• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaring met kleidoeken? + Kleine test

Ik heb de clay towel ook en gebruik hem regelmatig. Tot nu toe geen marring of wat dan ook. Voordat ik hem gebruik maak hem drijfnat met detailer of claylube en zonder enige druk "klei" ik de lak met een zeer gladde lak tot resultaat. Je moet de towel op z'n jiskefets lafjes er tegen aan houden. Echt heel simpel. Dat geldt ook voor de mitts.

ONR gebruik ik alleen als hij wat vervuild is (niet iets sterkers gebruiken!) maar over het algemeen spoel ik hem alleen af met koud kraan water. Drogen doe ik in de buitenlucht of op een koele plek waat het droog is. Inmiddels heb ik hem op diverse lakken gebruikt en ook daar geen issues.

Eigenlijk het zelfde wat Tinus zegt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Teun
Ik heb al meermaals een klei handschoen gebruikt die op het blote oog geen schade aanrichtte. Het werkt vele malen sneller als een regulier stuk klei. Het was wel op ons eigen auto die altijd correct gewassen en bijgehouden wordt.

Met het tussentijds afspoelen kwam er eigenlijk nooit vuiligheid van de handschoen. Ik vermoed dat ik die opveegde bij de afname van het paneel. Wel was de lak nadien spiegel glad. Bij een flink vervuilde lak geef ik de voorkeur aan een normale klei omdat die de vervuiling ook zichtbaar vast houdt.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Ik heb zelf ook de ultra clay towel in combo met de no rinse. Ik heb er nu 3 wagens mee gedaan. Een zilveren merc, een zwarte Mini en een Ford Focus. Bij geen enkel van de 3 wat marring kunnen ontdekken (zijn ook wel geen gepolijste wagens). Ik heb voorbeelden op foto in de zon dat deze manier veilig is.

(ik moet ook wel toegeven, zo grondig als echt klei is het niet. - maar tussendoor of bij bepaalde doelgroepen...)

Mijn werkwijze is; (eerst auto foamen - wassen - rondje vliegroest - ronde teer en afspoelen)

De Towel niet laten weken (hoogstens een kwartier op voorhand van de beurt)
25ml no rinse in 500ml spraybottle
20ml no rinse in emmer met 5liter proper water.

(doek steeds weer opnieuw op de ruit 'breken')

Eerst paneel inspuiten met No rinse
Doek in 4 delen vouwen en druppend lichtjes heen en weer clayen, bijna na 2-3x op en af, opnieuw een nieuwe zijde.

Ik heb tot nu toe nog geen klachten gekregen van vrienden en familie. Ik zou het natuurlijk ook nooit gebruiken op een unizwarte Alfa, zonder polijsten.

De auto's zie ik wekelijks in de zon staan, ze glanzen meer maar doffe ellende niet kunnen ontdekken.

Mijn LSP is trouwens 9/10 Sonax PNS, dus geen fillers of eender.
 
  • Leuk
Reactions: Timm en Heijneker
@Heijneker Ik lees dit onderwerp nu pas. Geen idee of er nog interesse is in dit onderwerp maar goed.

Zelf ben ik Opti-coat installateur en gebruiken veel producten van optimum (want is een Zusterbedrijf van Opti-coat) wij gebruiken dan ook alleen de clay towel of clay handschoen van the ragcompany bij een auto die een lakcorrectie ondergaat. Inderdaad wat je zegt. Krijgt veel vuil eraf wat ook de bedoeling is. Mij boeit het nooit of er licht marring in komt dit omdat er natuurlijk gepolijst word erna.

Een aantal dingen die wij doen om marring the verminderen.
-Ik zou alleen kleien als je erna moet polijsten.
-Bij een decon wash zonder kleien is een tar & iron remover key.
-voordat wij kleien gebruiken wij een tar & iron remover. Dan hoeft de klei daar ook niet moeite mee te hebben.
-voordat je de klei gebruikt goed schoonmaken met optimum power clean. Straight of 1:4 met heet water. Maakt het klei zachter.
-optimum no rinse als klei solution gebruiken of descale als shampoo.

De marring die jij laat zien heb ik nog nooit gekregen op een auto. Ik zie ook dat je hem dubbel vouwt. Dat zorgt ervoor dat je harder gaat drukken om de klei towel op het oppervlak te houden. Gewoon het hele klei met gebruiken en met de vingertoppen vasthouden en geen druk gebruiken gewoon licht eroverheen gaan.

Het enigste dat ik kan bedenken waardoor je zoveel marring heb is.
-Teveel vervuiling nog op de auto.
-teveel kracht gebruiken (drukken op de klei mitt)
-vieze klei doek gebruiken.

Wat je nog kan proberen is om de klei doek 48H in een emmer met optimum no rinse 1:265 en een scheut MDR te laten weken (warm water). Na 48H eruit halen een insprayen met power clean. Dan kijken op de bodem van de emmer of er particals liggen. Zo ja. Dan is je klei met gewoon vuil.

wij zijn ook nog steeds op zoektocht naar de klei mitt/towel die niet krast. De flexipads fine grade mitt gebruiken wij nu voor deconwash van auto's die al behandelt zijn. (nog steeds niet helemaal tevreden). we hebben nu uit America besteld sufs

Griot's Garage 10678 Yellow Fine Surface Prep Mitt​

Kijken wat dat gaat doen. Ik blijf erbij dat er niet zo iets bestaat als de klei mitt die niet krast. (alleen als er niks op de lak en op de mitt zit misschien)

Laat maar weten of je hier iets aan hebt.
 
Nog enorm bedankt voor de uitgebreide reactie @Audibrothers_NL , super. Er is zeker nog interesse in dit onderwerp! De kleidoeken heb ik nooit werkend gekregen, maar je hebt zeker hele goede tips gegeven! Die met MDR moet ik nog even proberen, maar voor de rest mocht het helaas niet baten bij mij. Het toppunt, of dieptepunt, was een zekere beige Tiguan die ik gekleid had met de doek. Of ten minste, na de helft van de motorkap ben ik gestopt. Al door het ONR heen, zag ik diepe krassen ontstaan..... Dit waren dusdanig diepe krassen, dat ik 2x moest compounden om ze weer weg te krijgen.... Aan de doek kon ik niet per sé zien waardoor dat kon komen.

Wat mij wel opviel, was dat aan twee zijdes van het klei, dit klei nogal scherp aanvoelde. Hiermee bedoel ik; aan de kleizijde van de doek, waar het klei ophoudt en de doek begint, voelde deze uiteindes van de klei scherp aan. Ik heb dit vervolgens bewerkt met schuurpapier en een scheermesje tot het weer gladder aanvoelde. Naderhand weer op glas inwerken en de doek werkte nu weer beter, maar liet nog marring achter. Ik gok dat het probleem zit in deze zijdes. Het maakt ook geluid tijdens het kleien. Ik heb al twee doeken gehad en beide werken wel hetzelfde. Als ik de zijdes van de lak af probeer te houden, lijkt de doek ook beter te werken.

Ik hoop dat bovenstaand een beetje duidelijk is, maar het is lastig uit te leggen.

Goed, omdat ik bovenstaand vermoeden had, leek de nieuwe mitt mij wel een goede oplossing. Het lijkt mij namelijk, dat in gebruik, deze zijdes de verf niet snel zullen raken, omdat deze naar boven toe afbuigen. Immers staat de mitt een beetje bol in gebruik, als je je hand erin houdt. Zojuist heb ik dan ook deze mitt voor het eerst gebruikt op mijn eigen auto. Deze is niet compleet swirlvrij (Na gebruik van een kleidoek zijn er wel wat swirls ingekomen....), maar wel netjes. Hij is ook zilver, maar als er extra marring op zou komen, zou ik het wel kunnen merken.

Eerst: Power Clean 1:5 foamen met de IK 12 en afspuiten. Dan wassen met ONR. De mitt heb ik met ONR @ 1:64~1:128 eerst ingewerkt op glas. Daarna met heel veel clay lube en weinig druk de lak gekleid. Mijn auto heeft erg weinig verontreiniging, maar de mitt pakte wel wat op. Ik merkte gelijk op dat de mitt geen geluid maakte, waar de doek dat wel doet bij mij. Het voelde ook soepel en werkte heerlijk. Na het kleien de auto ruimschoot ingespoten met Bead Maker en gedroogd met de Double Twistress. De lak shinet weer lekker en is zo glad als boter. Ik heb na het wassen denk ik een kwartier over de lak staan aaien..... En het mooiste:

Ik kan niet zeggen dat ik iets van schade aan de lak heb toegebracht! Vanavond als het donker is zal ik het nog even beter bekijken, maar het is in ieder geval voor mij al een wereld van verschil met de doek, ook in gebruik. Naderhand kreeg ik het klei weer goed schoon met wat clay lube en de droogdoek. Ik zal de mitt aankomende weken wel even flink aan het werk zetten op andere auto's, kijken hoe dat gaat. I'll keep you updated!
 
De mitt doet het echt super, nu na een tiental auto's getest te hebben! Zelfs op bizar zachte lak (zo wees polijsten uit) laat het tot nog toe geen merkbare schade achter. Ik gebruik hem nu na het wassen met ONR, zonder andere clay lube. Vandaag heb ik er 2 auto's mee gedaan, terwijl hij na de eerste al aardig vies was. Ook bij de tweede ging het helemaal super. Na inspectie van de lak kon ik echt niet zeggen dat ik schade heb toegebracht. Gister heb ik hem schoon gemaakt met een natte Magic Eraser (die lagen toevallig bij de APC). Dat lijkt goed gewerkt te hebben, misschien dat de schurende werking van de eraser het klei wel goed doet. We gaan het zien met de tijd.

Ik heb ook nog de Wax-it Aero Clay Cloth uit het filmpje op post 1 besteld. Dus die zal tezijnertijd ook getest worden.