed oppoetsen.

Thanks for reading!
 
Altijd leuk, zo'n vuurdoop! :p

De ervaring die ik heb met motoren is dat deze weinig orangepeel hebben en je met een kleine pad lekker de lastige panelen kan polijsten. Is wat meer kutten, maar het geeft veel voldoening. :D

Chroom en dergelijke blijft altijd lastig. Als het nog in redelijke staat is, dan krijg je het wel netjes. Maar vergaan = vergaan en blijf je altijd dingen zien. So be it, denk ik dan maar. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Altijd leuk, zo'n vuurdoop! :p

De ervaring die ik heb met motoren is dat deze weinig orangepeel hebben en je met een kleine pad lekker de lastige panelen kan polijsten. Is wat meer kutten, maar het geeft veel voldoening. :D

Chroom en dergelijke blijft altijd lastig. Als het nog in redelijke staat is, dan krijg je het wel netjes. Maar vergaan = vergaan en blijf je altijd dingen zien. So be it, denk ik dan maar. ;)

Ja je ziet nog putjes Erin van dichtbij maar dat is Dan inderdaad eenmaal zo. Was een leuke ervaring, vooral als je dat chroom ziet glimmen
 
Tof gedaan! Hoe lang ben je daar aan bezig geweest? Want das precies toch heel wat chroom.

In dit geval 2 avonden, pak en beet bijmekaar 8 uur. Ik wist niet hoeveel tijd dit me ging kosten, echter is er veel minder lakwerk wat je moet polijsten, geen interieur te doen en de oppervlakte is nog niet de helft van een auto. Daar spaar je wel veel tijd mee heb ik gemerkt, het is inderdaad wel wat chroom. Echter is dit zo verweerd dat je op een gegeven moment genoegen moet nemen met wat haalbaar is.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
8 uur. Ik wist niet hoeveel tijd dit me ging kosten, echter is er veel minder lakwerk wat je moet polijsten, geen interieur te doen en de oppervlakte is nog niet de helft van een auto. Daar spaar je wel veel tijd mee heb ik gemerkt

Ik verkeek mij de eerste keer er flink op. :D Ik heb in totaal maar zo'n 8 motoren gedaan en de helft daarvan was voor mensen die écht een goede detailbeurt wilde. Dit was dus letterlijk de hele motor brandschoon, opgeknapt en beschermt. Elk boutje en moertje weer strak, zeg maar. Toen dacht ik nog wel eens: ''OK, toch liever een auto doen''. ;)
 
Ik verkeek mij de eerste keer er flink op. :D Ik heb in totaal maar zo'n 8 motoren gedaan en de helft daarvan was voor mensen die écht een goede detailbeurt wilde. Dit was dus letterlijk de hele motor brandschoon, opgeknapt en beschermt. Elk boutje en moertje weer strak, zeg maar. Toen dacht ik nog wel eens: ''OK, toch liever een auto doen''. ;)

Zou jij misschien een lijstje kunnen neerzetten wat je allemaal gebruikt heb voor deze fiets?
 
@StephanMT - Ooh, dan moet ik effe terugzoeken / terugkijken. :p Maar dit is een topic van @Michel Kuijpers, dus misschien kan hij je vertellen wat hij zoal gebruikt heeft.

In mijn gevallen was het niet veel anders dan bij een auto. Denk dan aan Foamen & Wassen, APC+D in verschillende verhoudingen om te reinigen en ontvetten, Klein gereedschap zoals kwastjes en borsteltjes, Chroompoets en uiteraard spullen om te Polijsten en dergelijke.
 
Thanks mannen, kijk ook even in mijn voorstel topic dan weten jullie ook hoe en wat ;) Honda ziet er weer top uit, mijne is wel nieuw dus denk niet dat ik zo grondig hoef te cleanen voorlopig haha.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
@StephanMT wat ik je kan adviseren:
Wat nieuw en nooi is wil je waarschijnlijk zo houden. Ik zou zo snel mogelijk de hele motor beschermen zodat zwart kunststof zwart blijft, de lak beschermd is en al het toekomstige vuil er makkelijk af spoelt/wast.
Zo houd je een zo mooi mogelijke motor over zonder dat je hoeft te boenen of zweten wanneer deze wel vies is.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
+1 voor Beschermen! :D

Een nieuwe auto of een auto die er op zich nog prima bij staat is niet leuk om te detailen. Wel is het belangrijk om het goed schoon te maken en dan te beschermen zodat het langer mooi blijft en je met gemak kunt wassen en dergelijke. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers