• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ervaring met de Flex 3403

John74

Detailing addict
28 apr 2009
536
65
50
Heeft iemand ervaring met
L3403VRG.webp

Zoja en waarom deze keuze dan?

Machine is goed, dat is duidelijk alleen een erg hoog irritant geluid maakt ie. Ook de greep voorop vind ik niet ideaal. Dan liever een AEG.

Ik werk hier al een tweetal jaren mee zonder problemen. Wordt alleen zeer warm bij langdurig gebruik! Voor de rest prima machine!

Prima machine, maar net zoals Dibbuz vind ik het geluid wat hij maakt irritant, er zit een hoog gierende toon in en bij een hele dag werken met deze machine ben je dat wel zat, gehoorbescherming is bij deze machine onmisbaar. Ook de grip vind ik niet ideaal, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Geloof dat Skybump in Lelystad met zo'n machine aan het werk was?
Lang leve de otoplastieken,want daar werd ik niet bijzonder blij van.

ik heb zelf een hele tijd zitten twijfelen deze aan te schaffen..

heb hem toen bij CC gehoord, wat een irritant geluid!
en, ook het feit, dat hij niet LAGER als 1100 rpm kan (standje 1 = 1100 toeren)

deed mij de conclusie trekken, dat het niet de ideale machine voor mij is

bij ELKE polijstmachine moet je gewoon gehoorbescherming (gaan) dragen.
de machine zit op ong een meter van je oren.....

de grip is dezelfde als de vrg flex 3401, werkt prima, niets mis mee.

Ik vind het een hele fijne machine, hij weegt amper 2 kg, maar je hebt wel het gevoel iets in handen te hebben. Bij het opstarten toert de machine mooi op, zakt niet weg in toeren tijdens het gebruik ervan, en de snelheidsregeling zit op een logische en ergonomische plek. Bij levering zit zowel een beugelgreep als een handgreep die zowel links als rechts is te plaatsen.
Het snoer van 4 meter is wat aan de krappe kant, ik heb er dus gelijk een langer snoer aan gezet en onlangs via Nicknameless de bekende Festool-mod uitgevoerd dus het is nu plug en play :-b

Voor wat betreft het geluid: JA! helemaal mee ens dat het hoge gejank behoorlijk irritant is, maar als ik eerlijk ben vind ik dat hetzelfde voor een DAP of menig andere machine. Harold slaat de spijker precies op z'n kop: gehoorbescherming is eigenlijk een standaard uitrusting bij het werken met zulke machines. Bij m'n laatste klus waarbij ik 3 dagen aan het werk ben geweest heb ik de 2e dag geen otoplastieken in gehad. Dat was te merken ook, want die dag zat de fluittoon er 's avonds goed in.
Al met al vind ik de Flex erg fijn in gebruik, en kan ik 'm ook zeker aanbevelen.

Oja, om nog heel even in te gaan op het werken met lagere snelheden. Polishes en compounds van diverse merken (maakt even niet uit of het nou van Meguiar's, Menzerna, 3M of wat dan ook is) adviseren verwerkingsnelheden tussen de 1500 en 2000 tpm. Dit geldt voor de meeste compounds en polishes, sommige polishes wordt een snelheid van 1000 - 1500 tpm aangeraden, bijvoorbeeld de nano's van Menzerna, maar dat even ter zijde.
Mijn inziens is deze snelheid gebasseerd op de juiste verwerking van het product, enigzins gerelateerd aan de hoogte van de temperatuur die wordt bereikt. Een product dat bijvoorbeeld pas begint af te breken bij een snelheid van rond de 1500 tpm doet natuurlijk bijna niks als je het op 800 toeren staat weg te draaien. Waarom zou je anders geen rotary-polish of compound op bijvoorbeeld een DAP kunnen verwerken? Omdat de snelheid en de warmte die de DAP genereert niet toereikend is. Vandaar dat de advies snelheid van deze producten doorgaans dus een stukje hoger ligt.

Let wel, ik beweer hier nu niet dat je absoluut niet kan werken met polishes en compounds op lage toeren, de (ver)werking ervan zal compleet anders liggen dan de eigenlijk bedoelde snelheid :ja

Dibbuz zei:
Dan liever een AEG.
Dennis! :|~* Ga je mond spoelen :-b

bartr123 zei:
Geloof dat Skybump in Lelystad met zo'n machine aan het werk was?
.
Dat was de Flex XC 3401, excenter met geforceerde roterende stand

De Flex geeft inderdaad een hoog gierend geluid. Komt door de tandwieloverbrenging en het feit dat bij de Flex het metalen gedeelte niet is omgeven door een kunststof behuizing.

Bij de Festool (en AEG) is de overbrenging beschermd.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik zou zeggen, spaar ff door en ga voor de Festool. Menig forumlid is je al voorgegaan en zijn super tevreden over de machine.

Heb deze machine ook al enkele keren gebruikt en moet zeggen vanwege de onhandige grip niet echt makkelijk te hanteren :-/

Dat ding is tijdens het polijsten moeilijk onder controle te houden

meer oefenen ;)

want zelfs met 1 hand is te werken met een polijstmachine (wel met een goed gecentreerde pad en op vlakke delen)

de flex excenter/rotary is een ander verhaal, echt een loeder in vergelijking met een een dap door de 8mm slag én rotatie

Als ik een machine moet kiezen welke ik het beste vind ongeacht de prijs dan kom ik bij de Festool uit. Maar niet iedereen heeft dat budget.
Als ik een alternatief moet kiezen rond dezelfde prijsklasse dan zou ik eerder de AEG nemen dan de FLEX.

Havanna zei:
Oja, om nog heel even in te gaan op het werken met lagere snelheden. Polishes en compounds van diverse merken (maakt even niet uit of het nou van Meguiar's, Menzerna, 3M of wat dan ook is) adviseren verwerkingsnelheden tussen de 1500 en 2000 tpm. Dit geldt voor de meeste compounds en polishes, sommige polishes wordt een snelheid van 1000 - 1500 tpm aangeraden, bijvoorbeeld de nano's van Menzerna, maar dat even ter zijde.
Mijn inziens is deze snelheid gebasseerd op de juiste verwerking van het product, enigzins gerelateerd aan de hoogte van de temperatuur die wordt bereikt. Een product dat bijvoorbeeld pas begint af te breken bij een snelheid van rond de 1500 tpm doet natuurlijk bijna niks als je het op 800 toeren staat weg te draaien. Waarom zou je anders geen rotary-polish of compound op bijvoorbeeld een DAP kunnen verwerken? Omdat de snelheid en de warmte die de DAP genereert niet toereikend is. Vandaar dat de advies snelheid van deze producten doorgaans dus een stukje hoger ligt.

Let wel, ik beweer hier nu niet dat je absoluut niet kan werken met polishes en compounds op lage toeren, de (ver)werking ervan zal compleet anders liggen dan de eigenlijk bedoelde snelheid :ja

Ik grijp toch even in :-d

Lage snelheden op de rotary gebruik je voor het afwerken, en niet voor het 'inbreken/afbreken' van je polish aan het begin van je sessie (Denk aan de Zenith-methode die ik heb uitgelegd vorig jaar op de rotaryclinic). Voor het 'inbreken/afbreken' van je polish heb je meestal wat hogere toeren nodig; de range 1300-1800tpm als kortdurende top is het meest gebruikelijke. Het klopt niet wat je zegt dat polish niet/niet goed zou afbreken bij lagere toeren dan wordt geadviseerd, net zoals het niet klopt dat polish perse enigzins gerelateerd is aan warmte om te werken.

Polish breekt zeker af bij lagere toeren en/of geen warmte, alleen duurt het langer of de polish verandert dusdanig van structuur dat je polijstresultaat wel eens minder mooi wordt. Bepaalde korrels mogen bijvoorbeeld slechts enkele seconden zo grof zijn dat ze goed werken, en snel afbreken tot fijne korrels om mooi af te werken. Je kunt je misschien wel voorstellen dat als een korrel te lang te grof blijft, je te weinig tijd overhoudt om met de fijner geworden polish goed af te werken.
Bij sommige ondergronden kan je wel werken met hoge toeren en warmte (denk aan bv een stalen motorkap), maar met dezelfde polish op een plastic gespoten bumper raad ik ten zeerste af om hoge toeren en/of warmte erin te brengen. Dus je hebt dus helemaal geen hoge toeren of warmte nodig om perse je polish te laten werken, wel techniek en kennis van je materiaal :ja

Met je dap kan je prima polishes afbreken, maar met name door de andere beweging van een dualaction gaat dit wat langzamer. Snelheid, kracht en warmte helpt hierbij wel, maar is niet altijd essentieel. Warmte en snelheid droogt je polish ook nog eens sneller uit :ja

Ervaren rotaryjockey's (:-d ) werken ook af met die machine, en gebruiken wat minder een dualaction. Een lagere snelheid is daarvoor erg prettig (let op: NIET noodzakelijk, want het draait om beheersing en techniek). Een machine die een grote toerenrange heeft naar onder en naar boven betekent dat je met 1 machine meer dingen zal doen in praktijk. Maakt dat veel uit? Het is maar net hoe je er naar kijkt :-d

Zoals ik al in m'n laatste regel aangaf Tinus, ik beweer niet dat het NIET kan, ik vermeld juist dat de verwerking compleet anders is.
Als een polish of compound is gemaakt om op een bepaalde snelheid te verwerken (bij primair gebruik van het rotarywerk), dan wordt doorgaans het beste resultaat en effect gehaald bij de opgegeven adviessnelheid, dat staat er niet voor niks op. Dat de persoonlijke ervaring of de Zenith-methode fijn werkt, ben ik helemaal met je eens, maar dit is zoals je zelf al aangeeft gerelateerd aan inwerken/verdeling en uitwerking van je sessie. De opmerking van Aron dat de machine niet lager zou kunnen werken dan 1100 tpm zou de suggestie kunnen wekken dat het noodzakelijk is om onder deze snelheid te werken, terwijl dit eigenlijk puur is gebasseerd op gebruiksgemak, of beheersing en techniek zoals jij 't noemt.

Overigens is een polish of compound zeker wel gerelateerd aan warmte. Er zijn compounds en polishes die hun specifieke werk pas doen als ze een bepaalde temperatuur hebben gehaald. Door de warmte die ontstaat komen sommige additieven beter tot hun recht dan wanneer dit bij lage temperatuur zou gebeuren. Maar, zoals je zelf al aangeeft zorgt de warmte en de snelheid ook voor uitdroging. Het blijft dus altijd oppassen om niet te hoog in toeren te draaien :)

En voor wie wil weten wat die zogenaamde Zenith-methode nou is...

Allereerst betekent Zenith in het nederlands hoogtepunt, dus ik zou het op dit Nederlandse forum lekker over Hoogtepunt-techniek hebben. Klinkt nog steeds super slim en als je het leest, zegt het je nog immer helemaal niets. (Wellicht dat sommigen onder ons er opgewonden van raken.....)

The Zenith Point Technique
It works upon a ‘zenith’ principle as demonstrated below. The rpm of the rotary starts off slow at 600 rpm through to 900rpm and up to a zenith of maybe 1200-1500rpm and then after reaching the zenith point I work back down the scale through 900rpm and finish at 600rpm.

The zenith point (1200-1500rpm+) is the point at which maximum defect removal occurs. At these speeds its fair to say that some defects such as holograms may be imparted so by going back down the scale not only have you removed the original defects but you are now removing any defects imparted by reaching the zenith point. An LSP ready finish can be achieved by all but the harshest polishes. An added bonus is that when using a finer grade polish you are simply adding to the gloss rather than having to remove any defects left by the previous polish.
zenith.gif

Indien gewenst, zal ik de moeite nemen om het zo goed mogelijk te vertalen naar het Nederlands. Kon helaas geen Nederlandse verklaring vinden voor deze Hoogtepunt-techniek.

Aficior

dan kan je ook nog een double zenith gebruiken..

van de laatste stap 900 weer terug naar 1200 tot 1500 rpm..
en dan afbouwen.

meestal verspreid ik op lage toeren, en ga ik direct naar 1300 tot 1500rpm.

mocht de polish bijna afgewerkt zijn, dan stapje lager, naar 900.. om vervolgens af te vegen..
dan finish je in in sommige gevallen al hologram vrij..
maar zoiezo doe ik ALTIJD nog een haal dap500+wit+finale erna..
om gewoon zeker van mijn zaak te zijn

Wist niet dat er ook nog een Double bestond. Ik word nog iedere keer verrast gelukkig.

Dus zou het in het Nederlands zoiets moeten zijn zoals:
V-methode
W-methode
Hi hi hi

het word dan een ^ en een M methode..:)_[]

je hebt zoveel technieken, maar de double zenith techniek ZOU volgens diverse mensen, de optimale cut leveren, uit een bepaald middel.

je hebt ook nog de "slow cut" techniek..

het houdt niet op:lol

maar om toch maar ontopic te gaan.

ik ben errug benieuwd naar de flex.
zou hem zeker een keer zelf willen proberen!
het hoge gierende geluid is inderdaad iets irritant, maar ik ben benieuwd hoe hij het doet met oordoppen / mp3 in..
en gewoon eens een dagje testen..

ik had deze bijna besteld.. maar ook benieuwd naar de CC rotary

of light green (light polishing) :ja

back ontopic: via google kan je best wel wat testen/reviews vinden over de Flex 3403. Je komt dan vaak uit bij de grote/bekende buitenlandse detailingfora.