• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Enkele beginnersvragen...

-Vanquish-

Detailing addict
1 jul 2008
698
65
Hoi,

Vorige week ben ik begonnen met het machinaal polieren. Ik gebruik een Festool RO 150.
Tot nu toe heb ik enkel nog maar de motorkap en de vlakke delen van de linkerkant van de wagen onder handen genomen.
Terwijl ik dat aan het doen was zat ik al direct met heel wat vragen.

De plaats waar bijvoorbeeld het ene paneel eindigt (bv voorportier) en een ander paneel begint (bv achterportier), mag je daar over polijsten, of moet je van al die randen best wegblijven?
Deze vraag geldt bijvoorbeeld ook over het paneel waar de tankklep zit. Moet ik best de tankklep afplakken en de rand er rond vermijden?

Mijn vraag is misschien nogal heel moeilijk geformuleerd, ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel, anders zal ik wat verduidelijkende foto's moeten nemen.

Ook over het polieren van de deurstijlen vroeg ik me af, als ik bv de deurstijl van het voorportier aan het doen ben, dan raakt de pad onvermijdelijk de deurstijl van het achterportier. Kan dit kwaad? Ik heb voor de veiligheid toch maar bepaalde plaatsen afgeplakt tot ik hier meer over wist.
 
Als ik het goed begrijp is de RO 150 zowel excentrisch als roterend te gebruiken?

Even als vuistregel:

  1. Excentrisch is normaal geen probleem met randen e.d. al pas ik wel altijd extra op.

    Roterend moet je enorm mee oppassen, en liefst eerst oefenen op een sloopdeel.

    Afplakken bij het polijsten is aan te raden, zeker als je een deel wat zwaarder bewerkt en dit elders niet gewenst is.
 
Inderdaad, er is een excentrische en een geforceerd roterende stand.
Voorlopig hou ik het zelf op excentrisch. Wil dit eerst onder de knie krijgen en kijken wat voor resultaten ik daarmee bereik.
Maar dus toch best voorzichtig zijn bij de randen. Is enkel nogal een serieus werkje om alles af te plakken, maar ik doe het liever zo veilig mogelijk.
 
De roterende stand is wel stuk minder sterk van van echte rotary dus ook minder kans op schade
 
Nadat ik vorige keer de motorkap van mijn zwart golfje onder handen genomen had vond ik mijn resultaat best al goed, zeker voor een eerste keer met enkel SSR1 en een polishing pad op de excentrische stand van de rotex.
Nu heb ik me ondertussen een 500W halogeenlamp aangeschaft en zo kwamen er nog een heleboel fijne krasjes te voorschijn.

De swirls zelf, die heb ik blijkbaar toch goed weggekregen want na het inspecteren met de halogeenlamp was ik nog steeds tevreden over mijn eerste behaalde resultaat. De (afgeronde) voorkant van de motorkap had ik bewust nog niet bewerkt omdat ik me eerst wou concentreren op de perfect vlakke gedeelten.
Het verschil tussen het onbehandelde gedeelte en het behandelde gedeelte van de motorkap viel overduidelijk op wat betreft swirls. Enkel zag ik nu nog enkele heel erg fijne en lange (+- 20 à 30 cm) krasjes waarvan ik dacht dat deze zeker te verminderen of zelfs weg te krijgen zouden zijn.
Ik dacht bij mezelf: "SSR1 op witte LC polishing pad kan swirls goed aan, dan moeten die fijne krasjes ook zeker lukken met de spullen die ik heb, want ik kan nog veel zwaardere combinaties gebruiken en dat zijn maar heeeel fijne krasjes!"

Ik terug de motorkap onder handen genomen, testspot gedaan op een krasje dat goed zichtbaar was onder de halogeenlamp en vreemd genoeg vond ik maar geen combinatie die het krasje zelfs maar iets kon verminderen. Nu, ik ben niet verder gegaan dan SSR2 op een oranje LC light cutting pad, maar ik redeneerde dat als SSR1 de swirls zo goed aankan, dan zou SSR2 op een light cutting pad toch al iets van dat krasje moeten verminderen...
Heb ook meerdere passes gedaan.
Ik heb maar 1 light cutting pad en wou niet met SSR2,5 op de al gebruikte pad, dus heb ik de motorkap dan toch volledig behandeld met SSR2 op oranje LC pad en sommige krasjes zijn misschien wel verminderd, maar toch niet veel.

Aangezien ik dus geen ervaring heb kom ik hier wat advies vragen. Volgens mij gebruik ik de juiste techniek en ik beperk me tot kleine oppervlakten...
Verwacht ik teveel? Zijn de krasjes dan toch niet zo fijn als ik denk? :weetniet

Het zal wel heel moeilijk zijn om me hierbij te helpen zonder daadwerkelijk fysisch alles te aanschouwen, maar misschien klinkt mijn verhaal bekend in de oren...
 
@Vanquish: ik blijf dit draadje zeker volgen.

Na mijn poging (met de hand) op mijn eigen auto, viel mij hetzelfde op als wat jij nu beschrijft.
Tijdens de detailingdag op 5 juli jl. zijn de voorschermen en de motorkap nog eens machinaal gedaan door Dibbuz en mijzelf.
Op het eerste gezicht leek het een stuk beter als voorheen (controle met xenon lamp). Maar al een dag of wat later, toen de auto in de volle zon stond, kreeg ik toch sterk de indruk dat er niet veel veranderd was.

Ik was min of meer van plan om hem nog eens bij een ervaren detailer als Dibbuz of Stimpy voor een behandeling aan te bieden, maar dan wanneer het hun uitkomt, zodat ze eens rustig kunnen werken. Niet dat er op 5 juli met haast is gewerkt, maar het werkt gewoon rustiger wanneer je er volgens eigen planning aan kan werken.
 
Hetgeen wat jij /jullie hierboven beschrijven heb ik ook regelmatig ervaren. Krasjes in de lak, amper voelbaar/hoorbaar met je nagel zeg maar, die er avsoluut niet uit willen. Heb ook al alle combi's geprobeerd van SSR 1 t/m 3 en van de groene pad t/m de oranje pad, maar het gaat er niet uit. Ik denk persoonlijk dat excentrisch polijsten voor deze (op het oog) lichte krasjes dan toch te slap is en roterend polijsten hie ruitkomst zal bieden.
Iemand die dit kan bevestigen?
 
Ik herinner me ineens dat Dibbuz mij nog had vertelt dat juist door het behandelen van de lichte swirls, de onderliggende swirls en krasjes zichtbaar worden. Voordat je met SSR/Menzerna's (of een ander middel) aan de slag gaat zie je de oppervlakkige swirls en krasjes en nadat je de lak hebt gecleaned/gepolijst dan komen de onderliggende juist naar boven (lees: worden zichtbaar).

Misschien dat Dibbuz hier op kan inhaken?
 
Roterend polijsten zal te allen tijde sneller werken dan op de excenter, maar kan dientengevolge óók VEEL sneller fout gaan. Kijk HIER maar eens hoe een hobbyist met een rotary de fout in kan gaan.

Met de excenter en de SSR kun je wel degelijk krasjes weghalen (iets wat je met een DC step 1 of ScratchX niet of minder zal lukken) maar het is best even werk. Je moet niet verwachten dat je het er zo even uitpoetst.

De procedure zoals HIER beschreven werkt goed, zelfs op een vrij harde lak.

Bij krasjes heeft het zin om zwaarder te proberen als licht niet lukt, bij fijne swirls kun je m.i. - zo nodig - het beste wat langer doorwerken op een lichte combo.

PS: als je de auto éérst doet met SSR2 of 2.5 zie je de krasjes beter! Dan kun je makkelijker bepalen waar je met de SSR3 aan de gang moet.
 
Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb de vorige keren al heel erg geduldig gewerkt, dus daar zal het niet aan liggen.
Volgende keer opnieuw proberen met verse moed!

In ieder geval, ben sowieso heel tevreden over het resultaat, maar als het beter kan, dan wil ik het beter :cool:.
 
Gisteren bij het opbrengen van een laagje Natty's op de motorkap merkte ik dat er hier en daar heel erg kleine stipjes zichtbaar zijn. Ze zitten niet overal, ze zijn bijna niet te zien en je kan ze enkel zien onder de juiste hoek met het juiste licht. Kan dit een soort marring zijn doordat ik misschien niet goed nabehandeld heb met een fijnere polish-pad combinatie na het gebruik van de oranje pad vorige keer? Kan misschien ook komen doordat ik, beginner zijnde, het product toch niet lang genoeg verwerkt heb.

Ik ga proberen om met een groene LC pad en de Professional Polish van Poorboy's deze 'stipjes' aan te pakken. Is dit de juiste keuze van pad en product, of wat raden jullie me aan?
 
Even een vraag tussendoor over het verwerken van de M83 en M80 of de SSR lijn met de excenter, ik begon op standje 1 om het te verspreiden waarna ik verder ging op stand 5/6 zonder al te veel druk uit te oefenen, is dit de juiste manier of moet ik het op maximaal toerental en met druk gaan verwerken?
 
Ik weet niet welke excenter je hebt, maar je werkt eigenlijk nooit op maximaal toerental. Inderdaad starten met laagste stand, verspreiden en daarna tot max stand 5. De druk op de machine moet zo zijn dat de pad nog ronddraait. Bij mij blijft de machine op hetzelfde toerental staan bij het verspreiden, maar dan zonder druk, dat kan ook, scheelt weer klooien met het toerental. ;)
 
@-Vanquish-: same problem here.
Het komt echter voor 99,9% alleen voor bij het (voorste) uiteinde van van motorkap.

Oorzaak?

Steenslag heb je in verschillende gradaties, die heel erg kleine stipjes, zijn steenslag op zn mildst -microscopisch- maar juist door met name carnauba (wax) zichtbaar. De fijne carnaubakorreltjes die je bij het uitpoetsen krijgt, gaan zich dan juist hechten op dit soort plekjes... :(
 
@stimpy, ik heb de bosch pex 400 ae, ik zou dus iets meer druk kunnen uitoefenen.

Ps stimpy is van Ren & Stimpy
 
Anabasis zei:
@-Vanquish-: same problem here.
Het komt echter voor 99,9% alleen voor bij het (voorste) uiteinde van van motorkap.

Oorzaak?

Steenslag heb je in verschillende gradaties, die heel erg kleine stipjes, zijn steenslag op zn mildst -microscopisch- maar juist door met name carnauba (wax) zichtbaar. De fijne carnaubakorreltjes die je bij het uitpoetsen krijgt, gaan zich dan juist hechten op dit soort plekjes... :(

mm daar zeg je zoiets. Heb sowieso al een hoop schade door steenslag, gaande van bijna een cm lang putje tot hele kleine stipjes. Volgende keer eens goed kijken waar de nog kleinere stipjes zich dus juist bevinden.