• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Emblemen/logo's verwijderen en opnieuw aanbrengen

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Hallo allemaal! :)

Bij deze dacht ik zelf eens een How To te plaatsen. Op het forum wordt er wel gesproken over emblemen/logo's verwijderen, maar niet over hoe je ze dan weer opnieuw aan moet brengen. Ook probeer ik dit visueel over te brengen! Het gaat hierbij om de plaklogo's! Hierbij een stappenplan en fotoreportage over hoe ik dit zou doen. In de basis is het bij de meeste emblemen en logo's hetzelfde, maar per stap kan je zelf invullen hoe je het het beste kan aanpakken en welk product je wilt gebruiken. Hier gaat ie!

Vandaag op 3 april maar eens de tijd genomen om het logo op de achterklep van de Boxster te vervangen. Om het logo heen doet zich een soort 'ghosting' voor: dat gebeurd wanneer je rond logo's niet goed reinigt. Vuil blijft zich dan ophopen en kan aan de lak gaan hechten. Voor sommigen maakt het niet veel uit, maar ik vind het persoonlijk niet heel mooi. Zeker niet op een lichte kleur auto!

116027


STAP 1 Schoonmaken
De eerste stap is het reinigen van het gebied rond het logo dat je wil gaan verwijderen. Ik gebruik hiervoor gewoon een pH neutrale shampoo, zoals Dodo Juice Born to be Mild. Je kan er ook voor kiezen om meteen de hele auto te wassen, mar dat is aan jezelf! Zorg er altijd voor dat je schoon werkt, waardoor je de kans op lakschade beperkt. Na het drogen kan je door naar de volgende stap.

STAP 2 Sjabloon tapen
Om het logo na lakherstel weer op de juiste plek aan te brengen*, is het belangrijk om van tevoren goed te bepalen waar het originele logo vastgeplakt zat. Dit kun je allereerst doen door op verschillende punten de afstand tussen het logo en het plaatwerk te meten (bijvoorbeeld de naden van de kofferklep). Zorg er voor dat je dat op ten minste 4 punten doet.

Wat ik liever doe, is een sjabloon maken met behulp van tape. Je plakt dan tape om het logo heen, waarbij je een sjabloon creëert. Daarmee kun je het logo weer correct aanbrengen (zie voorbeeld foto's). Als je tevreden bent met je sjabloon, kun je het voorzichtig afnemen en bijvoorbeeld op een stuk hout plakken. Na lakherstel kun je het sjabloon dan gebruiken.

*= Je kan er ook voor kiezen om STAP 2 over te slaan als je het logo niet opnieuw wil aanbrengen.

116028


116029


116030


116031


STAP 3 Logo verwijderen
Nu kunnen we het logo verwijderen. Hierbij heb je visdraad en een föhn nodig. Bij deze stap draag je eigenlijk liever geen handschoenen, omdat je wil voelen of de lak en het logo niet te warm worden door de föhn. Met de föhn warm je de lijm onder het logo op, waarna je met visdraad het logo van de lak verwijderd. Als de lijm zacht is, neem je het visdraad in beide handen en 'zaag' je als het ware het logo los van de lak. Trek hierbij niet teveel, maar laat het visdraad het werk doen. Probeer niet met je handen het logo los te trekken! Hierbij heb je kans dat je de lak beschadigd. Laat het logo er gewoon af vallen. Er blijft nu een laagje lijm over (zie foto's).

116032


116033


STAP 4 Overgebleven lijmresten verwijderen
Tijdens deze stap gebruik je weer de föhn om de lijm op te warmen, waarbij je oppast dat de lak weer niet te warm wordt. Als de lijm warm is probeer je het met je vinger voorzichtig af te rollen, en indien nodig met je nagel los te peuteren. Als je het goed gedaan hebt, blijft er nu slechts een kleine hoeveelheid lijm over. Dit kan je dan weer verwijderen met een teer- en lijmremover, eentje die veilig is voor de lak! Hiervoor gebruik ik graag ValetPro Citrus Glue & Tar Remover. Even een doek ermee inspuiten en daarmee over de lijm wrijven totdat het verdwenen is (zie foto's).

116036


116037


116038


116039


STAP 5 Vervuiling verwijderen
Als alle lijm verdwenen is, blijft de vervuiling over. Dit is dus de vervuiling die zich met de jaren vasthecht aan de lak rondom het logo. Dit is eenvoudig te verwijderen met een milde polish. Met behulp van Poorboy's Professional Polish en een microfiber handpad, kan je de ghosting weg wrijven. Hierna blijft er een schoon lakoppervlak achter. Als het logo al jarenlang op de auto zit kun je vervaging van de lak waarnemen (ook wel 'ghosting' genoemd), wat in mijn geval ook zo was. Dit is vervaging van de basis laklaag, waaraan je (naar mijn weten) niets kan doen.

116042


116041


116044


116043


STAP 6 Polijsten (Optioneel)
De vervuiling is nu verwijderd en het lakwerk is gereinigd. Hierna kun je ervoor kiezen om het logo terug te plakken (STAP 7). Je kan er echter ook voor kiezen om (een gedeelte) te polijsten, omdat normaal gesproken het logo 'in de weg' zit. Bepaal voor je zelf wat de lak nodig heeft wat betreft correctie en polijst volgens normale stappen! In mijn geval was er geen zware correctie nodig, waardoor ik heb gekozen voor Menzerna Super Finish 3500 in combinatie met Monello Raffini 4" Wit (met een DAP900 V3). De lak is nu herstelt en klaar voor een nieuw logo (zie foto's).

116045


116046


STAP 7 Aanbrengen nieuw logo
Na het polijsten is het in ieder geval belangrijk dat het lakwerk goed ontvet wordt. Hiermee garandeer je dat het nieuwe logo een optimale binding aan gaat met het lakwerk. Gebruik hiervoor een ontvetter of IPA (bijvoorbeeld Gyeon Prep, Nanolex EX, etc.). Na het ontvetten, kun je je sjabloon terugplakken op de goede plek. Meestal krimpt de tape na het verwijderen, waardoor je dus goed moet opletten dat je je sjabloon goed terugplakt! Als je alles goed hebt gedaan, is het terugplakken van het logo een eitje! Een nieuw logo heeft (als het goed is) vanuit de fabriek al een nieuwe lijmlaag, maar vraag dit vóór het aanschaffen na om verrassingen te voorkomen. Druk het logo goed op z'n plek, neem het sjabloon af en je bent klaar! Als laatste stap kun je nog naar keuze een sealant/wax/coating (LSP) aanbrengen, waarbij ik heb gekozen voor de Collinite 845 wax!

116047


116048


116049


Dit was mijn How To voor het verwijderen en opnieuw aanbrengen van emblemen en logo's. Ik hoop hiermee dat dit voor sommigen wat verduidelijkt is, want voor mij was dit ook de eerste keer een How To schrijven! Mochten er nog opmerkingen, vragen en of aanvullingen zijn dan lees ik die graag natuurlijk! Als laatste is het belangrijk om bij elke stap je verstand erbij te houden. De stappen, procedures en producten die ik noemde, zijn voor zover ik weet veilig om te gebruiken. Ik ben dus niet verantwoordelijk voor welke schade je dan ook veroorzaakt aan je emblemen/logo's of lakwerk.

Bedankt voor het lezen! :grinning:

Voor
116050


Na
116051


UPDATE

Ik heb ook gezien dat je de vervuiling rond het logo kan verwijderen met een waterspot remover en een zachte detailing brush. Dit heb ik gezien bij White Details in een van zijn nieuwere video's. Ik heb dit geprobeerd op een andere auto, maar dat ging wel aardig moet ik zeggen! (geen foto's helaas) Nu kan ik me voorstellen dat als een auto erg ver heen is, het wat lastiger is om te verwijderen met waterspot remover. Echter, het is altijd het proberen waard wanneer je geen zin hebt om een embleem of logo wil verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
heel knappe how-to!
Hier is duidelijk veel werk en tijd ingestoken met alle stappen en de beschrijving! p.s. wat kost zo'n Porsche logo nu eigenlijk? Van een Renault logo kan je al achterover vallen, sorry voor mijn nieuwsgierigheid o_O
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@krikke55 Dankje! :) Ik heb er inderdaad veel voorbereiding in zitten om het zo duidelijk mogelijk te maken voor iedereen.

Het logo was ongeveer 45 euro, origineel en opgehaald bij Porsche Centrum Groningen. De badge op de voorklep gaat al rond de 115 euro... Het is wel wat prijzig, maar hij zit er nu goed op voor de komende 50 jaar! :grinning:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: krikke55 en RoyR
Dit verdiend een like! :)

Zeer netjes gedaan
Duidelijke uitleg met goede foto's. Top!

De 308 van mijn vader was helemaal kaal op de achterklep bij aanschaf.
Zelf vonden we dit niet mooi. En kregen er van anderen ook al negatief commentaar op. De klep gekleid, gepolijst, ontvet. En ook bij de dealer alles nieuw besteld. Het plakken stelde niks voor. De logo's zatten in een malletje die je op een bepaalde plek drukte. En op deze manier zat alles weer op de originele plek. Ideaal.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@RoyR Dankje Roy! :) Ja, zo'n malletje is inderdaad ideaal, alleen dat is midden op de achterklep wat lastiger. Sommigen vinden een 'clean' look mooi, sommigen met logo :). Bij Porsche zelf zat het malletje er niet bij en vandaar dat ik dus een sjabloon maakte (afgekeken van AMMO NYC en White Details :D).
 
  • Leuk
Reactions: Altos en RoyR
Zeer nette en uitgebreide How-to! Respect.

Het lijkt dat het nieuwe logo mat is, in vergelijking met de oude die glimt?


Toch 2 mierenneukerige opmerkingen:
STAP 3 Logo verwijderen
Nu kunnen we het logo verwijderen. Hierbij heb je visdraad en een föhn nodig. Bij deze stap draag je geen handschoenen
en wat zie ik op bijbehorende foto's: handschoenen......

En bij stap 7:
Een nieuw logo heeft (als het goed is) vanuit de fabriek al een nieuwe lijmlaag, maar vraag dit vóór het aanschaffen na om verassingen te voorkomen.
Doet mij denken aan een crematorium....(de juiste spelling is: verrassingen, zie https://www.creatiefschrijven.net/laat-u-verassen/ ).
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@Kees-sw Bedankt! En bedankt voor je feedback; inmiddels de post aangepast :)

Het logo is nieuw origineel matzwart, maar na verloop van tijd door poetsen en invloed van weer en wind, wordt zo'n logo dan glanzend. Staat meteen weer wat netter! :grinning:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Klopt helemaal @Cordoba! Zo heeft een ieder zo z'n eigen oplossing voor hetzelfde probleem, in dit geval dus lijmresten. Maar wel goed dat je het noemt, zodat het duidelijk is voor iedereen dat er meerdere producten zijn die je kan gebruiken! Het is maar net wat je voorkeur is of wat je in huis hebt :grinning:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Newbee en Cordoba
Als je de onderdelen niet heel lang in een bak met wasbenzine legt niet, lak is tegenwoordig watergedragen dus anders van samenstelling dan vroeger. Ik ken ook detailers die wasbenzine als teerverwijderaar gebruiken. Het zou me niet verbazen als glue & tar remover ook wasbenzine bevat.

Ik heb vorig jaar ook de merknaam en model van de achterklep verwijderd met behulp van visdraad en wasbenzine.
 
Even dit topic kapen om niets te vervuilen.

Vandaag heb ik 2 qv logo’s ontvangen om op het voorspatbord te plakken. (Het is geen QV, ik weet het maar ik vind de logo’s ontzettend mooi staan)
Buiten bovenstaand feit, de auto staat in de wax en top ik om de 2 weken af met washcoat.

Nu wil ik deze logo’s gaan plakken en had ik in de planning om de auto uiteraard eerst te wassen. En daarna met pure PB apc de plekken van de logo’s schoon te maken. Daarna nog even nadoen met Nanolex EX en dan plakken.

Is dit de juiste volgorde om een goede hechting te krijgen?

Daarna plaatselijk weer in de wax zetten. En de auto weer aftoppen met deze keer, om te proberen Bathe+.

76458052-CF41-4D2C-80A9-028F1E102027.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD

Vergelijkbare onderwerpen